Je moet van het halster om doen iets 'leuks' maken, bijv. een gezond 'snoepje' geven en een kriebeltje op een plekje wat ze fijn vinden. Dan kun je na een tijdje het snoepje weglaten en is het kriebeltje genoeg beloning. Meestal werkt dat wel goed.
Ik ben het er niet helemaal mee eens dat je merrie alles moet kennen. Als je niet kan melken of bij de uier kan komen bijvoorbeeld heb je daar wel de manieren voor. Denk aan een praam bijvoorbeeld. Voor de noodgevallen hé..
Maar, je moet wel ten alle tijde je merrie kunnen pakken.... dus zorgen dat ze een halster op heeft als je die niet om kan krijgen. Als her veulen verkeerd ligt moet ze wel dusdanig vertrouwen hebben dat jij haar kan pakken zodat een da of jij aan t werk kan. Etc etc
Dit is wel een kwestie van rond, ronder, rondst... Mooi om te zien Moeilijk om te schatten wanneer het veulen zich aandient. Goed kijken naar (soms hele kleine) afwijkingen in gedrag of houding.
Heeft er iemand fotos van “slappe” banden? Ben wel benieuwd hoe dat er dan uitziet.
Nog een andere domme vraag.. Teddy draagt een volledig masker (met neus bescherming) tegen sunburn en de vliegen. Moet je dat weglaten als het veulen er is? Geeft het belemmering?
Geen foto, maar uitleg: de banden aan weerszijden van de staartwortel worden slap en in plaats van mooie ronde billen krijgt het een puntige vorm. Het slap worden van deze banden is een voorteken dat de merrie klaar is voor de bevalling.
Mijn merrie had gewoon haar vliegenmasker aan met veulen aan de voet, evenals het veulen. De vliegen hier zijn echt vervelend. Ik doe ze trouwens in de nacht af.
Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024
Geplaatst: 19-12-24 09:46
Voorbeeld van slappe banden, dit was een dag of 2 voor de bevalling. Ze krijgen dan echt een punt kont/ dakje. Naast de staart is het heel zacht en de staart kan je bijna plat op de rug leggen.