Commercieel of durven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 19:35

Arthurvos schreef:
Met het vermederen bedoel ik dat er soms massaal achter een hengst aangelopen wordt die niet in alle gevallen bij de merrie past.

.

Jij noemt dat vermeerderen, maar de mensen die die voor hun bewuste keuze maken, vinden dat ze wel een weloverwogen keuze maken mbt de partner.

Er is geen mens die bewust aan het vermeerderen is, dat kan je mij nie wijs maken. Door te weinig kennis kunnen ze wel onbewust aan het vermeerderen zijn. Al vind ik dat een vrij nare en vooral negatieve woordkeus.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 19:43

Pipo schreef:
Al vind ik dat een vrij nare en vooral negatieve woordkeus.

Is een oud en heel gebruikelijke uitdrukking binnen de fokkerij.
Met name om fokkers te omschrijven die hun merries dekken met veelgevraagde of nieuwe hengsten en de veulens al willen verkopen voor ze geboren zijn.
Die zijn duidelijk niet met hun stammen bezig en dat noemt men o.a. vermeerderen.

Arthurvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 19:52

beste pipo er komen steeds meer mensen met paarden in plaats van paarden mensen en daar zi je vaak dat er met de beste bedoelingen een "populiare" hengst gekozen wordt die niet aansluit op de merrie lijn. en dan wordt het in mijn ogen vermederen. En dit vind ik jammer omdat er zo merrie lijnen verwaarloosd worden. En begrijp me goed ik zeg niet dat ze dat bewust doen.

Voor deze mensen zouden er meer cursussen gegeven moeten worden waar de oude informatie over merrie lijnen uit de doeken wordt gedaan. Zo kunnen ze vrij envoudig een stap in de richting om paarden mensen te worden en dat is tog wat we allemaal willen !!

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:03

Vermeerderaars zijn voor mij mensen die alle merries met dezelfde hengst dekken, met alle respect.
Een bewezen hengst gebruiken is niks mis mee.
Soms meen ik uit bokt op te maken dat mensen die met onbekende hengsten dekken pas de echte fokkers zijn. Dat zijn in mijn ogen gokkers waarvan een deel dan nog enkel naar het genetisch materiaal kijkt en niet hoe een hengst werkelijk vererft. Twee broers kunnen ook zo verschillend zijn, zo gaat dat met genetica ook.
Geef mij maar een hengst waar al voldoende nafok van bekend is bij verschillende soorten merries, waar al duidelijk matching naar voren kwam. Als je dan ook je merrie kent en haar vererving zit je al een heel eind. Gokken is ook leuk maar niet te dikwijls.

Arthurvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:09

Zannekin schreef:
Vermeerderaars zijn voor mij mensen die alle merries met dezelfde hengst dekken, met alle respect.
Een bewezen hengst gebruiken is niks mis mee.
Soms meen ik uit bokt op te maken dat mensen die met onbekende hengsten dekken pas de echte fokkers zijn. Dat zijn in mijn ogen gokkers waarvan een deel dan nog enkel naar het genetisch materiaal kijkt en niet hoe een hengst werkelijk vererft. Twee broers kunnen ook zo verschillend zijn, zo gaat dat met genetica ook.
Geef mij maar een hengst waar al voldoende nafok van bekend is bij verschillende soorten merries, waar al duidelijk matching naar voren kwam. Als je dan ook je merrie kent en haar vererving zit je al een heel eind. Gokken is ook leuk maar niet te dikwijls.

Helemaal mee eens!!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:17

Zannekin schreef:

Hmmm.... zeker niet het stukje in de Hoefslag over de fokker van Salinero gelezen.
Of denk je dat het vermeerderen is als je een Salinero, een Seven up en een Salisburry fokt wanneer je 6 merries in één jaar met dezelfde hengst dekt en het jaar daarop gewoon weer dezelfde hengst gebruikt?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:18

Zannekin schreef:
. Gokken is ook leuk maar niet te dikwijls.

Zeker als je de gok verliest.
Dus gewoon door "kweken"

En de Inseminator door vermeerderen. Haha!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:19

Ik vind het ook wel een interessante term: 'met je stam bezig zijn'.
Wat is dat dan precies, met je stam bezig zijn?
De heersende opvatting is toch dat je een goed sportpaard moet fokken en dat kan best strijdig zijn met lange termijn-fokkerij.
Ik ken mensen die koppig volgens bepaalde principes fokken (met hun stam bezig zijn Knipoog ) en waaruit meestal goede sportpaarden komen, terwijl de merries zelf absoluut geen toppers zijn, meestal ook niet in de sport worden uitgebracht.
Je moet er dan echt wel verstand van hebben en stevig in je schoenen staan, want veel waardering krijg je bij zulk gedrag echt niet, dat komt pas na jaren - als de kinderen zich hebben bewezen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:22

Het voordeel van met de stam bezig te zijn is.
Dat je fokt voor jezelf. Om iets te behouden en creeren waarvoor je zelf jaren geleden voor hebt gekozen.
Laatst bijgewerkt door ceasario op 30-11-04 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Arthurvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:23

De fokker van Salinero had een visie daarmee en heeft het heel goed gedaan. en laten we eerlijk zijn die hengst paste ook goed bij zijn merries en daar ligt volgens mij het verschil.

In duitsland wordt natuurlijk al zo veel langer bewust gefokt en heeft men van de fouten geleerd. En kan men door de kennis over de merrielijen dit soort dingen doen. En wil je weten of iets matcht met een hengst moet je ook terug dekken.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:27

Arthurvos schreef:
De fokker van Salinero had een visie daarmee en heeft het heel goed gedaan. en laten we eerlijk zijn die hengst paste ook goed bij zijn merries en daar ligt volgens mij het verschil.

In duitsland wordt natuurlijk al zo veel langer bewust gefokt en heeft men van de fouten geleerd. En kan men door de kennis over de merrielijen dit soort dingen doen. En wil je weten of iets matcht met een hengst moet je ook terug dekken.

Citaat:
die hengst paste ook goed bij zijn merries

Ik was van de zomer bij de Familie.
En kan je mededelen dat zij niet denken van de hengst heeft gepast.
Maar het totaal genetisch materiaal heeft gepast.

Arthurvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:27

kijk als je met een stam bezig bent hoeft een veulen niet je einddoel te zijn voor het zelfde geld is die merrie een opstap naar een latere veredeling.

Maar om te kunnen blijven fokken moet je soms een veulen voor de verkoop fokken en zodoende moet je een afweging maken om comercieel te fokken. maar als je de stam voort wilt zetten moet je wel de juiste afwegingen maken ook al wordt je dan soms raar aangekeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:28

sarabande schreef:
Is een oud en heel gebruikelijke uitdrukking binnen de fokkerij.
Met name om fokkers te omschrijven die hun merries dekken met veelgevraagde of nieuwe hengsten en de veulens al willen verkopen voor ze geboren zijn.
Die zijn duidelijk niet met hun stammen bezig en dat noemt men o.a. vermeerderen.

Dat weet ik Sarabande. Ik probeer alleen aan te geven dat al die mensen die jullie vermeerderaars noemen, zelf vinden dat ze een weloverwogen keuze hebben gemaakt. Daarmee plaatsen de personen die zich fokker noemen zich boven de zogenoemde "vermeerderaars" terwijl beide zich bezig houden met hetzelfde en beiden hetzelfde doel hebben.

Want wie zegt dat deze mensen voor HUN GEVOEL niet bezig zijn met hun stammen? Wie zegt dat ze de hengst kiezen omdat iedereen er mee dekt? Misschien vinden die mensen wel dat die hengst de perfecte partnerkeuze maken voor hun merrie.

Jij kan iemand een vermeerderaar noemen, maar die zelfde vermeerderaar kan jou ook wel een vermeerderaar noemen. Wat ik hiermee probeer te zeggen is dat fokken niet op feiten is gebaseerd maar op meningen en emotie's en met het woord vermeerderaar word iemand in een negatieve hoek gedrukt terwijl de desbetreffende persoon zelf vind dat deze het prima doet.

Het is dus misschien een eeuwenoud woord, het is een heel erg negatief woord. En het is een mening, geen waarneembaar feit. Daarnaast ook nog eens een woord wat niet te meten is.

Arthurvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:28

Om het duidelijk te maken bedoelde ik daar ook de aansluiting van de genen die in die hengst opgeslagen lagen met die in de merries.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 20:32

Pipo je klopt iets dat gewoon een omschrijving is op tot buiten de proporties.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:32

Pipo schreef:
. Daarnaast ook nog eens een woord wat niet te meten is.

Daarom zullen we het maar bij het"Belgische woord van "KWEKEN" houden.

Arthurvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:34

Pipo schreef:
Dat weet ik Sarabande. Ik probeer alleen aan te geven dat al die mensen die jullie vermeerderaars noemen, zelf vinden dat ze een weloverwogen keuze hebben gemaakt. Daarmee plaatsen de personen die zich fokker noemen zich boven de zogenoemde "vermeerderaars" terwijl beide zich bezig houden met hetzelfde en beiden hetzelfde doel hebben.

Want wie zegt dat deze mensen voor HUN GEVOEL niet bezig zijn met hun stammen? Wie zegt dat ze de hengst kiezen omdat iedereen er mee dekt? Misschien vinden die mensen wel dat die hengst de perfecte partnerkeuze maken voor hun merrie.

Jij kan iemand een vermeerderaar noemen, maar die zelfde vermeerderaar kan jou ook wel een vermeerderaar noemen. Wat ik hiermee probeer te zeggen is dat fokken niet op feiten is gebaseerd maar op meningen en emotie's en met het woord vermeerderaar word iemand in een negatieve hoek gedrukt terwijl de desbetreffende persoon zelf vind dat deze het prima doet.

Het is dus misschien een eeuwenoud woord, het is een heel erg negatief woord. En het is een mening, geen waarneembaar feit. Daarnaast ook nog eens een woord wat niet te meten is.

het is van mijn kant toetaal niet negatief bedoelt lees mijn uitleg maar.

Maar je bent het toch wel met mij eens dat als een hengst bijvoorbeld 500 merries dekt en dat een aantal jaar achter elkaar dat alle dekkingen echt bewust gedaan zijn, met in het achterhoofd dit gaat mijn stam voortzetten of dit wordt een sportpaard etc.

Kijk en er zijn ook mensen die een veuletje fokken omdat ze dat zo mooi vinden en niet over het fokken nadenken, maar die moegen dat van mij ook zeker doen dat is hartstikke goed. maar ik denk niet dat die mensen hier over de fokkerij van gedachten wisselen.

maar wat vindt jij nou va het comercieel dekken of dekken met durf??

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 20:35

Kendra schreef:
Ik vind het ook wel een interessante term: 'met je stam bezig zijn'.
Wat is dat dan precies, met je stam bezig zijn?.

Fokkers die bewust de gegevens uit hun merriestam meenemen in hun keuzes zijn met die stam bezig.
En dan kan het dat er iets uit die keuze rolt dat anderen niet verwachtten en waar hij/zij op hoopte.
Andersom kan natuurlijk ook Haha! , het is geen computerprogramma, alhoewel veel mensen tegenwoordig denken dat dat toppers oplevert.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:39

Arthurvos schreef:

Ik vind het van heel veel lef getuigen als je zonder grondige kennis van je merriemateriaal een dure modehengst op je merrie durft te zetten, in de hoop er een goed sportpaard uit te fokken.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:40

Een stam heeft voor mij iets van een exclusiviteit.
Wanneer je nu regelmatig dekt met hengsten van 13 in een dozijn (bloedsopbouw) of hengsten die de wet van de grote getallen benaderen ,is het voor mij geen exclusiviteit meer .

Arthurvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:41

De computer is een handig hulpmiddel om het een en ander overzichtelijk neer te zetten maar het gaat uiteindelijk toch om de paarden waar we mee fokken en dat moet de doorslag geven!! Of niet Sarabanda ??

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:42

ceasario schreef:
Een stam heeft voor mij iets van een exclusiviteit.
Wanneer je nu regelmatig dekt met hengsten van 13 in een dozijn (bloedsopbouw) of hengsten die de wet van de grote getallen benaderen ,is het voor mij geen exclusiviteit meer .

Tja, dus Lingh is geen exclusief paard omdat ie van Flemmingh is, Jarwo niet omdat ie van Ferro is?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 20:42

Aimee schreef:
Ik vind het van heel veel lef getuigen als je zonder grondige kennis van je merriemateriaal een dure modehengst op je merrie durft te zetten, in de hoop er een goed sportpaard uit te fokken.

Ha ha Aimee je draait de boel wel heel aardig om Haha! , maar ik denk niet dat hier sprake is van lef, eerder van hoop en geloof

En geloof daar kan ik in het algemeen niks mee helemaal niet als er te voor staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:42

Arthurvos"]
het is van mijn kant toetaal niet negatief bedoelt lees mijn uitleg maar.

Maar je bent het toch wel met mij eens dat als een hengst bijvoorbeld 500 merries dekt en dat een aantal jaar achter elkaar dat alle dekkingen echt bewust gedaan zijn, met in het achterhoofd dit gaat mijn stam voortzetten of dit wordt een sportpaard etc.??
[/quote]

Maar al die merrie-eigenaren die de keuze hebben gemaakt voor de veel dekkende hengst vinden dat ze de juiste keuze hebben gemaakt. Er zal er geen een opstaan die zegt: Ik ben een vermeerderaar want ik heb alleen de hengst gekozen omdat ie zo mooie kleur heeft ( of wat voor reden dan ook).

[quote="Arthurvos"]
Kijk en er zijn ook mensen die een veuletje fokken omdat ze dat zo mooi vinden en niet over het fokken nadenken, maar die moegen dat van mij ook zeker doen dat is hartstikke goed. maar ik denk niet dat die mensen hier over de fokkerij van gedachten wisselen.??
[/quote] Jij en meerderen vinden dat die mensen niet over het fokken nadenken, maar die mensen vinden zelf dat ze prima over het fokken nadenken. Je kan niet oordelen over een keuze die een ander maakt. Je kan het er niet mee eens zijn, maar dat is iets anders.

[quote="Arthurvos schreef:

Ik vind dat iedereen zijn eigen keuze moet maken mbt een hengst. Als een commerciele hengst op de merrie past en je denkt met die hengst je merrie te verbeteren, dan vind ik dat je het goed doet. Als een "onbekende" ( relatief begrip) je merrielijn verbeterd op de punten die jij belangrijk vind, dan moet je dat doen.

Wie ben ik nou om te oordelen over andermans keuzes of ideen?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:43

Arthurvos schreef:
Om het duidelijk te maken bedoelde ik daar ook de aansluiting van de genen die in die hengst opgeslagen lagen met die in de merries.

Het moet natuurlijk ook geen abacadabra worden, als we wisten hoe het precies zat met die genen fokten we alleen maar toppers.
Ik denk dat de meeste mensen op basis van fingerspitzengefuhl, jin jang.......
Knipoog nee hoor, ik denk dat de meeste mensen kiezen op basis van:
- wat ze zien (hengstenshows, sport, enz)
- met wie ze praten (hengstenhouders, collega-fokkers, mensen van het stamboek, BOKT!)
- indexen en andere 'harde informatie'
- kennis van hun eigen merrie(stam) en bloedlijnen
- hun dromen; niet iedereen droomt van een super sportpaard, een heleboel mensen zijn daar toch niet in geinteresseerd, die willen gewoon een keer een leuk veulen fokken dat goed te verkopen is of waarvan ze denken dat ze er later op kunnen rijden.......

Het ligt er denk ik maar aan wat je laat prefereren hoe je keus uitpakt.
En inderdaad, wie zijn wij dan om te oordelen over de keus van die mensen?
Laatst bijgewerkt door Kendra op 30-11-04 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt