Kletstopic 2024 veulens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sentir

Re: Kletstopic 2024 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 16:54

Ze is zich aan het herpakken. Ze is al wat levendiger, ze krijgt nu ook probiotica (DA voorschrift) bij omdat haar darmflora helemaal overhoop ligt. En dat voor een veulen...

Mss werdt ze verstoten omdat ze helemaal wit is en de andere veulens alleen vrij gekleurd/bont? Ze was de enigste die er zo wit was. Is dat een ding? Of dat ze de zwakkere was?

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 19:41

Sentir, ik zat eigenlijk ook aan de kleur te denken. Ik heb zelf een jaarling gekocht, een bijna witte palomino. Zij staat ook helemaal onderaan in rang en mag als laatste eten etc. Zelfs het veulen kan haar wegjagen terwijl ze 1 jaar ouder is.

Hier ff een domper, de traces zijn nog niet op orde dus transport kan niet doorgaan. We hebben nog geen nieuwe definitieve datum. Hopelijk duurt het niet meer te lang, ik kijk er nu al zo lang naar uit :):)

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 16:13

kiko schreef:
Ik heb op stal apart heel rustig opgebouwd. Eerst de merrie een paar keer 10-15 minuten weg. Toen dat goed ging het veulen een half uur apart in andere stal. Toen een uur. En elke keer half uur erbij totdat 8 uur apart was en toen de nacht apart en overdag samen op de wei. Dit 2 weken gedaan en toen pas afgespeend. De eerste dag is natuurlijk veel gillen van moeders en het veulen kwam af en toe kijken bij de heining. Moeders ging elke keer hinniken en naar hek rennen als de veulens gingen rennen. Maar dat wordt vanzelf minder. Na een week schoof ik haar iets op. Toen konden ze niet meer neuzen maar elkaar wel nog zien. Beetje bij beetje opschuiven. Hier ging dat goed omdat ik heel geleidelijk heb gedaan maar is geen garantie voor de volgende keer of iemand anders maar de volgende keer ga ik het weer zo doen! Merk dat meer rust geeft zo.
Ik hoop dat het bij jou ook gaat lukken.

Klinkt wel heel erg vergelijkbaar, op stal gaat het prima nu, maar in de wei vind ik het gewoon erg spannend (ik zie ze al half over hekken hangen namelijk). Ben nu bezig om voor begin december anders even bij een stal in de buurt mijn merrie 1/2 weken neer te zetten als ik de komende weken daar niet meer vertrouwen in krijg. Ik wil het zeker weer zo oppakken maar ben er voor mezelf wel achter dat ik op jongere leeftijd al moet beginnen met in de merrie uit de wei kunnen halen, daar loop ik nu gewoon tegenaan.

@Nimmy
Duidelijk! En heb je dan geen paniek gehad in de wei als moeders weggaat?

@Sentir,
Wat fijn om te horen! Zou best kunnen hoor qua kleur, toch soort instinct dat dat afwijkt en dus opvalt.

@Dais,
Dat is wel balen ja!

kimwilliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 16:55

hoe doen jullie het of hebben jullie het gedaan met vervoeren van je veulen naar opfok etc?

hier de situatie:
Mijn veulen gaat de 16de naar de opfok, alleen kan ik haar niet met haar moeder samen weg brengen aangezien moeders er eerder uit is dan het kind op bestemming en ik haar alleen echt niet meer de trailer in krijg ( lastige lader ).
Als ik moeder en kind nu uit elkaar haal is het voor het veulen even 2 minuutjes spannend daarna gaat ze rustig staan eten en drinken zolang ze elkaar niet meer horen.
Zelf heb ik ook nog een ouder paard staan ( ruin ). deze is heel relaxt op de trailer en maakt niks echt uit. Nu heeft hij al wel paar keer kennis gemaakt met het veulen en gaat super maar niet samen los gelopen.

we hebben een 1 3/4 paards trailer tot onze beschikking ( atec starline met zeil aan de achterkant ) of een 2 paards die ook trapbescherming heeft ( atec regancy met harde klep aan de achterkant ).

nu lees ik zoveel meningen over vervoeren etc dat ik het lastig schetsen vind in mijn situatie.

hoe zouden jullie het aanpakken / vervoeren in mijn geval?

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 19:15

Ik zou het veulen in de 2-paard trailer vervoeren, met de klep dicht en tussen de stangen en dan los zonder halster enz. Gewoon inladen en gaan, zeg maar. Evt hooi voor onderweg afhankelijk van hoe ver je moet.
De overrompelingstactiek werkt bij mij het beste, gewoon net doen of het de normaalste zaak van de wereld is inladen. Een leidt het veulen aan het halster en de ander(en) begeleiden zo nodig met een arm er achter. Een maatje mee in de trailer heb ik nooit gedaan, om trammelant bij het uitladen en terug te voorkomen.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 20:27

@Dais balen dat het langer duurt! Hopelijk snel alles op orde en thuis.

@eclare veulen rende wel wat, de rest soms eventjes mee, maar ging snel weer gras eten en dat zorgde ervoor dat de kleine ook kalmeerde.

@kimw als de makke ruin en veulen goed gaan samen zou ik ze juist wel samen op de wagen zetten. Hooibaal voorin zodat veulen in eigen vak blijft. Ruin erin, veulen erin, klep dicht, zeil dicht en rijden.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 20:47

Kimwilliam, ik had mijn veulen wel vastgemaakt. Maar dat omdat ze onder de stangen door kon. En ze anders onder de zwaardere merrie zou belanden. Ze is goed op haar plek gebleven. Het is eigenlijk een beetje proberen wat voor jou lukt. Als het makkelijker is om mama mee te nemen zou ik dat doen. En een 2 paards zou iets makkelijker zijn dan zo een ruime 3/4 paards voor een veulen :o

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 09:47

Ik heb oude ruinpony meegenomen in 2 paards met tussenschot.
Ging super.
Over de merrie meenemen heb ik ook nog gedacht maar was bang dat zij onrusig zou worden op terugweg omdat veulen niet mee ging.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 12:54

Ja daarom neem ik nooit de merrie mee. Ik ben veel te bang dat een van beide of allebei flippen.

kimwilliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 14:33

bedankt voor alle reacties!

merrie meenemen is ook zeker geen optie }:) die breekt heel de trailer af als ik er dr erin krijg zonder veulen.

zelf heeft mijn voorkeur ook de 2 paards trailer ivm harde boven klep en strapschotten waardoor ze niet onder de stangen door kan.
Denk dat het gewoon alleen los erin zetten wordt en rijden. dan kan ik dr ondersteunen met een lijntje achter de kont om te laden en kunnen we het snelste weg en kan de rust weder keren.

veulen loopt namelijk makkelijk mee bij moeders vandaan dus dat is geen probleem verder. het is alleen het definitief van elkaar af en de reis.

nu heeft ze toen ze een maand oud was ook op de trailer gestaan ( veulenkeuring ) en hier was ze ook heel rustig en stabiel.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 17:08

Afbeelding

Ze moet er wel nog even in groeien :D

Ze doet het enorm goed. Ze speelt terug, zelfs met een bal! Ze krijgt wel nog opstartbrok omdat ze een achterstand heeft opgelopen.
Ze kreeg vanalles dat je een paard niet voert ... nooit nog doe ik aan een opfok :+ ze is nu in goede handen.

Aan de positieve kant is ze 5cm bijgegroeid. Nu is ze 1m25 :D

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 07:43

Sentir schreef:
[ Afbeelding ]

Ze moet er wel nog even in groeien :D

Ze doet het enorm goed. Ze speelt terug, zelfs met een bal! Ze krijgt wel nog opstartbrok omdat ze een achterstand heeft opgelopen.
Ze kreeg vanalles dat je een paard niet voert ... nooit nog doe ik aan een opfok :+ ze is nu in goede handen.

Aan de positieve kant is ze 5cm bijgegroeid. Nu is ze 1m25 :D

Dat is echt balen dat je zo een slechte ervaring krijgt van een opfok. Ik ben heel blij waar Nova staat. En zou ze nergens anders willen hebben.

Zaterdag maar weer eens op bezoek bij Nova. Op de foto’s te zien is ze toch wel al weer veel bij gegroeid dus ben zeer benieuwd.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 10:27

Tja soms ligt het ook aan de pony. Mijn nu 3 jarige stond in principe prima in de groep in de opfokplek, maar kwam niet bij en groeide niet, weigerde in de schuilstal te staan met bagger weer, allemaal ten koste van hemzelf. Dus na een jaar weer naar huis gehaald. Als hij snachts op stal was gegaan was het waarschijnlijk anders geweest.

Maar slecht voer... dat is wel kwalijk...

Hier krijgen ze nu Subli veulenbrok, binnenkort de veulens weer uit elkaar halen want Pippin krijgt veel te veel binnen en Lancelot eigenlijk te weinig. Maar we hebben 7 ponies en 6 stallen... dus eerst wachten tot Lancelot straks bij de hengst, morgen ruin, er bij kan (grote box) en dan wil ik beide veulens overdag ook samen met de mannen de wei op doen.
Ik durf Pip nog niet zo goed terug bij moeders te zetten, ik weet niet hoe lang er normaal gespeend word zonder dat ze terug (willen) gaan drinken.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 12:10

Hier nog altijd geen veulen helaas. Het paspoort moet nog uit Spanje komen. Zonder paspoort geen traces, zonder traces geen transport. Ik heb ook geen idee wanneer ze nu kunnen komen, maar ik hoop toch over een week of 2 en ik hoop ook heel hard dat het nog een beetje droog blijft, maar de weersvoorspelling belooft niet veel goeds.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 14:06

Balen Dais. Hopelijk blijft het daar wel wat droog.

Fijn dat ze zich al wat beter voelt Sentir.

Afbeelding

Veulen hondproof? Aan z'n blik te zien weet de hond het antwoord wel :+ .

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 19:57

Wat een leuke foto Thioro.

Vraagje: hoe doen jullie als de smid de voetjes niet kan optillen? Ik kan zo de voeten optillen maar als de smid het wil overnemen krijg je een dikke vinger. Ben bijna in staat om zelf maar cursus te gaan volgen voor bekappen. Ik kan alle voetjes zo optillen en uitkrabben maar een vreemde niet.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-24 20:01

Uhm.. aanpakken? Voetjes geven is voetjes geven. Dat is geen vraag, dat moet gewoon. Middelvingers doen we niet aan. Als ze moeilijk doen wat steun zoeken bij een wand/muur. Degene die vasthoudt, zorgt dat t veulen niet vooruit kan schieten.

Ik heb met dit veulen echt geluk. Die staat doodstil en wacht braaf tot haar voetjes klaar zijn. Zo braaf heb ik ze nog niet eerder gehad.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 20:24

Zelfde als Muronia. Het is geen onderhandeling.
Geduldige smid, baby stevig vasthouden indien nodig en gewoon blijven proberen.

Mijnes is vorige keer ook eerste keer bij de smid geweest. Werd wat afgehupst en heeft meerdere keren voetjes proberen terug te trekken. Maar dat was buiten de smid en mij gerekend die niet zomaar voetjes gingen teruggeven. Stond uiteindelijk gewoon braaf stil.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 20:41

Eerst lukte het wel maar ineens ging de knop om en daarna lukte het niet meer. En mij lukte het niet om hem stil te laten staan. Ook niet tegen een wand.
Na even rust kon ik voet optillen en niks aan de hand maar toen de smid er weer bij kwam ging er weer een knop om.
Mijn veulen is wel eenkennig bij mannen. Mijn stalgenoot heeft even geduurd voordat hij hem rustig kon pakken en nu niks meer aan de hand. Dus denk dat dat ook wel meespeelt.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 23:38

Ik zou een geduldige smid zoeken die met jou de tijd wilt nemen om die voetjes op te pakken en te bekappen.
Voetjes geven moet door iedereen gedaan kunnen worden. Wat als er ooit iets gebeurd en je kan er zelf niet snel genoeg zijn? (Bv. Voet vast in de draad/deken/halster/enz...)

Als geslacht ook meespeelt zou ik eens bekijken om meer mannen in het leven te gooien van je veulen.

Ik merk wel dat eens ze weten dat ze ergens mee wegkomen gaan ze dat blijven doen. De moed niet opgeven! Niet toelaten ze hebben het op een duur wel door dat het niet meer gaat lukken hoor O:)

Ps: het helpt als je je eigen smid bent :o

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 00:00

Sentir daarom denk ik er serieus over na om een cursus bekappen te gaan doen zodat ik het zelf kan.
Ik denk ook dat hij te snel is begonnen. Toen hij wilde starten zag ik al aan zijn ogen dat hij het spannend vond. Toch tilde hij braaf zijn voet op en hield zich rustig maar uit het niks was het ineens klaar en denderde hij overal doorheen. Na rust op stal weer geprobeerd en kon ik zo zijn voetje optillen maar zodra de smid in de buurt kwam kwam er stress bij hem en was het klaar. Dat bedoelde ik met de middelvinger. Dus het zal inderdaad echt met geduld gedaan moeten worden en zijn vertrouwen winnen want als je dat hebt doet hij best veel maar je moet hem wel de tijd geven. Bij vrouwen heeft hij het dus niet. Dus ga maar mannen laten komen :-)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-24 00:22

Dit is eigenlijk een dingetje waar je zelf op moet oefenen voordat de hoefsmid komt. En als hij met mannen of vreemden reageert, dan dus ook daarmee gaan proberen te oefenen. Dan kan je daar rustig de tijd voor nemen enz. Maar als de smid komt, dan moet ie gewoon luisteren. Een hoefsmid hoeft geen veulen opvoeden (vind ik), heeft daar ook geen tijd voor. Dus in dit geval, waarbij hij opeens overprikkeld was, kun je de keuze maken om hem te laten staan en na oefenen de volgende keer mee te pakken. Eventueel dan wat verdoven zodat ie niet weer in spanning schiet maar een positievere ervaring krijgt. Of gewoon echt doorpakken met de smid en dan dus heel duidelijk en streng zijn (evt praampje op) zodat het toch gebeurt en klaar is.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 08:41

Hahahah Thioro je staat gewoon 2 keer in uitgelicht!

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 09:40

Plaats ik ook eens een paar foto's :'). Maar wel leuk idd.

kimwilliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 10:46

hier van het weekend de smid geweest voor de eerste keer. ik ben heel erg bezig geweest al vanaf dag 1 met voetje vragen, dit doet ze nu eigenlijk al zelf aangeven als ik aankom met een hoevenkrabber etc. toen ze bij mij wist hoe het moest eerst een andere dame van stal en daarna ook een man voetjes laten pakken. verder heb ik ook geoefend op beentjes naar voren en stil houden en dat ik overal tegen dr hoeven kan tikken in welke positie dan ook. verder ben ik druk bezig geweest met 2 woorden 1 voor dat ze moet stil staan even en de andere voor dat ze weet dat het goed is en gewoon kan ontspannen. het resulteerde in een zeer goede ervaring bij de smid terwij er 10 meter verder iedere 3 min een boer met grootte machines voorbij kwam scheuren.

weet niet of je er wat aan hebt Kiko maar indd wat Muronia ook zegt niet onderhandelen maar laten ondergaan. als ze nu al merken dat ze ruimte kunnen krijgen bij je door lastig te doen... hoe moet het dan als ze 3 en groot zijn ;)

hier mogen ze ook veel maar er zijn een paar ''commando's '' waar ze gehoor aan moet geven.

moesten wij toch ook in de peuterspeelzaal en van ons moeder? :D