Verzamel topic oude hengsten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 11:16

Ook veel mee gereden: nakomelingen van Major de la Cour. In het BWP lopen er heeeel veel nakomelingen van rond. Helaas weer moeilijk om een goede foto te vinden...
Afbeelding
Vaak zaten er bij zijn nakomelingen isabel-kleurige paardjes. Vaak heel gezellige karakters, werken graag en konden natuurlijk goed springen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 12:04

Wim van Arkel had destijds ook volbloed hengst Exkurs XX op stal staan. Speciaal voor bij zijn Reina stam.
Exkurs XX vind je veel terug in bloedlijnen zoals ook bij Totilas.
Zo eens kijken of ik een goede foto vind van Exkurs

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 12:19

Volgens mij nog niet tegengekomen in dit topic maar Marco Polo en zijn zoon Legaat hebben ook veel betekend voor de fokkerij

Marco Polo
Afbeelding

Legaat
Afbeelding

En een niet te missen hengst die nog steeds graag gezien wordt in de pedigree van springpaarden: Lux Z
Afbeelding

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 12:23

sevenofnine schreef:
Ook veel mee gereden: nakomelingen van Major de la Cour. In het BWP lopen er heeeel veel nakomelingen van rond. Helaas weer moeilijk om een goede foto te vinden...
[ Afbeelding ]
Vaak zaten er bij zijn nakomelingen isabel-kleurige paardjes. Vaak heel gezellige karakters, werken graag en konden natuurlijk goed springen.

Idd mijn eerste paard (springpaard) was een afstammeling van Major de la Cour. Eigenlijk helemaal geen leuk eerste paard, heel sterk, stug (maar ja ik was toen ook nog een pluimpje :+ ), wel mooi.
Springen kon die wel, maar hij wist dat hij me gemakkelijk uit het zadel kon trekken, waardoor ik er op den duur niet meer op durfde (behalve als ik les had)en ging terug meer terug op de pony rijden.(wat het probleem erger maakte, want ja dan werd hij frisser en nog sterker)
Na een klein jaar, heel wat valpartijen tot het punt dat ik niet meer wilde rijden, hebben mijn ouders die toen verkocht en heb ik een ierse volbloed merrie gekregen, die op dat moment beter aansluit bij mijn kunnen en de overgang pony-paard ook succesvol heeft gemaakt.
Heb hem achteraf nog wel gevolgd en zelf in mijn Junioren en YR tijd nog mee in dezelfde rubrieken gereden. Is uiteindelijk enkele jaren geleden gestorven op een leeftijd van 28jaar.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 12:28

Nog eentje die niet mag ontbreken als grootheid binnen de springpaardenfokkerij: Diamant de Semilly. Zover bekend heeft hij inmiddels al 223 goedgekeurde zonen gegeven!

Afbeelding

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 12:59

Ik dacht ook net aan Diamant de Semilly! Die zie je zooovaak terugkomen in stambomen.

bulck schreef:
sevenofnine schreef:
[ Afbeelding ]

Idd mijn eerste paard (springpaard) was een afstammeling van Major de la Cour. Eigenlijk helemaal geen leuk eerste paard, heel sterk, stug (maar ja ik was toen ook nog een pluimpje :+ ), wel mooi.
Springen kon die wel, maar hij wist dat hij me gemakkelijk uit het zadel kon trekken, waardoor ik er op den duur niet meer op durfde (behalve als ik les had)en ging terug meer terug op de pony rijden.(wat het probleem erger maakte, want ja dan werd hij frisser en nog sterker)
Na een klein jaar, heel wat valpartijen tot het punt dat ik niet meer wilde rijden, hebben mijn ouders die toen verkocht en heb ik een ierse volbloed merrie gekregen, die op dat moment beter aansluit bij mijn kunnen en de overgang pony-paard ook succesvol heeft gemaakt.
Heb hem achteraf nog wel gevolgd en zelf in mijn Junioren en YR tijd nog mee in dezelfde rubrieken gereden. Is uiteindelijk enkele jaren geleden gestorven op een leeftijd van 28jaar.

Sterk konden ze wel zijn. Zeker genoeg vermogen. Spijtig dat het niet werkte met dat paard.

Ik moet zeggen, voor mij is het een grote meerwaarde als je ziet dat paarden van bepaalde stammen op hogere leeftijd er nog goed uitzien/nog bereden zijn. Duurzaamheid is een belangrijke eigenschap voor mij...

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 13:16

MizzMontana schreef:
Calvaro Z is geloof ik ook nog niet genoemd

[ Afbeelding ]

Aah, de vader van mijn paard. Ik heb een Calvaro Z x Voltaire x Libero H fokmerrie sinds 3 maand onder het zadel. Heel gaaf om die hengsten hier voorbij te zien komen en qua lijf en leden herkenning te krijgen.

Als je bij ons op stal kijkt is ze echt een stuk ouderwetser gebouwd dan de moderner gefokte paarden. Ze is groot, heeft veel bot en veel body.

MizzMontana schreef:
Ik reed een hele grote Calvaro, duurde lang voordat hij handig genoeg was met zijn lichaam. Maar wat een lieverd en wat een vermogen.

Nog meer herkenning. Door dat ontzettend lieve karakter wil ze alles voor me doen en proberen, maar vindt het moeilijk om dat grote lijf aan de gang te krijgen. Zal deels ook te maken hebben met het feit dat ze al 9 veulens heeft gegeven.

Erg leuk topic. Ik ga weer terug onder m'n meeleessteen en leren van jullie kennis.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 13:20

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 13:21

Valt Florencio ook onder oude hengsten, of is die nog te jong? :))

Kimberley_

Re: Verzamel topic oude hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 13:43

Geen idee of ze er tussen horen maar
Ahorn
Jetset D
Pacific

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-25 13:58

Van mij mag Florencio er bij..volgens mij was die een beetje van dezelfde leeftijd/ generatie als Metall.

Lux Z gaf ook fijne bewegers, vond dat ook een fijne hengst.

Major de La Cour ken ik dan eigenlijk weer niet zo goed.

Afbeelding
Jet Set D gaf hele goed bewegende en fijne nakomelingen vond ik..al stonden die volgens mij ook niet altijd bekend om braafheid.

En Cabochon, weet eigenlijk niet of die er al in stond.

Afbeelding

Herinneren jullie je nog de Cabochon trein?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-25 14:00

germie schreef:
Elisa2 schreef:
Ik weet wel dat veel Ferro nakomelingen op lengte gereden moesten worden en dat is een kunst die niet iedereen onder de knie heeft dus kan me wel voorstellen dat als er geprobeerd werd ze alleen maar "bij elkaar" te rijden dat dit niet goed ging en ze blonken ook niet uit in souplesse en soms wilde het goede achterbeen ook weleens tegen werken. Dus ja, ik heb natuurlijk geen idee of dit het was maar ik zou me maar zo kunnen voorstellen dat het zoiets was.

Ik heb een Ferrolan gefokt (nou ja, was niet gepland, stalhouder heeft z'n hengst (Ferrolan X Romantico X el Malaak ox X El beauty ox) op mijn jonge merrie gezet waar ik niet bij was).
Ik zal nooit meer zo'n talentvol paard onder de kont krijgen denk ik. 3.5 jaar oud en kon piafferen. Niet dat ik hem dat specifiek geleerd had, maar met sluiten en dan links rechts drijven deed hij het gewoon. Je kon er ook heel fijn weer uit wegrijden.
Heeft daarna bij een 83 jarige man in tweespan gelopen en vervolgens S springen geworden in Duitsland. Heb hem moeten verkopen omdat 2 paarden houden te duur was.

Maar het was geen gemakkelijke. Als hij niet meer wilde, dan wilde hij niet. Dus op buitenrit was het 1 die een kruising op een 80km weg gewoon kon blokkeren en dan kon het hele verkeer wachten, maar meneer ging niet verder. En als je dan dacht zweep erover, dan kon hij heel goed richten. Met beleren voor de wagen kon hij als hij er zat van was gericht meppen. Het was eentje met losse achterbeentjes.

Terwijl hij met beleren an sich onder het zadel een eitje was, niemand heeft geholpen, ben er eens gewoon opgestapt. Hij was ook gewoon volledig verkeersmak en alleen in de trailer te laden (nu had ik hem dat al geleerd toen hij 1 maand oud was zonder moeder). Maar het was ruin met karakter.

Die losse achterbenen heb ik weleens gemerkt bij nakomelingen van zonen van Ferro (Special D en Paddox) waarbij die laatste geloof ik berucht was vanwege zijn karakter en uiteindelijk gecastreerd.

Geen fijne eigenschap bij een paard...

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 14:50

Ik had er eentje van Cabochon, die was echt topbraaf!

Ik was ook wel fan van Lux Z, die deed zijn naam eer aan want hij had een luxe uitstraling. Echt een compleet dier.

Heeft Jazz nou zo'n lang achterbeen wat achter de massa staat, of vertekent dat op deze foto?

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 16:08

Nou vooruit :D
Afbeelding

Hele tijd terug wat oude fokkerij topics over de HC's teruggelezen. Over Floris met tita tovenaar :+

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 16:12

EvaC schreef:
MizzMontana schreef:
Calvaro Z is geloof ik ook nog niet genoemd

[ Afbeelding ]

Aah, de vader van mijn paard. Ik heb een Calvaro Z x Voltaire x Libero H fokmerrie sinds 3 maand onder het zadel. Heel gaaf om die hengsten hier voorbij te zien komen en qua lijf en leden herkenning te krijgen.

Als je bij ons op stal kijkt is ze echt een stuk ouderwetser gebouwd dan de moderner gefokte paarden. Ze is groot, heeft veel bot en veel body.

MizzMontana schreef:
Ik reed een hele grote Calvaro, duurde lang voordat hij handig genoeg was met zijn lichaam. Maar wat een lieverd en wat een vermogen.

Nog meer herkenning. Door dat ontzettend lieve karakter wil ze alles voor me doen en proberen, maar vindt het moeilijk om dat grote lijf aan de gang te krijgen. Zal deels ook te maken hebben met het feit dat ze al 9 veulens heeft gegeven.

Erg leuk topic. Ik ga weer terug onder m'n meeleessteen en leren van jullie kennis.

Wat grappig EvaC dat je datzelfde in jouw Calvaro herkent. Deze had ook echt veel bot.

JoukjeV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 18:20

Was Oscar al voorbij gekomen?
Afbeelding

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 21:35

Op aandringen van een vriendin; Chacco Blue
Afbeelding

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 21:37

In de categorie volbloeden:

Julio marinier xx

Afbeelding

Lauries Crusador xx

Afbeelding

Roven xx

Afbeelding

Je kan gelijk aan het model wel zien welke voor springen en welke voor dressuur is ingezet.

Mytens xx

Afbeelding

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 22:11

Nog even de Franse kant op

Galoubet A

Afbeelding

Quick Star

Afbeelding

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 22:15

33 en nog zo’n model erin, is ook wat hè!

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 22:19

Ja die bovenlijn en het beenwerk ziet er echt nog goed uit voor die leeftijd.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 22:52

Foto's moet ik nog even zoeken

Maar die ook niet mogen ontbreken
Capitol 1
Padinus
For pleasure
Samba hit
Hamlet
Mr Blue
Michelangelo
Partout
Almé
Berlin
Jus de pomme
Havidof

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 23:26

Goed rijtje inderdaad. Ik kom net For Pleasure aan het rijtje toevoegen :D maar jij noemt er zeker een paar die er nog bij horen. Foto dan maar omdat ik die al had opgescharreld.

Afbeelding

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 02:04

Wat een mooi topic! Geweldig om de oude hengsten te zien, wat een prachtige paarden zijn dat toch! Persoonlijk vind ik ze veel mooier dan de moderne hengsten. De sterke bouw spreekt mij echt aan. En over het algemeen het karakter ook, toch vaak makkelijker dan de hete paarden van tegenwoordig (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk).

Volgens mij ontbreekt Indorado hier ook nog. Toen ik nog sprong, wilde ik altijd een Indorado. Is er nooit van gekomen, maar ik blijf hem en zijn nakomelingen geweldig vinden.

Afbeelding

En French Buffet xx, daar was mijn springpaard van:

Afbeelding

En Faram, dat was de vader van mijn vorige paard:

Afbeelding

For Pleasure wilde ik ook nog noemen maar die staat hierboven al <3

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-25 09:54

Afbeelding
Indoctro mag natuurlijk ook niet ontbreken, hij gaf nog weleens wat brutale karakters.

Afbeelding
En de volbloed Blanc Rivage xx die in NL goede dressuurpaarden gaf.

Galoubet ziet er inderdaad echt top uit op 33 jarige leeftijd.

Julio Marinier en Lauries Crusador hebben ook goed werk gedaan voor de dressuurpaardenfokkerij.

Denise:
Ik kan me de topics en hype over Florencio ook nog wel herinneren, hij liep tegelijk met Totilas in Verden maar iedereen had het over Florencio. Destijds was ik geen fan van de hengst maar zijn nafok heeft me een andere kijk gegeven. Fijne karakters en veel GP aanleg.

Earth:
Jazz had best een lang en sabelbenig achterbeen, maar denk dat die foto wel iets vertekend.