Eigenschappen redelijk dressuurpaard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

arie53

Re: Eigenschappen redelijk dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:45

Pipo schreef:
Citaat:
Arie je zit weer in het negatieve spiraaltje. Vertel wat je goed vind en niet wat je fout vind!

Dit heeft niets met negatieve spiraaltjes van doen. Arie constateert niets meer dan de feiten. Jij je zin en dat gaat niet verder dan de kleur.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:54

Ik snap heel het lendenen gebeuren niet
Ik ben dan ook maar een leek Schijnheilig

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:04

Onder deze titel staat de onderstaande brief in de Hoefslag nr. 10

Voor - of achterover?

Onder de titel "Goed werk heeft tijd nodig" (Hoefslag nr. 7 van 15 febr.) zou volgens de schrijfster Dorli Welp Johan Hamminga in zijn inleiding gewezen hebben op het belang van het achterover kantelen van het bekken zodat het achterbeen beter kan ondertreden.
Nu lijkt het mij haast onwaarschijnlijk dat een vakman als Johan Hamminga deze voor een paard fysiek onmogelijke beweging zou hebben geuit. (Noot van de redactie: Johan Hamminga heeft dit inderdaad niet gezegd tijdens het KNHS-instructieseminar)
Via het bekken zijn de achterbenen van het paard met het skelet (de romp/frame) verbonden. Door het sluiten van de lendenwervels (voorover kantelen van het bekken) wordt deze constructie stabiel en stelt dit het paard in staat om zowel de massa te dragen als middels het achterbeen voorwaarts te stuwen. Bovendien leent het bekken zich er helemaal niet voor om achterover gekanteld te worden. Het kruisbeen blokkeert dit proces om de lendenwervels verder dan in de normale rusttoestand te openen. Het bekken kan en moet echter naar voren gekanteld worden om de lendenwervels te sluiten en van de romp in de beweging een uiterst stabiele constructie te maken. Het hoofd, de hals en het heffen van de staart vormen in dit proces een belangrijke rol. Daarbij worden de hoeken van de onderliggende gewrichten kleiner gemaakt hetgeen een voorwaarde vormt om in de beweging een verende landing, een heffende en een dragende alsmede een afzettende fase mogelijk te maken. Alleen als aan deze voorwaarde wordt voldaan, is het paard in staat om de massa optimaal in balans voort te bewegen. De zithulpen (aantrekken van het kruis) zijn immers op dit natuurlijke proces van een naar voren gekanteld bekken afgestemd. Paarden met een sterk hellend kruis hebben per definitie grote gewrichtshoeken en kunnen derhalve het bekken moeilijk of niet naar voren kantelen om de gewrichtshoeken sterk te verkleinen en de lendenwervels optimaal te sluiten. Daarom is het ook van groot belang dat een sportpaard een goed oplopende en goed bespierde lendenpartij heeft om het naar voren kantelen van het bekken mogelijk te maken.,
Bij een achterover gekanteld bekken zou immers de hoek van het darmbeengewricht groter worden en dat geldt ook voor de hoek van het spronggewricht. Daarmee zou het natuurlijke proces van heffen, dragen en voorstuwen door een uiterst nauwkeurig op elkaar afgestemde werking van het verkleinen van de gewrichtshoeken volkomen tenietgedaan worden.
Bovendien kan bij een achterover gekanteld bekken niet gelijktijdig aan de voorwaarde van dragen en voortstuwen voldaan worden omdat dan de lendenwervels open blijven staan. Het effect van het afzettende achterbeen gaat verloren door de niet stabiele skeletconstructie die er ontstaat bij geopende lendenwervels. Bij de afzet moeten de lendenwervels immers gesloten zijn en volgens de lezing van een achterover gekanteld bekken staan de lendenwervels open! Nu is het fysiek onmogelijk voor een paard om in de beweging, bij een achterover gekanteld bekken waardoor het achterbeen beter zou ondertreden, de lendenwervels te openen en tegelijkertijd voor de benodigde afzet de lendenwervels te sluiten.
Bovendien verlangt de FEI article 404.4 dat het paard in de uitgestrekte draf het frame verlengt (to lengthen his frame). Aan deze voorwaarde kan alleen voldaan worden als het bekken naar voren wordt gekanteld. Het frame wordt dan gelijktijdig verlengd. Bij een achterover gekanteld bekken wordt het frame verkort.
Goed werk heeft tijd nodig luidt de titel van het bewuste artikel maar het verlangt ook dat de ruiter weet hoe het skeletmechaniek werkt en dat hij goed wordt voorgelicht.

Karel de Lange, Steenbergen

Musto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:22

Kan je een foto laten zien van een paard dat zijn bekken kantelt en van eentje die dat niet doet?

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:24

Arie53 schreef:
Paarden met een sterk hellend kruis hebben per definitie grote gewrichtshoeken en kunnen derhalve het bekken moeilijk of niet naar voren kantelen om de gewrichtshoeken sterk te verkleinen en de lendenwervels optimaal te sluiten. Daarom is het ook van groot belang dat een sportpaard een goed oplopende en goed bespierde lendenpartij heeft om het naar voren kantelen van het bekken mogelijk te maken.,

Arie ,hoe verklaar je dan dat Ferro als geen ander in staat was zich te sluiten en verzamelen ?

Afbeelding

Afbeelding

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:26

Citaat:
Kan je een foto laten zien van een paard dat zijn bekken kantelt en van eentje die dat niet doet?

Kijk eens naar de foto's op de voorgaande pagina's en probeer er eens achter te komen welke paarden wel of niet het bekken optimaal kantelen.
Laat ons vervolgens maar weten wat je er van gemaakt hebt.
Laatst bijgewerkt door arie53 op 06-06-07 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Musto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:29

Citaat:
Kijk eens naar de foto's op de voorgaande pagina's en probeer er eens achter te komen welke paarden wel of niet het bekken optimaal kantelen.
Laat ons vervolgens maar weten wat je er van gemaakt hebt.

Ik zal mijn huiswerk eens gaan maken Bloos

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:37

Citaat:
Arie ,hoe verklaar je dan dat Ferro als geen ander in staat was zich te sluiten en verzamelen

Dat heeft vooral te maken met de uitstekende voorhand, de rugwelving en de goed ontwikkelde en oplopende lendenpartij. Met name de sterk oplopende lendenpartij voorkomt dat de gewrichtshoeken van de achterhand te groot worden en dat de achterhand achter de massa komt te staan.

Musto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:59

Ik ben dus bezig met men verslagje te maken maar het schiet helemaal niet goed op. Vooral omdat ik volgende dingen niet goed snap:

- Wat word bedoelt met een paard dat zijn bekken kantelt?

Ik heb al een skeletfoto van dit paard gevonden, zou je even "simpel" kunnen uitleggen hoe dat kantelen er aan toe gaat?

Afbeelding

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 13:02

arie53 schreef:

Voor - of achterover?

Onder de titel "Goed werk heeft tijd nodig" (Hoefslag nr. 7 van 15 febr.) zou volgens de schrijfster Dorli Welp Johan Hamminga in zijn inleiding gewezen hebben op het belang van het achterover kantelen van het bekken zodat het achterbeen beter kan ondertreden.
Nu lijkt het mij haast onwaarschijnlijk dat een vakman als Johan Hamminga deze voor een paard fysiek onmogelijke beweging zou hebben geuit. (Noot van de redactie: Johan Hamminga heeft dit inderdaad niet gezegd tijdens het KNHS-instructieseminar)
Via het bekken zijn de achterbenen van het paard met het skelet (de romp/frame) verbonden. Door het sluiten van de lendenwervels (voorover kantelen van het bekken) wordt deze constructie stabiel en stelt dit het paard in staat om zowel de massa te dragen als middels het achterbeen voorwaarts te stuwen. Bovendien leent het bekken zich er helemaal niet voor om achterover gekanteld te worden. Het kruisbeen blokkeert dit proces om de lendenwervels verder dan in de normale rusttoestand te openen. Het bekken kan en moet echter naar voren gekanteld worden om de lendenwervels te sluiten en van de romp in de beweging een uiterst stabiele constructie te maken. Het hoofd, de hals en het heffen van de staart vormen in dit proces een belangrijke rol. Daarbij worden de hoeken van de onderliggende gewrichten kleiner gemaakt hetgeen een voorwaarde vormt om in de beweging een verende landing, een heffende en een dragende alsmede een afzettende fase mogelijk te maken. Alleen als aan deze voorwaarde wordt voldaan, is het paard in staat om de massa optimaal in balans voort te bewegen. De zithulpen (aantrekken van het kruis) zijn immers op dit natuurlijke proces van een naar voren gekanteld bekken afgestemd. Paarden met een sterk hellend kruis hebben per definitie grote gewrichtshoeken en kunnen derhalve het bekken moeilijk of niet naar voren kantelen om de gewrichtshoeken sterk te verkleinen en de lendenwervels optimaal te sluiten. Daarom is het ook van groot belang dat een sportpaard een goed oplopende en goed bespierde lendenpartij heeft om het naar voren kantelen van het bekken mogelijk te maken.,
Bij een achterover gekanteld bekken zou immers de hoek van het darmbeengewricht groter worden en dat geldt ook voor de hoek van het spronggewricht. Daarmee zou het natuurlijke proces van heffen, dragen en voorstuwen door een uiterst nauwkeurig op elkaar afgestemde werking van het verkleinen van de gewrichtshoeken volkomen tenietgedaan worden.
Bovendien kan bij een achterover gekanteld bekken niet gelijktijdig aan de voorwaarde van dragen en voortstuwen voldaan worden omdat dan de lendenwervels open blijven staan. Het effect van het afzettende achterbeen gaat verloren door de niet stabiele skeletconstructie die er ontstaat bij geopende lendenwervels. Bij de afzet moeten de lendenwervels immers gesloten zijn en volgens de lezing van een achterover gekanteld bekken staan de lendenwervels open! Nu is het fysiek onmogelijk voor een paard om in de beweging, bij een achterover gekanteld bekken waardoor het achterbeen beter zou ondertreden, de lendenwervels te openen en tegelijkertijd voor de benodigde afzet de lendenwervels te sluiten.
Bovendien verlangt de FEI article 404.4 dat het paard in de uitgestrekte draf het frame verlengt (to lengthen his frame). Aan deze voorwaarde kan alleen voldaan worden als het bekken naar voren wordt gekanteld. Het frame wordt dan gelijktijdig verlengd. Bij een achterover gekanteld bekken wordt het frame verkort.
Goed werk heeft tijd nodig luidt de titel van het bewuste artikel maar het verlangt ook dat de ruiter weet hoe het skeletmechaniek werkt en dat hij goed wordt voorgelicht.

En nu ook het antwoord op deze ingezonden brief plaatsen. Haha!

Musto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 13:04

Citaat:
arie53 schreef:

Voor - of achterover?

En nu ook het antwoord op deze ingezonden brief plaatsen.

Dat had ik al gelezen, maar het zal wel aan mij liggen maar ik kan er als normale mens niet aan uit. Nerd

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 13:06

Ik denk dat Arie wel een antwoord klaar heeft Tong uitsteken Knipoog

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 14:52

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 14:53

Citaat:
En nu ook het antwoord op deze ingezonden brief plaatsen.

Als jij dat even doet, zal ik het antwoord daarop weer plaatsen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 14:56

arie53 schreef:
Als jij dat even doet, zal ik het antwoord daarop weer plaatsen.

Helaas geen scanner voorhanden.
Het daarop volgende antwoord heb ik natuurlijk ook weer gelezen en vond ik nu niet bepaald overtuigend.

Maar wat houdt je tegen om het antwoord op je brief en daar jouw weerwoord op gewoon te plaatsen? Zo te zien heb jij de scanner wel bij de hand.
Geeft de lezer hier wel een completer beeld van de zaken lijkt me.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 19:20

Even overtypen?

Musto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 20:40

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 22:19

Ik ben vandaag bij Outdoor Gelderland geweest. Het viel mij op dat gewone paarden met normale beweging en soms zelf ook nog met een matige stap best boven de 60% kunnen scoren. De aparte paarden kunnen zich ook nog wat foutjes permiteren. Maar een simpel paard, dat correct wordt voorgesteld kan ook in het ZZ zwaar en lichte tour een winstpunt halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 00:17

arie53 schreef:
Dit heeft niets met negatieve spiraaltjes van doen. Arie constateert niets meer dan de feiten. Jij je zin en dat gaat niet verder dan de kleur.

Pardon?

Ik doel erop te zeggen waarom vind je iets slecht en beargumenteer wat je goed vind. En niet alleen zeggen wat slecht is, want daar leert niemand wat van.

Ik mag er vanuit gaan dat je met de laatste opmerking niet doelt dat ik op kleur selecteer, of wel ?

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 10:27

Citaat:
Ik doel erop te zeggen waarom vind je iets slecht

Dat had ik toch al gedaan. Bovendien heb ik bij herhaling uitgelegd waaraan het dressuurpaard moet voldoen. Dan is toch niet moeilijk om die lijn door te trekken en kan bijna elke leek constateren dat Wynton hier op geen enkel punt aan voldoet.

Citaat:
Dan blijft het nog een onharmonisch gedrocht.

Citaat:
Ik mag er vanuit gaan dat je met de laatste opmerking niet doelt dat ik op kleur selecteer, of wel ?

Welnee. Je vroeg wat er goed aan Wynton was en ik gaf aan de kleur. Haha!

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 10:34

arie53 schreef:
Citaat:
meer oprichting gaan vragen is het toch makkelijker als een paard van nature al wat meer oprichtinggebouwd (heb ik nu een nieuwe term ontdekt?) is?

Dat is juist het grote misverstand die men bij het KWPN maakt, waardoor gedrochten als Wynton als potentieele dressuurpaardeen worden neergzet.

blijf maar lekker in de prehistorie leven; vroeger toen alles nog beter was Cool

De een maakt het met zijn 'loopverhalen' nog ingewikkelder dan de ander Ach gut
terwijl het zo simpel is, takt en balans zijn belangrijk, maar dat zie je toch ook meteen als een paard voorbij draaft en de één heeft dat nu eenmaal meer dan de ander. Die éne is dus een fijner dressuurpaard.

het fokdoel, en dus de functionaliteit, is afhankelijk van de gebruikers en sinds eeuwen al aan verandering onderhevig. Blaas misschien minder hard van de toren, maar zie onderweg heel veel paarden zonder, zoals jullie voortdurend doen, te pretenderen er verstand van te hebben. Zie sowieso al weinig volmaakte dieren, maar weet dat in het rijden een paard met een natuurlijke oprichting, een sterke en door training goed ontwikkelde achterhand, een voorbeen van normale lengte, voldoende souplesse en een medewerkzaam niet kwalijknemend karakter een heel eind kan komen; TS voorgaande is dus mijn definitie van een fijn dressuurpaard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 10:35

arie53 schreef:
Citaat:

Welnee. Je vroeg wat er goed aan Wynton was en ik gaf aan de kleur. Haha!

Donkerbruin is mooier Clown

Ik doelde op je argumentatie in het algemeen, niet specifiek op Wynton Clown

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 10:38

Pipo schreef:
Leonora schreef:
[

wat lekker kort door de bocht weer. Heb jij het betreffende paard wel eens gezien? nee dus!
De betreffende merrie is 100 % Gelders. Staat in de grond gebouwd en mist souplesse. In onze overweging om ZZ-Licht te starten, hebben we ons laten adviseren door instructeur JH, niet de eerste den beste sukkel dus. Hij zei: "natuurlijk kun je wel een keer hoger dan 60 procent scoren, maar om vooraan mee te lopen komt ze tekort." Een eerlijk antwoord en omdat ze wel een aantal pluspunten heeft waaronder een geweldig karakter, gaan we haar nu dekken!

Te kort in kwaliteit is wat anders dan te kort in het voorbeen.

zo zie je maar dat jullie een bericht altijd maar half lezen en vervolgens meteen beginnen met hakwerk Boos!

gaf in mn eerste post aan dat ze een kort voorbeen en weinig souplesse had en wordt meteen neergesabeld op alleen het korte voorbeen. De omschrijving te kort in kwaliteit gebruik jij als anti-Gelders Paard-adept waarschijnlijk altijd voor paarden van dit type. Ga je gang als je er gelukkig van wordt Pling wel een zinvolle bijdrage aan de discussie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 10:41

Leonora schreef:
zo zie je maar dat jullie een bericht altijd maar half lezen en vervolgens meteen beginnen met hakwerk Boos!

gaf in mn eerste post aan dat ze een kort voorbeen en weinig souplesse had en wordt meteen neergesabeld op alleen het korte voorbeen. De omschrijving te kort in kwaliteit gebruik jij als anti-Gelders Paard-adept waarschijnlijk altijd voor paarden van dit type. Ga je gang als je er gelukkig van wordt Pling wel een zinvolle bijdrage aan de discussie.

Zo waar komen die aannames vandaan?

Anti gelders paard?

Waarop baseer jij dat ik anti Gelders paard ben?

Ik zeg alleen: TE kort aan kwaliteit hangt niet samen met het korte voorbeen.

Denk dat het zeker wel zinvol is, want de gedachten zijn de laatste tijd nogal dat een dressuurpaard een lang voorbeen moet hebben en dat is imo absoluut niet zo.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 10:47

Leonora schreef:
blijf maar lekker in de prehistorie leven; vroeger toen alles nog beter was Cool

De een maakt het met zijn 'loopverhalen' nog ingewikkelder dan de ander Ach gut
terwijl het zo simpel is, takt en balans zijn belangrijk, maar dat zie je toch ook meteen als een paard voorbij draaft en de één heeft dat nu eenmaal meer dan de ander. Die éne is dus een fijner dressuurpaard.

het fokdoel, en dus de functionaliteit, is afhankelijk van de gebruikers en sinds eeuwen al aan verandering onderhevig. Blaas misschien minder hard van de toren, maar zie onderweg heel veel paarden zonder, zoals jullie voortdurend doen, te pretenderen er verstand van te hebben. Zie sowieso al weinig volmaakte dieren, maar weet dat in het rijden een paard met een natuurlijke oprichting, een sterke en door training goed ontwikkelde achterhand, een voorbeen van normale lengte, voldoende souplesse en een medewerkzaam niet kwalijknemend karakter een heel eind kan komen; TS voorgaande is dus mijn definitie van een fijn dressuurpaard.

Wie zijn jullie? Omdat je onder andere mij gequote hebt, voel ik me aangesproken. Ik ben niet degene die pretendeerd er verstand van te hebben. Anderen mogen beslissen of ik er wel of geen verstand van heb.