Stamboekkeuringen 2006. Wie Wat Waar???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

magic_lover

Re: Stamboekkeuringen 2006. Wie Wat Waar???

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 14:37

marianna schreef:
Juist met een scheef voorbeen kan een ijzer nog iets verdoezelen.Ten minste als je een goede smit hebt!

ah oke, ik dacht juist niet.
ik zal de smit eens bellen en vragen wat hij denk dat het beste is. wil ik haar op ijzers hebben moet ik wel snel zijn omdat het de 1e keer is voor haar en ze natuurlijk ook moet wennen.

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 14:55

Wij hebben ze alleen voor op ijzers staan!

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 14:59

ik ga met mijn 3 jarige 12 juli naar de keuring. Ze gaat vanaf morgen op stal. Ik laat haar nog wel aan de longe, maar ze mag wel wat heter worden.
Ze moet 12 juli om 10 uur de baan in in Bronneger

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 15:18

@Haan, ik snap je reactie heel goed hoor. Ik had beide merrie's ruim van te voren opgegeven, maar hoorde heel lang geen bevestiging. 1,5 week van te voren kreeg ik te horen dat ik mee kon doen met de keuring te Wormerveer. 'Oke'zei ik 'En wanneer is die'?
'3 juli'
Heb er echt even over na moeten denken, want dat was dus nog maar een week.
Heb erg in twijfel gestaan of ik ze mee zou laten doen of niet, maar hoorde van alle kanten'Baat 't niet schaadt
t niet. Alleen dressuur gedaan en geen springen.

Dus zijn we volop gaan longeren e.d. Maar goed, ik had ook echt niet meer verwacht als dit. Al vielen de punten best tegen, maar dat komt omdat ik weet hoe beide merrie's eruit zien en bewegen als ze in conditie zijn. Hoorde van meerdere mensen dat het koplopers zouden kunnen worden.

Haha! Viel dat even tegen!

Volgend jaar wordt dit echt veeeeel beter aangepakt!

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 16:26

MissHIS schreef:
In tegenstelling tot vele andere keuringen, kan ik naar aanleiding van keuringen in Vlagtwedde, Appingedam, Tolbert (2) toch echt niet concluderen dat ze soepel keuren. Zeker in Tolbert heb ik een aantal hele fijne paarden gezien die niet eens in de buurt kwamen van het sterpredikaat, het is soms lastig te volgen!

Inderdaad...ook ik heb vandaag een aantal fijne merrie gezien die met 60-65 punten naar huis gingen. Maar ja het zei zo. Er wordt zeker niet gesmeten met sterren...

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 16:30

TequilaRos schreef:
Inderdaad...ook ik heb vandaag een aantal fijne merrie gezien die met 60-65 punten naar huis gingen. Maar ja het zei zo. Er wordt zeker niet gesmeten met sterren...

Het lijkt alleen zo akelig in contrast te staan met alle andere keuringen (in andere provincies), waar op sommige keuringen de helft ster wordt verklaard! Oke de kwaliteit is niet altijd even denderend, maar ze laten echt heel wat beste merries staan.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 17:15

magic_lover schreef:
marianna schreef:
Juist met een scheef voorbeen kan een ijzer nog iets verdoezelen.Ten minste als je een goede smit hebt!

ah oke, ik dacht juist niet.
ik zal de smit eens bellen en vragen wat hij denk dat het beste is. wil ik haar op ijzers hebben moet ik wel snel zijn omdat het de 1e keer is voor haar en ze natuurlijk ook moet wennen.

ik weet eigenlijk wel zeker dat dat niet meer gaat lukken... Hoefsmeden hebben het erg druk net voor de keuring. Een week van te voren bellen zou ik niet eens meer durfen.. Bloos

Weelde staat rondom op ijzers.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 17:18

Een slechte hoefsmid heeft wel tijd, een goede niet. Dus hopelijk heeft je hoefsmid geen tijd, of kan hij nog nét een gaatje vinden. Knipoog

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 17:20

ik dacht dat het nog een week duurde maar het is volgende week al, nouja dan gaat ze maar gewoon zonder ijzertjes Knipoog

ster word ze toch niet, dan kan ik beter na die tijd op ijzers zetten om het voetje te corrigeren dan op stel en sprong nog ijzers alleen voor de keuring eronder te laten zetten Knipoog

Trudy_dJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 17:36

Is het niet verplicht om de 3-jarigen voor op ijzers te hebben?

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 17:36

volgens mij niet, teminste had ik ergens gelezen dat het niet verplicht was Bloos
maar nu weet ik het ook niet zeker meer Clown

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 17:40

Nee volgens mij ook niet hoor!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 18:38

Waar ik me over blijf verbazen is dat mensen zo weinig tijd uittrekken voor het keuringsklaar maken en er zo simpel over denken. Bijv. "Goh de keuring is volgende week, zal ik hem op ijzers zetten...
Echt ongelooflijk, daar begin je 3 maanden van te voren mee zodat er nog wat te corrigeren valt en je kan kijken hoe het paard erop reageert.
Zelfde als met training. Mensen bellen dan 3 weken voor de keuring of ik de merrie keuringsklaar kan maken. Nee wel toiletteren, niet keuringsklaar maken. Dan had u de merrie minimaal 2, liever 3 maanden geleden moeten brengen.

*zucht*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 18:44

trudydejong schreef:
Is het niet verplicht om de 3-jarigen voor op ijzers te hebben?

Nee hoor

alleen zie je het wel heel veel.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 19:59

Daar verbaas ik me ook over Suzanne F.! Ik werk op een fokstal en wij gaan met 6 paarden en 2 veulens naar de keuring op 17 juli op Terschelling, maar we zijn zeker al een maand of 2 bezig met afvallen, conditie krijgen en houden, oefenen enz. 1 paardje staat in winschoten waar ze keuringsklaar wordt gemaakt, 1 paardje is van iemand anders en wordt dus keuringsklaar gemaakt en de andere 6 (incl. veulens) doen we zelf.
Weet iemand trouwens wat je tegen vetbulten kan doen? we hebben 1 paardje die ontzettend moet afvallen (zijn we gelukkig al erg ver mee) maar daardoor zijn er vetbulten ontstaan, tenminste dat maakt de DA er van of het zijn bloeduitstortingen. Leegzuigen is geen optie daar is de DA voorlopig nog tegen, dus iemand tips?!

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 20:44

nee, soms zie je paarden lopen, bijna uit het land, waarvan de voetjes nog nauwelijk zijn opgeschoren, of de staart nog niet is uitgeborsteld...wij haalden de merrie in oktober op stal...vanaf januari af en toen longeren en vanaf maart al echt serieus trainen(longe/onder het zadel) en de laatste maand alleen aan de longe, kleine week van tevoren helemaal opscheren en toiletteren, keer geoefen met vlechten, hoe klein/groot het mooiste leek, met de staart vlechten oefenen, om te kijken hoe ze die dan zou dragen. 2 weken van tevoren voor op ijzers...(ze was zeer correct op de voeten, dus dat ging goed) en ook oefenen in vreemde maneges, manier van voorbrengen, touw, ketting, teugels, hoofdstel, alles hebben we geoefend... niks aan het toeval overgelaten...

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 21:04

Wij zijn er vandaag geweest. De gedachte van de jury sloot totaal niet aan bij die van ons!

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 21:38

MissHIS schreef:
Het lijkt alleen zo akelig in contrast te staan met alle andere keuringen (in andere provincies), waar op sommige keuringen de helft ster wordt verklaard! Oke de kwaliteit is niet altijd even denderend, maar ze laten echt heel wat beste merries staan.

Helaas....we kunnen er niks aan doen. Maar weet in ieder geval nu wel zeker dat ik mijn merrie niet nog een keer aanbied. Dat heeft waarschijnlijk geen zin.

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 22:12

Ik moet zeggen dat ik die San Remo er in het echt een heel stuk beter uit vond zien dan op de foto. Daar staat ze nou niet bepaald op haar voordeligst op. Ze zou nog mooier zijn als ze wat voller zou zijn, was nogal aan de dunne kant. Een minpuntje vond ik de deuk voor de schoft, voor de rest niks op aan te merken. Maar goed 90 punten vond ik ook wel erg veel voor het exterieur. Maar die draf was inderdaad wel ´amazing`.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 22:54

Suzanne F. schreef:
Waar ik me over blijf verbazen is dat mensen zo weinig tijd uittrekken voor het keuringsklaar maken en er zo simpel over denken.

Die van mij staat al sinds 30 april op een professionele keuringsstal.... Nagelbijten / Gniffelen

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 08:30

Ben gister in Reusel geweest, niet zo heel lang want het was echt té heet en ik moest nog naar het zh
heb niet veel bijzonders gezien, wel aantal leuke aansprekende beestjes maar niets waar mn mond van openviel, al was er wel eentje die met springen erg opviel!
las hier in het topic dat je dit jaar minimaal 70 voor exterieur moest hebben(dacht zelf dat dat nog 68 was) dat hebben er gister niet veel gehaald
wel veel 68 en eentje met 65 gezien, en eentje die alles 80-85 had, was wel een kleintje 1.62 zoiets maar kon lekker bewegen en sprong erg makkelijk!
wilde 's ochtends ook gaan kijken, de mensen waar ik een paard voor heb gereden waren er toen met hun merrie, die is ster geworden, heb ik helaas gemist ivm werken

maar ik was weer extra overtuigd van mn beslissing dat ik mijn 3 jarige(die nog niet eens oficieel 3 is Knipoog ) dit jaar nog niet naar de keuring heb gedaan.
Ik wil zelf dat ze als ze naar de keuring gaat er super uitziet en in topconditie is, dan had ik er in april mee begonnen maar toen was ze nog zo babyachtig, heb ze zondag gezien en begint nu pas wat meer paard te worden, volgend jaar gaat ze dus wel Ja

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 08:36

Die van mij gaat volgend jaar ook pas. In principe ben ik op tijd begonnen (halverwege maart) maar degene die het af zou maken, heeft er vervolgens niks mee gedaan (3 weken), behalve in het land zetten in een groep, waardoor ze ook nog eens een grasbuik had en onder de krassen zat.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 09:11

Suzanne F. schreef:
Waar ik me over blijf verbazen is dat mensen zo weinig tijd uittrekken voor het keuringsklaar maken en er zo simpel over denken. Bijv. "Goh de keuring is volgende week, zal ik hem op ijzers zetten...
Echt ongelooflijk, daar begin je 3 maanden van te voren mee zodat er nog wat te corrigeren valt en je kan kijken hoe het paard erop reageert.
Zelfde als met training. Mensen bellen dan 3 weken voor de keuring of ik de merrie keuringsklaar kan maken. Nee wel toiletteren, niet keuringsklaar maken. Dan had u de merrie minimaal 2, liever 3 maanden geleden moeten brengen.

*zucht*

Vandaar ook mijn reactie op Anneke (helemaal niet persoonlijk bedoeld hoor!) maar ik ben nu op een aantal keuringen geweest en heb er een paar gezien waarvan ik dacht wat doe je ermee op de keuring?? Het is maar 1 x per jaar en het is voor graadverhoging van je merrie (iedereen hoopt toch op een stermerrie wees nu eerlijk) dus dan zorg je er toch ook voor dat je ze er tip top hebt voorstaan? Maar er zijn mensen die er iets makkelijker over denken dan ik en dat vind ik jammer.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 09:15

ik ga volgende week heen. Nu zijn er oefenkeuringen deze week. Zou ik heen gaan of niet?
Het is een 3 jarige merrie die naast ons terrein alleen het terrein van de fokker heeft gezien. Van vrienden hoorde ik dat ze er spijt van hadden dat ze geweest waren omdat de merrie zich minder liet zien tijdens de keuring. Zij koppelde dat aan het feit dat ze daar al een keer was geweest.

Haal je meerwaarde uit een oefenkeuring?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 09:31

Renske_ schreef:
las hier in het topic dat je dit jaar minimaal 70 voor exterieur moest hebben(dacht zelf dat dat nog 68 was) dat hebben er gister niet veel gehaald
wel veel 68 en eentje met 65 gezien, en eentje die alles 80-85 had, was wel een kleintje 1.62 zoiets maar kon lekker bewegen en sprong erg makkelijk!

Veel 68 gezien............... Nagelbijten / Gniffelen