Excuseme schreef:[
Je maakt een denkfout GK. Of je fokt een goed paard dat op 5-jarige leeftijd interessant is voor de handel en dan ook vlot die 30k kan opbrengen, of je fokt met middelmatig materiaal een hobby/recreatiepaard. Jij wilt dat de handel ook een recreatiepaard voor veel geld koopt. Zo werkt het helaas niet. Wij fokken, fokken ze vervolgens op, leiden ze op en hopen dan een keer een goede er tussen te hebben, die de hobby financiert. We weten dat je tegenwoordig alleen dit soort enterprises kunt opzetten, als je met zeer goede stammen werkt en daar hengsten als Carthago, Corrado, Stakkato bij doet, om er maar een paar te noemen.
Een kennis van mij fokt met gewone merries en met hengsten van 600 euro en is tevreden met een veulenprijs van 1800 euro. dat kan ook, zijn doelstellingen zijn anders.
[/quote]
Maar fokken is gokken. Ik heb een ster elite merrie. Goede merrie dus om mee te fokken volgens het kwpn. Een Gran Corrado, dus afkomstig van een van de door jou genoemde hengsten. Maar dat wil toch nog niet zeggen dat als ik een hengst van 900 euro ervoor bij uitzoek, dat het veulen bovengemiddeld wordt, laat staan een topper? Want fokken is toch nog altijd gokken? Elk paard heeft goed genenmateriaal en minder goed genenmateriaal. En je weet nooit welk genenmateriaal hij door gaat geven.