MERRIES NAAR DE KEURING, beleef het mee van A tot Z.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eydis

Re: MERRIES NAAR DE KEURING, beleef het mee van A tot Z.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 17:22

Interessant topic dit, bedankt hiervoor. Ik zal het zeker even verder volgen.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 13:46

Gisteren is onze adviseur geweest.
We hebben de merries uitgebreid beoordeeld, eerst op stand, daarna een draf aan de hand
en vervolgens los in de rijbak.
De merries zijn, ook in de ogen van de trainer, voldoende correct.
Anky is iets toontredend maar dat is zo gering dat het vermoedelijk geen probleem voor de
stamboekinschrijving zal opleveren.
Qua beweging spraken ze hem ook erg aan, met een lichte voorkeur voor Astrid op dit moment.

Wat gaan we doen?

Eerst een kop koffie en dan de mogelijkheden doornemen.

En dat zijn dus:

-Op dit moment niets veranderen, medio mei opnieuw bekijken om ze "keuringsklaar" te gaan
maken.
-Zadelmak gaan maken en opgeven voor de eptm, aanvang 31 maart.
-Opgeven voor de 7-weekse eptm, dat is incl. zadelmak maken gedurende de twee weken
voorafgaand aan de officiele test.

Gezien mijn persoonlijke voorkeur/ervaring vervalt de eerste optie, zie mn eerder genoemde
argumenten.

Uiteindelijk kiezen we voor de mogelijkheid 2, nu vast wat aanrijden, nog ruim voldoende tijd,
zodat ze voldoende ervaring opdoen onder het zadel en ze soepel in de test kunnen instromen.

Dus de beslissing is genomen, Astrid en Anky zijn naar de trainingsstal vertrokken waar het
echte werk gaat beginnen.
Opvallend hoe gemakkelijk ze de laadklep van de vrachtauto opklauterden.
Erg sympathieke paarden, aan het karakter zal het zeker niet liggen.

Vervolgens met Angelique van het KWPN overlegd en twee plaatsen in Deurne gereserveerd.
Over een paar weken ga ik wel even bij de dames langs.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 13:50

mis astrid nu al Huilen Bloos Knipoog
bij tussen tijds bezoekje camara mee!!
kunnen we de verandring kwa bespiering ect goed volgen

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 13:51

Zo ,daar zit al schot in de zaak!
Maak je zodra je langs gaat foto s?
Leuk om te vergelijken hoe ze zich tijdens de training ontwikkelen.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 13:52

Spannend misterA! Ik ben echt heel benieuwd hoe de dames het ervan af gaan brengen!!! Haha!

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:16

Ooh de dames zijn naar de kleuterschool? Veel succes, ik hoop voor je dat de meiden goed hun best gaan doen.

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:28

Voor deze 2 dames zit het luilekker-leventje er dus op...
Eerder werd hier Annabel ook vermeld, foto's van haar zouden uit andere hoek genomen worden, is daar al resultaat van bekend, en wordt Annabel hier nog bijgevoegd, of niet?

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 19:42

Leuk om te lezen weer!

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 20:31

Toke schreef:
Voor deze 2 dames zit het luilekker-leventje er dus op...
Eerder werd hier Annabel ook vermeld, foto's van haar zouden uit andere hoek genomen worden, is daar al resultaat van bekend, en wordt Annabel hier nog bijgevoegd, of niet?

Bij de PROK-uitslag, eind december, heb ik verteld dat van Annabel een foto overgenomen
moest worden voor de beoordeling.
Dat is gebeurd en op grond van die foto is door de cie besloten de merrie niet het prok-predicaat
te verlenen.
En omdat ze van een duitse vader is, Diamond Hit, zonder prok-certificaat, is het dus onmogelijk geworden om haar in het stamboek te laten opnemen.

Einde fok-carriere.
Hopelijk wordt het een leuk sportpaard.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 22:29

misterA schreef:
Einde fok-carriere.

Da's wel een uitspraak die ik niet durf te doen.......Nagelbijten / Gniffelen
Als IK een paard heb die de PROK niet haalt, dan is die voor de sport ook helemaal niks waard.
Die moet ik weggeven voor 1.200-1.500......... (en dan moet ik er nog tegen praten ook)

Niemand die zo'n paard van me koopt. Al is het paard ook 85 punten waard bj opname........ Nagelbijten / Gniffelen
Met één 3-tje erop (en de rest 1-en) stort bij mij elke sportcarriere in elkaar........ Huilen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 22:37

CGJ12 schreef:
[

Als IK een paard heb die de PROK niet haalt, dan is die voor de sport ook helemaal niks waard.
Die moet ik weggeven voor 1.200-1.500......... (en dan moet ik er nog tegen praten ook)

Niemand die zo'n paard van me koopt. Al is het paard ook 85 punten waard bj opname........ Nagelbijten / Gniffelen
Met één 3-tje erop (en de rest 1-en) stort bij mij elke sportcarriere in elkaar........ Huilen

Een chipje op een goede plek of een klein afvlakkinkje is voor de sportkeuring geen probleem en voor de prok wel. Dus einde sportcarriere of waardevermindering hoeft niet het geval te zijn.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 22:43

Nee precies, als het zo'n twijfelgeval is, zal het geen groot gebrek zijn, en als een dier met een mini afflakkinkje gewoon goed wordt gekeurd voor de sport is er niks aan de hand.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 23:51

CGJ12 schreef:
misterA schreef:
Einde fok-carriere.

Dat doe je dan niet goed, CGJ.
Er is toch een PROK-certificaat bij, er staat alleen niet op dat ze niet aan de eisen voldoet Haha! Haha!

CGJ durft hier dus te beweren dat elk paard, ongeacht ruin, merrie of hengst, die niet aan
de prok eisen voldoet, bij hem te koop is of weggegeven wordt voor max. 1.500 euro.
Wanneer wordt de volgende bij jouw geprokt?

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 23:54

ik heb nog wel 1500 euro over voor een niet-prok paard met een drietje en de rest eentjes hoor

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 00:43

misterA schreef:
Ze komen veel in handen, het is niet de bedoeling om ze al echt aan het werk te zetten.
Ze moeten vertrouwd worden in de omgang, niet bang voor nieuwe dingen zodat ze
gemakkelijk leren.
Wat dat betreft, ze hebben allebei een geweldig karakter en zijn ook nergens bang voor.

De Krack C is wat zwaarder en dikker, ze krijgt nu twee kilo brok, een mengsel van driekwart
sportbrok en een kwart vitamine/mineralenbrok en grof, droog kuilgras.
Astrid, de OOSeven, krijgt 4 kg. brok en kuilgras..
Al onze paarden staan op stro en de stallen worden dagelijks uitgemest.

Bedankt voor je antwoord MisterA!

Ik hoop dat alles vlot verloopt met de merrie's. Ik vermoed dat ze nu stilletjes aan in het werk komen.
Mag ik begrijpen uit je antwoorden dat jij in eerste instantie gaat voor een EPTM (en pas dan na het slagen in de EPTM een stamboekkeuring), en dus niet de normale gang van zaken (= stamboekkeuring -> CK -> IBOP of EPTM)?

Heb je daar speciale redenen voor? Knipoog

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 09:21

Hoeft toch geen 3tje te zijn.. met een afvlakkinkje wat zij dan onder een OC verstaan kan ze nog best sporten. Tuurlijk drukt het de prijs, helaas. Maar 1500 euro is wel erg rigoreus.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 10:28

Hmmmmmmm.....

Zo zie je maar weer: Het leven van een (succesvol) fokker wordt vaak enorm geromantificeerd.
Er is nogal wat voor nodig een een merrie elite te krijgen. Tegen elke succesvolle merrie heeft de fokker gemiddeld ook 3 "mislukkigen" staan. Misschien goed voor iedereen om dat te weten.... Ja

Maar een merrie die röntgenologisch niet goed genoeg is om mee te fokken. Is dat bij mij voor de sport al helemáál niet.
Voor de sport stel ik mijn eisen nog veel hoger. Ik laat tegenwoordig bij de 3-jarigen ook al skylinefoto's maken.
Mister A draait dat om. Dat is zijn goed recht (als fokker).
Maar ik weet (als ruiter) ik dat de financiële schade als sportpaard vele malen groter is.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 11:06

Ik houd het maar bij mijn onderschrift Ach gut

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 11:15

ceasario schreef:
Ik houd het maar bij mijn onderschrift Ach gut

En zo denk ik er ook over, CGJ12 zal vast ook niet door de Prokkeuring komen en verkopen we hem voor 1500.000 nee toch Tong uitsteken
En met Annabel zal het echt wel goed komen want volgens mij staat ze wel op de juiste plek.

Ik ben ook erg benieuwd hoe Astrid en Anky het straks gaan doen en zou het erg leuk vinden om wat foto's te zien voordat ze weggaan en halverwege de test.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 11:20

misterA schreef:
Dus de beslissing is genomen, Astrid en Anky zijn naar de trainingsstal vertrokken waar het
echte werk gaat beginnen.
Opvallend hoe gemakkelijk ze de laadklep van de vrachtauto opklauterden.
Erg sympathieke paarden, aan het karakter zal het zeker niet liggen..

Kajanus schreef:
Ik ben ook erg benieuwd hoe Astrid en Anky het straks gaan doen en zou het erg leuk vinden om wat foto's te zien voordat ze weggaan

Te laat Kajanus Haha! Haha!

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 11:20

CGJ zou hier een punt hebben als.......

Natuurlijk is het van belang dat je een gezond paard als uitgangspunt neemt, zowel voor
gebruik in de fokkerij als in de sport.

Daarbij maakt het voor de fokkerij nogal wat uit of een evt. aandoening erfelijk is of niet.
Verder durf ik te stellen dat fysieke problemen bij sportpaarden meestal veroorzaakt zijn
door het gebruik in de sport.
Het probleem is dus nog niet aanwezig aan het begin van een sportcarriere tijdens een (aankoop)keuring.
Die ontstaan vanzelf wel tijdens die carriere, en meestal niet tijdens de opfok, zoals wordt gesuggereerd.

Gelukkig is CGJ het ermee eens dat het elite-predicaat niet zomaar "iets" is.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 11:26

misterA schreef:
Er is toch een PROK-certificaat bij, er staat alleen niet op dat ze niet aan de eisen voldoet Haha! Haha!

Hier had ik even overheen gelezen........
Grenst aan oplichting. Je kunt zo de professionele paardenhandel in......... Haha! Haha! Haha!
Begrijp ik het nu goed dat de Diamond Hit naar stal Laarakkers is vertrokken en na een jaar of 5 training wordt verkocht? Knipoog

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 12:10

Gelukkig heb ik er al 2 elite gekregen. Haha!
Maar ook wat mislukkingen hoor, eerlijk is eerlijk.

Ik leg mn lat qua rontgen ook heel hoog. Ik heb nu een leuke jaarling staan maar die gaat ook met 2,5 op de foto en anders is ze exit.

CG, wat zijn skyline foto's?

En toch he? Je hebt paarden die nooit op de foto geweest zijn en nooit wat mankeren en je hebt ook dieren die 100 % zijn op de foto en altijd vage kreupelheidjes hebben.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 12:30

Suzanne F. schreef:
CG, wat zijn skyline foto's?

(zo heten ze volgens mij)
Foto's van het straalbeen over andere hoeken genomen. Zo ontdekt men nog wel eens iets extra's....

Suzanne F. schreef:
En toch he? Je hebt paarden die nooit op de foto geweest zijn en nooit wat mankeren en je hebt ook dieren die 100 % zijn op de foto en altijd vage kreupelheidjes hebben.

Dat is absoluut waar. Maar voor de latere VERKOOP in het hogere segment ligt het verhaal net anders.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 12:41

Suzanne F. schreef:
Ik leg mn lat qua rontgen ook heel hoog. Ik heb nu een leuke jaarling staan maar die gaat ook met 2,5 op de foto en anders is ze exit.

Zo gaat het nu sinds een paar jaar bij ons op stal ook, toch een keer gehad dat een 3 jarige ermelo merrie op de foto niet prok waardig was, weg trainingsgeld, weg goede prijs.
Nu gaan ze voordat het keuring-/trainingseizoen gaat beginnen eerst op de foto, niet prok goed? dan weg ermee Doei! Dit is puur voor de fokkerij, maar (voor mijn eigen gedachten) zelf voor de sport hoeven ze geen prok certificaat (van goedkeuring Knipoog ) te hebben. Maar dat zal voor de hogere sport oftewel verkoop Engeland/Amerika wel nodig zijn.