Jonge hensten doen 24 mei eindexamen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mireille1970

Re: Jonge hensten doen 24 mei eindexamen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 16:59

Ik ga mee met Sjuimpje ...

En Arie het is dan misschien geen Ras maar het is een fokrichting...

En volgens mij kun je er veel richtingen mee uit...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 21:25

Rhea schreef:
Ik begrijp Holly wel en ik vind dat ze gelijk heeft. Overigens selecteer ik een hengst in eerste instantie zeker niet op basis van soort, maat en kleur.

Het is vaak de combinaties aan verschillend bloed die ik mis.

Ben overigens wat dat betreft voor de duitse tactiek, die geven dmv premies aan welke hengsten zij het best vinden en die anderen mag de fokker zelf over beslissen. Tot op heden heeft die "natuurlijke selectie" in mijn ogen prima gewerkt. Daar zal zelden een hengst niet genomen worden omdat ze hem qua typ niet willen wanneer de rest wel in orde is.

Ook hier begrijp ik niks van, wat is het verschil met de Nederlandse fokkerij.
Worden die gedwongen iets te kiezen??
Welk bloed kan je daar niet vinden???
Welke combinaties mis je dan???
Bestaan er in de Nederlanse fokkerij geen premies???
Wat bedoel je met natuurlijke selektie, dat de fokker op een gegeven ogenblik een hengst laat staan, dat gebeurt toch overal.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 21:31

een simpel voorbeeld dat antwoord geeft op al die vragen.......

Ja dat is er, de jonge Now of Never die niet gepakt werd omdat men bang was dat hij onder het zadel moeilijk te sluiten zou zijn....

In duitsland zal men voor hem in de rij staan, en dat zou hier ook gebeurt zijn als hij de kans had gehad.

Nu jij weer!! Knipoog

Trouwens als ik binnen het KWPN en nederlands dressuur gefokte hengst wil zonder Flemmingh, Ferro of Gribaldi bloed moet ik goed zoeken. Dan kom je tot de conclusie dat je keus beperkt is.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 21:33

Ik denk dat het probleem bij de Nederlander tussen de oren zit. We zijn niet Chauvinistisch genoeg... We durven niet te bleren dat wij het beste materiaal hebben. Fokker gaat failliet, Daf wil niemand rijden en noem zo maar op...

En we haten chauvinisten maar geilen op hun spullen...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 21:35

Rhea schreef:

Ja dat is er, de jonge Now of Never die niet gepakt werd omdat men bang was dat hij onder het zadel moeilijk te sluiten zou zijn....

In duitsland zal men voor hem in de rij staan, en dat zou hier ook gebeurt zijn als hij de kans had gehad.

Nu jij weer!!.

Hoe weet je dat dat de reden was, alleen omdat de eigenaar dat zei Verward . De reden is meer waarschijnlijk omdat hij niet binnen de huidige sportsplitsing gefokt is.
En wat betreft je Ferro/Gribaldi etc.
De KWPN fokkerij is gelukkig groter dan bokt, maar valt duidelijk buiten jouw gezichtsveld.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 22:31

Rhea schreef:
Trouwens als ik binnen het KWPN en nederlands dressuur gefokte hengst wil zonder Flemmingh, Ferro of Gribaldi bloed moet ik goed zoeken. Dan kom je tot de conclusie dat je keus beperkt is.

Keuze zat. Dan ga je toch gewoon voor Jazz Knipoog

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 22:38

arie53 schreef:
De vorige generatie bobo*s heeft ons oude type en bloedeopbouw al bij de vuilnisbak gezet, en nu zijn de alrounders aan de beurt ,
je moet in drente maar eens op een concours of keuring met wat oudere fokkers (boertjes) praten, en vooral luisteren die zijn niet blij met dit beleid .

Alsof ik daar enig waarde aan hecht. Van de Nederlandse top-paarden komt al jarenlang bijna NIKS uit Drenthe..........
Tel ze maar eens na. Al de geleuter over oude groninger stammen en dergelijke doet me weinig. Uiteindelijk zijn het de gelderse en Brabantse fokkers die al decennia lang de nederlandse toppers leveren. Drenthe levert hooguit de uitzondering........ uit een gelderse merrielijn.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 06:14

Dat zijn dezelfde boertjes die al jaren naar de zelfde hengstenhouder rennen en een halve koudbloed zo mooi vinden zeker. Dat is toch achterhaald wil je er ook op willen rijden.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 07:41

sarabande schreef:
Rhea schreef:

Nu jij weer!!.

Hoe weet je dat dat de reden was, alleen omdat de eigenaar dat zei Verward . De reden is meer waarschijnlijk omdat hij niet binnen de huidige sportsplitsing gefokt is.
De KWPN fokkerij is gelukkig groter dan bokt, maar valt duidelijk buiten jouw gezichtsveld.

Waar haalt je het de kennis vandaan om zulke arrogante antwoorden te geven, je lijkt het w.p.n zelf wel !!!!!!!!

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 07:43

CGJ12 schreef:
arie53 schreef:
De vorige generatie bobo*s heeft ons oude type en bloedeopbouw al bij de vuilnisbak gezet, en nu zijn de alrounders aan de beurt ,
je moet in drente maar eens op een concours of keuring met wat oudere fokkers (boertjes) praten, en vooral luisteren die zijn niet blij met dit beleid .

Alsof ik daar enig waarde aan hecht. Van de Nederlandse top-paarden komt al jarenlang bijna NIKS uit Drenthe..........
Tel ze maar eens na. Al de geleuter over oude groninger stammen en dergelijke doet me weinig. Uiteindelijk zijn het de gelderse en Brabantse fokkers die al decennia lang de nederlandse toppers leveren. Drenthe levert hooguit de uitzondering........ uit een gelderse merrielijn.

Arm volk wat z*n historie niet kent !!!! Knipoog

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 07:43

CGJ12 schreef:
arie53 schreef:

Misschien omdat mensen graag kijken naar show? Hoe ranker de paarden, hoe eleganter en hoe hoger de benen. Dat is voor het plaatje mooi en daar krijg je leuke keuringspaarden van! En dan verder? Ook op de Pavocup scoren ze goed, worden ze opgemerkt en worden het popu hengsten.

Ik zie veel liever een goed basispaard, gezond en met vier benen op de grond.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 07:45

Overigens hebben diezelfde boertjes allemaal met Lucky Boy gedekt om de toekomst te creeren (het heden) (althans ze dáchten ermee te dekken hihi)

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 07:55

Mireille1970 schreef:
Overigens hebben diezelfde boertjes allemaal met Lucky Boy gedekt om de toekomst te creeren (het heden) (althans ze dáchten ermee te dekken hihi)

Drentse boertjes dekten echt niet met Lucky Boy........... Dat is geschiedsvervalsing........
Die Drentse boertjes kwamen uiteindelijk allemaal niet veel verder dan SWAP van Job Meursing ..........
En van die Rigoletto-rommel hoor je ook bar weinig meer........ Nagelbijten / Gniffelen

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 07:57

LuvdaTossa schreef:
Ik zie veel liever een goed basispaard, gezond en met vier benen op de grond.

Kun je gelijk terecht bij Sirius, maar er ligt ook nog wel een kwakkie van "iets klassiekers".........

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 08:21

Swap oeps daar werd je niet vrolijk van (van J sr ook niet trouwens)

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 08:33

sarabande schreef:
Rhea schreef:

Nu jij weer!!.

Die reden was de reden die het KWPN zelf aangaf, is ook gewoon gepubliceerd geweest. Ik denk dat dat eerder iets over jouw gezichtsveld zegt dan het mijne...

Laten we elkaar gezichtsveld in deze in ere laten, anders krijg ik dadelijk weer naar mijn hoofd geslingerd dat ik een persoonlijke vete tegen je heb Boos!

en wat betreft de ruime keuze binnen het kwpn?? Lijkt mij jou mening weinig onderbouwd door je daden wanneer je je merries laat dekken door Weijden of San Brentano.....

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 08:42

CGJ12 schreef:
Mireille1970 schreef:

Drentse boertjes dekten echt niet met Lucky Boy........... Dat is geschiedsvervalsing........
Die Drentse boertjes kwamen uiteindelijk allemaal niet veel verder dan SWAP van Job Meursing ..........
En van die Rigoletto-rommel hoor je ook bar weinig meer........ Nagelbijten / Gniffelen

Wat een gel,mijn schoonfamilie heeft uit een Irenus merrie(leva stam)
5 echte Lucky boy*s gefokt.
Welke allemaal voor export verkocht zijn , de merrie*s zijn allemaal als keurmerrie verkocht ,Maar de Irenus fokmerrie kon geen ster worden want hij was volgens Heidema te ouderwets!!!!!.
Over ontmoedigings beleid gesproken, uiteindelijk is de merrie wel preferent prestatie geworden,Maar waar ik toen 20 jaar geleden al achterkwam.is dat met het door volbloed te gebruiken het fundament naar de kl.ten hielp (recht achterbeen)o.a. dus die lucky boy*s waren om te verkopen, niet om mee verder te fokken.
Wat helaas de jongere generatie niet wil of kan begrijpen, dus SGJ12 ,geen grote worden in de mond nemen over geschiedsvervalsing, je bent zeker niet erg bekent in Drente ,
En dat de betere paarden in brabant gefokt zouden worden bullshit, ze hebben meer naar de pijpen van het w.p.n. gedanst !!!!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 08:44

Maar Arie HOE zou je het dan willen zien??

Volbloeden hebben toch ook veel goeds gebracht? Denk aan Courville xx

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 08:46

CGJ12 schreef:
Mireille1970 schreef:

O ja je weet zeker niet in wat voor pedigree*s rigoletto bloed voorkomt .of misschien lees je wl selectief Knipoog

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 08:49

Mireille1970 schreef:
Maar Arie HOE zou je het dan willen zien??

Volbloeden hebben toch ook veel goeds gebracht? Denk aan Courville xx

Ja ze hebben zeker goeds gebracht bij goede doorgefokte groninger en Geldersmerrie*s,
Maar je zou schrikken van het exterieur als je hem nu zou zien !!!!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 08:54

Ja hallo, weet ik ook wel... maar ze brachten wel droogheid en hardheid en elasticiteit...

Anders hadden we nu allemaal nog steeds op Domburg's gezeten...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 08:55

Maar hoe zou je het willen?

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 09:20

Mireille1970 schreef:
Maar hoe zou je het willen?

Als we nu eens zouden beginnen, om een paar goede shagya hengsten goed te keuren, wat ze in duitsland ook aan het doen zijn.
Dan kunnen we door deze kruisingen er weer een beter karakter,
een beter achterbeen en zeker er meer hardheid en gezondheid (o.c.d.)er in fokken.
Vergeet niet de E.V heeft een race skelet is dus naar voren gebouwd , kan dus niet dragen de A.V. is gehard door z*n historie als zadelpaard !!! kijk alle goed presterende paarden er maar op na ,er zitten allemaal arabische genen, in je moet wel bedenken de ene volbloed is de andere niet er zitten ook betere tussen . Knipoog

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 09:24

Rhea schreef:
en wat betreft de ruime keuze binnen het kwpn?? Lijkt mij jou mening weinig onderbouwd door je daden wanneer je je merries laat dekken door Weijden of San Brentano.

Iemand zei dat er weinig keuze was binnen het KWPN, daar baseerde ik mijn antwoord op. Weyden is goedgekeurd bij het KWPN, San Brentano was een bestelling uit de Contango merrie, dat heb ik indertijd duidelijk neergezet.

In tegenstelling tot jullie (het fokt groepje) heb ik het niet over jullie paarden, jullie priveomstandigheden of jullie vermeende vrienden en kennissen, maar over het onderwerp.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 09:29

Shagya hengsten????

Dan gaan we niet vooruit maar terug in de tijd... We willen toch bot en fundament?