Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wisanda2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 11:10

Ik las dat iemand een vraag had over de action camera.
Ik heb ze ook en zijn makkelijk te installeren. Alleen moet je er goed opletten dat het wifi-netwerk ingesteld is op 2,4 mhz. Op 5 MHz werken de camera's niet.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 11:10

mirjam, gelukkig alleen maar vocht en openzetten wel zo makkelijk maar 1 keer de da te hoeven laten komen.

carika, rustig aan bij jullie nog. En alles in huis laat de kleine dan maar komen.

Friesfanaat, het is ook lastig zeker aan het eind vullen ze snel of is er toch wat aan de hand.

am_Horses, heerlijk toch die smeerkezen. En witte staart wat is dat :')

MAribor, velvet is het dus zat. Hopelijk is ze zo lief en bevalt ze tussen nu en 3 weken.

Kabaya, de dames schieten ook lekker op. Hopelijk houden ze zich aan de plannen en jou kleine ook.

Eilinora, heerlijke smeerkees. Maar wassen kunnen jullie dat binnen hier vindt het het nog veel te koud.

Hier camera's hangen van de Action de ene pakt zo de andere had er soms totaal geen zin in dan hielp soms om met een andere telefoon waar e de app op hebt staan te proberen. Maar voor de prijs vind in ze prima beeld geven.

Hier alles rustig gisteren weer de vlechtjesdag gehad, maar veder niets geen veranderingen.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 19:14

Oh Mirjam wat spannend zeg. Hopelijk kunnen jullie snel plan van aanpak maken.

Spannend met je maiden merrie Kabayo!

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 20:06

Eilinora Jackie en Nina zijn 15 en 16 maart uitgerekend.

Gelukkig begint de uier bij je jonge merrie terug te slinken. Ze kan zich goed vies maken :') zo moeder zo dochter haha. Ben benieuwd of Pepper idd gaat overdragen. Hopelijk voel je je snel beter in je vel :(:)

Myrthee Fijn dat je eindelijk de regumate mag afbouwen. Hoe doet ze het nog kwa uier?

Kabayo begint toch wat spannend te worden met Minthe :):) met maidens weet je idd maar nooit hoe ze het doen.

Maribor Fijn dat je een birth alarm kan ophalen. Gaat velvet nog vooruit kwa uier? Dr buik lijkt wel al wat te zakken of lijkt dat maar zo?

Am_horse Sis is ook al lekker breed, zeker voor een maiden. Ze lijkt wellicht op dr moeder op dat gebied haha. Die gaat zo te zien ook altijd flink de breedte in.

Mirjamalvaro yesss wat een opluchting *\o/* snap idd dat je haar voor de zekerheid op antibiotica en regumate zet. Nu duimen dat ze het veulen nog ff rustig binnen houd. Wat cool zo een nieuwe scanner 8-)

Carika Jouw merrie begint rustig aan idd wat beweging te krijgen in dr uier.

Butengewuen gaat rustig aan dus bij jou. Wil je btw ook op het veilige lijstje? Laat dan maar even weten hoever je merrie nu is

Vandaag is Jackie veilig *\o/* uier zit niet veel verandering in tegenover gisteren. Kon wel al ph meten en die was nog mooi hoog, 7.4. Voorlopig niks spannend maar ze is een maiden dus ben altijd wel alert. Deze week maar eens proberen haar staart te wassen, dat is wel nodig :+
Afbeelding
Afbeelding

En Kira en daisy zijn vandaag 300 dagen.
Kira is het al zat ondertussen. Haar uier doet nog helemaal niks. Dit is haar eerste veulen bij ons. Bij de vorige eigenaar heeft ze al een veulen gehad.
Afbeelding
Afbeelding

Daisy is weer echt mega breed en buik hangt al laag. Maar ze heeft nog energie zat. Zij is wel al wat begonnen aan dr uier. Zij is vorige drachten op 332, 347 en 329 dagen bevallen. Gok dat ze nu weer eerder gaat.
Afbeelding
Afbeelding

Lijst veilige merries. Stuur mij een pb als je op de lijst wil
Kleine pony's vanaf 300 dagen, paarden vanaf 320 dagen
Retlaw - Kyra - 329 dagen
Redd - star - 328 dagen
Maribor - Velvet - 325 dagen
Nieky1993 - Jackie - 320 dagen

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 20:45

Elionora Gelukkig gaat het de goede kant op met je jonge merrie. Wat een heerlijke smeerpoets zeg haha. Gewoon lekker paard zijn samen met moeder. Ik hoop dat je je snel beter voelt.

Myrthee gelukkig mag je afbouwen! Ook zo spannend.

Kabayo Minthe heeft volgens mij meer uier dan Kyra. Kyra lijkt rondom meer gevuld. Nou ja zeg het maar!

Maribor vast een fijn gevoel met een alarm nu!

Am_horses Sis heeft al een lekkere ronde buik, helemaal voor een maiden. Mijn merrie is ook zo rond, had ik niet verwacht omdat ze zelf zo groot en lang is. En wat doet wild thing het nog goed!

Mirjamalvaro yesss wat een opluchting! Zo'n bril lijkt wel een VR experience dan?

Carika daar begint ook.al wat bij jouw merrie.

Butengewuen gaat nog gestaag bij jou zie ik.

Nieky, bij jou wordt het nu ook langzaamaan spannend en druk!

Nou ben een beetje bij... valt niet mee op de mobiel, maar geen zin in laptop aan slingeren... lang leve de schoolvakantie voor nu. Verder rustig aan, ben heul moe. Spit vraagt toch veel van je lichaam ofzo, taaie deze keer.
Heb ook de hoop dat Kyra dat veulen eruit kwakt in de vakantie, maar vooralsnog lijkt het nergens naar. Maar goed, kan ook snel veranderen. Maar momenteel zie ik alleen maar een mesthoop groeien op de camera en een bunkerende merrie...

Afbeelding

Afbeelding

mirjamalvaro

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 21:37

Retlaw, ja zo'n VR bril! En mijn moeder kon meekijken op telefoon.

Mooie uiers al.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 22:01

Retlaw ze is ook al even veilig toch? Friezen gaan meestal wel vroeg maar snap wat je bedoeld. De spenen moeten nog uitvouwen. Verder lijkt ie wel heel vol al hoor!

Nieky Jaa wordt al spannend! Maidens blijven altijd verrassingspakketjes haha.
Jeej veilig *\o/* De eerste van jou? Is die staart normaal wit? := Uier lijkt inderdaad nog rustig. Kira lijkt er inderdaad klaar mee, nog wel redelijk bescheiden. Daisy heeft er zin in :j

Butengeweun ik hoop het :D Opzich mag Minthe wel eerst en dan ik. Zoals de planning is :+ We gaan het zien. Vlechtjesdag is ook leuk. Kan daar altijd wel van genieten beetje omprutsen

Carika ze begint al iets te doen zo te zien. Opzich mag dat ook voor halverwege maart. Spannend een maiden! Wat fijn dat je de bevallingskit klaar hebt en de dierenarts daarbij wou helpen
Heb je een foto van die checklist?

Mirjamalvaro aaahhh wat fijn!! Wat super! Wat zul jij lekker slapen. Heel interessant ook met een bril, ben benieuwd hoe dat er uit gezien heeft en wat je precies (anders) ziet?

Friesfanaat ja het is wat lastig soms. Maar zelf denk ik niet dat met 300 dagen en uier ontwikkeling een slecht teken is. Baby moet ook genoeg melk hebben straks.

Amhorses Jaa. Dankjewel! Ik denk wel dat ze de veilige datum haalt omdat ze wel later is dan anders met haar uier. Maar verwacht zeker geen lange dracht.
Mooie valk heb je daar :O Ellendig he dat wit. Ze zien er beide echt prachtig uit. Korte vacht? Of heb je nog een deken om?

Maribor nou ik hoop niet tegelijk hoor haha. M’n arme moeder := Ik denk dat dat een strootje was. Ik vind het heerlijk te zien dat je ze nog gewoon op de wei hebt. Dat kan hier echt niet wil ik zomers nog wat hebben. Groeit nu ook nog totaal niet helaas.

Minthe vordert rustig door nu. Zit tenminste wat beweging in na 2 weken stil te staan. Begin wel echt benieuwd te worden nu
Afbeelding

Maribor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 22:31

Wat fijn Mirjam, idd je had al het doemscenario voor je. Klinkt goed zon bril! Gewoon nieuwsgierig, maar kan hij dan ook zien wat er buiten de bril gebeurt? (Zoals een paard dat opeens uithaalt bijv?). Handig dat anderen kunnen meekijken :)

Retlaw: mo maar alarm uitdokteren, ik kreeg zon enorm pakket mee :D moed zonk me even in de schoenen, en de kids waren hangerig na lange schooldag.. maar voelt straks wel rustiger
Beterschap nog even met de spit. Pijn kan zo vermoeiend zijn :(:) groeit gestaag door bij Kyra in elk geval.

Nieky: ze heeft echt best een hangbuik... :j het viel ook mijn man op. Maar nog niet echt een V vorm.
Jaaa de staart van Jacky, is die normaal wit? :+ :D vast een lekker modderbadje genomen haha. heerlijk dat ze veilig zit, en wat mooi dat je er al vocht uit krijgt. Kan je in elk geval meten, lijkt me stiekem de veiligste methode. Velvet heeft gewoon droge platte spenen, niks spannends, niks eruit:+ maar heb ook geen idee hoe het moet worden hoor
Spannend met Daisy, want dat kan dan al snel gebeuren, gezien eerdere data. En ook wanneer Kira begint.

Butengeweun, ik hoop het! vlechtjes dag.
Klinkt leuk, zoeits als lintjesdag.

Carica, wat fijn dat je DA zo goed meedenkt met de kit :) haar tietjes beginnen al wat ja :j

Friesfanaat, fijn dat je gerustgesteld bent :) maar idd als er opeens veel gekke dingen gebeuren, logisch.

Kabayo: Ohhh ze vouwen idd al uit, hoe leuk! Heeeel beniewd hoe dat zich ontwikkelt :j
Ow je moeder..haha die krijgt het ook druk. Mag die bij jou oppassen, of ook de veulen oppas doen?
Jaaa wel blij met de wei. Het is een droge lage heuvel, maar daardoor weinig modder en het grootste deel afgezet om te groeien straks. Ze zijn de hele dag aan het klimmen en dalen haha 8-)

Zo ik merk dat ik echt steeds per pagina moet reageren anders raak ik de draad kwijt :D die ook alles op de telefoon, miss daardoor. Leuk al die (steeds snellere) veranderingen te lezen bij ieder.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 08:07

Leuk dat er best veel gister allemaal 1 hadden lopen die op 300 dagen zaten. Benieuwd of die ook echt allemaal in een kort tijdsbestek geboren gaan worden. Babyboom :D

Julia is afgelopen weekend al lekker even gewassen. Even alle losse haren eruit en nieuwe vlechten erin. Staart ook alvast losjes ingevlochten en tegen de tijd dat het er om gaat spannen doe ik er ook vetwrap omheen. Kan ik iets beter onderscheiden of er nou staart of baby achter ligt :+

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 08:52

Ik doe nooit wat aan de staarten :o

Ik heb die VR-bril niet zelf opgehad. Maar het beeld schijnt veel beter te zijn. Ze kon er gewoon onderdoor kijken, ook om dingen aan te wijzen voor mijn moeder die meekeek op telefoon. Ik hield Blossom vast en heb niets gezien. :o

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 10:50

Oh nog vraagje over regumate, hoe lang moesten jullie dit geven? Tot 320dagen of langer? Of korter? :')

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 11:10

mirjamalvaro schreef:
Oh nog vraagje over regumate, hoe lang moesten jullie dit geven? Tot 320dagen of langer? Of korter? :')

Ik tot 310 en dan afbouwen per 2ml per dag.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 11:19

Ok dank je :D

Lyona
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 13:53

Friesfanaat, heerlijk dat je al kan wassen! Kijk daar ook zo naar uit tot het hier kan, helaas nog geen stromend water dankzij de vorst :P Misschien straks babyboom ja! Zou leuk zijn.
Ik vlecht staarten voor de bevalling half in, dan heb je niet zo'n zweepeffect maar wel uit de weg.
Spoiler:
even foto van vorig jaar van Jona erbij gepakt, zo doe ik staarten altijd en werkt heel fijn
Afbeelding

Kabayo, oeeh ja dat is duidelijk verschil bij Minthe, spannend! Ze is veilig nu toch?

Retlaw, zo das toch wel een mega uier, hopelijk nog in de vakantie. Spannend!

Nieky, jaaa nog een merrie veilig! Staart wassen is wel nodig als die wit hoort te zijn :') Wat een smeerpoets... Mooi beschieden tietjes inderdaad. En voor Kira en Daisy mooie mijlpalen, Kira maakt weinig haast := Daisy is huge...

carika, heel bescheiden begin inderdaad, leuk.

Kina's tietjes hadden even pauze maar vanochtend toch weer een beetje verschil. 306 dagen vandaag.
Afbeelding

Afbeelding
Mooi bont :))
Afbeelding

Fenja 271
Afbeelding

Svala 248
Afbeelding

Jona 246
Afbeelding

Ice 234
Afbeelding

En wat ander nieuws. Er is (niet helemaal gepland) recent een nieuwe dame bij het zooitje dikkies gekomen. So far voor 'geen paarden er meer bij' maar ja :') Ze moest op korte termijn weg bij de fokker en ik had onverwacht de mogelijkheid om haar te kopen die ik niet snel meer zou hebben, dus...
Meet Tara från Frihamra
Afbeelding
Tara is 11 jaar, afgelopen 5-6 jaar alleen fokmerrie geweest, en op dit moment heel erg drachtig...
Ze is hoogst gescoorde 5 jarige Zweeds gefokte IJslander in 2020. Uitgerekend voor 13 april, dus behoorlijk snel. Vond het erg spannend, een drachtige merrie verhuizen en zeker aangezien ze al een behoorlijk eind is. Gelukkig hoefde ze niet ver en heeft ze een heerlijk nuchter karakter en weinig last gehad van de reis.

Dus komend jaar 6 veulentjes als alles goed gaat!
Tis ook nooit saai hier :P
In sportconditie:
Afbeelding

En drachtig van deze hengst:
Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 14:11

Cool nog een dame erbij :D

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 14:24

Lyona,je hebt een paard erbij,of zo'n paard erbij. Wat een prachtig aansprekend paard en wat een waanzinnige gangen! Gefeli!

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 14:27

Gaaf dier Lyona! Leuke uitbreiding van de kudde!

Hier was het afgelopen weekend prima temperatuur en heb de mazzel van warm water op stal :o
Goede tip qua vlecht, dat is inderdaad beter dan wat ik er nu in heb zitten!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 16:34

Friesfanaat heerlijk warm water op stal. Wij zijn er nog mee bezig maar beetje ruzie met dat apparaat haha. En we hebben net een solarium gekocht, het wordt wel eens wat :P Ik wil ook wassen maar m’n energie laat dat nu nog even niet toe helaas

Lyona heerlijke plaatjes en wat is het bij jou nog wit terwijl hier morgen al lente temperaturen zijn. Gek. Morgen is Minthe veilig! Of Nahja, vanaf 12u vannacht haha! Kina heeft er zin in :j Svala blijft bescheiden. Werkt ze nog? Tara is prachtig, gefeliciteerd!

Mirjamalvaro was je ze wel eens ? :P

Maribor Jaa en ik zag vanmiddag dat Minthe nog meer ontwikkeld was, ben benieuwd hoe ze vanavond is. M’n moeder zal op m’n dochter letten als ik zelf moet bevallen. Die heb ik liever niet aan bed staan :+ De paarden doen wij altijd samen. Maar als ik en de paarden tegelijk moet bevallen zal ze beide moeten doen := Gelukkig kan m’n broer evt ook oppassen op zn nichtje en m’n vader kan evt ook wel bij springen bij een van beide. Komt vast goed. Klinkt als goede fysio die heuvel haha. En ja, elke dag even reageren is aan te raden, dan blijf je redelijk bij.

Hier vanochtend even tijd en puf gehad om ze wat te fatsoeneren. Was wel nodig. Viel mij op dat Minthe slappe mest had en heel veel scheetjes liet, zal wel wat drukken daar :+ Uier ook weer voller. Vind het maar spannend. Ook hele puntkont en staart ligt er echt op. Benieuwd wat ze doet. 12u is ze veilig *\o/*
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
<3
Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 16:41

Kabayo, nee ze worden hier nooit gewassen. Alleen veulenbilletjes, met emmer :=

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 17:52

mirjamalvaro schreef:
Kabayo, nee ze worden hier nooit gewassen. Alleen veulenbilletjes, met emmer :=

Oh haha ik vind dat altijd zo lekker met ze omprutsen en scheren en wassen haha

Minthe doet wat gek. Wou helemaal niet eten. Nu wel begonnen met eten maar echt heel onrustig met de staart zwiepen. Blijft ook maar door gaan. Zit haar duidelijk niet lekker. Heel benieuwd wat haar plan is. Mest is ook platter en veel lucht achter vrijlaten. Duidelijk anders dan anders
Afbeelding

Lyona
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 17:58

Wel heel spannend zo Kabayo, misschien vannacht? :D

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 18:26

Spannend Kabayo! :):)

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 19:19

Lyona, nog een dame mooie diertje.

Kabayo, succes vannacht morgen wordt het ook heerlijk weer dus minthe gewoon netjes gelijk op de 320 bevallen.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 19:37

Spannend Kabayo! Dan heb je een vlotte dame. Wat lief die foto met je dochtertje. Fijn dat jij wat opknapt zo.

Lyona, het lijkt indd een heel uier, maar de spenen mogen nog wel voller onder andere. Zag vanmiddag dat het allemaal iets zakt nu. Toch zie ik weinig verschil op de foto's.

Vanmiddag
Afbeelding

Gisteren

Afbeelding

Zaterdag

Afbeelding

Kortom, ik heb ook geen geduld meer, nu al niet meer :+

Jij hebt er een mooie merrie bij, mooie toevoeging aan je kudde!

Ik wil ook wassen, maar nog net wat te frisjes. Hebben wel warm water.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 19:41

Ik ben wel steeds haar achterkantje aan het wassen. Toch wat ongelukkig die knip om open te zetten en de geboortemelder erin. Ze is normaal heel schoon, maar toch wat vuilig nu steeds rondom de wond en het kleine kastje. Was alleen met warm water met jodium erdoor. Zou ik nog wat kunnen smeren???