Pipo schreef:Dat weet ik Sarabande. Ik probeer alleen aan te geven dat al die mensen die jullie vermeerderaars noemen, zelf vinden dat ze een weloverwogen keuze hebben gemaakt. Daarmee plaatsen de personen die zich fokker noemen zich boven de zogenoemde "vermeerderaars" terwijl beide zich bezig houden met hetzelfde en beiden hetzelfde doel hebben.
Want wie zegt dat deze mensen voor HUN GEVOEL niet bezig zijn met hun stammen? Wie zegt dat ze de hengst kiezen omdat iedereen er mee dekt? Misschien vinden die mensen wel dat die hengst de perfecte partnerkeuze maken voor hun merrie.
Jij kan iemand een vermeerderaar noemen, maar die zelfde vermeerderaar kan jou ook wel een vermeerderaar noemen. Wat ik hiermee probeer te zeggen is dat fokken niet op feiten is gebaseerd maar op meningen en emotie's en met het woord vermeerderaar word iemand in een negatieve hoek gedrukt terwijl de desbetreffende persoon zelf vind dat deze het prima doet.
Het is dus misschien een eeuwenoud woord, het is een heel erg negatief woord. En het is een mening, geen waarneembaar feit. Daarnaast ook nog eens een woord wat niet te meten is.
het is van mijn kant toetaal niet negatief bedoelt lees mijn uitleg maar.
Maar je bent het toch wel met mij eens dat als een hengst bijvoorbeld 500 merries dekt en dat een aantal jaar achter elkaar dat alle dekkingen echt bewust gedaan zijn, met in het achterhoofd dit gaat mijn stam voortzetten of dit wordt een sportpaard etc.
Kijk en er zijn ook mensen die een veuletje fokken omdat ze dat zo mooi vinden en niet over het fokken nadenken, maar die moegen dat van mij ook zeker doen dat is hartstikke goed. maar ik denk niet dat die mensen hier over de fokkerij van gedachten wisselen.
maar wat vindt jij nou va het comercieel dekken of dekken met durf??