De harde werkelijkheid, veulenverkoop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 07:55

Alane schreef:
Mischien een idee om eens precies in kaart te brengen in welke lijnen de afwijkingen voorkomen of in welke niet en dan kijken welke overeenkomsten er zitten in de bloedlijnen van die dieren, zo zou je dan gelijk al die hengsten er uit kunnen "vissen" die uit die bloedlijnen komen en deze een kanttekening geven omdat zij , icm een merrie uit zo'n lijn bijv, een risico (groot woord) geven vwb bijv. OCD... dan zou je OCD als erfelijke vorm kunnen verwijderen uit de paardenstapel...

Waar denk je dat ze al jaren mee bezig zijn, waarom alle cijfers van de hengsten openbaar zijn (en dat doen andere stamboeken niet) waarom ze nu steeksproefgewijs willen onderzoeken???

Er wordt genoeg gedaan, voor zover het mogelijk is. Maar de merriehouders zijn vrij in keuze van een (ocd) merrie en een niet passende hengst. Dat zal ook niet veranderen.
Dus zoals ook met het onderwerp waarover dit topic gaat, de fokker is zelf verantwoordelijk. Die doet er goed aan zijn merrie op de foto te zetten en het resulaat daarvan in acht te nemen.
Die verkoopt een veulen uit een PROK merrie, welke kanttekeningen je daar ook bij wil zetten, uiteindelijk toch beter dan een uit een niet gekeurde moeder.
Omdat het nu eenmaal voor de opfokker een minder groot risico is om een veulen te kopen waarvan beide ouders goed zijn op de foto's dan een veulen waar dat niet zo is.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 08:00

Schijnbaar is dit dan nog steeds onvoldoende, zoals je zelf al aangeeft is een prokcertificaat een momentopname en dus geen garantie of die merrie ooit OCD ontwikkeld of vererft....
Dat je dan moet kijken naar een veterinair gekeurde merrie icm een ggk hengst die dus op dat moment niets maar dan ook helemaal niets garanderen over de eventuele erfelijk aanleg van het veulen... en schijnbaar zijn die cijffers dan minder openbaar of bekend bij aspirant kopers.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 08:05

Alane schreef:
Dat je dan moet kijken naar een veterinair gekeurde merrie icm een ggk hengst die dus op dat moment niets maar dan ook helemaal niets garanderen over de eventuele erfelijk aanleg van het veulen... en schijnbaar zijn die cijffers dan minder openbaar of bekend bij aspirant kopers.

Ik geef niet aan dat PROK een momentopname is dat zegt een ander. PROK zegt wat over wat het jonge dier heeft en wat er eventueel erfelijk is.

Een veulen van een PROK merrie en een GGK KWPN hengst heeft een grote kans om OCD vrij te zijn.

Dat de kopers niet op de hoogte zijn is dommigheid van hun kant. Overigens kan ik je verzekeren dat kopers van paarden, want bij ponnies is dit nauwelijks aan de orde, men over het algemeen heel goed op de hoogte is.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 08:14

sarabande schreef:
Ik geef niet aan dat PROK een momentopname is dat zegt een ander. PROK zegt wat over wat het jonge dier heeft en wat er eventueel erfelijk is.

Een veulen van een PROK merrie en een GGK KWPN hengst heeft een grote kans om OCD vrij te zijn.

Dat de kopers niet op de hoogte zijn is dommigheid van hun kant. Overigens kan ik je verzekeren dat kopers van paarden, want bij ponnies is dit nauwelijks aan de orde, men over het algemeen heel goed op de hoogte is.

Dat de kopers niet op de hoogte zijn is dommigheid van hun kant. Ach gut

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 09:11

sarabande schreef:
Waar denk je dat ze al jaren mee bezig zijn, waarom alle cijfers van de hengsten openbaar zijn (en dat doen andere stamboeken niet) waarom ze nu steeksproefgewijs willen onderzoeken???

Er wordt genoeg gedaan, voor zover het mogelijk is. Maar de merriehouders zijn vrij in keuze van een (ocd) merrie en een niet passende hengst. Dat zal ook niet veranderen.
Dus zoals ook met het onderwerp waarover dit topic gaat, de fokker is zelf verantwoordelijk. Die doet er goed aan zijn merrie op de foto te zetten en het resulaat daarvan in acht te nemen.
Die verkoopt een veulen uit een PROK merrie, welke kanttekeningen je daar ook bij wil zetten, uiteindelijk toch beter dan een uit een niet gekeurde moeder.
Omdat het nu eenmaal voor de opfokker een minder groot risico is om een veulen te kopen waarvan beide ouders goed zijn op de foto's dan een veulen waar dat niet zo is.

Die verantwoordelijkheid ligt zeker bij de merriehouder en vind het dan ook geen goede zaak dat met een ocd merrie gefokt wordt.
Maar om nou gelijk prok als eis te stellen denk dat als een merrie op de foto is gezet en daarbij komen geen erfelijke gebreken naar boven dat dat genoeg moet zijn.
Denk dat je dan als fokker of vermeerderaar (ben er nog niet uit wat wie is) dat je dan die risico's klein maakt .

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 09:22

Gitta schreef:
Die verantwoordelijkheid ligt zeker bij de merriehouder en vind het dan ook geen goede zaak dat met een ocd merrie gefokt wordt.
Maar om nou gelijk prok als eis te stellen denk dat als een merrie op de foto is gezet en daarbij komen geen erfelijke gebreken naar boven dat dat genoeg moet zijn.
Denk dat je dan als fokker of vermeerderaar (ben er nog niet uit wat wie is) dat je dan die risico's klein maakt .

Dat staat er ook, het is aan de fokker. Het KWPN legt voor een elite merrie of prok predicaat de eis bij het prokresultaat. De fokker die zijn merrie laat keuren kan ingeval dat resultaat niet gehaald wordt (een octje bijvoorbeeld) maar de andere foto's goed zijn daar rekening mee houden met zijn keuze.

Een fokker die bewust met een merrie fokt waarvan hij/zij weet dat die slecht is op onderdelen, is niet van deze tijd.

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 09:31

dat ben ik dus ook met je eens ,maar waarin zit dan het hele grote verschil tussen je merrie op de foto te laten zetten om ook dat soort dingen uit te laten sluiten of een prokcertificaat? Hoeveel meerwaarde heb je hier aan als merriehouder ?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 09:36

In het ene geval heb je een officieel predikaat en kans dat je merrie het hoogste predikaat krijgt dat het stamboek heeft, n.l. Elite
In het andere geval heb je een veterinair rapport dat je aan de mogelijke koper van je veulen kan laten zien en de wetenschap op welke onderdelen je moet selekteren bij de keuze van je hengst.

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 09:49

Ok duidelijk ,dus voor het uitsluiten van de erfelijke gebreken maakt het niks uit. De meerwaarde is dus dat je merrie een hoger predikaat kan krijgen staat in dit geval dus los van het wel of niet op een juiste manier fokken.(wat betreft de erfelijke aandoeningen)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 09:57

sarabande"]

[/quote]

[quote="sarabande schreef:
Het PROK certificaat wordt opgemaakt na een veterinaire fotosessie. Niemand zegt dat het een garantie certificaat is, het geeft wel duidelijkheid.
Hieruit maak ik op dat het dus een moment opname is, of mijn snapperd is op hol Haha!

En wat hebben pony's te maken met wat ik wil weten/denk te weten en nog niet weet?
of moet je eerst paarden hebben gefokt, internationaal verkocht hebben, moet een fokprodukt internationaal in de sport mee lopen voor je tot het selecte groepje van fokkers hoort en niet tot de vermeerderaars? Clown

peeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 10:02

Och, de eeuwige discussie zonder einde. Ik vind het persoonlijk prima dat er ook paarden zonder papieren gefokt worden en zonder al die predikatenshit, want daar is ook een markt voor. Als ze bovendien gezond zijn, dan zou ik zo'n paard verkiezen boven een paard met superpapieren maar met allerlei bouwfouten. Laat de markt een beetje divers blijven. Het zou toch te gek voor woorden zijn als er alleen met stermerries en superhengsten gefokt mocht worden. Lekker duur wordt dat, maakt de paardensport helemaal onbetaalbaar voor velen onder ons. Als je zelf alleen zogenaamd goede paarden wil fokken: prima. Maar laat een ander in zijn waarde. Ik heb bijna alleen maar paarden zonder papieren gehad en die heb ik stuk voor stuk prima kunnen verkopen, dus prima zo.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 10:02

Zomaar een voorstel: er lopen hier twee discussie dwars door elkaar: Een algemene discussie over of mensen moeten nadenken voordat ze een veulen op de wereld zetten dat ze niet kunnen verkopen versus een specifieke discussie over OCD en PROK.

het topic is zodoende erg moeilijk te lezen, dus zouden we de PROK/OCD discussie in een ander topic aan kunnen zwengelen?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 10:07

Gitta schreef:
Ok duidelijk ,dus voor het uitsluiten van de erfelijke gebreken maakt het niks uit. De meerwaarde is dus dat je merrie een hoger predikaat kan krijgen staat in dit geval dus los van het wel of niet op een juiste manier fokken.(wat betreft de erfelijke aandoeningen)

Dat staat er nu juist helemaal niet Verward .
Maar het gaat over de verkoop van veulens en veulens uit een prok moeder en liefst ook grootmoeder, worden gemakkelijker verkocht dan wanneer die gegevens niet bekend zijn.

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 11:15

sarabande schreef:
Dat staat er nu juist helemaal niet Verward .
Maar het gaat over de verkoop van veulens en veulens uit een prok moeder en liefst ook grootmoeder, worden gemakkelijker verkocht dan wanneer die gegevens niet bekend zijn.

Verward Ben je kwijt lees waarschijnlijk vandaag met de verkeerde leesbril.
Volgens mij begon jij dit topic omdat je vindt dat er teveel veulens te koop aan worden geboden en dat men alleen mag fokken om de stam te verbeteren en niet zo maar de eerste de beste merrie laten dekken door de eerste de beste hengst wel of niet voor de verkoop. Dit in het kort wat ik lees bij het begin.
Daarna kwam het prok en ocd verhaal aan de orde en ben jij van mening dat een veulen beter verkoopt als de merrie prok is.Mijn vraag over de meerwaarde daarvan was volgens mij niet zo raar en mijn reactie erop ook niet.
Deel dus je mening niet voordat we weer verder offtopic gaan .
Blijf het zwart/wit vinden hoe je het beschrijft in andere lijnen heb ik al aangegeven het me je eens te zijn maar denk dat je het wat breder moet bekijken .

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 20:25

sarabande schreef:

Die openheid is maar heel betrekkelijk. Alleen van de hengsten die de fotosessie gehaald hebben.
Van de hengsten die niet groene licht krijgen op foto's zou de gegevens (kwaliteit foto's) en de afstamming gepubliceerd moeten worden. Dan krijgen de fokkers meer inzicht in welke combinaties OCD geven.
De fokker is dan instaat om betere keuzes te maken en wellicht minder OCD te produceren.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 08:40

Anna42 schreef:
Die openheid is maar heel betrekkelijk. Alleen van de hengsten die de fotosessie gehaald hebben.
Van de hengsten die niet groene licht krijgen op foto's zou de gegevens (kwaliteit foto's) en de afstamming gepubliceerd moeten worden. Dan krijgen de fokkers meer inzicht in welke combinaties OCD geven.
De fokker is dan instaat om betere keuzes te maken en wellicht minder OCD te produceren.

Ik zou zeggen Anna wees een voorbeeld en begin zoals de schone zegswijze luidt: bij uw zelf.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 08:51

Toevallig gister iemand naar de Prinsjesdag veulenveiling geweest?

ik wel in ieder geval en is mij duidelijk geworden dat ten opzichte van andere veilingen hier de moederlijnen veel beter waren, 9 van de 10 hadden een moederlijn met prestatie, keur, elite etc ga zo maar door. Bij de andere veilingen was de moederlijn vaak nog wat minder. De prijzen lagen hier ook tig keer zo hoog! En de veulens toch ook mooier vaak.

Wat wil ik hier mee zeggen:niet zeuren over de prijzen maar fok dan met iets goeds, dat wordt er dan echt wel voor gegeven.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 09:01

Skipper schreef:
Wat wil ik hier mee zeggen:niet zeuren over de prijzen maar fok dan met iets goeds, dat wordt er dan echt wel voor gegeven.

Veilingen geven geen reeel beeld.
Iemand die het heeft over zeuren over prijzen heeft weinig besef van de werkelijkheid.

Ga eens na waar jij mee zou willen fokken, tel bij dat dekgeld de DA kosten, kosten onderhoud merrie, DA kosten rond de geboorte en je ziet dat een veulen de fokker al vaak zon 2500 euro gekost heeft, en dan moet er niets tegen zitten.

Kijk dan eens naar de reele prijzen die in de markt, ook voor veulens uit goede stammen gegeven worden.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 09:07

Nou wij zijn aan het kijken voor merrieveulen met een goede moederstam, en geloof me de leuke veulens daaruit zijn echt aan de prijs en dan niet op de veilingen maar particulier. Die gaan niet onder de 5000 weg. En als je er een tegen komt laat het weten, dan zijn wij geintresseerd!

Ik heb heus enig besef van de werkelijkheid, maar je weet dat de kans van te voren bestaat dat de prijs laag is. Dat is gewoon een feit, voor jaren al. Twintig jaar terug was het hetzelfde liedje al. En nogmaals dat vind ik een geval van marktwerking, het aanbod is veel hoger dan de vraag. Zeker nu een groot deel van de recreatiemarkt voor het KWPN paard ook nog eens weg is gevallen/weg valt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 09:21

Skipper schreef:
Nou wij zijn aan het kijken voor merrieveulen met een goede moederstam, en geloof me de leuke veulens daaruit zijn echt aan de prijs en dan niet op de veilingen maar particulier. Die gaan niet onder de 5000 weg. En als je er een tegen komt laat het weten, dan zijn wij geintresseerd!

Ik heb heus enig besef van de werkelijkheid, maar je weet dat de kans van te voren bestaat dat de prijs laag is. Dat is gewoon een feit, voor jaren al. Twintig jaar terug was het hetzelfde liedje al. En nogmaals dat vind ik een geval van marktwerking, het aanbod is veel hoger dan de vraag. Zeker nu een groot deel van de recreatiemarkt voor het KWPN paard ook nog eens weg is gevallen/weg valt.

Advies, zo doe ik het als ik een veulen wil opfokken.
Zet een advertentie in de Paardenkrant, zeg wat je wil en wat je ermee gaat doen.
Je bereikt dan fokkers die nooit op internet komen. Die eigenlijk wel een goed huis voor hun veulens willen maar dat niet naar buiten weten te brengen. En je hebt keus, heel veel keus. Gewoon ieder telefoontje de afstamming etc opschrijven en dan een dag een route langs de voor jou meest aansprekende maken.
Zoals gezegd zo vond ik het veulen dat dit jaar voorlopig keur werd en had er 3 jaar geleden een die nu internationaal springt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 09:31

sarabande schreef:
Advies, zo doe ik het als ik een veulen wil opfokken.
Zet een advertentie in de Paardenkrant, zeg wat je wil en wat je ermee gaat doen.
Je bereikt dan fokkers die nooit op internet komen. Die eigenlijk wel een goed huis voor hun veulens willen maar dat niet naar buiten weten te brengen. En je hebt keus, heel veel keus. Gewoon ieder telefoontje de afstamming etc opschrijven en dan een dag een route langs de voor jou meest aansprekende maken.
Zoals gezegd zo vond ik het veulen dat dit jaar voorlopig keur werd en had er 3 jaar geleden een die nu internationaal springt.

Ik denk dat je hier een sterk punt hebt Sarabande, inderdaad via een advertentie kan je hele fijne veulens vinden. Ben van mening dat veel mensen best wel hun veulen willen verkopen, maar niet perse moeten. Vooral bij de fokkers. Die zitten dus ook niet op het internet maar reageren wel op een “gevraagd/gezocht” advertentie!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 09:34

Pipo"]
Ik ken zat fokkers die gestart zijn met een merrie van de Hedelse markt. En daar uiteindelijk een stam mee hebben opgebouwd die fijne sportpaarden geeft.
[/quote]
Lees ik geregeld over in de IDS als het gaat om goede merrielijnen.

[quote="holly schreef:
Dus in feite Pipo zeg jij, dat ik er niet aan moet beginnen. Tong uitsteken
Ik vind dat ik toch ergens moet beginnen.
Ik doe het zeker niet voor het geld, want ik heb zo het idee dat het me meer kost dan dat het ooit opleverd.
Het is voor mij altijd een wens geweest, zelf een merrie te hebben en een veulen te fokken. Niet voor de verkoop in eerste instantie, maar voor eigen gebruik.

Ik ook. En ik kies voor mijn merrie niet de duurste en commercieelste hengsten. Ik kies een hengst die bij mijn merrie zodanig past dat IK een optimale kans heb dat ik straks een sportpaard voor mezelf heb gefokt.

Ik heb al een opmerking te horen gekregen waarom ik met mijn merrie zou moeten fokken? Want ze is namelijk geen STER of KEUR. Ze komt wel uit een keurmoeder, dat wel. MAar ik heb haar zelf nooit voorgeleid in de keuring. Ook rijd ik haar niet omhoog in de sport. Heeft ze daarom dan minder capaciteiten? Ik krijg wel altijd complimentjes vna mensen over haar springvermogen en haar techniek.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 09:40

En ik heb daar niet de hoofdprijs voor betaald, wel heel goede contacten met de fokkers aan overgehouden die een goede opfok belangrijker dan veel geld vonden, en die fokkers zijn er meer.

edit ik reageerde op de opmerking van Pipo

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 09:59

wat voor de één "niet de hoofdprijs" is kan voor een ander "wel de hoofdprijs" zijn...
Als ik ervan uit moet gaan dat mensen die hun veulen te koop hebben staan dat dier moeten verkopen..... vraag ik me af of alle veulens die op bijv. marktplaats staan in de salamie terecht zullen komen als zich geen koper meld...

en als ik een tekoop gevraagd neerzet hoe kan ik dan weten of die mensen niet ook een advertentie (mischien via via ) op een marktplaats hebben staan?
papier is geduldig internet ook en wordt wel vaker niet geheel de waarheid vertelt Haha! (heb het dan over de ver- koop van paarden)

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 12:05

sarabande schreef:

Dat is knap 3 jaar geleden een veulen gekocht, netjes opgefokt en nu internationaal springen als 4-jarige. Verward