1e & 2e bezichtiging KWPN hengstenkeuring 2024/2025

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kiko

Re: 1e & 2e bezichtiging KWPN hengstenkeuring 2024/2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 15:46

Net bij de Santiano x Daily Diamond ja. Baalde want heb wel eens over nagedacht om deze hengst te gebruiken en heb zelf een DD dus was wel benieuwd maar heb dus niet goed kunnen zien

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-24 15:48

453 My blue hors Santiago x Daily Diamond.
Mooi grote hengst met veel body. Draaft met veel zelfhouding maar het achterbeen zou wat meer tot dragen mogen komen. Galop is wat zwaar, zou lichtvoetiger mogen zijn. Stap is erg gespannen en niet goed. Prachtig dier maar in beweging niet overtuigend.

454 My blue hors Santiano x Desperado, 1.70 mtr.
Ik wil niet zoveel typen want het paard spreekt me niet zo aan. Groot hoofd, net zoals hiervoor een zware galop. Achterbeen is in draf wat beter maar zou nog lichtvoetiger mogen bewegen. Heel hoekig achterbeen en week gekoot. Stap is oke maar dat achterbeen is echt niet goed genoeg in correctheid.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-24 15:49

kiko schreef:
Net bij de Santiano x Daily Diamond ja. Baalde want heb wel eens over nagedacht om deze hengst te gebruiken en heb zelf een DD dus was wel benieuwd maar heb dus niet goed kunnen zien

Oh dan lag het niet aan mij haha. Ik vond m qua bouw heel correct maar in beweging niet echt overtuigen. Sowieso vond ik het achterbeen matig.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 15:55

Storen was nog netjes uitgedrukt. Je zou van minder een epileptische aanval krijgen :oo

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 15:58

Inderdaad.. was niet echt een heel fijn beeld. Geflikker en gekraak.
Wat ik ervan kon zien was inderdaad mooi paard om te zien maar de bewegingen vond ik niet overtuigend.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-24 16:00

455 Mbh Santiano x Davino VOD.
Totaal ander type dan de vorige twee. Oogt wat jeugdig, vind het ook allemaal erg spannend. Mist voor mij wat front, heeft bijna een te hoge halsaanzet. Beweegt wel beter dan de andere twee. Veel techniek in met name het voorbeen. Achterbeen is actiever maar zou meer mogen ondertreden. Maar hij is heel gespannen dus misschien komt dat daar door. Krijg een beetje tuigervibes bij de manier van bewegen met dat voorbeen en die hoge halsaanzet. Galop is wel aanzienlijk beter dan de vorige, veel opwaartse beweging, maar wordt wel wat lang. Laat zich in draf niet zien op de lijn. Stap is heel goed, mooi actief en goed door het lijf. Draf aan de hand is wisselend omdat ie zo angstig is. Heeft wel veel meer hoek in het achterbeen dan de vorige.

456 Mbh Santiano x Totilas, 1.68 mtr.
Paard met veel body, maar mist wat zelfhouding en wordt lang in zijn beweging. Blijft ook heel vlak in beweging, met name in de draf. Komt ook omdat hij een wat kort voorbeen heeft. Loopt net zoals de andere Santiano's een beetje in 2 delen. Galop heb ik even gemist maar leek ook niet voldoende. Stap ook gemist :') Heeft wel iets meer hoek in het achterbeen net zoals de 455.

Ik vind de Santiano's nog niet zo meevallen. Behalve de 455 zijn het allemaal wat zwaar bewegende paarden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 16:01

Dankjewel weer Manubres

Mauro Turfhorst x For Romance:
Jeugdige hengst, draaft netjes maar zou meer met de schoft omhoog mogen bewegen en achterbeen meer onder het lichaam mogen brengen, geldt ook voor de galop die wat neerwaarts blijft. Stap zou ruimer en meer door het lichaam mogen.

Santiano x Eyecatcher:
Kleine hengst, galop is goed van techniek maar blijft wat hoog in het kruis, stap is goed, laat zich slecht zien in draf..zou meer lichaamsgebruik mogen hebben.

Santiano x Daily Diamond:
Mooi type met een mooi front, gaat achter iets wijd. Draf is netjes qua techniek maar achterbeen zou meer onder het lichaam mogen komen paard zou meer met de schoft omhoog mogen bewegen. Geldt ook voor de galop. Stap zou iets ruimer en meer door het lijf mogen.

Santiano x Desperado:
Mooi type met mooi front wel iets kort in de rug, gaat achter ook iets wijd. Draf is goed van techniek maar zou meer met de schoft omhoog mogen bewegen. Galop heeft een goede techniek, blijft iets strak en neerwaarts. Stap is vrij kort.

Santiano x Davino:
Wat kortbenige hengst, paard heeft veel buiging en techniek in draf, is vrij gespannen en drukt de rug wat weg, galop is goed van techniek. Stapt goed. Zou meer met de schoft omhoog mogen bewegen.

Santiano x Totilas:
Hengst met een wat korte hals en ook wat kortbenig, veel techniek in draf qua buiging maar achterbeen zou meer onder het lichaam gezet mogen worden. Galop zou wat meer gedragen mogen zijn, wel goed van techniek. Stap heb ik even gemist.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 16:02

Nee de Santiano's vallen mij ook absoluut niet mee..inmiddels wel een paar McLarens gezien en die zagen er goed uit. (Bij Reesink sm)

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-24 16:06

434 Mauro T.
Draaf goede beentechniek. In stap meer overtuigen.

451 MBH Santiano x Eyecatcher
Tweede bezichtiging

453 My blue hors Santiago x Daily Diamond.
Mooi grote hengst met veel body. Draaft met veel zelfhouding maar het achterbeen zou wat meer tot dragen mogen komen. Galop is wat zwaar, zou lichtvoetiger mogen zijn. Stap is erg gespannen en niet goed. Prachtig dier maar in beweging niet overtuigend.
Tweede bezichtiging. okee...

454 My blue hors Santiano x Desperado, 1.70 mtr.
Ik wil niet zoveel typen want het paard spreekt me niet zo aan. Groot hoofd, net zoals hiervoor een zware galop. Achterbeen is in draf wat beter maar zou nog lichtvoetiger mogen bewegen. Heel hoekig achterbeen en week gekoot. Stap is oke maar dat achterbeen is echt niet goed genoeg in correctheid.
In beweging meer houding en meer flex? in het achterbeen.

455 Mbh Santiano x Davino VOD.
Totaal ander type dan de vorige twee. Oogt wat jeugdig, vind het ook allemaal erg spannend. Mist voor mij wat front, heeft bijna een te hoge halsaanzet. Beweegt wel beter dan de andere twee. Veel techniek in met name het voorbeen. Achterbeen is actiever maar zou meer mogen ondertreden. Maar hij is heel gespannen dus misschien komt dat daar door. Krijg een beetje tuigervibes bij de manier van bewegen met dat voorbeen en die hoge halsaanzet. Galop is wel aanzienlijk beter dan de vorige, veel opwaartse beweging, maar wordt wel wat lang. Laat zich in draf niet zien op de lijn. Stap is heel goed, mooi actief en goed door het lijf. Draf aan de hand is wisselend omdat ie zo angstig is. Heeft wel veel meer hoek in het achterbeen dan de vorige.
Tweede bezichtiging, meer ontspanning in Den Bosch.

456 Mbh Santiano x Totilas, 1.68 mtr.
Paard met veel body, maar mist wat zelfhouding en wordt lang in zijn beweging. Blijft ook heel vlak in beweging, met name in de draf. Komt ook omdat hij een wat kort voorbeen heeft. Loopt net zoals de andere Santiano's een beetje in 2 delen. Galop heb ik even gemist maar leek ook niet voldoende. Stap ook gemist :') Heeft wel iets meer hoek in het achterbeen net zoals de 455.
Meer kracht vanuit het achterbeen moeten bewegen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 16:07

Elisa2 schreef:
Dankjewel weer Manubres

Mauro Turfhorst x For Romance:
Jeugdige hengst, draaft netjes maar zou meer met de schoft omhoog mogen bewegen en achterbeen meer onder het lichaam mogen brengen, geldt ook voor de galop die wat neerwaarts blijft. Stap zou ruimer en meer door het lichaam mogen.
Sjieke hengst met uitstraling, in draf goede beentechniek maar stap moet meer overtuigen.

Santiano x Eyecatcher:
Kleine hengst, galop is goed van techniek maar blijft wat hoog in het kruis, stap is goed, laat zich slecht zien in draf..zou meer lichaamsgebruik mogen hebben.
Tweede bezichtiging

Santiano x Daily Diamond:
Mooi type met een mooi front, gaat achter iets wijd. Draf is netjes qua techniek maar achterbeen zou meer onder het lichaam mogen komen paard zou meer met de schoft omhoog mogen bewegen. Geldt ook voor de galop. Stap zou iets ruimer en meer door het lijf mogen.
Tweede bezichtiging

Santiano x Desperado:
Mooi type met mooi front wel iets kort in de rug, gaat achter ook iets wijd. Draf is goed van techniek maar zou meer met de schoft omhoog mogen bewegen. Galop heeft een goede techniek, blijft iets strak en neerwaarts. Stap is vrij kort.
Sterk gebouwde hengst, moet in beweging meer houding maken en meer reflex uit achterbeen laten zien.

Santiano x Davino:
Wat kortbenige hengst, paard heeft veel buiging en techniek in draf, is vrij gespannen en drukt de rug wat weg, galop is goed van techniek. Stapt goed. Zou meer met de schoft omhoog mogen bewegen.
Tweede bezichtiging

Santiano x Totilas:
Hengst met een wat korte hals en ook wat kortbenig, veel techniek in draf qua buiging maar achterbeen zou meer onder het lichaam gezet mogen worden. Galop zou wat meer gedragen mogen zijn, wel goed van techniek. Stap heb ik even gemist.
Langgelijnde hengst, zou met meer kracht vanuit het achterbeen moeten bewegen.

Nou schiet mij maar lek 8)7 , snap dit wederom niet.
Ik had er geen een door laten gaan, lijkt wel of ze gewoon van allerlei verschillende vaders wat in Den Bosch willen hebben.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 13-12-24 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 16:07

Deze groep had ik toch een andere mening dan de jury :D

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-24 16:08

Haha ik ook :')

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 16:11

Santiano x Davino snap ik wel. Erg goed paard, maar zoveel spanning. En zeer goed moederlijntje.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-24 16:19

458 Mbh Santiano x Feinrich, 1.68 mtr.
Mooi correct dier, is nogal fris _O- Vliegt alle kanten op :')
Hahahaha hij gaat op het lijntje nog harder _O-
Draaft met veel afdruk maar zou met het achterbeen nog wat meer onder mogen treden. Beweegt in draf wel mooi met de schoft omhoog. Galop is niet echt goed te oordelen omdat hij steeds zo hard gaat. Stap is goed met een actief achterbeen, zou nog iets meer door het lijf mogen stappen.

457 Mbh Santiano x Negro, 1.69 mtr.
Okok een sjiek dier, iets beknopter dan de rest. Heeft meer hoek in het achterbeen maar draaft wat lang en zou maar tot dragen mogen komen. Loopt ook weer wat in twee delen. Galoppeert heel zwaar, beetje de grond in ook en zou meer zelfhouding mogen hebben in de galop. Stap is heel goed maar daarbij vind ik bijna het achterbeen te hoekig.

Valt me op dat de meeste Santiano's heel nerveus zijn.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-24 16:24

459 Mbh Santiano x Santano, 1.72 mtr.
Ook weer ene sjieke hengst met veel uitstraling. Ook deze mist weer een dragend achterbeen. Paard wordt lang in beweging. Ook de galop is uniform aan de andere Santiano's, het mist lichtvoetigheid.

Ik vind de Santiano's vrij uniform in beweging en dat is niet heel positief. Dat achterbeen is echt niet voldoende. Missen allemaal gedragenheid en verbinding.

452 Mbh Santiano x Grand galaxy win, 1.67 mtr.
Wederom weer een paard met veel body en sjiek front. En wederom een achterbeen wat meer onder de massa moet komen. Paard beweegt verder wel fijn door het lijf, en mooi actief. Galop is ook matig en mist lichaamsgebruik en balans. Stap is matig met een weinig actief achterbeen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 16:29

Vind dat juist wel meevallen, behalve deze vos, die is achter echt minder. Maar de rest tot op heden. Je wil ook die electrische achterbenen niet meer, ze moeten kunnen dragen maar daar hoeven ze niet retevlug voor te zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 16:30

Ik ben het met jou eens Earth, dragen doen ze ook niet want geen een loopt met de schoft omhoog.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 16:32

Elisa2 schreef:
Ik ben het met jou eens Earth, dragen doen ze ook niet want geen een loopt met de schoft omhoog.

Ze zijn 2,5.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 16:35

Ja, en? Andere hengsten van dezelfde leeftijd kunen wel met de schoft omhoog lopen. Heeft meer met de bouw en beweging te maken dan met de leeftijd.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-24 16:39

460 Wederom een sjiek dier met veel body. draaft meer in verbinding bmaar blijft wat lang in beweging. Stap is goed met veel lichaamsgebruik.

Benzz maar je wilt wel een been wat voorwaarts onder de massa beweegt en niet een achterbeen wat naar achteren wordt weggezet. Dan gaan ze meer stuwen. Ik mis bij bijna alle paarden ook echt wat verbinding in het lichaam. Ook deze 464 mist dat. En daarnaast blijven ze in galop ook allemaal wat vlak en simpel. Stap is bij de meesten dan wel weer goed.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 16:40

Earth, dat zeiden we destijds ook over Johnson als 2,5 jarige.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 16:42

Santiano x Feinrich:
Mooie type, wel weer iets kortbenig. Draf is goed van techniek maar zou wat meer met de schoft omhoog mogen bewegen en wat meer schoudervrijheid voor. Galop is goed. Stap is goed, zou wellicht wat ruimer mogen zijn.

Santiano x Negro:
Paard is iets neerwaarts qua romp, kan fijn draven maar zou wat meer lossigheid mogen hebben. Galop goed van techniek maar blijft wat neerwaarts. Stapt goed.

Santiano x Santano:
Mooi type, iets neerwaartse romprichting, gaat iets wijd achter en heeft een wat lang achterbeen wat in draf achter de beweging blijft. Galop goed van techniek maar wat neerwaarts. Stapt wel goed.

Santiano x Grand Galaxy Win:
Mooi weer iets kortbenig type met neerwaartse romprichting, in draf blijft het achterbeen achter het lichaam. Galop is erg op de voorhand. Stap zou ruimer en meer door het lichaam mogen zijn.

Santiano x Helium:
Mooier type dan voorgaande hengsten, heeft wel techniek en buiging in draf maar achterbeen zou wat meer onder het lichaam mogen komen. Galop is goed van techniek, zou iets meer balans mogen hebben. Stapt goed.

Santiano x Londonderry:
Weer wat kortbenig type, zou in draf en galop meer met het achterbeen er onder moeten komen meer met de schoft omhoog bewegen. Galop is wel goed van techniek. Stap is ronduit slecht.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-24 16:46

458 Mbh Santiano x Feinrich, 1.68 mtr.
Mooi correct dier, is nogal fris _O- Vliegt alle kanten op :')
Hahahaha hij gaat op het lijntje nog harder _O-
Draaft met veel afdruk maar zou met het achterbeen nog wat meer onder mogen treden. Beweegt in draf wel mooi met de schoft omhoog. Galop is niet echt goed te oordelen omdat hij steeds zo hard gaat. Stap is goed met een actief achterbeen, zou nog iets meer door het lijf mogen stappen.
Tweede bezichtiging met bemerking meer ontspanning in DB.

457 Mbh Santiano x Negro, 1.69 mtr.
Okok een sjiek dier, iets beknopter dan de rest. Heeft meer hoek in het achterbeen maar draaft wat lang en zou maar tot dragen mogen komen. Loopt ook weer wat in twee delen. Galoppeert heel zwaar, beetje de grond in ook en zou meer zelfhouding mogen hebben in de galop. Stap is heel goed maar daarbij vind ik bijna het achterbeen te hoekig.
tweede bezichtiging. Snap ik niet.

459 Mbh Santiano x Santano, 1.72 mtr.
Ook weer ene sjieke hengst met veel uitstraling. Ook deze mist weer een dragend achterbeen. Paard wordt lang in beweging. Ook de galop is uniform aan de andere Santiano's, het mist lichtvoetigheid.
Meer over de rug tot dragen moet komen.

452 Mbh Santiano x Grand galaxy win, 1.67 mtr.
Wederom weer een paard met veel body en sjiek front. En wederom een achterbeen wat meer onder de massa moet komen. Paard beweegt verder wel fijn door het lijf, en mooi actief. Galop is ook matig en mist lichaamsgebruik en balans. Stap is matig met een weinig actief achterbeen.

460 Wederom een sjiek dier met veel body. draaft meer in verbinding bmaar blijft wat lang in beweging. Stap is goed met veel lichaamsgebruik
Meer met schoft naar boven bewegen.

462
Meer ruggebruik en meer ondertreden met achterbeen.

464
Correcter in het fundament. Ik galop meer lichaamsgebruik en ruimte in de beweging.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-24 16:47

Benzz schreef:
Earth, dat zeiden we destijds ook over Johnson als 2,5 jarige.

Ja en Totilas was ook niet door...

We kijken toch naar de hengsten van nu? En ieder mag toch zijn mening hebben?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 16:47

De fokkerij is als het goed is wel vooruit gegaan sinds de tijd van Johnson. Natuurlijk zijn ze soms ohz anders dan aan de hand en moeten ze vooral een bewerkbaar achterbeen hebben. Maar ik vind ze ook allemaal wat tekort komen in het geheel. Model, souplesse, stap, achterbeen.

Elisa2 schreef:
Santiano x Feinrich:
Mooie type, wel weer iets kortbenig. Draf is goed van techniek maar zou wat meer met de schoft omhoog mogen bewegen en wat meer schoudervrijheid voor. Galop is goed. Stap is goed, zou wellicht wat ruimer mogen zijn.
Tweede bezichtiging

Santiano x Negro:
Paard is iets neerwaarts qua romp, kan fijn draven maar zou wat meer lossigheid mogen hebben. Galop goed van techniek maar blijft wat neerwaarts. Stapt goed.
Tweede bezichtiging

Santiano x Santano:
Mooi type, iets neerwaartse romprichting, gaat iets wijd achter en heeft een wat lang achterbeen wat in draf achter de beweging blijft. Galop goed van techniek maar wat neerwaarts. Stapt wel goed.
Hengst met front en uitstraling, moet in beweging meer over de rug tot dragen komen

Santiano x Grand Galaxy Win:
Mooi weer iets kortbenig type met neerwaartse romprichting, in draf blijft het achterbeen achter het lichaam. Galop is erg op de voorhand. Stap zou ruimer en meer door het lichaam mogen zijn.
Hengst met front, heeft in draf goede ruimte maar moet in galop meer ruggebruik tonen en achterbeen meer ondertreden

Santiano x Helium:
Mooier type dan voorgaande hengsten, heeft wel techniek en buiging in draf maar achterbeen zou wat meer onder het lichaam mogen komen. Galop is goed van techniek, zou iets meer balans mogen hebben. Stapt goed.
Sterk gebouwde hengst, lichtvoetig maar moet meer met schoft omhoog bewegen

Santiano x Londonderry:
Weer wat kortbenig type, zou in draf en galop meer met het achterbeen er onder moeten komen meer met de schoft omhoog bewegen. Galop is wel goed van techniek. Stap is ronduit slecht.
Hengst met een rijk front, moet correcter zijn in het fundament, draaft lichtvoetig maar moet in galop meer ruggebruik laten zien.