Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

carola

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 12:22

Helemaal eens MisterA. In de dressuur zit niemand op een 'krabbelaar' te wachten. Een dressuurpaard móet groots maar ook verzameld kunnen bewegen. Het woord 'grootlopers' is volgens mij verzonnen door de mensen die maar een matig bewegend paard hebben, en het daarmee 'goed' willen praten. Hoe makkelijker een paard het van nature kan, hoe gemakkelijker het in de sport zal zijn.
En het is ook geen tegenstelling he? Een fijn gebruikspaard met een fijn karakter die óók nog eens goed kan bewegen, daar is altijd een markt voor. Het is niet óf een fijn braaf paard óf een goede beweger. Ik probeer én én te fokken.

Nog leuk nieuws hier vanochtend; mijn nieuwste merrie (halfzusje van Mauro Turfhorst) heeft haar DOC predicaat binnen en is daarmee meteen elite geworden.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 12:55

Gefeliciteerd Carola. Daar word je blij van.

Hier nieuw jaar nieuwe kansen. Vorig jaar kwam onze toen 3 jarige merrie kreupel terug middenin de eptm test.
Nu is ze inmiddels 4 en flink meer uitgegroeid en gaat ze maandag in training. Hopelijk voor de ibop anders voor de keuring. We gaan het zien.
Ze is een Uphill x Cabochon.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 15:30

Gefeliciteerd Carola!

Ik zie het wat genuanceerder, grootlopers zijn voor mij de paarden die heel ruim kunnen gaan en in 3 passen de bak door zijn maar geen talent hebben voor sluiten en klein worden. Een goede heeft het allebei, zowel groot kunnen lopen als kunnen sluiten. Sommige zijn simpel en kunnen makkelijk sluiten en minder groot lopen maar worden dan weer apart naarmate ze meer verzameld lopen. Dit zijn dan wel degene die als jonge paarden vaak niet vooraan staan bij de keuring.

Oja en dat goede karakter blijft natuurlijk enorm belangrijk, bepaalde scherpte is nodig voor de top maar het moet niet "over de top".

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 15:59

Elisa2 schreef:
Gefeliciteerd Carola!

Ik zie het wat genuanceerder, grootlopers zijn voor mij de paarden die heel ruim kunnen gaan en in 3 passen de bak door zijn maar geen talent hebben voor sluiten en klein worden. Een goede heeft het allebei, zowel groot kunnen lopen als kunnen sluiten. Sommige zijn simpel en kunnen makkelijk sluiten en minder groot lopen maar worden dan weer apart naarmate ze meer verzameld lopen. Dit zijn dan wel degene die als jonge paarden vaak niet vooraan staan bij de keuring.

Oja en dat goede karakter blijft natuurlijk enorm belangrijk, bepaalde scherpte is nodig voor de top maar het moet niet "over de top".

Eens. En grootlopers zoals hierboven beschreven zijn ook nog steeds erg nuttig want niet iedereen wil Grand Prix rijden hè? Zelfs het grootste deel van de ruiters zal nooit Grand Prix rijden. Zulke paarden zijn tot aan de Lichte Tour goud waard. En zelfs dat is voor veel ruiters nog niet eens haalbaar.
En nogmaals: zelfs als dekhengst kunnen ze nog nuttig zijn want ze kunnen het talent voor sluiten wel vererven, al hebben ze het zelf niet. Zie de favoriet van Mister A.

Geef mij maar een brave grootloper hoor. Ik vermaak me er wel mee. :j

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 16:13

Wij zijn gisteravond geweest, de presentatie sprak me aan, ik vind dat Reesink een goede collectie hengsten laat zien. Geen opsmuk, prettige, open sfeer. Ik was benieuwd hoe de hengsten zich in een jaar hebben ontwikkeld.

Fijn ook dat de karakters bij hun selectie van hengsten een belangrijk uitgangspunt zijn.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 19:27

Ik ben niet geweest bij reesink. Gewoon erg onhandig zo door de weeks. Ga wel naar de hengstenshow in april.
Vorig jaar totaal niet bewust eigenlijk al de hengsten die we gebruikt hadden kwamen bij hun weg.
McLaren en Dark Rousseau en Vaderland.
De merrie drachtig van dark Rousseau hebben we verkocht dus dit jaar alleen Eén McLaren en vaderland veulen.
Ze hebben gewoon erg aansprekende hengsten.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 20:34

Tip: nu hengstenshow van Schockemohle en Helgstrand op clip my horse

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 01:40

Wanneer word hier in dit topic het eerste veulen van succession geboren? Benieuwd naar.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 04:13

Ik verwacht er 1, volgens mij April :)

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 09:38

17-03. Ongeveer.

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 09:54

Ik verwacht eind maart ook een veulen van Succession.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 13:09

Ik heb al één succession voorbij zien komen die zag er goed uit!

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 22:29

Nou die zag ik ook AM horse. Die bracht me ook eigenlijk op het idee. Nieuwsgierig naar de maart veulens. Omdat ik onze merrie in april wil dekken

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 09:14

Heb ik ook gezien, een gitzwarte, zag er idd goed uit, dus ik ben heel benieuwd naar mijn eigen exemplaar. (en naar de anderen ook uiteraard :) )

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 18:33

Maar één zwaluw maakt nog geen zomer he...? Ik ben benieuwd naar meer veulens van Succession. Ik ben overigens ook heel benieuwd naar wat veulens van One Million.

Hier zijn we alweer begonnen met het scannen van 1 donormerrie en een koppeltje draagmerries. Hopelijk word de donor snel hengstig en kunnen we insemineren, ik kan niet wachten om weer te beginnen!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 19:26

Ben ook benieuwd naar de successions. Ik wacht nog even tot begin april met scannen.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 20:38

carola schreef:
Maar één zwaluw maakt nog geen zomer he...? Ik ben benieuwd naar meer veulens van Succession. Ik ben overigens ook heel benieuwd naar wat veulens van One Million.

Hier zijn we alweer begonnen met het scannen van 1 donormerrie en een koppeltje draagmerries. Hopelijk word de donor snel hengstig en kunnen we insemineren, ik kan niet wachten om weer te beginnen!

Ik verwacht mijn One Million veulen eind maart. Had een topic aangemaakt maar er heeft pas 1 persoon zich gemeld die een veulen van hem verwacht. Die is begin maart uitgerekend.

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 08:46

Heb de eerste One Million gezien. Knap merrieveulen uit een Florencio merrie.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 09:08

Ja die is knap :j
Van vriendin van me

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 11:07

Is die toevallig ergens terug te vinden met beelden ? Ik ben benieuwd!

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 11:12

Ik ben ook benieuwd naar dat veulen.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 12:19

Staat op kwpn veulens op Facebook zag ik net

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 14:58

Ik heb hem gezien. Mooi veulen. Hopelijk vererft hij zijn lange benen want dat heeft mijn merrie nodig. Die is maar 1,61m. Er zullen er straks vast nog meer volgen. En hopelijk melden die zich ook in het topic zodat ik die een beetje kan volgen.

KimDime

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 16:07

Momenteel is mijn Especial x Krack C aan het werk om de sport in te gaan. Maar tuurlijk blijf je kijken naar de nieuwe lichting hengsten voor de toekomst.
Zit net van de P jaargang de genetische index te lezen waarbij Pontiac als zeer opwaarts model beschouwd wordt, echter als ik zijn foto’s zie vind ik hem nog net niet overbouwd als je de horizon recht zet.

Ik verbaas mij meer en meer over de index ‘nieuwe stijl’

even foto van de hengst erbij
Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 17:05

Misschien bedoelen ze opwaarts de andere kant op.. :+ :D