Gelderlander ideale paard van bosrit tot topsport

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aimee

Re: Gelderlander ideale paard van bosrit tot topsport

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 16:58

Die Sirius is gaaf! Ik meen al eens eerder foto's van dat veulen te zijn tegen gekomen, kan dat kloppen?

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 18:36

Schei toch uit, dat laatste veulen lijkt er toch in de verste verte niet op. Althans niet op het type wat voor mij als gelders doorgaat. Wat dat betreft is het positief dat dit clubje wat aan de toelatingseisen zou willen doen. (heb ik dat goed begrepen?)

Want kom op, 0% gelders bloed, dus alles wat maar een béétje gelders lijkt -. proppen we er maar bij. Want bij de rijpaarden redden ze het niet?

Ik zou heus niet terug willen naar het hele ontzettende oude type, maar laten we nu geen rijpaarden gaan fokken.
Afbeelding

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 18:44

Jantina ik zette mijn veulen niet neer als voorbeeld voor een Gelders veulen maar als voorbeeld van een blij veulen waar men van kan genieten.
Ik bedoel gewoon te zeggen dat ieder naar zijn eigen smaak moet genieten van zijn of haar veulen of paarden zonder zich af te zetten tegen anderen.

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 18:50

Eh, voor mij is dat logisch.
Daar gaat het ook niet echt om in dit topic. Lijkt me.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 18:56

Daar zou het niet over moeten gaan, maar er wordt steeds afgezet tegen.
Dat wilde ik even duidelijk stellen zodat de discussie daar niet meer over hoeft te gaan.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 18:59

ik denk wel dat het oude type gelders paard behouden moet blijven. Juist om die paarden als Bel'anna te kunnen fokken met gebruik van volbloed. Ik denk dat beide types gefokt moeten worden.
Ik denk dat het oude type namelijk interessant is voor het fokken van KWPN paarden. Alleen daarom moet dat oude type in stand blijven. Zo'n ouderwetse merrie kun je 2 kanten mee op:
- modern rijpaard mee fokken
- gelders paard mee fokken.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 20:08

sarabande schreef:
Jantina ik zette mijn veulen niet neer als voorbeeld voor een Gelders veulen maar als voorbeeld van een blij veulen waar men van kan genieten.
Ik bedoel gewoon te zeggen dat ieder naar zijn eigen smaak moet genieten van zijn of haar veulen of paarden zonder zich af te zetten tegen anderen.

Whahahahahahahahahahaha..... even serieus Sarabande... Vat jij dit topic weer eens als aanval op jou rijpaarden op?!
Mijn hemel zeg... als er eens een artikel is (een serie artikelen of een topic daarover) waarin de positieve punten van een bepaald type paard worden aangehaald, is dat niet meteen een negatieve aanval op rijpaarden!!!
Zouden mensen die een gelderse hebben dan elk artikel of topic over rijpaarden op moeten vatten als aanval op het gelderse type? Neuh, dat lijkt me niet.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 20:12

Desiree schreef:
ik denk wel dat het oude type gelders paard behouden moet blijven. Juist om die paarden als Bel'anna te kunnen fokken met gebruik van volbloed. Ik denk dat beide types gefokt moeten worden.
Ik denk dat het oude type namelijk interessant is voor het fokken van KWPN paarden. Alleen daarom moet dat oude type in stand blijven. Zo'n ouderwetse merrie kun je 2 kanten mee op:

Helemaal mee eens!

Dan hou je ook bij toekomstige sportpaarden een gelderse basis in de pedigree, wat garant staat voor een aantal eigenschappen die helaas al bij menig rijpaard gefokt dier verloren zijn.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 20:18

Aimee schreef:
Whahahahahahahahahahaha..... even serieus Sarabande... Vat jij dit topic weer eens als aanval op jou rijpaarden op?.

Nee hoor, maar ik verbaas me er altijd over dat mensen stellingen willen bewijzen door die af te zetten.
Ik vind dat een verzwakking van een stelling.

Overigens heb jij geen foto van het door jou genoemde jaarling

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 20:38

Niemand zet zich hier af tegen kwpn paarden. Het gaat nu enkel effe over gelderse paarden. Het enige wat mij opviel, is dat sommige mensen zich juist afzetten tegen het onderwerp, namelijk de gelderse paarden. Om nu kwpn-ers op te halen is effe niet relevant.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 20:45

Nu wil ik toch wel eens weten wat jullie van deze Gelderse vinden. Ze staat ook in het begin van dit topic. Past ze in het moderne plaatje of in de ouderwetse. Ze is een Zep x Bazuin x Irak x leonidas. Ze voert dus ook behoorlijk wat ander bloed. Zoals via Goudsmid het Holsteinse bloed van Normann-Heidelberg en via de moeder van Goudsmid voert ze trakehner bloed van Magneet, Marco Polo enz. Bazuin voert veel tuigpaard bloed met zich mee. En Leonidas voert engels volbloed.
Dus is het in jullie ogen (De deskundigen op dit gebied) nou een Gelderse of wat anders
Afbeelding

Ze kreeg ook nog een veulen van Pythagoras V: Julio Mariner xx x Quidam de Revel x Voltaire. Komt touwens ook uit gelderse lijnen,
Afbeelding

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 20:49

sarabande schreef:
Nee hoor, maar ik verbaas me er altijd over dat mensen stellingen willen bewijzen door die af te zetten.
Ik vind dat een verzwakking van een stelling.

Overigens heb jij geen foto van het door jou genoemde jaarling

De enige die paarden tegen elkaar heeft afgezet in dit topic ben jij Sarabande

Kijk maar eens in mijn profiel, staan wel degelijk foto's van mijn jaarling

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 20:50

Het veulen vind ik qua type niet zo mooi als de moeder. En de moeder vind ik typisch gelders zonder grof of lomp te zijn. Qua exterieur lijkt me ze heel geschikt voor de sport.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 20:58

Ik zal eens kijken of ik morgen foto's kan maken van échte gelderse merries. Staan in het type én voeren het bloed.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 21:17

Desiree schreef:

Kijk daar kan ik mee leven. Want Lan's type is (oke bevooroordeeld) wel een type rijpaard waar de meeste basisruiters prima mee (voor)uit kunnen, als je het karakter eenmaal snapt. Dat bedoelde ik dus te zeggen inderdaad. Ik denk dat er een markt is/blijft voor dit type paard. Wellicht niet zo zwaar als Ilindra's Ustinov, maar een stuk steviger dan sommige paarden met meer xx. En ik val nu eenmaal voor 'klonten van paarden'. Zo noemt een vriendin dat. Vandaar dat ik ook van quarters houdt. Zo'n achterwerk kan geen ander ras tegen op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 21:45

Afbeelding
Dit is Lisavivera, onze Loek x Goudsmid.
http://www.gelderlanderhorse.nl/pedigre ... 03938.html
Zoals je kunt zien zit er bij haar 5 generatie's terug volbloed aan zowel vaders (Anblick) als moeders (Krawall)kant.
Deze merrie hebben we juist gekocht om haar bloedlijn, ze is redelijk vrij van inteelt en past goed bij de "oude" gelderse lijnen.
Door haar afstamming en moderne type kunnen we met deze merrie fokken met "ouderwetse" type's zonder direct een "oergelderlander" te fokken.
Momenteel is ze drachtig van Laurentz.

Afbeelding
Dit is Ilindra, onze Donau x Maurits.
http://www.gelderlanderhorse.nl/pedigre ... 01677.html
Zij heeft juist een echte "ouderwetse" bloedlijn met veel inteelt en een sterk verankerd type.
Juist door die inteelt en het type kijken we voor deze merrie naar "moderner" bloed.
Ze fokt dusdanig sterk door dat een hengst als Hero toch een heel Gelders paard geeft (Ustinov).
Bij een "ouderwetse" hengst krijg je gewoon weg te veel inteelt met alle problemen van dien.
Het veulen op de foto is Angelo, een Koss van 4 maanden oud.
Momenteel is Ilindra weer drachtig van Koss.

Met deze 2 merrie's zitten we naar ons idee aan beide kanten van het Gelders paard.
Veel luxer dan Lisa moeten ze niet worden maar ook zeker niet klassieker dan Ilindra.
Op deze manier proberen we toch weer een beetje "vrije" bloedlijnen te fokken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-10-05 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 21:45

@ Sarabande
(even off-topic) : Wat heb jij in hemelsnaam voor een levensgevaarlijk hek om (of vlakbij) je weide staan..........

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 21:49

Ilindra schreef:
Dit is Lisavivera, onze
Loek

x Goudsmid.

Ik geef toe dat ik van deze materie niet al te veel verstand heb, maar blijkbaar is de stap van een kortbenige Groninger naar een hoogbenige Gelderlander slechts één generatie..........
En gelijk heeft het beestje 94% SGLDT-bloed........

Auw.

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 21:58

Loek is destijds goedgekeurd voor de groningers én voor de geldersen.

Lijkt me trouwens dat niemand zich hoeft te "verdedigen" met foto's van de eigen paarden, ondanks dat anderen dat wel doen.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 21:58

Maar oh wee oh wee........

LISAVIVERA:

Op gelderlanderhorse.nl geeft fokker AW van Lijssel van het eigen fokproduct weer dat die maar liefst 94% SGLDT is...........
Terwijl paardenfokken.nl aangeeft dat hetzelfde paard 14,06% OX/XX bloed voert.............

Gezien het aandeel van AnblickXX in de 4e generatie van de vader, alswel KrawallXX in de 4e generatie van de moeder komt me het laatste beter voor............ Deze twee zorgen samen zo-ie-zo al voor 12,5%.
Doet Gelderlanderhorse.nl BEWUST aan "window-dressing", of is hier een ander misverstand in het spel?

Graag uw antwoord...........

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 21:59

jantina schreef:
Loek is destijds goedgekeurd voor de groningers én voor de geldersen.

Ferro is ook goedgekeurd bij het KWPN.........
Zijn volle broer JELLE bij de friezen. Helaas vererfde die af en toe wat teveel wit bleek later............

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 22:01

daar zit wel wat in. Wat niet wegneemt dat ik Lisavivera een mooie merrie vind. Een modern gelders paard, enkel en alleen door 1 volbloedhengst in de (pas) 4e generatie.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 22:02

Desiree schreef:
daar zit wel wat in. Wat niet wegneemt dat ik Lisavivera een mooie merrie vind. Een modern gelders paard, enkel en alleen door 1 volbloedhengst in de (pas) 4e generatie.

PARDON????

1 ???
2 (twee) !

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 22:05

CGJ12 schreef:
@ Sarabande
(even off-topic) : Wat heb jij in hemelsnaam voor een levensgevaarlijk hek om (of vlakbij) je weide staan..........

Zit een groen schrikdraad voor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 22:05

Loek was idd zowel voor het Gronniger paard als voor het Gelders paard (KWPN) goedgekeurd.
Afbeelding
Dit is Nachtvorst, de volle broer van Lisa.
Hij is voor het Gelders paard op de HK geweest en kwam tot de 2e bezichtiging.
Momenteel wordt hij in het Z dressuur uitgebracht.
Ook Nachtvorst is voor mij een modern Gelders paard wat goed in de sport kan meekomen maar welke zeker niet luxer van type moet worden.