Welke hengst is (bijna) perfect gebouwd en waarom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AlmostBlack

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 12:51

Toen ik naar de foto keek waarop Zodiak aan de hand draaft moest ik wel een paar keer slikken hoor...ik vind zijn hals daar foeilelijk...

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 20:41

Loolapelooza schreef:
Puur uit interesse, waarom brengt dat meer slijtage met zich mee?

Met dank aan de topicstarter voor deze uitwijding en met respect voor het vakgebied van Magique.

Dit heeft in hoofdzaak met verhoudingen, dimensies en zwaartekracht te maken. Om dit met een voorbeeld te illustreren:
Stel je hebt volume in de vorm van een rechthoek en deze aldus geconstrueerde rechthoek is 2 meter lang, 1 meter hoog, 1 meter breed en het gewicht is 600 kilo.
Als je de nu verkregen rechthoek op 4 poten wilt gaan plaatsen dan zul je, je allereerst moeten gaan afvragen, om een solide constructie te verkrijgen, hoe zwaar (vierkant, driehoek, rond, rechthoekig, massief of hol) deze poten zullen moeten zijn en hoe hoog.
Constructeurs berekenen al deze criteria zorgvuldig en gaan dan over tot constructie. Dat heeft de natuur voor het paard en voor ons ook gedaan. Dan zie je dat de botten van de benen van voren en opzij gezien min of meer rechthoekig van vorm zijn. Van voren gezien smal en van opzij gezien breed. Ook met deze rechthoekige constructie heeft de natuur een speciale en functionele bedoeling.
Om de grootst mogelijke stabiliteit te verkrijgen, gaan de constructeurs, wanneer het om een permanente niet bewegende constructie gaat, de poten onder de uiterste hoeken van de rechthoek plaatsen. Als het om een voorwaarts bewegende constructie gaat, zullen ze de poten niet onder de uiterste hoeken maar daar iets vanaf plaatsen. Vergelijk deze constructie even met een auto. De wielen staan niet helemaal voor en helemaal achter onder de auto. Deze constructie heeft tot doel om het verschil in zwaartekracht bij een bewegend volume zo goed mogelijk op te vangen.

Tevens zul je, om een solide constructie te verkrijgen, nauwkeurig de hoogte van de poten moeten berekenen. Bij vier poten met een hoogte van 1 meter ligt het zwaartepunt van de constructie precies in het midden en raakt precies in het midden de grond. Hoe hoger je nu de poten maakt des te verder komt het zwaartepunt van de grond te liggen en des te instabieler wordt de constructie. Bovendien vraagt een verhoogd zwaartepunt om een zwaardere constructie van de poten.

We hebben dus geconstateerd dat een verhoogd zwaartepunt, en zeker bij een bewegend volume, instabieler wordt. Instabiliteit gaat altijd gepaard met een verhoogde slijtage. Of de instabielere constructie kan onder bepaalde omstandigheden, bij voorbeeld het weer, niet worden gebruikt. Wat we ons nog maar heel weinig realiseren is dat een paard van voren en vanwege zijn lengte behoorlijk veel tegenwind ontvangt en derhalve gebaat is met een uiterst stabiele constructie.
Om instabiliteit tegen te gaan, zullen de constructeurs ten eerste de poten zwaarder maken en ten tweede zullen zij verbindingen tussen de poten gaan aanbrengen. Bij auto's doet men dit in de vorm van een zelfdragende carrosserie (lichte constructie) of door zware dwarsbalken (zware constructie vrachtauto's) aan te brengen.
Het paard is er mee gebaat om met de minste energie zijn gewicht van 600 kilo zo gemakkelijk mogelijk te kunnen verplaatsen. En dus heeft de natuur gezorgd voor een zelfdragende carrosserie. Met een gewichtsverdeling in stand van 60/40 en in de beweging, om een optimaal zwaartepunt in het midden te verkrijgen, van 50/50.

Maak je dus de benen van het paard langer dan de rompdiepte dan ontstaat er, met een toename in de beweging, een verhoogde instabiliteit. Het zwaartepunt komt immers verder van de grond te liggen. Bovendien heeft men in de laatste 2 a 3 decennia de verhouding tussen rompdiepte en pijpbeenomvang volledig losgelaten. Onder het argument dat Engelse Volbloeds veel fijner beenwerk hebben dan de oorspronkelijke warmbloeds en daar toch heel hard mee kunnen rennen.
Dat laatste is volledig waar maar men vergeet daarbij dat de meeste Engelse Volbloeds met vijf jaar of eerder al met pensioen gaan en vaak volledig versleten in de benen zijn. Terwijl een rijpaard pas op die leeftijd hoort te beginnen.
Hoogbenigheid zonder de optimale zwaartekrachtverhoudingen in acht te nemen, veroorzaakt dus een hogere instabiliteit en daarmee dus een hogere slijtage.

Als we dan ook nog even het voorbeen onder de loep nemen dan zien we dat het voorbeen uit twee verschillend geconstrueerde botten bestaat. Waarbij het onderarmbeen iets zwaarder van constructie is dan het pijpbeen en min of meer ingepakt is met spieren. Dit waarborgt een solide dragende constructie.
Het pijpbeen mist rondom deze spieren en moet het enkel doen met behulp van de buigpees. Des te langer en dunner je nu dit stukje 'elastiek' maakt des sneller gaat de rek er bij veel gebruik uit. De slijtage gaat dus dubbel op. Het pijpbeen hoort van opzij gezien breed en plat te zijn en in verhouding te staan met de rompdiepte.
Bovendien moet vanwege de meer massieve constructie en de ondersteunende spieren het onderarmbeen langer te zijn dan het pijpbeen. Niet alleen vanwege de constructie maar ook omdat het onderarmbeen in de beweging het pijpbeen, met de koot en voet, omhoog moet tillen. Als wij mechanisch twee delen gaan heffen dan maken wij het gedeelte dat heft langer dan het te heffen gedeelte. In de mechanica verhoogt deze verhouding de kracht van de heffing, vraagt minder energie en vergt minder slijtage.

De mechanische constructie van het skelet van het paard vraagt dus om deze natuurkundige verhoudingen. Een voorbeen dat de natuurkundige verhoudingen mist, zal dus onderhevig zijn aan een verhoogde slijtage. Instabiliteit in de constructie veroorzaakt altijd een onbalans in de beweging. Onbalans gaat weer gepaard met een onevenwichtige belasting. Een onevenwichtige belasting veroorzaakt een vroegtijdige slijtage.

Een verhoogde slijtage gaat ten koste van het welzijn van het paard. Slijtage gaat altijd gepaard met pijn en bevordert nooit de prestatie. Een verminderde prestatie (amateur of prof) gaat ten koste van ons ego en onze portemonnee en doet het graan der veterinairen groeien.

GertJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 22:10

Waarom werkt er op een bewegend volume een andere zwaartekracht? En waarom vangt een constructie van een auto, waarbij de wielen niet helemaal voor- en achteraan zitten, een verschil in zwaartekracht op?

Bij poten van 1 meter ligt het zwaartepunt boven het midden, iets minder dan 1,5 meter van de grond (2 meter hoog voorwerp), afhankelijk van de massa van de poten. Wil je het zwaartepunt in het midden, moet je er geen poten onder zetten.

Citaat:
In de mechanica verhoogt deze verhouding de kracht van de heffing, vraagt minder energie en vergt minder slijtage.

Vraagt minder kracht, grotere afstand, zelfde arbeid, zelfde energie.

Sjef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 13:48

Alikesflame"]
[quote="Loolapelooza schreef:
Oeps, die verdomde misleidende nicks ook hé ...Haha!

Sorry meneer Anna. Ach gut Knipoog

whahah dat had ik dus eerst ook d8 ook een zij, maar bleek toen een hij. Haha!
[/quote]
Goh hoogstaande gesprekken worden hier gehouden Knipoog

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 14:36

Sjef schreef:
Goh hoogstaande gesprekken worden hier gehouden Knipoog

Even off-topic, paard in je profiel lijkt me geen Warmbloed, is het een Iberiër?

BTW Anna, het klinkt logisch wat je zegt. Tx voor de uitweiding. Lachen

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 21:38

hier de hengst die ik heel mooi vind. M'n verzorgtinker maestro
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

valencia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 13:43

haha, wat een leuk en mooi paard...

Flemming en Lingh zijn (grib eigenlijk ook, haha) mijn favoorieten denk ik zo....

Flemming:

Afbeelding

lingh:

Afbeelding

valencia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 13:43

ohw, haha, die foto van lingh is ff mislukt.....

valencia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 13:44

Afbeelding

zo dan

Superkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 13:54

Afbeelding
Geef mij maar Laudabilis Lachen
Fokt spectaculair bewegende veulens, heel braaf, maar wel over het algemeen vos met veel wit.

En deze Munchhausen is misschien zelf niet de sterkste beweger of perfect gebouwde hengst. Maar hij vererft wel super.
Afbeelding[/url]

mikolaiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 21:37

Afbeelding
nog een foto van muenchhausen

mikolaiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 21:39

owjah en maseratie is ook mooi:

Afbeelding

Afbeelding

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 13:44

ik ga van zoveel hengsten kwijlen..

GRIBALDI:
Afbeelding

POLANSKY:
Afbeelding

WOLFGANG:
Afbeelding

DONNERHAL:
Afbeelding

RUBIQUIL:
Afbeelding

zo zijn er nog veeel meer hengsten die ik heel mooi vind maar als ik ze er allemaal op zet dan ben ik morgen nog niet klaar...

ik ben zelf gek op donnerhal en gribaldi.. Kwijl

johanna13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 16:59

Ah een keer raden...
die voorbeentjes vinden julie zeker mooi, goede knie actie.....?!!
nu sorry...brandhout..!!!
Die stekers wil ik niet op mijn merrie

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 19:22

johanna13 schreef:
Ah een keer raden...

welke knieen zijn volgens jou brandhout??

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 19:29

Pfoe Donnerhall heeft anders een super evenwichtig skelet.
En heeft een super nafok nagelaten!!

En Rubiquil is ook helemaal niet slecht.

joshua

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 19:40

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 19:55

johanna13 schreef:
Ah een keer raden...

van wie is jouw paard dan als ik vragen mag... :S

johanna13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 09:30

Donnerhall en ribiquil gaan nog, dankzij, inderdaad dat klassieke bloed.
maar ik heb liever een brug waar de pilaren recht onderstaan!

GertJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 09:40

johanna13 schreef:

Heiligschennis als je het mij vraagt.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 10:02

Moet de paus zich straks ook nog druk maken om de paarden!

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 10:08

Afbeelding

iedereen heeft een beeld hoe het perfecte dressuurpaard / springpaard der uit moet zien. en in de sport kom je soms het tegenovergestelde tegen.

maar als je't mij vraagt: deze leverde excellente paarden in springen én dressuur.
en check de BCM ranking er maar op na...

geen betere hengst als deze voor mij.

GertJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 10:35

Anna42 schreef:
Moet de paus zich straks ook nog druk maken om de paarden!

Ik dacht dat de paus ook andere religies tolereerde.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 10:38

kattebeest schreef:
[image]

geen betere hengst als deze voor mij.

Er is nog sperma van.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 10:41

johanna13 schreef:

Had je dat ook gezegd als niemand je even had voorgezegd dat Donnerhall en Rubi heilig zijn? Schijnheilig