Merriekeuring KWPN 2012

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 18:17

Heb het gele papiertje ontvangen maar snap er de ballen van :?

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 20:01

Wat snap je niet dan ? Als het goed is staat alles aangevinkt wat ze van toepassing vonden op de merrie :) Iedereen die inmiddels een stermerrie heeft gefeliciteerd !!!!! :D

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 20:04

Suzanne F. schreef:
Duimen maar Manueeltje! Het weer zit ook niet mee voor de hengstigheid natuurlijk. Hoor het meer om me heen.

Nee idd, bij van olst zeiden ze het ook dat het nu pas allemaal op gang begon te komen.

Ik ben al vanaf de veulenhengstigheid aan het klooien met haar, ze kreeg maar geen mooi ei.
3 x hengstig gespoten, 3 x recht scheepsrecht zie je maar want ze had gister een prachtig ei, en aggelopen nacht keuring geovuleerd :+

De 26ste scannen op dracht.

Mistic

Re: Merriekeuring KWPN 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 20:16

Even een stipje. Een vriendin van mij moet morgen in alblasserdam met haar merrie ezelma.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 23:13

olijf schreef:
Dat weet ik niet precies Kaja, en als je wil kan ik t wel precies navragen hoor, gaat mij erom dat er dus wel degelijk verschil zit in wel of niet trainen en ik ben een pietje precies dus als ik het doe wil ik het zo goed mogelijk doen...
Onze tijd komt nog wel (hoop ik).
Allemaal gefeliciteerd met de goede resultaten!! En iedereen die deze week moet, veel succes!!

Moratoetje schreef:
Desbetreffende merrie is dit jaar voor thuiskeuring geweest (het gaat hier toch over de merrie Edeem (Apache x Democraat))

Ik heb het gevonden, ik ga dat eens uitzoeken, want je kunt niet van 60 naar 75 gaan, enkel op basis van training.
Dat kan gewoon niet qua exterieur :n

Je moet zelf je gevoel volgen Olijf... je merrie moet wel een eerlijke kans krijgen.
Als jij denkt dat ze die nu niet gaat krijgen, moet je haar thuis houden. Ze krijgt toch een stempel.
( Al ben ik wel benieuwd wat TC zegt.... hij heeft genoeg ervaring om jou te adviseren, volgend jaar loopt er ook weer een veulentje bij :) )

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 23:20

Het was van 60 naar 80 alsof ze de hele merrie verbouwd hebben

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 23:22

sarabande schreef:

Nee, 60 naar 75, heb de cijfers gezien.
Maar dan nog.... dat kan exterieurmatig niet op basis van training.
In een tijdsbestek van enkele maanden :?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 23:52

Kaja schreef:
sarabande schreef:

O iemand hier zei 80 vandaar dat ik nogal verbijsterd was

Maar goed in een seizoen 15 punten omhoog op exterieur is ook al heel merkwaardig

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 07:25

15 punten omhoog in een goede 2 maanden tijd :?

Wat ik niet snap van de lineaire score, wat betekenen de letters, zijn dat de punten? Gaan ze uit van het gemiddelde (hoeveel pnt is dat)? En dan meer of minder? :o?

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 08:03

Olijf ik vind het wel jammer dat je niet gaat hoor met je merrie maargoed ik begrijp je ook wel hoor :) !! Maar denk dat je heel ver gekomen zou zijn met haar ..in conditie of niet :j

Gele briefje je moet even goed lezen Mora toetje het is echt wel heel duidelijk dan hoor .. je moet het als een soort van school rapport lezen het aangevinkte .. op basis daarvan komen ze op hun cijfer .. ;)

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 08:13

Oké, is het gemiddelde dan een 6? De vakjes D E en F? Sorry maar dit komt miss een beetje dom over.... :o?

Op de site van het kwpn las ik, tenminste dat maak ik daar uit op, dat als een merrie gemiddeld scoort ze exterieurmatig sterwaardig zijn.

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 08:15

idd even goed kijken op dat gele papier en wat er links en rechts staat aangegeven en wat jouw paard hiervoor scoort.

Kolonist; mooi zwartje hoor, stond er top voor.

KOLONIST

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 08:28

Frenka schreef:
idd even goed kijken op dat gele papier en wat er links en rechts staat aangegeven en wat jouw paard hiervoor scoort.

Kolonist; mooi zwartje hoor, stond er top voor.

dank je wel

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 11:32

Kaja schreef:
sarabande schreef:

Ik heb er verder geen verstand van en heb ook wat overdreven zie ik :o sorry was niet de bedoeling.
En vond het ook knap, en heb niet alleen daarop de beslissing gebaseerd hoor.
Maar als ik ga wil ik knallen en het wordt zo'n ruig dier ik weet het zeker alleen nu is ze nog zo onwijs aant groeien en veranderen. Je hebt gelijk dat er volgend jaar (hopelijk) een veulen bij loopt maar er is altijd nog de Ibop later dat jaar.
Ik ben gewoon heel voorzichtig en wil niets overhaasten of haar over belasten. ( is best knap uit mijn mond, kan ik zeggen) Ik wil met haar gaan sporten , dus voor mij is het niet van belang verder. Onze tijd komt wel, als ik haar maar heel kan houden en das best lastig met die reuzen kan ik je melden..... helaas... (Emorka is paard nr 5)
Ze staat trouwens op de wei met een net zo grote Zuidewind merrie en kna ze altijd nog bij Chardon brengen :+: ze zijn echt zo gaaf samen.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 11:46

@ moratoetje:

Alle bolletjes op het gele formulier zijn constateringen en de afwijking van het gemiddelde van de populatie.

E is het gemiddelde van de populatie, als we het model van het paard nemen staat de E voor de gemiddelde lengte (dus over 30.000 paarden) gaan we dan naar links (dus C/D) dan staat het paard ten opzichte van het gemiddelde paard meer in vierkantsmodel., gaan we naar rechts (F/G), dan heeft ze meer lengte als het gemiddelde paard. Echter is dit nog steeds een constatering en geen waardering.

Een paar met allemaal E-tjes is dus heel gemiddeld, maar hier kun je geen waardeoordeel koppelen. (zoals bij koeien wel het geval is). het aantal exterieurpunten is dus de indruk van de jury.

van 60 naar 75 in 1 seizoen is niet onmogelijk naar mijn idee. Slechte hoefverzorging bijvoorbeeld waardoor het paard er tamelijk scheef/frans/toontredend/ongelijk opstond werkt behoorlijk door in de punten. een mooi ijzertje en de juiste standen kan naar mijn idee heel goed het verschil tussen 60 en 70 zijn. Neem daarbij ook de bespiering, houding en manier van opstellen mee en je hebt weer 5 punten verschil. Een paard dat zich in beweging nog mooier maakt of extra houding heeft, krijgt hiervoor vaak ook nog 5 puntjen meer op het exterieur.

Istabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 13:50

Zo, wij zijn weer terug van de keuring van vanmorgen. Mijn merrie is ster geworden!! ze liet zich goed zien, ik ben blij met het resultaat.

KOLONIST

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 14:18

Istabella schreef:
Zo, wij zijn weer terug van de keuring van vanmorgen. Mijn merrie is ster geworden!! ze liet zich goed zien, ik ben blij met het resultaat.

Gefeliciteerd. <3

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 14:21

(hier een stille lezer)
Wat een mooie resultaten allemaal! Mijn wens is ook nog steeds om mijn merrie op te laten nemen in t stamboek en evt. een sterpredikaat (indien mogelijk) te verdienen. Echter ze is nogal aan de kleine kant en een peesblessure gooide dit jaar roet in t eten.

Maargoed iedereen gefeliciteerd! *\o/*

xlisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 14:34

Gefeliciteerd Istabella. Gaat super hier zeg met al die merries !! =)

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 14:41

Gefeliciteerd! Nou inderdaad, wat een mooie merries allemaal! :)

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 14:44

Gefeliciteerd!

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 14:54

Gefeliciteerd Istabella!

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 15:29

Gefeliciteerd!!!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 15:35

Gefeliciteerd!! Gaat idd goed hier zeg!

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 19:20

Wow als we allemaal zo thuis komen! Succesvol topic hier :D

In ieder geval gefeliciteerd!

Die van mij heeft ook de ijzertjess eronder en liep hier erg ruig mee. Helaas na de training nog maar 1 ijzer ipv 2. Dus moet smid nog maar een keer komen. Liep gelukkig wel goed en had hem er netjes afgetrapt.