Eurocommerce Paardenbehandeling.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jan_VT

Re: Eurocommerce Paardenbehandeling.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 22:04

Alane schreef:
@Sarabande: Je moet eerst fokken en dan heb je een dier met een pedigree die gelongeerd kan worden op een wedstrijdterrein, als dat dier dan ook nog een hengst is kan je er weer mee fokken , ... enzovoort Clown Haha! (geintje)

Wat doe jij dan, of juist niet op het voorterrein?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 22:09

Alane schreef:
ingewikkeld paard= gemummifipeerd Haha!

Clown

Ben het met Anya eens. Met verwondering kijk ik wel eens naar die mensen die met hun paard bezig zijn, zelf eerder in de stress schieten dan een stresskip en maar roepen dat het wel een Jazz (bijvoorbeeld) is, hengst en veel volbloed voert. Dus moet er zo ingewikkeld mee om worden gegaan en vervolgens vertoont het paard daadwerkelijk ingewikkeld gedrag. Resultaat: "zie je wel, zie je wel!"

Tja

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 22:10

Zoals zo vaak gezegd een goede fokker probeert een gezond paard met een goed karakter en de bouw om te kunnen voldoen aan het gevraagde te fokken.

Wat er daarna mee gebeurt ligt meestal niet in zijn/haar hand.

Jullie hebben het over het daarna, de middelen, de tijd die je nodig hebt de verschillende benaderingen etc etc. Dat zijn gebruikers c q rijtechnische vragen.

Om mij bij herhaling te vertellen dat ik moet leren hoe ik zulke paarden moet fokken vind ik getuigen van een nog grotere arrogantie als dat ik zou pretenderen dat ik dat kan

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 22:15

Eh Sarabande: nu geldt voor jou ook al: je moet wel lezen wat er staat.
Volgens mij schrijf ik juist op dat jij bij herhaling ervoor pleit om paarden met een fijn karakter te fokken. Dus niet dat jij dat zou moeten leren of zo. Ik geef juist aan dat je er niet bent met het fokken van een fijn karakter. Het ligt vervolgens aan de betreffende ruiters of dat fijne karakter eruit komt of niet. En er zijn ruiters die van een fijn karakter een absolute rotzak kunnen maken. Daar kun je als fokker inderdaad niets aan doen, maar ruiters geven fokkers hier wel vaak de schuld van. Dat is makkelijker dan met de vinger naar zichzelf te wijzen.

Fokkers kunnen wel goed nadenken voor ze verder fokken met een paard met een minder plezierig karakter. En dan bedoel ik niet persé makkelijk te rijden o.i.d. (ik heb er zelf eentje met Amor als opa en die is om de dooie dood niet makkelijk) maar wel eerlijk in de omgang.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 22:17

@ Jan_VT:in iedergeval niet longeren.... niet als warming up of weet ik wat.
ik heb op 1 wedstrijd de pony van mijn dochter ( dochter is 10 pony 6) aan een halster touw gehad puur omdat we tussen auto en vrachtwagens door moesten incl. fietsers en de pony toen amper 5 was en het eerste concours.
Voor de rest mag mijn dochter warm en losrijden...

En zo was het ook in mijn wedstrijdtijd..... paard uit trailer, zadel erop en gaan met die banaan.... en niet lopen miepen met een longeerlijn, heeft een ander alleen maar last van.

@Aimee: precies... altijd de schuld zoeken bij een ander....
Als er iets gebeurd laten ze dan eerst in de spiegel kijken en dan pas afvragen of het ook wat anders zou kunnen zijn...
of juist een combinatie van factoren.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 22:18

sarabande schreef:
Zoals zo vaak gezegd een goede fokker probeert een gezond paard met een goed karakter en de bouw om te kunnen voldoen aan het gevraagde te fokken.

Wat er daarna mee gebeurt ligt meestal niet in zijn/haar hand.

Jullie hebben het over het daarna, de middelen, de tijd die je nodig hebt de verschillende benaderingen etc etc. Dat zijn gebruikers c q rijtechnische vragen.

Om mij bij herhaling te vertellen dat ik moet leren hoe ik zulke paarden moet fokken vind ik getuigen van een nog grotere arrogantie als dat ik zou pretenderen dat ik dat kan

Clown Zeker de laatste tijd hoor ik zoveel fokkers klagen over de afzetmarkt, maar bij nader informeren blijkt dat ze helemaal niet bezig zijn met wat de afzetmarkt vraagt..... Clown

Of ze denken dat ze fokken waar men op zit te wachten, alleen slaan ze de plank mis bij de te selecteren eigenschappen.

Gezondheid valt te meten, maar wie bepaald wat een goed karakter is? En hoe moet een paard gebouwd zijn om aan het gevraagde te voldoen? Bij die twee criteria praten fokker en ruiter nogal eens langs elkaar heen. Dáár gaat het wat mij betreft om!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 22:21

Kijk heb je een keer een topic waar diverse ruiters en fokkers elkaar kunnen vinden... moet het rij/opvoedingsdeel naar rijtechnisch. En kan men op fokkerij weer verder met het discussieren over afstammingen, bloedpercentages, kleurvererving en vierkante evenwichtsmodellen. Als afnemer van het product van fokkers (in algemene zin) lijkt mij dit wel een zinvolle discussie eerlijk gezegd. Zeker omdat je in dit topic al een aantal verschillend tegen de zaken aankijkende ruiters en fokkers hebt zien langskomen Lachen

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 22:21

Anya schreef:

Zoals wel vaker op FA en hier al eerder genoemd: er wordt niet gereageerd op wat er staat maar op de personen die schrijven.... Knipoog

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 22:28

Alane schreef:
@ Jan_VT:in iedergeval niet longeren.... niet als warming up of weet ik wat.
ik heb op 1 wedstrijd de pony van mijn dochter ( dochter is 10 pony 6) aan een halster touw gehad puur omdat we tussen auto en vrachtwagens door moesten incl. fietsers en de pony toen amper 5 was en het eerste concours.
Voor de rest mag mijn dochter warm en losrijden...

Ik heb het zelf ook nog nooit gedaan op wedstrijd, maar vind het wel kunnen. Maar goed dat is een verschil van mening.

In dit geval nu... waarschijnlijk werd Van The Man helemaal niet en public gelongeerd, maar was het een nieuwsgierge CGJ die via enkele geheime weggetjes op zoek is gegaan met zijn fototoestel Haha! Haha! Haha! Haha! Clown

Over het onderwerp van het topic: ik vind het namelijk wel interessant te horen hoe mensen omgaan met hun fokproducten. Daarom kan het wat mij betreft best in dit topic.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 22:30

Aimee schreef:
. Een beetje fokker zou daar wijze lessen uit kunnen leren..... Pling

Aimee schreef:
ik vind het gewoon jammer dat fokkers zich zo weinig aantrekken van wat ruiters te melden hebben. En dan niet de Anky's en Edjes, maar de gewone ruiters 'uit het veld', die worden echter met grote regelmaat monddood aan de kant gezet omdat ze zelf niet fokken en dus geen verstand van paarden zouden hebben. Misschien is dat ook wel zo, maar zij weten tenminste wat ze onder de kont krijgen en dáár gaat het toch uiteindelijk om

Anya, Aimee heeft een heel andere stelling, daar reageerde ik op.

O ja en leren doe ik iedere dag gelukkig. nog steeds

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 22:37

Oh oke... maar had Aimee het tegen jou dan? Ik denk dat ze in het algemeen wel gelijk heeft namelijk.

Ik lees op F&A zelden iets als:

Ik heb een leuke merrie met een rotkarakter dat ik graag verbeteren wil... welke hengst raden jullie mij aan.
Ik zie voor een veel groter percentage adviezen die gericht zijn op verbetering van uiterlijkheden/kleur/bewegingsaspecten.

En ik zie ook weinig ruiters die echt selecteren op de combi van karakter en uiterlijk / beweging. En hebben ze dan eenmaal een leuk ogend paard met wellicht een fijn karakter, liefst groen.... Dan gaat het nog zo ontzettend vaak mis.....

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 22:38

@Jan_VT: mischien had CGJ wel een geheim fototoestel.... zo geheim dat de foto's niet bestaan of mischien het paard ook niet.. en is het een net als of Van the Man.... *zoekt vergrootglas*

Ik ben van mening dat ruiters juist met fokkers moeten kunnen discusieren over het paard van de toekomst.... over hun wensen en hetgeen mogelijk is...
Als ik kijk in ponyland... is het niet simpel om een kindvriendelijke sportpony te fokken.... zoveel factoren waar je rekening mee moet houden...
en als je dan het supebrave dooiedienders dier hebt gefokt dat kan bewegen en springen.... dan zeuren ze weer over de leeftijd zonder te kijken (moe wordt ik er soms van )

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 22:41

Aimee schreef:
Anya schreef:

Zoals wel vaker op FA en hier al eerder genoemd: er wordt niet gereageerd op wat er staat maar op de personen die schrijven.... Knipoog

Nee op wat die personen schrijven.

Er zijn nog steeds meer slechte ruiters dan slechte paarden, het zou een ramp voor de fokkerij van sportpaarden zijn als de fokkers hun eisen zouden afstemmen op al die ruiters.
De fokkerij is afgestemd op een algemeen gebruik met als doel dat het paard in staat zou kunnen zijn om met een topruiter de top te bereiken.
Dat kan alleen een functioneel gebouwd gezond paard met een werkwillig karakter.
En het betekent niet dat een basisruiter ongelukkig met dat paard zou hoeven te zijn.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 22:42

arie53 schreef:
Dat toppaarden dat stukje "moeilijke" karakters moeten hebben, berust op een volslagen miskenning van wat een werkelijk werkbaar karakter voor toppaard behoort te zijn.

Elk toppaard begint bij een amateur. Geen enkele amateur en na hem de topruiter zit een op neurotisch paard met dat zogenaamde stukje karakter te wachten. Helaas hebben we al veel en veel te veel van dat soort paarden. Je kunt je eens afvragen waarom de nederlandse topaarden internationaal zo smal, slechts 0.2 % van de populatie, vertegenwoordigd zijn. Misschien spelen de moeilijke en onhandelbare karakters een nog grotere rol dan de fysiek tekort komende paarden.

Nee, nee, nee... Niet elk toppaard begint bij een amateur.

Jij hebt hebt over neurotisch, ik blijf erbij dat jij op zoek bent naar een mak schaap.

Ik wil helemaal geen dooie en saaie knol! Als ik dat zou willen, dan moet ik naar de kermis gaan om op een paard in een caroussel te gaan zitten.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 22:43

Ze zeggen wel eens: de moeilijksten zijn de besten...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 22:45

Anya schreef:
Ik lees op F&A zelden iets als:

Ik heb een leuke merrie met een rotkarakter dat ik graag verbeteren wil... welke hengst raden jullie mij aan.
Ik zie voor een veel groter percentage adviezen die gericht zijn op verbetering van uiterlijkheden/kleur/bewegingsaspecten.

Anya ik heb je de kans gegeven om met de doorsnee fokkers op de keuring te praten, dan hoor je echt hele andere opmerkingen dan hier.

Gewone fokkers komen hier geen advies vragen. Overigens zie ik vaak wel adviezen van ik zou die combi niet maken omdat je een heet karakter versterkt.
Dat er dan een heleboel mensen hun droomhengst komen verdedigen, heeft weinig met fokken en combinaties maken te maken.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 22:46

sarabande schreef:
Er zijn nog steeds meer slechte ruiters dan slechte paarden, het zou een ramp voor de fokkerij van sportpaarden zijn als de fokkers hun eisen zouden afstemmen op al die ruiters.
De fokkerij is afgestemd op een algemeen gebruik met als doel dat het paard in staat zou kunnen zijn om met een topruiter de top te bereiken.
Dat kan alleen een functioneel gebouwd gezond paard met een werkwillig karakter.
En het betekent niet dat een basisruiter ongelukkig met dat paard zou hoeven te zijn.

Ik denk inderdaad dat de gemiddelde landelijke ruiter tekort schiet in zijn/haar rijkunst en paardenkennis. Veel ruiters kiezen voor een jong paard, terwijl ze daar nog niet aan toe zijn. Dat kan je het jonge dier niet kwalijk nemen, de ruiter kan je dat echter wel kwalijk nemen!
Ik heb liever eentje met wat meer karakter, die wil in de ring vaak ook net iets meer voor je doen. Dat ik dan even moet longeren thuis of op het parkeerterrein, dat neem ik graag voor lief.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 22:46

Tyrza moeilijk staat toch niet per definitie gelijk aan neurotisch???
Er zijn meer karaktereigenschappen die een paard moeilijk maken maar wel eerlijk...

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 22:47

Tyrza schreef:
Ze zeggen wel eens: de moeilijksten zijn de besten...

Ik denk dat dat ook waar is. Je moet er dan nisschien wel wat voor doen, maar als je ze aan het werk hebt, dan doen ze het ook voor je!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 22:48

Tja... ik kon niet...Er komt vast nog wel eens een keuring. Maar als ik het zo op bokt lees, dan wordt het gros van de paarden gefokt bij de eigen leuke merrie thuis en niet bij de fokkers.... Lijkt me niet echt helpen bij karakterontwikkeling Lachen

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 22:49

Net zoals arie53 niet geheel paardrijdend nederland vertegenwoordigd doet niemand dat...
Een mak schaap hoeft niet saai of dood te zijn, een paard dat weet wanneer het moet en vooral mag reageren verspild geen energie.

Ik ben van menign dat het helemaal geen ramp is voor de fokkerij wanneer de fokkers zouden luisteren naar hun afzetmarkt = de ruiters.
Zonder die ruiters geen afzetmarkt en dat zou pas een ramp zijn.
Alleen door prestaties te meten kun je zien wat je fokt... niemand fokt alleen fokdieren....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 22:51

Heeft iemand van jullie eigenlijk wel eens intensief met jonge hengsten gewerkt in soortgelijke omstandigheden??

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 22:52

Alane nergens worden prestaties de wil tot, de aanleg en de mogelijkheid zeg de gezondheid, zo uitgebreid bij de dieren gemeten als op dit moment in de fokkerij van sportpaarden.

Hengsten zowel als merries

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 22:57

quarterhengsten, de driejarige KWPN hengst van Lanna (v. Wolfgang en met het amor-karakter van Lanna), een stuk of wat pony-hengsten, mijn eigen hengstveulen heb ik laten castereren maar niet omdat hij onhandelbaar was.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 22:58

Wat de een een mak paard vind, vind de ander een saaie/dooie. Wat Arie neurotisch noemt, dat vind ik misschien wel een fijne...