Onverwachte baby on the way!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 20:10

Voor wie graag een Nederlandstalig artikel wil lezen over overo's, bontpatronen, splash, frame, lethal white en doofheid heb ik een artikel uit een van mijn magazines (Western Rider magazine) wat jullie mogen lezen :) . Dit artikel is overigens geschreven door Tiniie hier van Bokt.
Afbeelding
Afbeelding

Misschien dat Schadow0 er weer een hoge resolutie linkje van wil maken zodat het leesbaar is :o

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 20:39

Dreamboy schreef:
Het lijkt mij juist dat ze meer schrikken omdat ze dingen niet aan horen komen maar ze dus wel op het laatste moment zien.

Nee, bij paints iig niet. Heb altijd met iemand buiten gereden met een doof paard en die schrok nooit. Op shows ook niet en zo ken ik er nog wel een paar waar je echt niks aan merkt zo 1,2,3.

AstridJ schreef:
Bij paarden met gespierde billen zoals Quarters/Paints worden de banden en staart lang niet zo slap als bij andere paarden. Ik zou dat dus niet als graadmeter nemen.

Nou dat! Mijn quarter merrie krijgt vrijwel geen slappe banden.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-25 21:55

Dat is handig om te weten. De fokkers ik erover heb gesproken waren inderdaad geen paint fokkers. Meer in de richting fjorden, trekpaarden, “gewoon pony’s”.

Ik ben hier wel blij mee, want hoewel ik 40 jaar ervaring in de paarden heb en echt wel veel weet, was ik nooit van plan een veulentje te fokken en heb ik daar dus ook niet of nauwelijks ervaring mee, alleen zijdelings.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 09:12

DaniellaF schreef:
Als je frame Overo ( het is niet "framed" maar frame) kruist met een paard wat geen LWO gen heeft ( dus bijv. een getest effen paard of een Tobiano) dan is dat veilig. Nadeel van "frame" is dat ook effen paarden en sommige tobiano's het gen kunnen hebben en vererven. Het is dan ook aan te raden om als je een "frame" paard hebt, die dus altijd het LWO gen heeft, alleen te kruizen met een paard wat getest is op het OLW gen.
De naam "frame overo" komt uit de manier waarop het bontpatroon zich vaak openbaart namelijk een grote witte vlek omringd door kleur; ofwel een soort frame om die witte plek heen.
Overigens bestaat er bijv. ook een "splashed" Overo/ "splashed" white. Die hebben dus meestal niet het OLW gen maar wel een kleur die onder de noemer Overo valt.
Meestal wordt de kleur overo beschreven alsof er een emmer verf van bovenaf over het paard is gegooid ( dus de bovenkant van het paard; rug/ manen heeft kleur). Een tobiano is alsof die emmer verf vanaf de onderkant tegen het paard is gegooid, dan zijn de rug/manen deels wit. In deze link wordt het uitgelegd maar dan wordt er een emmer witte verf over de rug gegooid ( bij de Tobiano) https://www.horsesandus.com/what-is-a-tobiano-horse/. Verder naar beneden staat ook meer uitleg over de verschillende bontpatronen. En deze specifiek over de frame overo https://www.horsesandus.com/what-is-a-f ... ero-horse/

Zie dikgedrukt: dit is dus net andersom Tobiano lijkt alsof er witte verf van boven af erover is gegooid, hebben vaak een donker hoofd en witte benen (let wel: vaak, niet altijd qua benen) en de Overo is van onder af, met meestal donkere benen en grote witte aftekening aan het hoofd. https://apha.com/registration/the-breed/

Dat zeg ik ook; ik bedoelde dat er een emmer gekleurde verf van boven ( Overo) of onder ( Tobiano) af werd gegooid ;-) ; in het voorbeeld wat ik aanhaal en ook uitleg hebben ze het inderdaad over witte verf maar die komt dan van de andere kant. Was vergeten om het woordje "gekleurde" er bij te zetten.........dus het is maar net welke kleur verf je gebruikt :D :o

DaniellaF

Re: Onverwachte baby on the way!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 09:50

Ahhh ja, dan is dat duidelijk ElCid. (Ik ging uit van de basiskleur en daar dan het wit over uitgegoten of tegenaan gespat.)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 09:51

DaniellaF schreef:
Ahhh ja, dan is dat duidelijk ElCid. (Ik ging uit van de basiskleur en daar dan het wit over uitgegoten of tegenaan gespat.)

Snap ik, normaliter wordt het ook zo uitgelegd maar ik zat weer eens andersom te denken :o

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 10:09

Je kunt dus eigenlijk nooit een frame Overo met een ongeteste partner kruisen, is de conclusie. Ook niet met een solid.
Wel eigenaardig dat een effen paard alsnog het OLW-gen kan dragen. Je zou toch verwachten dat dat altijd tot uiting komt?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 10:49

Ibbel schreef:
Je kunt dus eigenlijk nooit een frame Overo met een ongeteste partner kruisen, is de conclusie. Ook niet met een solid.
Wel eigenaardig dat een effen paard alsnog het OLW-gen kan dragen. Je zou toch verwachten dat dat altijd tot uiting komt?

Inderdaad, een "bont" paard kan soms genetisch wel bont zijn/ of een kleine vlek onder zijn buik etc. hebben maar het dan niet of nauwelijks tonen.
Mijn Paint komt uit 2 "loud coloured" ouders ( Tobiano en Splash overo) en is een minimale white ( vlekje op schoft en 3 hoge witte benen).
Dan heb je ook nog de zgn. "crop outs" ; paarden die uit een hele lijn effen ouderdieren "opeens" een bontpatroon laten zien.

Dus frame alleen maar kruizen met een geteste partner.

Op de foto in de link een "minimal white frame overo" (met een kleine "frame" vlek aan de zijkant). Niet iedereen zal hier een overo in herkennen .......met alle gevolgen van dien bij het fokken.

https://loszingenetika.com/2019/04/01/f ... rousel-849

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 12:35

Hier frame overos die nog minder tonen van hun bontpatroon:
Alleen wit op het hoofd, verder niet:

Afbeelding

https://boktimg.nl/img/m/vktLqG.webp

Wit aan de benen en hoofd, ook geen wit op het lijf:

Afbeelding

Bij beide zijn er ondanks het gebrek aan vlekken op het lichaam overigens zeker wel aanwijzingen dat ze frame dragen.

Vader van beide is deze:

Afbeelding

Hengst draagt zowel frame als tobiano, wat ervoor kan zorgen dat het frame patroon niet duidelijk meer te herkennen is. Daarnaast is deze hengst ook nog homozygoot voor W20, een van de dominant white genen. Dominant white genen zijn nog niet helemaal in kaart gebracht maar kunnen als een paard er van beide ouders eentje krijgt een compleet wit veulen geven wat GEEN olws heeft naar uiterlijk identiek is aan olws.

Daarnaast is deze veelgebruikte hengst ook nog eens PSSM drager….

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 12:46

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 12:47

Als fokkers hun verantwoordelijkheid nemen is het probleem best snel weg.

De hengstenhouder moet de hengst testen en alleen naar geteste merries zaad sturen.

Ik heb dan een quarter, maar de hengst van mn 3jr en aan te komen veulen is bijv pssm getest en zij geven alleen zaad aan pssm geteste merries.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 12:51

superpony schreef:

De hengstenhouder moet de hengst testen en alleen naar geteste merries zaad sturen.

Ik heb dan een quarter, maar de hengst van mn 3jr en aan te komen veulen is bijv pssm getest en zij geven alleen zaad aan pssm geteste merries.

Maar elke quarter of paint mag toch dekken zolang ze maar 5 panel getest zijn?
Wat word er dan precies gecheckt?

Ik vind dat best laks, dat alles mag dekken, mits ze alleen die test doen

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-25 12:52

Wat Vicky betreft nog geen nieuws, ze dabbert nog lekker voort :)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 12:53

Uiteindelijk is er dus maar 1 manier om zeker te weten dat je zonder gebreken fokt en dat is dus altijd beide ouderdieren laten testen en geen hengsten ( of merries) gebruiken met een gebrek, liefst ook niet als ze alleen maar "drager" zijn.

Brr, de hengst op de foto krijg je de kriebels van, typisch halterpaard met die zware spieren en spillepootjes. Verbaasd me dan ook niet dat deze PSSM draagt maar het verbaasd me wel dat er uberhaupt mee gefokt wordt.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 12:55

Kabayo schreef:

Jammer genoeg is de 5/6/7 panel test nog steeds niet verplicht en mag er met elke hengst/ merrie gefokt worden; er wordt wel steeds meer op gelet en, voor zover ik weet, wordt het bij Quarters ( en Paints? ) op het papier vermeld als ze getest zijn; maar als ze niet getest zijn staat er dus niks op het papier............
Correct me, if I'm wrong.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 13:02

Kabayo schreef:
superpony schreef:

Hoezo laks? De testen zijn heel belangrijk, want zeker pssm is een van de grootste problemen binnen het ras.

Daarnaast is iedereen inderdaad vrij om met zijn merrie een hengst naar eigen keuze te kiezen, maar dat is bij heel veel rassen zo.

De meeste mensen kiezen echt wel heel bewust welke hengst op welke merrie past. Hengsten worden gekozen aan de hand van prestaties en goed terug kijken naar hun voorouders. Vaak weet men ook wat bij welke bloedlijn hoort qua karakter, bewegen etc.
Merries net zo en steeds vaker wordt daar ook naar prestaties en karakter gekeken ipv elke willekeurige merrie gekozen.

Ik zie totaal niet in waarom het laks zou zijn en zie ook niet waar andere rassen het zoveel beter doen. Dmv de keuringen? Daar vind ik dan weer iets van.........
En dan nog fokken mensen ook met mindere combinaties.

Een willekeurige hengst die niks heeft gepresenteerd of niet bekend is wordt amper gekozen. Misschien door iemand die per se een veulen wil en zich verder niet verdiept of zo min mogelijk wil uitgeven aan dekgeld.

En wanneer zou het wel goed zijn? Pas als een merrie en een hengst meerdere nakomelingen volwassen hebben rondlopen kan je echt beoordelen of het goede ouders zijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 13:05

Blue_Eyes schreef:

Dan wens ik je geduld toe.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 13:05

ElCid schreef:
Kabayo schreef:

Jammer genoeg is de 5/6/7 panel test nog steeds niet verplicht en mag er met elke hengst/ merrie gefokt worden; er wordt wel steeds meer op gelet en, voor zover ik weet, wordt het bij Quarters ( en Paints? ) op het papier vermeld als ze getest zijn; maar als ze niet getest zijn staat er dus niks op het papier............
Correct me, if I'm wrong.

Volgens mij is het bij de AQHA hengsten wel verplicht? Maar misschien kan je wel een dekbewijs krijgen als het niet zo is, dat weet ik zo ook niet.

Het komt zover ik weet alleen op papier te staan als je de haren naar hun hebt opgestuurd. Heb je ergens anders getest kan je paard wel pssm vrij zijn, maar komt het ook niet op het papier. Maar dan kan je natuurlijk apart de uitslag overleggen.

Dat kan dus bij het veulen van TS ook nog steeds voorkomen.

Maar je moet van het beste uitgaan als het er al in zit.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 13:07

Superpony jij vind het goed? Dat je alleen zo’n 5panel test hoeft te doen? Wat blijkbaar niet eens verplicht is, zoals elcid vermeld. Daar schrik ik nog meer van

Nee niet alleen om de keuring. De hengsten die ik gebruik zijn röntgen namelijk ook goedgekeurd op benen rug nek… dat zou al reden 1 zijn. Hou niet zo van ‘Backyard breeding’ en daar lijkt het wel heel erg op bij quarters op deze manier

Bedoelde overigens niet dat de test an sich laks is. Dat is juist heel goed dat ze getest worden. Maar zo’n hengst hoeft zich dus nergens te laten zien en mag wel onbeperkt (?) veulens op de wereld zetten. Ja daar vind ik wat van. Met name omdat ze dus ook niet op röntgen gezien worden. Wbt verbeningen, ocd etcetc

Maar dit is niet verder van toepassing voor Ts . Dan kunnen we beter zelf even een topic openen :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 13:18

Kabayo schreef:
superpony schreef:

Friezen met het gen voor waterhoofd en dwerggroei mogen ook gewoon voor de fok gebruikt worden, toch?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 13:21

Kabayo schreef:
Superpony jij vind het goed? Dat je alleen zo’n 5panel test hoeft te doen? Wat blijkbaar niet eens verplicht is, zoals elcid vermeld. Daar schrik ik nog meer van

Nee niet alleen om de keuring. De hengsten die ik gebruik zijn röntgen namelijk ook goedgekeurd op benen rug nek… dat zou al reden 1 zijn. Hou niet zo van ‘Backyard breeding’ en daar lijkt het wel heel erg op bij quarters op deze manier

Bedoelde overigens niet dat de test an sich laks is. Dat is juist heel goed dat ze getest worden. Maar zo’n hengst hoeft zich dus nergens te laten zien en mag wel onbeperkt (?) veulens op de wereld zetten. Ja daar vind ik wat van. Met name omdat ze dus ook niet op röntgen gezien worden. Wbt verbeningen, ocd etcetc

Maar dit is niet verder van toepassing voor Ts . Dan kunnen we beter zelf even een topic openen :j

Niemand zegt dat dat het enige is. Alleen dat er geen keuringen zijn.

Meeste quarters gaan op de röntgen als ze ingereden worden. Vrijwel alle bekende en meest gebruikte hengsten lopen in de sport, net als hun voorouders, dus dat noemen we dan bewezen lijnen.
Bij merries was dat minder, maar zie je ook steeds meer.

Bij rijpaarden wordt ook veel gefokt zonder enige keuring of röntgen. Alleen bij de bekende paarden kan je dat overleggen, maar de htk fokker doet maar wat. Dat zie je bij quarters veel minder dat men met Jan en alleman maar wat fokt.

Maar bij geen enkel ras kan je voorkomen dat er zomaar wat op elkaar wordt gezet.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 13:22

Dragers ja, en als je een risico paring maakt kan je een boete van een paar duizend euro betalen. Meer dan logisch. Maar ik heb het niet over met dragers te fokken. Ik heb het er over dat deze hengsten alleen een test moeten doen, en verder niks. Geen een komt naar de hengst kijken qua exterieur of gedrag en ze hoeven geen röntgen testen te doen. Dat vind ik kwalijk. En dat mag ik vinden

Superpony ja dat vind ik ook heel erg, die htk fokkers die maar wat doen…

Ts wat balen dat ze je zo lang in spanning laat zitten haha! Weet je ook ongeveer een dekdatum?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 13:23

Kabayo schreef:
Mooie post Supertje!

Net zoals deze hengst. Ook helemaal wit maar geen lethal white
[VN] NRPS verwelkomt Esquin White

Dit is een dominant white. Maar hij kan wel vlekken geven.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 13:37

Kabayo schreef:
Dragers ja, en als je een risico paring maakt kan je een boete van een paar duizend euro betalen. Meer dan logisch. Maar ik heb het niet over met dragers te fokken. Ik heb het er over dat deze hengsten alleen een test moeten doen, en verder niks. Geen een komt naar de hengst kijken qua exterieur of gedrag en ze hoeven geen röntgen testen te doen. Dat vind ik kwalijk. En dat mag ik vinden

Superpony ja dat vind ik ook heel erg, die htk fokkers die maar wat doen…

Ts wat balen dat ze je zo lang in spanning laat zitten haha! Weet je ook ongeveer een dekdatum?

Maar dat is niet helemaal zo.

Ik heb de keuringen dan weer niet zo hoog zitten.

Maar bij de quarters gelden vooral de prestaties en lopen de meeste hengsten in de sport en zijn ook te zien en te beoordelen. De hengsten die in Nederland staan kan je ook bezoeken.

Maar zoals ook gezegd; hengsten en merries komen uit bewezen lijnen, dus men gaat ook op papier uitspitten wat vaak voorkomt of juist niet. Hoe de ouder dieren en nakomelingen bekend staan. Dus goed beenwerk, fijne gangen, karakter etc.

Er zijn altijd mensen die dan alleen naar de naam op papier, uiterlijk of kleur kiezen, maar echt de meesten spitten alles uit.

Voorheen was het in Nederland nog wat lastiger, omdat het aanbod beperkter was. Maar er kwamen steeds meer betere quarters beschikbaar en zaad uit buitenland bestellen was ook steeds makkelijker.

Het is een andere wereld en veel is echt goed uit te zoeken en bekend.

Er is echt maar een klein handje vol mensen die zomaar wat doen of zelfs met onbekende dieren fokken. Daar is dan ook weinig markt voor.

Dat er in sommige kringen nog bewust met "zieke" paarden of dragende paarden gefokt wordt is een apart probleem. Die mensen doen dat bewust en zie ik los van goed fokken.

En zoals gezegd; vrijwel alle hengsten zijn wel op de röntgen geweest.

5Muzketiers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 13:39

Blue_Eyes schreef:

Ze houd het spannend.