Kletstopic 2024 veulens

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JoannevZ

Re: Kletstopic 2024 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 18:28

Muronia, die schilfers komen inderdaad van de zomereczeem. Hebben onze welshje ook. Weet helaas nog geen oplossing. Al heb ik niet het idee dat ze er last van hebben.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 22:51

Ik heb een zomereczemer maar die heeft die schilfers niet.

Het is momenteel heel warm voor de tijd van het jaar incl. alle bijhorende beestjes die jeuk veroorzaken. Ik smeer daarom nu wel weer met skincalming relief lotion en dat haalt wel de ergste jeuk weg en ze heeft echt 0,0 schilfers.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-25 02:28

Ik moet zeggen dat ik de link tussen zomerexceem en schilfers niet echt kan leggen. De zomerexceem wordt toch door knutten (kleine vliegjes) veroorzaakt? Dat er door het schuren dan huidirritatie of kleine korstjes ontstaan klinkt logisch maar dit zijn echt schilfers / dode huidcellen. Ik vraag me af of bij Syl de jeuk niet daardoor ontstaat, hoewel ze niet schuurt op dit moment.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 11:32

Zou het geen overtollig huidvet kunnen zijn? En dat kan dan jeuk geven en gaan ze schuren.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 11:47

Ik gebruik in het geval van een droge schilferige huid altijd graag de Leovet Biohuidolie. Is niet zo plakkerig als babyolie vind ik. Ook bij mijn niet eczemers gebruik ik dat graag. Wel met olie altijd om denken dat je ze niet in de volle zon zet. Al zal het nu wel iets mee vallen, met die schrale stralen die er af en toe zijn.

Als het juist vet en wat schilferig is, dan even wassen. Sectolin heeft helaas hun fijnste shampoo uit het assortiment genomen, namelijk de ZT shampoo. Die verfriste namelijk, zonder het gelijk weer heel droog te maken. Wellicht een Aloe Vera shampoo ofzo?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 21:34

Vandaag bij Cielo ook schilfers aan de manenkam gezien. Hij schuurt niet dus heeft er geen last van lijkt me.

Ik had gisteren Levis even in de weide terug. Maar ik vermoed zo dat de plek op hals en bil bij Levis door toedracht van Cielo komen. Hij pakte levis zijn jas vast, als die dat ook deed met de vacht van Levis kunnen er wel plekken ontstaan als deze:
Alleen die op de benen zijn dan nog steeds een raadsel. Maar wel bijna genezen.

Afbeelding

Levis vluchtte onder de tussenomheining door en toen was er rust tot levis zich weer in het stuk van Cielo bevond. Levis rende recht de stal in, daar had ik het onderste poortje open gelaten zodat hij de stalgang in kon. En dat deed hij. Dus sinds gisteravond staat hij weer op stal.

Ik moet iets verzinnen voor als Cielo er achteraan gaat dat Levis op een veilige plek even tot rust kan komen maar toch niet in de volledige weide loopt. En ook zorgen dat hij in de hoeken niet opgesloten kan worden. Maar daar heb ik in mijn hoofd al een idee voor.

Cielo weer te hevig en ging onderuit

Afbeelding

Hier het jasje van levis vast
Afbeelding

En levis onder de tussenomheining door
Afbeelding

SentirJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 08:32

Hier niet veel meer gedaan. Ze heeft wel een fikse groeispurt gehad. Ik verschoot ervan. Haar kont is nu net wat hoger dan mn oksel. Haar veulenhalster van pavo is eindelijk te klein! Ze draagt nu Pony met zelfs een gaatje groter op de neus. :') eindelijk... kunnen we shoppen voor leuke halsters.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 08:38

Soms kun je met iets heel kleins heel blij zijn!
Ik vind dat altijd zo leuk..

grappig maat pony heeft mijn shet. Cover heeft al Full die op de grootste stand staat (halster van de Welkoop) dus wie weet van een ander merk niet. Zijn vriendje heeft ook nog maat pony. Die is 10cm kleiner dan hem.

Art heb je al een oplossing gevonden voor Levis dat hij alleen kan staan en Cielo er niet bij kan?

Kvikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 13:11

Ja inderdaad zo leuk dat je blij kan zijn met die kleine dingen!

Ik heb vandaag weer sinds een heeeele lange tijd Fioortje samen naast haar moeder meegenomen op buitenrit. Het ging echt zo goed! Onder tunnels door en langs de weg met auto's gaat allemaal zo braaf. Stukken gedraafd en heel veel gestapt. Ze is wel echt al een stukje groter dan haar moeder dus dat is wel een leuk gezicht naast elkaar. :=

Afbeelding
Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 15:19

@Kiko

Ik heb vandaag al een begin gemaakt zodat Levis ook weer buiten kan.

Strook afgezet waar Levis in alle rust kan lopen.
Afbeelding
Buurten
Afbeelding

Onderste staldeur open zodat Levis naar zijn eigen stalletje kan indien nodig.
Afbeelding

Ingang van de stal toegankelijker zodat
1 minder door modder heen moeten
2 de opstap niet meer te hoog is
Het wordt goed gebruikt en blijkt stevig genoeg te zijn.

Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 16:12

Oei foto van de ingang van de stal vergeten haha

Iemand die weet of zand bijstorten helpt tegen die modder? Het is echt een beetje een kuil voor de stal waardoor daar water blijft staan.
Afbeelding

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 17:06

Zand bijstorten helpt meestal maar kort. Als het kan, zou ik meer bestraten, of paddockplaten oid leggen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 18:02

Ik weet niet of bestraten mag, er wordt paar keer per jaar ook met de tractor doorheen gereden

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 18:39

Kvikur wat super leuk zeg en knap dat ze zo braaf is.

Art_Ificious dat ziet er super uit en volgens mij een goede oplossing zo. Nou kan Levis weg als het moet maar ze kunnen ook gezellig samen staan!

Ik zou paddockplaten neerleggen. Hoor daar goede verhalen over.
Zou dat eens googlen dan weet je hoe dat eruit ziet.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 18:57

Ik weet elke soort paddockplaat al. Heb hiervoor nog een weide gehad die super nat was in de winter, was letterlijk door modder ploeteren om hooi te geven. En heb daar van die plastic roosters en rubber matten gebruikt gehad, maar die roosters gingen toch ook breken, vooral op de hoeken.
Van mudcontrol hoor ik dat die ook wel eens glad kunnen zijn.

Dus heel blij met mijn hellingweide nu.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 19:01

Ik heb er gelukkig geen ervaring mee. Wij zitten op een kleine heuvel op zandgrond dus water loopt vrij snel weg. En. Ik de stallen bestraat.. daarna gras en dan stukje tegels en dan ga ik de bak in

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 19:10

Hier liggen de platen van mudcontrol.
Glad zijn ze niet.
Maar als het terrein echt zompig is, zakken die toch ook iets in of komt de modder door de platen erbovenop liggen.
Het verhaal 'je kan ze zo in de modder gooien en alles blijft droog' gaat toch niet altijd op.
En het zijn krengen om goed schoon te krijgen.
Maar het is al een verademing om niet met kruiwagen en al weg te zinken in de modder.

Wel netjes hoe je het voor Levi's hebt opgelost.
Zoekt hij Cielo nu nog wel op of leven ze elk aan hun kant?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 20:29

Hij moet door Cielo zijn wei als hij naar de stal wil en ook door Cielo zijn stal.
Daarstraks stonden ze even samen aan dezelfde kant in de stal van Cielo hooi te eten.

Buiten als Cielo ziet dat Levis in de wei staat rent hij er meteen op af, daar schrikt Levis van waardoor hij ervandoor gaat.
Als Cielo er rustig naartoe gaat blijft Levis wel in de wei.

Filmpje van vandaag:
Cielo hoorde ineens mijn buren met hun hond wandelen

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 21:54

Ik heb ook de mudcontrols liggen.
Heb een laag laten afgraven, daar drainzand in en dan de mudcontrols erop. Daarop weer zand.
Ligt er nu 3 jaar. Is altijd keurig droog. Na vele regen staat er een paar uur een plasje en dan is die weer weg. Ligt geen drainage onder, gewoon normale weidegrond.

Maar mijn ervaring is inderdaad ook, zo klets op de modder is vaak voor een seizoen prima, maar verzakt uiteindelijk wel iets. Maar dan heb je maar een mini laagje modder ipv tot je enkels (of verder) wegzakken :))

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 22:23

Ik heb die mudcontrolplaten hier vorig jaar in de modder gesmeten en die liggen nog steeds prima! Nog elke dag zo blij mee. Ik had gedacht ze na enkele maanden opnieuw te moeten leggen, het was echt als noodoplossing erin gegooid, maar het valt me alles mee :j

Een flinke berg zand zal ook wel al schelen hier Art! Dan is het ook zo glad niet meer. Ik heb vorig jaar voor de schuilstal een flinke laag gegooid en daar ligt het ook nog steeds mooi.
Laatst bijgewerkt door Dais_ op 21-12-25 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 22:32

zolang Levis maar weg kan is dat goed en hij zal hopelijk snel doorhebben dat hij veilige plekjes heeft.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 15:51

Hm 1ste nacht/dag samen buiten. Geen succes.
Levis stond aan andere kant van de tussenomheining. Heb hem begeleid terug naar de juiste kant zodra hij daar was rende Cielo direct achter hem aan en levis rent de stal in. Daar staat hij te rillen op zijn benen.
Zijn benen voelen ook erg koud aan.
Temperatuur 37,9

Afbeelding

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 17:06

Art_Ificious schreef:
Hm 1ste nacht/dag samen buiten. Geen succes.
Levis stond aan andere kant van de tussenomheining. Heb hem begeleid terug naar de juiste kant zodra hij daar was rende Cielo direct achter hem aan en levis rent de stal in. Daar staat hij te rillen op zijn benen.
Zijn benen voelen ook erg koud aan.
Temperatuur 37,9

[ Afbeelding ]

Kan je ze niet even een tijdje laten wennen met een draadje ertussen?
Het lijkt erop dat cielo erg enthousiast is maar levi dat grote gevaarte wat onvoorspelbaar en dus eng/spannend vind. Dus wellicht meer wennen zonder dat cielo te lomp met hem kan zijn.

( Ik lees wel mee , maar ben bijna 3 week terug geopereerd. Ben dus erg moe nog en weinig energie om uitgebreid te reageren. En daarvoor te druk om alles in orde te maken )

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 17:39

Ik snap wel dat Levis wat bang is, Cielo is een heel klein beetje opdringerig :')
Ben je niet bang dat Levis een paar maatjes te klein is voor dat “grote geweld”?

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 18:02

Alvast voor jullie allemaal :

Merry Christmassssss (Ukkie shined weer als altijd <3 )

Afbeelding

En Lia heeft ons samen ook ff vastgelegd, ik kijk volgens mij altijd even verliefd naar haar <3
Afbeelding