Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 14:28

Ik lees hier regelmatig dat men veel lengte in de fokkerij mist.
Dan heb ik geluk... zowel de merrie waar we nu mee fokken als onze toekomstige fokmerrie (eerst maar eens goed de sport in) hebben ruim voldoende lengte.
In dat opzicht kan ik alle kanten uit.

Van geen van beide een optimale foto maar het is voor het idee.
Vosje heeft vorig jaar een tamelijk ernstige blessure opgelopen in de weide (oa slagader over) en kwam op de foto net thuis van de kliniek dus staat ook geweldig scherp. Wordt dit jaar 5 en zou als alles loopt zoals het nu loopt wel terug in de sport geraken.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door s0173957 op 03-04-20 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 14:30

fokfanaat schreef:
je denkt niet met FF daar op in te boeten?

Misschien... om aan te houden had ik wellicht
een andere keuze gemaakt,maar er is niets zeker tot de merrie wordt geinsemineerd.

FF geeft wel veel eigenschappen die ik zoek voor mijn merrie ,en ik heb meerdere filmpjes gezien dat hij ze niet echt beknopt geeft en lengte zit echt wel in mijn merrie stam verankerd.
Ook vind ik het bloed heel mooi(passen).

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 14:36

Wat is hun afstamming s0173...?

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 14:44

Zwarte is een San Amour x Rotspon x Weltmeyer x Matcho x x Pik Koenig.
Staatspremie, zus van ggk hengst Sean Connery(1x GP gestart), meerdere GP en LT paarden en ggk hengsten in de nabije stam.

Vosje is een zelfgefokte BH Zatchmo x Rubinstein x Ramiro x Amor x Le Mexico.
Stam is veel minder wauw, maar 2 halfbroers lopen LT, 3de is onder mij er naar op weg (nu 7 en hier in België niveau 4) en nog wat Z-broers en -zussen.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 17:30

Ik hoop dat we een hoogbenig, sterk bewegend, langgelijnd, correct Vitalis veulen mogen krijgen met een goed karakter aankomend jaar :D Net drachtig gescand, in een draagmerrie :)

Afbeelding

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 17:55

+:)+

misterA

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 19:19

Ik vind het maar een propje, Vulina, en zelfs met heel veel fantasie geen langgelijndheid te ontdekken. :D Gefeliciteerd, top bloed.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 20:24

Vulina schreef:
Ik hoop dat we een hoogbenig, sterk bewegend, langgelijnd, correct Vitalis veulen mogen krijgen met een goed karakter aankomend jaar :D Net drachtig gescand, in een draagmerrie :)

[ [url=m/WLZs6Z.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vind wel dat jullie het allemaal erg zwart-wit zien hoor...
;) :D

Fijn Vulina!

Lekker cliché maar alles in verhouding denk ik maar, waarbij 'te' nooit goed is.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 20:33

Maar hè, het is wel all round :D

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 20:50

:D :D

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 21:44

Interessant om te lezen over kortbenig en langbenig. Ik zie het verschil nog niet zo duidelijk, met wat meer lengte in de rug lijken benen in verhouding snel wat korter, maar wat is nou echt kortbenig? Mijn ruin bijvoorbeeld, vinden jullie die dan wat te kortbenig? Ik leer graag bij :D

Afbeelding

Overigens vind ik het vertragen van de filmpjes van sommige hengsten ook erg vervelend kijken. Dat er nu meer filmpjes worden gemaakt ivm corona vind ik gunstig, maar jammere daarvan is dat er natuurlijk dan wel gerommeld kan worden met de beelden..

Dante US vind ik een hele gave hengst, maar erg jammer van de stap. Denk dat hij nog wel veel aan kracht moet winnen, maar dat mag op die leeftijd nog wel. Jheronimus doet mij qua type dan weer niks, maar dat persoonlijke smaak.

Mooi veulen en prachtige merrie Janderegelaa.

Top Vulina, dat hoop ik ook voor je. Vitalis is mijn persoonlijke Vivaldi-favoriet :D

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 14:52

KahluaB schreef:
Ik heb nu weer iets om over na te denken. :roll:
De hengst Diëgo stond 2 jaar geleden al op op mijn lijstje,maar viel af omdat ik geen DV wil.
Toch liet hij mij niet los .Nu heb ik vanmiddag er een mailtje naar van Olst aan gewaagd ,en heb gevraagd of er misschien iets was veranderd ivm corona... en waarachtig ,hij is vers beschikbaar. *D

Minder commercieel, maar wel een hengst dat mij gevoelsmatig meer aanspreekt!

Leuke keuze!! Wij hebben een elite merrie uit deze hengst die nu net voor de crisis mee is geweest in het Z1. Harde werker, goed karakter en body! Heerlijke merrie.

PerleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 15:21

Wat vinden jullie van Giovanni (Van Olst Horses)?

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 17:06

PerleB, ik heb er heel goede nakomelingen van gezien. Langgelijnd (zowel lange rug als lange hals), chique, hoogbenig, extreem ruim en bergop galopperen (taktmatig ook goed) en ook stap en draf zijn goed. Nakomelingen doen het goed in de sport. Hij vergroot niet, dus als je een vergrotende hengst zoekt, is die keuze niet handig.

Beautyraise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 18:40

Leuk om dit even te volgen! Ik verwacht 25 april een veulen uit mijn merrie (prestige vdl x flemmingh) Ze is gedekt door Ebony!

Afbeelding

Afbeelding

PerleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 18:47

truitje schreef:
PerleB, ik heb er heel goede nakomelingen van gezien. Langgelijnd (zowel lange rug als lange hals), chique, hoogbenig, extreem ruim en bergop galopperen (taktmatig ook goed) en ook stap en draf zijn goed. Nakomelingen doen het goed in de sport. Hij vergroot niet, dus als je een vergrotende hengst zoekt, is die keuze niet handig.

Het is daarom dat mijn oog er op viel. "Kleine" hengst. Aangezien ik zelf een lilliputter ben, wil ik niet al te groot fokken.
Ik vind het een heel aansprekend paard!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 20:04

PerleB schreef:

Paard met ontzettend veel kwaliteit als je het mij vraagt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 10:01

essie_blue schreef:
Interessant om te lezen over kortbenig en langbenig. Ik zie het verschil nog niet zo duidelijk, met wat meer lengte in de rug lijken benen in verhouding snel wat korter, maar wat is nou echt kortbenig? Mijn ruin bijvoorbeeld, vinden jullie die dan wat te kortbenig? Ik leer graag bij :D

[ [url=m/nxVeJZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Een lang voorbeen wordt het stuk genoemd van de elleboog naar de knie bij een paard. Maar dat is uiteraard wat anders dan de langbenig en kortbenig waar jij het over hebt.

Ik vind jouw ruin niet kortbenig, ook niet langbenig maar gewoon in balans. Waar ik naar kijk is of de lengte van het gehele voorbeen, zo ongeveer even lang is als de lengte van de romp aan de onderkant en de lengte van het achterbeen.

Het zgnd evenwichtsmodel: https://easpstamboek.nl/wp-content/uplo ... model2.pdf

Dit paard vind ik wel een wat kortbenig paard:
https://www.horses.nl/wp-content/upload ... Q3853.jpeg

Persoonlijk vind ik kort of langbenig helemaal niet interessant, het paard moet functioneel in elkaar zitten en het lijf op een goede manier gebruiken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 10:03

PerleB schreef:

Ik vind het ook een hele kwaliteitsvolle hengst met een goed bewegingsmechanisme enveel kracht. Heb destijds alleen de veulencollectie gezien en die konden allemaal goed galloperen. Heb nog niet veel oudere nakomelingen gezien.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 10:15

Een kennis van me had een hele goede Giovanni in de Star Sale veiling. Vond ik veruit de beste van die veiling dat jaar. Heb ook nog geen oudere nakomelingen gezien.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 10:57

Ik kwam in mijn zoektocht naar een hengst. De hengst lewis tegen. ( grand galaxi win x uphill)
Je hoort er weinig over maar ik vind hem best interessant.

Boedha_1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 11:36

Weet iemand toevallig of de hengst Ferdinand (Vivaldi x havidoff) nog ergens beschikbaar is? Anders ga ik er even wat mailtjes aan wagen.

amukela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 11:53

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 11:59

Ik vind die Kaiser Weltino wel een ruige bok.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 12:36

janderegelaa schreef:
Ik vind die Kaiser Weltino wel een ruige bok.

Me too ,heeft nog op mijn lijstje gestaan.

Citaat:
Persoonlijk vind ik kort of langbenig helemaal niet interessant, het paard moet functioneel in elkaar zitten en het lijf op een goede manier gebruiken

Dat is het hem nu juist,wanneer een paard hoger is dan lang,dan is het ook niet meer " in balans" evenals een paard dat langer is dan hoog.