Misschien dat Schadow0 er weer een hoge resolutie linkje van wil maken zodat het leesbaar is

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Dreamboy schreef:Het lijkt mij juist dat ze meer schrikken omdat ze dingen niet aan horen komen maar ze dus wel op het laatste moment zien.
AstridJ schreef:Bij paarden met gespierde billen zoals Quarters/Paints worden de banden en staart lang niet zo slap als bij andere paarden. Ik zou dat dus niet als graadmeter nemen.
DaniellaF schreef:Als je frame Overo ( het is niet "framed" maar frame) kruist met een paard wat geen LWO gen heeft ( dus bijv. een getest effen paard of een Tobiano) dan is dat veilig. Nadeel van "frame" is dat ook effen paarden en sommige tobiano's het gen kunnen hebben en vererven. Het is dan ook aan te raden om als je een "frame" paard hebt, die dus altijd het LWO gen heeft, alleen te kruizen met een paard wat getest is op het OLW gen.
De naam "frame overo" komt uit de manier waarop het bontpatroon zich vaak openbaart namelijk een grote witte vlek omringd door kleur; ofwel een soort frame om die witte plek heen.
Overigens bestaat er bijv. ook een "splashed" Overo/ "splashed" white. Die hebben dus meestal niet het OLW gen maar wel een kleur die onder de noemer Overo valt.
Meestal wordt de kleur overo beschreven alsof er een emmer verf van bovenaf over het paard is gegooid ( dus de bovenkant van het paard; rug/ manen heeft kleur). Een tobiano is alsof die emmer verf vanaf de onderkant tegen het paard is gegooid, dan zijn de rug/manen deels wit. In deze link wordt het uitgelegd maar dan wordt er een emmer witte verf over de rug gegooid ( bij de Tobiano) https://www.horsesandus.com/what-is-a-tobiano-horse/. Verder naar beneden staat ook meer uitleg over de verschillende bontpatronen. En deze specifiek over de frame overo https://www.horsesandus.com/what-is-a-f ... ero-horse/
Zie dikgedrukt: dit is dus net andersom Tobiano lijkt alsof er witte verf van boven af erover is gegooid, hebben vaak een donker hoofd en witte benen (let wel: vaak, niet altijd qua benen) en de Overo is van onder af, met meestal donkere benen en grote witte aftekening aan het hoofd. https://apha.com/registration/the-breed/
Ibbel schreef:Je kunt dus eigenlijk nooit een frame Overo met een ongeteste partner kruisen, is de conclusie. Ook niet met een solid.
Wel eigenaardig dat een effen paard alsnog het OLW-gen kan dragen. Je zou toch verwachten dat dat altijd tot uiting komt?
superpony schreef:Als fokkers hun verantwoordelijkheid nemen is het probleem best snel weg.
De hengstenhouder moet de hengst testen en alleen naar geteste merries zaad sturen.
Ik heb dan een quarter, maar de hengst van mn 3jr en aan te komen veulen is bijv pssm getest en zij geven alleen zaad aan pssm geteste merries.
Kabayo schreef:Maar elke quarter of paint mag toch dekken zolang ze maar 5 panel getest zijn?
Wat word er dan precies gecheckt?
Ik vind dat best laks, dat alles mag dekken, mits ze alleen die test doen
Kabayo schreef:superpony schreef:Als fokkers hun verantwoordelijkheid nemen is het probleem best snel weg.
De hengstenhouder moet de hengst testen en alleen naar geteste merries zaad sturen.
Ik heb dan een quarter, maar de hengst van mn 3jr en aan te komen veulen is bijv pssm getest en zij geven alleen zaad aan pssm geteste merries.
Maar elke quarter of paint mag toch dekken zolang ze maar 5 panel getest zijn?
ElCid schreef:Kabayo schreef:Maar elke quarter of paint mag toch dekken zolang ze maar 5 panel getest zijn?
Jammer genoeg is de 5/6/7 panel test nog steeds niet verplicht en mag er met elke hengst/ merrie gefokt worden; er wordt wel steeds meer op gelet en, voor zover ik weet, wordt het bij Quarters ( en Paints? ) op het papier vermeld als ze getest zijn; maar als ze niet getest zijn staat er dus niks op het papier............
Correct me, if I'm wrong.
Kabayo schreef:superpony schreef:Als fokkers hun verantwoordelijkheid nemen is het probleem best snel weg.
Maar elke quarter of paint mag toch dekken zolang ze maar 5 panel getest zijn?
Kabayo schreef:Superpony jij vind het goed? Dat je alleen zo’n 5panel test hoeft te doen? Wat blijkbaar niet eens verplicht is, zoals elcid vermeld. Daar schrik ik nog meer van
Nee niet alleen om de keuring. De hengsten die ik gebruik zijn röntgen namelijk ook goedgekeurd op benen rug nek… dat zou al reden 1 zijn. Hou niet zo van ‘Backyard breeding’ en daar lijkt het wel heel erg op bij quarters op deze manier
Bedoelde overigens niet dat de test an sich laks is. Dat is juist heel goed dat ze getest worden. Maar zo’n hengst hoeft zich dus nergens te laten zien en mag wel onbeperkt (?) veulens op de wereld zetten. Ja daar vind ik wat van. Met name omdat ze dus ook niet op röntgen gezien worden. Wbt verbeningen, ocd etcetc
Maar dit is niet verder van toepassing voor Ts . Dan kunnen we beter zelf even een topic openen
Kabayo schreef:Mooie post Supertje!
Net zoals deze hengst. Ook helemaal wit maar geen lethal white
[VN] NRPS verwelkomt Esquin White
Kabayo schreef:Dragers ja, en als je een risico paring maakt kan je een boete van een paar duizend euro betalen. Meer dan logisch. Maar ik heb het niet over met dragers te fokken. Ik heb het er over dat deze hengsten alleen een test moeten doen, en verder niks. Geen een komt naar de hengst kijken qua exterieur of gedrag en ze hoeven geen röntgen testen te doen. Dat vind ik kwalijk. En dat mag ik vinden
Superpony ja dat vind ik ook heel erg, die htk fokkers die maar wat doen…
Ts wat balen dat ze je zo lang in spanning laat zitten haha! Weet je ook ongeveer een dekdatum?