fokkerij en afstamming

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Re: fokkerij en afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 08:51

anneliesdj schreef:
Ik heb het over bonte sportpaarden, dus geen Tinkers. En in mijn ervaring zijn ze wel degelijk minder geliefd, zeker onder dressuurruiters.
Waarom zie je ze anders maar zelden?

Omdat er gewoon niet veel van zijn. Niet omdat ze minder geliefd zijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 08:52

En ik durf trouwens best met een vos te fokken. Mijn merrie heeft geen vosfactor dus ik fok met Vivaldi altijd een bruine of een zwarte.

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:02

[Nu heb je Haico bij het NRPS mooi zwart bonte hengst die ook al allround is. Beide hengsten hebben samber in de bloedlijn. Als je verder Samber zijn bloedlijn uitpluist kom je bij Pericles uit en via deze hengst komt dat bontgen vandaan. Heb ooit op het internet of was het een duitse hengstenboek een bonte hengst gezien die geen samber in de lijn had maar wel net zoals samber van Pericles afstamde. De rest van de bloedlijn was totaal verschillend van samber. Ergens moet er in Pericles zijn bloedlijn een bontgen zitten.[/quote]

Het bontgen van Samber komt niet van Periclesxx (die was gewoon donkerbruin) maar van zijn moeder Tina D, dat was een bonte merrie van Ordonnans.
De bonte hengst die jij gezien hebt van Periclesxx, moet het ook van zijn moeder hebben.
Je kunt alleen een bonte fokken als een van beide ouders bont is.
Helaas gaat het nu weer over kleur, maar ik wilde dit even rechtzetten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 12:54

Suzanne F. schreef:
En ik durf trouwens best met een vos te fokken. Mijn merrie heeft geen vosfactor dus ik fok met Vivaldi altijd een bruine of een zwarte.

Durf jij een vos te gebruiken alleen omdat je weet dat je toch geen vosveulen kunt fokken of omdat de kleur je niet intresseert?

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 18:43

anneliesdj schreef:
Suzanne F. schreef:

Durf jij een vos te gebruiken alleen omdat je weet dat je toch geen vosveulen kunt fokken of omdat de kleur je niet intresseert?

Wat mij betreft; ik dek rustig met een vos, ondanks dat er dan een grote kans is dat ik dan een 'vos-veulen' krijg.. dat boeit me helemaal niets!!!!
Wat ik graag zou willen fokken is een exterieurmatig zéér correct veulen, met lange lijnen, mooie hals met goede bespiering in de bovenlijn en die kan lopen (dat je er blij van wordt)...

Zullen we dan nu eindelijk ophouden over 'kleurtjes' en weer on-topic gaan, daar waar het wezenlijk over gaat en hoe we 'bovenstaande' wezenlijk binnen ons bereik kunnen krijgen?
Zou het niet héérlijk zijn als de 'mensen met paarden (daar val ik ook onder)' met een beetje hulp en kennis van paardenmensen kunnen proberen om 'iets' te leren van fokken (en dan heb ik het er niet over blind achter iemand aanlopen)?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 19:44

@Karina OK dan!
Helemaal mee eens!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 16:59

anneliesdj schreef:
Suzanne F. schreef:

Ach liever een goede vos dan een gemiddelde zwarte maar als ik mag kiezen wil ik liever een donkere/zwarte dan een vos. Dat is gewoon smaak. Donkervos vind ik weer wel mooi.

Yrrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 17:41

@Suzanne: je bonte jaarling is in ieder geval een hele mooie (vind ik).
Oeps, we zouden het niet meer over kleurtjes hebben Haha!
Ben je van plan haar t.z.t. uit te brengen?

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 22:27

Gaat het toch weer over kleur!!! Haha!
Toch interessanter dan men denkt zeker!!!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 22:49

Dit is wel een andere discussie dan 'welke kleur heeft mijn paard' en ja, kleur blijft toch wel intressant vind ik.
Waar zou jij het over willen hebben?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 22:58

Ik denk dat de zaken die mij voor ogen stonden op de eerste 5 pagina's wel besproken zijn.
Ik begrijp alleen niet waarom degenen die het over kleuren willen hebben daar niet gewoon een ander topic over openen, dit topic ging juist over de veelvuldige kleuren topics.

Wat mij betreft kunnen de laatste 6 pagina's (of zo) gesplitst worden.
Niet dat ik denk dat het originele onderwerp weer gaat opbloeien, maar meer om duidelijk te maken waar het eigenlijk over ging.
Maar mods blijken alleen maar off topic mee te leuteren, inplaats van te beoordelen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 23:20

Jij bent niet snel tevreden of wel?

Geef eens een zinnig onderwerp dan, iets waar anderen over mee willen praten.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 23:24

anneliesdj schreef:

Ik ben heel tevree, sinds ik dit topic geplaatst heb leeft F&A weer Haha!

Maar het is wat vreemd dat een topic dat ageert tegen kleuren topics verandert in een kleurentopic :

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 09:55

Yrrah schreef:
@Suzanne: je bonte jaarling is in ieder geval een hele mooie (vind ik).
Oeps, we zouden het niet meer over kleurtjes hebben Haha!
Ben je van plan haar t.z.t. uit te brengen?

Ja

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 21:18

sarabande schreef:
anneliesdj schreef:

Ik ben heel tevree, sinds ik dit topic geplaatst heb leeft F&A weer Haha!

Maar het is wat vreemd dat een topic dat ageert tegen kleuren topics verandert in een kleurentopic :

Het vreemde daaraan, is vooral dat de mods niet klagen dat we off topic gaan.
Terwijl er ooit een topic over kleuren gesloten werd, omdat men 'te veel off topic' ging (omdat men te veel vroeg 'welke kleur is dit paard').
Lijkt wel alsof men wil dat je oorspronkelijk vraag verwatert.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 21:54

YWC schreef:
Het vreemde daaraan, is vooral dat de mods niet klagen dat we off topic gaan.
Terwijl er ooit een topic over kleuren gesloten werd, omdat men 'te veel off topic' ging (omdat men te veel vroeg 'welke kleur is dit paard').
Lijkt wel alsof men wil dat je oorspronkelijk vraag verwatert.

Haha! Dat was mij in andere topics ook al opgevallen maar het bevalt me prima. Het is logisch dat uit de conclusie van de een bij de ander weer een vraag opkomt. En daarbij kan het dus na een paar pagina's wel heel ergens anders over gaan. Maar als er niet met modder gegooid wordt en op de man gespeeld wordt moet dat kunnen vind ik.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 21:56

Zoals ik al zei dit topic heeft duidelijk zijn doel gehaald.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 22:40

Helemaal mee eens Sarabande, beetje leven weer in de brouwerij!

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 07:43

Ook ik vind het naar jammer! Er zijn meer dan genoeg topics over "kleuren en/of over het vererven van kleuren".
Niets mis mee, maar als ik daar wat van zou willen weten dan zou ik in die topics gaan kijken en niet bij 'fokkerij en afstamming'.

Ik ben niet voor de één of de ander (zoals hier wel eens van elkaar wordt gesuggereerd), maar WAAROM hele topics over "kleuren" ook in topics die daar eigenlijk niet over gaan/gingen?
(Als je zou willen kun je elk topic in no-time op het onderwerp kleur kunnen brengen, dat is niet zo moeilijk!)
Had liever de kans gekregen om wat meer over fokkerij te horen en over afstammingen (en alles wat daar mee te maken heeft, behalve kleurtjes).

Ik moet maar weer afwachten wanneer er nu weer iemand de geest heeft om een interessant 'fok-topic' te openen, zodat ik misschien weer over item kan lezen die echt interessant zijn. Ach gut

Jammer, jammer, jammer,....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 09:43

karinna schreef:
Ik moet maar weer afwachten wanneer er nu weer iemand de geest heeft om een interessant 'fok-topic' te openen, zodat ik misschien weer over item kan lezen die echt interessant zijn. Ach gut

Kan je dat niet zelf dan?

karinna schreef:
Jammer, jammer, jammer,....

Ja

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 10:17

De mods zouden het kunnen splitsen, maar dat wordt wat moeilijk omdat ze dan eigenlijk de mods die off topic meekletsen op de vingers tikken en dat kan niet Haha!

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 11:16

[***] schreef:
karinna schreef:
Kan je dat niet zelf dan?

Nee, dat kan ik niet Bloos

Ik citeer even mezelf:
Karinna schreef:
"Zou het niet héérlijk zijn als de 'mensen met paarden (daar val ik ook onder)' met een beetje hulp en kennis van paardenmensen kunnen proberen om 'iets' te leren van fokken (en dan heb ik het er niet over blind achter iemand aanlopen)?

Vroeger ging ik met mijn vader mee langs, in mijn ogen, "oude boertjes".
Deze mensen hadden veel wijsheid in huis, maar waar kom je hen en 'echte' paarden mensen nog tegen?
Hoe ontzettend leuk en leerzaam kan het zijn als we genegen zijn om te leren luisteren naar wat men heeft te vertellen.
Dat je vragen mag stellen, zonder gelijk als niet interessant of onnozel afgedaan te worden.
Je hoeft het niet overal mee eens te zijn, zolang het je maar aan het denken zet.

Boekenwijsheid kan ook iets toevoegen, maar weegt vaak niet op tegen ervaring.
Men hoeft zich ook niet te profileren als zijnde "de enige met de waarheid", want dat bestaat niet.
Wat ik jammer vind is dat je hier op Bokt toch met een bepaalde regelmaat ziet, dat de één de ander niet mag en dat dat dan ook op het scherm geuit wordt.
Dit laatste vind ik kinderachtig en ontneemt de toehoorder een interessant-informatief topic!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 11:40

karinna schreef:
[Wat ik jammer vind is dat je hier op Bokt toch met een bepaalde regelmaat ziet, dat de één de ander niet mag en dat dat dan ook op het scherm geuit wordt.

Vaak heeft dat te maken met het niet eens zijn, men kent elkaar niet eens.
In dit topic roept ook iemand dingen naar mij die A niet waar zijn en B niet ter zake
Ik reageer er niet op, het is een zwaktebod en zo zie ik het.

Maar ook het niet reageren blijkt agressie op te roepen en dat is idd een van de redenen dat discussies over fokkerij vaak verzanden.
Want fokken is passie en roept emoties op.
Veel mensen vinden dat wanneer je het niet met hun eens bent dat je ze aanvalt, terwijl het slechts een ander inzicht, of andere kijk op de zaak is.

Indien men gewoon dat soort uitingen en persoonlijke aanvallen negeert en verder gaat over het onderwerp zouden veel topics een langer leven hebben.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 12:33

Ik zie nu bvb een topic staan " Wordt deze pony wit? " en waar in de openingspost een bonte pony getoont wordt Verward
dan vraag ik me toch echt af wat zoiets met fokkerij en afstamming te maken heeft Clown

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 12:46

besita schreef:
Ik zie nu bvb een topic staan " Wordt deze pony wit? " en waar in de openingspost een bonte pony getoont wordt Verward
dan vraag ik me toch echt af wat zoiets met fokkerij en afstamming te maken heeft Clown

Dergelijke "vragen" lijken als paddenstoelen uit de grond te schieten, sinds kleurengenetica een hot topic is op Bokt Lachen

Nu vind ik kleurengenetica best wel intressant, maar als je dat soort topics ziet, dan .. tjah...