Is jouw merrie goed genoeg voor de fokkerij?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 14:13

Missouri"]
[quote="Lovely schreef:
Over het fokken met een merrie, hoe denkt men eigenlijk over het fokken met een merrie die erfelijke gebreken heeft? Dit is dus iets anders dan een merrie met een gezonde blessure of een die exterieurmatig iets tekort komt. Er is al gediscussieerd over hengsten met een risico op een gebrek,maar de merries dan?

Tja, ik ken wel veel voorbeelden van "ze is niet te rijden, niemand kan er iets mee, dus we gaan er maar mee fokken!" en "ze is altijd kreupel, dus nu laten we haar maar dekken" Frusty
Dat vind ik ZO stom!!! Zoek je je te blubber naar een "perfecte" hengst, er mag nix aan mankeren, zet je hem op een merrie waar niemand iets mee kan... DUH!
[/quote]

Dat ligt er natuurlijk aan waarom er niks mee te beginnen is! Als het in haar eigen karakter zit moet je met zon merrie niet fokken, maar als het komt omdat ze biojvoorbeeld zwaar verpest is kan het dier er niks aan doen en kan je er rustig mee fokken.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 15:01

GribaldiFAN"]
[quote="chantal1 schreef:
Ehm tja, ff of topic.
Ik moet Troef hier gelijk in geven.
Op de renbaan beginnen de volbloeden aan de training met 2 en lopen ze ook hun 1ste wedstrijden.
Met warmbloeden zou ik persoonlijk tussen de 2 & 3 jaar beginnen (jaaa, ik ga er tussen in). Hangt van het paard af en heb ze liever wat volwassener. Denk ook dat een dier dan wat meer "balans"heeft.

Uhm ik wil niet veel zeggen. Maar waarom denk je dat die dravers en renpaarden het maar zo kort volhouden. Als ze geluk hebben halen ze de 8 maar de meeste zijn met 5 jaar afgewerkt!
En je moet niet alleen kijken of het trak of wat dan ook is. Maar naar het paard zelf! Wat denk je van die mega kwpnérs die met 3 jaar nog te slap op de benen zijn. SOmmige paarden moet je pas met 4 jaar mee beginnen en de andere kunnen het met de 3 jaar al prima aan!
[/quote]

Afgewerkt vind ik een heel groot woord. Ze hebben dan hun top niet meer en zijn dus niet meer snel genoeg. Vaak gaan ze dan in een andere tak van sport verder.
'Maar dat kan je alleen maar weten als je zelf in de volbloeden hebt gezeten.
Heb ik dan gezegd dat je alleen maar naar het ras moet kijken? Je rukt mijn tekst een beetje uit zijn verband.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 15:14

Het is wel zo dat veel renpaarden en dravers met hun 6 versleten zijn, afgebrand. Afgezien van hun lichamelijke kracht wordt er ook te veel beroep gedaan op hun mentale verwerkingsvermogen. Het is niet voor niets zo dat paarden in de dressuur en de springsport pas rond hun 10 -12e in de bloei komen en de top bereiken. Ze kunnen eerder lichamelijk ook wel af, maar niet mentaal.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 15:25

Ehm, tja, die van ons waren heel erg afgebrand. Uhu, tuurlijk. Hebben behoorlijk wat gelopen en gewonnen.
Zal dan waarschijnlijk wel zo zijn dat het niet zo was omdat het hele goede waren.

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 23:14

chantal1 schreef:
Ehm, tja, die van ons waren heel erg afgebrand. Uhu, tuurlijk. Hebben behoorlijk wat gelopen en gewonnen.
Zal dan waarschijnlijk wel zo zijn dat het niet zo was omdat het hele goede waren.

Wilde je niet persoonlijk aanvallen.
Maar over het algemeen is het bij renpaarden bekend dat ze op jonge leeftijd al versleten zijn. daarom staan er bijv vaak dravers van 5 jaar heel goedkoop te koop.
Het verschilt ook per paard wat zo'n paard aan kan en op welke leeftijd.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 00:02

Nee, zo vatte ik het ook niet op, was niet voor jou bedoelt. Hoe het met dravers zit weet ik niet precies, maar ik denk toch wel ver het zelfde. Wat ik bedoel is dat ze voor die tak over hun top zijn, wat gebeurt er dan; ze brengen geen geld meer in het laatje. Als het dier echt versleten zou zijn zou het waarschijnlijk naar de slacht gaan. Ik ken een manege in Duitsland die kocht regelmatig renpaarden. Die paarden werden klaar gemaakt voor het dressuurwerk en gingen regelmatig voor behoorlijk wat geld weg. Ook heb ik daar zelf nog op een engelse volbloed merrie gereden en is daaar gebleven tot haar dood, ze is een jaar of 26 geworden. Dan vraag ik me af waar is dat verslijt?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 09:06

Nee, het was voor mij bedoeld..... Maar ook van mij was het geen persoonlijke aanval. Ik wist ook niet dat jij iets met renpaarden had dus... maar toch is het wel bekend dat die dieren niet zo lang meegaan vanwege zware mentale en fysieke belasting op zeer jonge leeftijd. Met een beetje slechte stalmanagement houden ze het niet lang uit.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 09:14

Desiree schreef:
Met een beetje slechte stalmanagement houden ze het niet lang uit.

En dat zijn dus wel wijze woorden.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 00:37

even weer eens on topic. IK vond dit een post waar ik toch echt eens even voor moet gaan zitten:

GribaldiFAN"]
De kromste merrie kan in combinatie met een goede hengst een super veulen krijgen maar ook andersom.
[/quote]
Ik geloof dat we dat al besproken hadden. Iedere maand wint iemand de staatsloterij.

[quote="GribaldiFAN"]
De keus om met een merrie te gaan fokken is voor de eigenaar!
[/quote]
Absoluut mee eens. Ik hoop dat de eigenaar dan ook de verantwoordelijkheid voor het produkt neemt.

[quote="GribaldiFAN"]
Wat ik overigens wel vind is dat je pas mag fokken als je ook daadwerkelijk goed voor moeder en veulen kan zorgen. Want dat ontbreekt er nog wel eens aan!.
[/quote]
Dat bedoel ik, maar het gaat verder. Als je alleen voor jezelf fokt, zorg dan dat je het produkt kan verzekeren dat het voor de komende 35 jaar bij je kan blijven. Anders kijk eens om je heen wat de wereld zoal wil.

[quote="GribaldiFAN"]
Maar het kwpn of een hengstenboer kan niet bepalen of een merrie slecht is.
[/quote]
Jawel, dat kunnen ze wel. Ze kunnen alleen de eigenaar niet verplichten de merrie te laten steriliseren. Een hengstenboer heeft volgens mij wel degelijk de keuze of een merrie al dan niet bij zijn hengst gedekt mag worden. In het buitenland is het heel normaal dat het aantal dekking van een (top)hengst beperkt wordt tot, zeg maar 12 dekkingen per jaar om de waarde hoog te houden. Die merries moeten dus zeker geaccepteerd worden.

[quote="GribaldiFAN"]
Maar effe wat anders, het gaat niet zo zeer om wat voor merrie je hebt. Maar waar je hem mee dekt daar draait uiteindelijk het hele verhaal om. Mocht je een "slechte" merrie hebben dan moet je een hengst hebben die juist op die punten verbeterd waar de merrie zelf te kort komt. het is natuurlijk niet zo makkelijk als het lijkt. Maar een mindere merrie in combinatie met de goede hengst kan na mijn mening echt wel goede veulens opbrengen!
[/quote]
Ik vind de paardenbenadering van "Hengst Jantje x Hengst Pietje" ronduit bespottelijk. Hengsten worden streng geselecteerd, daar zit niet meer zo veel kaf tussen het koren. Het zijn de merries die ongelimiteerd in de fokkerij worden ingezet, met vaak wat matigere selektie. De merrielijn is de bepalende faktor in de uiteindelijke kwaliteit. En verder ben je weer met de loterij bezig. Overigens, heb je nooit het verhaal gehoord van Einstein die met Marilyn Monroe praat? Marilyn zegt: "Als wij samen kindjes krijgen, dan krijgen ze de hersens van Einstein met het uiterlijk van een Marilyn Monroe." Zegt de professor..: "Hmm.. je houdt ook de kans op het uiterlijk van Einstein met de hersens van Monroe." Sterke punten die zwakke punten uitschakelen ligt leuk op papier, maar verwacht geen wonderen als je aan het gokken bent.

[quote="GribaldiFAN schreef:
Dus ik blijf weer terug komen op hetzelfde verhaal. Er zou een Adviesteam moeten zijn voor fokkers. Waar ze zich kunnen laten adviseren welke hengst nu het best bij hun merrie past!
ps:
er zijn niet alleen sport, en fok paarden op de wereld. Er moeten ook basispaarden en recreatiepaarden zijn!! En ook die worden gefokt!

Helemaal mee eens. Het adviesteam behoort het jurycorps te zijn. Ook de schrijvende pers heeft een verantwoordelijkheid, net als de foktechnische commissie. Ik heb verder nergens gezegd dat je niet als doelstelling mag hebben om recreatiepaarden te fokken. Ik weet alleen niet of het aanbod groter is dan de vraag op het moment.

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 11:30

Bedankt joost van de analyse van mijn tekst!
Tja het is natuurlijk mijn mening en zicht op het verhaal.
En ik ben het ermee eens dat bij een top hengst de hengstenboer wel een deel kan bepalen welke merries daarmee gedekt worden.
Maar wat je zegt over dat de "slechte" merries de fokkerij bepalen ben ik het niet mee eens. Ik ken keur merries uit een van de betere stammen in nederland. Die merries fokken goedkeurde hengsten, en keurings paarden. Maar net in combinatie met de verkeerde hengst rolt er soms ook een beest uit waarvan je denkt wat moet ik hier nu mee!!!
Dus de combinatie is bepalend. Ik zeg net dat er slechte hengstn rond lopen maar ik weet wel dat vooral als hengsten voor het eerste jaar dekken het een gok is hoe die fokt. Op de keuring kan het wel een leuk paard zijn kwa bouw, beweging en karakter maar wie zegt dat ie dat ook vererft!!
HEt kan zijn dat de hengst van de buurman beter vererft dan een grand prix paard.
Dus als zowel de merrie als de hengst goed zijn wil niet zeggen dat je een goed veulen krijgt!
Het draait allemaal om de juist cominaties van bloed, type karakter en beweging. En dan nog kan het resultaat tegen vallen!
Daarom vind ik die verkoop van embryo's ook regelrechte onzin!!

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 12:49

GribaldiFAN"]
Maar wat je zegt over dat de "slechte" merries de fokkerij bepalen ben ik het niet mee eens.
[/quote]
Ik wel, je bent zo goed als je slechtste product. Is ook een spreekwoord van maar ken ik zo even niet.
[quote="GribaldiFAN"]
Dus de combinatie is bepalend.
[/quote]
Het draait allemaal om de juist cominaties van bloed, type karakter en beweging. En dan nog kan het resultaat tegen vallen!

Daarom vind ik die verkoop van embryo's ook regelrechte onzin!
!

Dit snap ik niet, de combinatie Merrie/Hengst blijft toch hetzelfde of hij nou in de ene of de andere baarmoeder groeit. De vastgelegde genen blijven theoretisch hetzelfde. Ok, het karakter kan anders gevormd worden.

Dan is een gewone bevruchting toch ook regelrechte onzin, je weet ook niet (volledig) wat je zou kunnen verwachten.

Misschien interpreteer ik je verhaal verkeerd?

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 15:48

Bij ET is het inderdaad zo dat het genenmateriaal vaststaat. MAar wat er fenotypisch allemaal gebeurt is nog niet zo duidelijk. En dan heb ik het niet alleen maar over de invloed van de merrie op het veulen NADAT deze geboren is. Het is wel een beetje gefilosofeer, maar ik ben ervan overtuigd dat 'eenzelfde' embryo in de ene baarmoeder heel anders uit kan groeien dan in de andere. Denk alleen eens aan alle verschillen in stofwisseling die er bij paarden bestaan! Dat heeft zeker ook effect op het embryo!
Ik denk dat je niet kan verwachten dat het veulen hetzelfde wou worden als wanneer het in zijn eigen moeder zou groeien.

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 15:54

chantal1"]
[quote="GribaldiFAN"][quote="chantal1 schreef:
Ehm tja, ff of topic.
Ik moet Troef hier gelijk in geven.
Op de renbaan beginnen de volbloeden aan de training met 2 en lopen ze ook hun 1ste wedstrijden.
Met warmbloeden zou ik persoonlijk tussen de 2 & 3 jaar beginnen (jaaa, ik ga er tussen in). Hangt van het paard af en heb ze liever wat volwassener. Denk ook dat een dier dan wat meer "balans"heeft.

Uhm ik wil niet veel zeggen. Maar waarom denk je dat die dravers en renpaarden het maar zo kort volhouden. Als ze geluk hebben halen ze de 8 maar de meeste zijn met 5 jaar afgewerkt!
En je moet niet alleen kijken of het trak of wat dan ook is. Maar naar het paard zelf! Wat denk je van die mega kwpnérs die met 3 jaar nog te slap op de benen zijn. SOmmige paarden moet je pas met 4 jaar mee beginnen en de andere kunnen het met de 3 jaar al prima aan!
[/quote]

Afgewerkt vind ik een heel groot woord. Ze hebben dan hun top niet meer en zijn dus niet meer snel genoeg. Vaak gaan ze dan in een andere tak van sport verder.
'Maar dat kan je alleen maar weten als je zelf in de volbloeden hebt gezeten.
Heb ik dan gezegd dat je alleen maar naar het ras moet kijken? Je rukt mijn tekst een beetje uit zijn verband.
[/quote]

Ik wil hier alleen ff aan toevoegen dat ik bij een arabieren fokker heb gestaan. Daar kwamen vaak genoeg paarden die via de tersk sale gekocht waren. Deze dieren hebben allemaal op de renbaan gelopen en zagen er nog prima uit.
Nu worden ze voor de fok, recreatie en of sport gebruikt, dus het idee dat de beesten op zijn is voor mij niet meer de complete waarheid.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 21:31

chantal1"]
Dit snap ik niet, de combinatie Merrie/Hengst blijft toch hetzelfde of hij nou in de ene of de andere baarmoeder groeit. De vastgelegde genen blijven theoretisch hetzelfde. Ok, het karakter kan anders gevormd worden.
[/quote]

Ho, ho, niet te veel onzin verkopen in een zin! Knipoog Hier gaan veel mensen in de fout, door te denken dat fokken lineaire wiskunde is. Het is waarschijnlijk zo, als Marilyn Monroe heel aktief was geweest met Einstein en 1000 kindertjes had gekregen, dan had je dus een goed overzicht gehad wat ze samen voor kindertjes hadden. Bij iedere combinatie krijgt ieder kind genetisch zijn/haar eigen genetische code mee. Volle broer en zus zijn dus ver van het zelfde kwa genetica. Ze zullen veel overeenkomsten tonen, maar zelfs tussen die 1000 zullen er geen twee met een identieke genetische bagage, tenzij er een-eiige tweelingen tussen zitten.

Dus, tussen die kindertjes zullen er daadwerkelijk kinderen tussen zitten met de uiterlijke kwaliteiten van Marilyn Monroe en de genialiteit van Einstein. Helaas zullen er ook de omgekeerden tussen zitten.

Nou, in de praktijk kan ik een voorbeeld geven. Onze oude merrie, Dyrin Tina heeft 15 veulens gehad, waarvan 7 van dezelfde hengst, Vardra Julius. Er zat veel spreiding tussen. Zo vertoonde het veulen uit 1982 van Vardra Julius meer gelijkenissen met het veulen uit 1992 van Vechtzicht's Harmony. Het verschil met het veulen van 1978 van Vardra Julius was weer hemelsbreed. Ik heb het hier over allemaal stermerries, dus ze zijn wel allemaal goed, maar toch helemaal anders met andere kwaliteiten en zullen dus anders fokken.

Met andere woorden: het verschil tussen volle broers en zusters is groter dan alleen het fenotype. Het zit wel degelijk in het genotype. Dyrin Tina's volle zus Dyrin Rowena was een vos, Tina heeft nooit een vos gefokt.

Is in feite geen onzin, maar je moet dus wel de limitaties van zoiets zien. Opvoeding is maar een deel van het verhaal, statistieke spreiding iets anders. Overigens, de tijd in de baarmoeder van embryo tot veulen is een deel van "opvoeding", niet van geno- of fenotype.

Overigens is volgens spreekt het fenotype over het zichtbare deel van het genotype. Zo heb je dus zwarten met aanleg om vos te fokken en zwarten die geen vos zullen fokken. Hetzelfde fenotype, een ander genotype. Het heeft geen bal met opvoeding te maken (tenzij je het paard bleekt met peroxyde Haha! en een rode haarspoeling geeft), fenotype is altijd een direkt gevolg van het genotype. Alleen uit fenotype alleen kan je geen conclusies trekken over het genotype.

Dat laatste is dus het meest essentiële van waarom mensen op bloedlijnen fokken. Het uiterlijk van het paard is bepaald door het fenotype. Onder hetzelfde fenotype kunnen meerdere genotypes schuilgaan. Een paard met betere voorouders heeft statistisch gezien meer kans op een beter genotype. Het genotype bepaalt de fokwaarde van de merrie.

De fokwaarde van de merrie behoort te bepalen of je merrie goed genoeg is voor de fokkerij.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 21:59

Hoezo klinklare onzin, kan je me dat eens precies uitleggen.
Dat wat jij me uitlegde is mij volkomen duidelijk.
Tja, je hebt de dominante en recessieve genen.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 22:29

Chantal1, ik had er een knipoogje bij. OK, combinatie merrie/hengst blijft hetzelfde. Die wordt niet beinvloed door in welke baarmoeder het veulen opgroeit.

Er zit een impliciete stelling in je zinsconstructie dat combinatie merrie/hengst altijd hetzelfde resultaat is en dat is niet waar. Het verwachte resultaat wordt nauwelijks beinvloed.

Als overigens maat een belangrijke maatstaf is voor het uiteidelijke resultaat, dan heeft de baarmoeder verder wel invloed.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 22:35

joostvangestel schreef:
Chantal1, ik had er een knipoogje bij. OK, combinatie merrie/hengst blijft hetzelfde. Die wordt niet beinvloed door in welke baarmoeder het veulen opgroeit.

Er zit een impliciete stelling in je zinsconstructie dat combinatie merrie/hengst altijd hetzelfde resultaat is en dat is niet waar. Het verwachte resultaat wordt nauwelijks beinvloed.

Als overigens maat een belangrijke maatstaf is voor het uiteidelijke resultaat, dan heeft de baarmoeder verder wel invloed.

Ja, dat weet ik, mijn zegje was ook niet onsympathiek bedoelt alleen welke smiley, ik weet het niet. Ik vatte het dus niet verkeerd op.

Ik dacht al dat je het anders opvatte dan ik het had bedoelt, had het misschien anders moeten omschrijven.
Ik bedoelde dus niet dat de combinatie hengst/merrie altijd hetzelfde is, dat is onmogelijk. Heb jij hier boven ook gezegd.
Ik bedoelde dat als de zaadcel en de eicel eenmaal samen zijn gekomen de genen niet meer te wijzigen zijn. Dat het dus niet uitmaakt of het vruchtje nou in de ene merrie blijft of getransplanteerd word. De genen blijven idem dito. Die zijn vastgelegd bij de bevruchting.

Heb ik het zo duidelijker omschreven?

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 12:34

joostvangestel"]
[quote="chantal1"]Dit snap ik niet, de combinatie Merrie/Hengst blijft toch hetzelfde of hij nou in de ene of de andere baarmoeder groeit. De vastgelegde genen blijven theoretisch hetzelfde. Ok, het karakter kan anders gevormd worden.
[/quote]

Ho, ho, niet te veel onzin verkopen in een zin! Knipoog Hier gaan veel mensen in de fout, door te denken dat fokken lineaire wiskunde is. Het is waarschijnlijk zo, als Marilyn Monroe heel aktief was geweest met Einstein en 1000 kindertjes had gekregen, dan had je dus een goed overzicht gehad wat ze samen voor kindertjes hadden. Bij iedere combinatie krijgt ieder kind genetisch zijn/haar eigen genetische code mee. Volle broer en zus zijn dus ver van het zelfde kwa genetica. Ze zullen veel overeenkomsten tonen, maar zelfs tussen die 1000 zullen er geen twee met een identieke genetische bagage, tenzij er een-eiige tweelingen tussen zitten.

Dus, tussen die kindertjes zullen er daadwerkelijk kinderen tussen zitten met de uiterlijke kwaliteiten van Marilyn Monroe en de genialiteit van Einstein. Helaas zullen er ook de omgekeerden tussen zitten.

Nou, in de praktijk kan ik een voorbeeld geven. Onze oude merrie, Dyrin Tina heeft 15 veulens gehad, waarvan 7 van dezelfde hengst, Vardra Julius. Er zat veel spreiding tussen. Zo vertoonde het veulen uit 1982 van Vardra Julius meer gelijkenissen met het veulen uit 1992 van Vechtzicht's Harmony. Het verschil met het veulen van 1978 van Vardra Julius was weer hemelsbreed. Ik heb het hier over allemaal stermerries, dus ze zijn wel allemaal goed, maar toch helemaal anders met andere kwaliteiten en zullen dus anders fokken.

Met andere woorden: het verschil tussen volle broers en zusters is groter dan alleen het fenotype. Het zit wel degelijk in het genotype. Dyrin Tina's volle zus Dyrin Rowena was een vos, Tina heeft nooit een vos gefokt.

Is in feite geen onzin, maar je moet dus wel de limitaties van zoiets zien. Opvoeding is maar een deel van het verhaal, statistieke spreiding iets anders. Overigens, de tijd in de baarmoeder van embryo tot veulen is een deel van "opvoeding", niet van geno- of fenotype.

Overigens is volgens spreekt het fenotype over het zichtbare deel van het genotype. Zo heb je dus zwarten met aanleg om vos te fokken en zwarten die geen vos zullen fokken. Hetzelfde fenotype, een ander genotype. Het heeft geen bal met opvoeding te maken (tenzij je het paard bleekt met peroxyde Haha! en een rode haarspoeling geeft), fenotype is altijd een direkt gevolg van het genotype. Alleen uit fenotype alleen kan je geen conclusies trekken over het genotype.

Dat laatste is dus het meest essentiële van waarom mensen op bloedlijnen fokken. Het uiterlijk van het paard is bepaald door het fenotype. Onder hetzelfde fenotype kunnen meerdere genotypes schuilgaan. Een paard met betere voorouders heeft statistisch gezien meer kans op een beter genotype. Het genotype bepaalt de fokwaarde van de merrie.

De fokwaarde van de merrie behoort te bepalen of je merrie goed genoeg is voor de fokkerij.
[/quote]

in theorie bestaat die kans natuurlijk wel, maar in de prakrijk is ie erg klein, maar het kan wel.

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 14:04

Uhm wat ik bedoelde met embryo's bedoelde ik niet op die manier. Ik bedoel dat op die veilingen embryo's voor gigantisch veel geld worden verkocht omdat het van die merrie is en die hengst. TJa ik vind dat een geldklopperij. Want men moet niet denken dat ze nu een super veulen krijgen. Kijk ik snap wel dat als jij een sportpaard hebt je dan voor ET gebruikt. Maar ik vind dat het nu veel te veel wordt uitgebuit. Dus ik keek daar in ander opzicht naar.

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 14:09

Ik snap gewoon niet waarom jullie elkaars mening niet echt kunnen accepteren !

wat si de nut van een tekst die een ander heeft geschreven totaal te gaan analyseren, Je hebt het er mee eens of niet, dat kun je er best wel neer zetten, maar dan ga je toch niet een hele tekst quoten, vind ik dus afzeikerij.

Verder ben ik het wel in de grote lijnen met gribus eens, maar ik heb een iets andere mening nog, ik zet hem er niet op anders nog meer gezannik !.

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 14:16

wjerdo schreef:

wat si de nut van een tekst die een ander heeft geschreven totaal te gaan analyseren, Je hebt het er mee eens of niet, dat kun je er best wel neer zetten, maar dan ga je toch niet een hele tekst quoten, vind ik dus afzeikerij.

Verder ben ik het wel in de grote lijnen met gribus eens, maar ik heb een iets andere mening nog, ik zet hem er niet op anders nog meer gezannik !.

Hahahaha
Nou thanx for your support!
Tja het is ook wel een eer hoor ale mensen je mening zo belangrijk vinden om hem te analyseren Haha!
Tja als ik iets vind betekend niet dat iemand anders dat ook moet vinden, helemaal niet.
Maarja.. zo is er altijd wel wat waar mensen het nooit over eens kunne worden!

groetjes jeannette

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 16:49

wjerdo schreef:

wat si de nut van een tekst die een ander heeft geschreven totaal te gaan analyseren, Je hebt het er mee eens of niet

De meeste van mijn commentaren gingen zeker niet over mening. Als deze discussie was gegaan over het feit dat de aarde rond, dan wel plat was, zou je het dan ook over meningen hebben? Niet dus. Overigens mag iedereen voor mij van mening zijn dat de aarde plat is, helemaal geen probleem mee. Ik probeer een wetenschappelijke basis te geven voor de fokkerij.

Verder klopt het wel zo, dat na het moment van de bevruchting idd het genotype vast ligt.

maartjeN

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 19:24

Ik wil ook wel ff reageren, ik vind het allerbelangrijkste dat de eigenaar blij is met zijn paard. Mijn paard is in ogen van sommigen, beslist maar een "geit", maar voor mij isie "bonfire", en als ik daar voor mijn eigen plezier een veulen van wil trekken, is dat mijn zaak, daar heeft niemand wat mee te maken. Ik zeg hierbij echt niet dat mijn paard perfect is, of geen fouten heeft, maarre welk mens is perfect, of heeft geen fouten????? Ik in elk geval niet!!! en mijn paardje hoeft dat ook beslist niet te zijn, voor mij isie super...... en dat is wat telt.

Ik denk verder dat er misschien genoeg goede paarden rondlopen (misschien nog wel meer), zonder papier, die op een wedstrijd, menig paard met super afstamming het nakijken geven.

maartje.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 19:57

maartjeN"]
Ik wil ook wel ff reageren
[/quote]
Reageren staat vrij, maar wie kaatst...

[quote="maartjeN"]
ik vind het allerbelangrijkste dat de eigenaar blij is met zijn paard. Mijn paard is in ogen van sommigen, beslist maar een "geit", maar voor mij isie "bonfire", en als ik daar voor mijn eigen plezier een veulen van wil trekken, is dat mijn zaak, daar heeft niemand wat mee te maken. Ik zeg hierbij echt niet dat mijn paard perfect is, of geen fouten heeft, maarre welk mens is perfect, of heeft geen fouten????? Ik in elk geval niet!!! en mijn paardje hoeft dat ook beslist niet te zijn, voor mij isie super...... en dat is wat telt.
[/quote]

[quote="Joost schreef:
Absoluut mee eens. Ik hoop dat de eigenaar dan ook de verantwoordelijkheid voor het produkt neemt.
Als je alleen voor jezelf fokt, zorg dan dat je het produkt kan verzekeren dat het voor de komende 35 jaar bij je kan blijven. Anders kijk eens om je heen wat de wereld zoal wil.

Ik sluit me helemaal bij Joost aan!
Het is puur egoïstisch om voor je eigen lol een veulen de wereld op te schoppen wat geen enkele eerlijke kans van slagen heeft.

Fok je puur omdat je graag een veulen van je eigen merrie wilt, welke je helemaal zelf wilt houden dan hoor je me niet...
Slim vind ik anders aangezien fokken klauwen vol met geld kost en de kans dat je na 3 jaar opfokken voor veel minder een veel betere 3 jarige koopt aanzienlijk groot is! Dan sluit je ook gelijk de risico's voor je merrie en veulen uit.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 21:03

Volgens mij reageert maartjen helemaal niet op het topic fokmerrie en heeft ze het gewoon over een paardje dat er al is