eerste bezichtiging en tweede bezichtiging Hengstenkeuring 2023/2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-23 17:51

Citaat:
*482 Masterpiece x Toto jr. Donkerbruine hengst met veel front. Iets lang achterbeen. Lijkt ook goed te bewegen.

Paard met een sterk achterbeen en gaat fijn over de benen met veel techniek. Draaft met veel lossigheid, galop item. Soms iets week in de bovenlijn. Beweegt ook met veel kracht en balans. Echt heel braaf, doet precies wat er van hem wordt gevraagd :P Fijn stap, ook weer een wat hoekig achterbeen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-23 17:58

Citaat:
Earth: 452 Las Vegas X Don Gregory. Bruine hengst met uitstraling. Langgelijnd vanuit de hals. Ook iets zware boeg met kort voorbeen. Is niet zo braaf naar de voorbrenger.

Hengst met voldoende maat (1.70 mtr), zou nog wat meer body mogen hebben. Wordt soms iets hol in de bovenlijn. Wel een fijne beentechniek en draaft met veel schoudervrijheid en lichtvoetigheid. Galop is hij wat strak maar ook met goede beentechniek. Goede stap met voldoende lossigheid.

Manubres: 452 Mooie hengst, sterk gebouwd, hoogbenig, mooie halsvorm/goede nekronding, draaft en galop voldoende, maar zou wat actiever in achterbeen en meer onderdeden en meer lichaamsgebruik. Stap voldoende.

Tweede bezichtiging.

Citaat:
Earth: 454 Las Vegas X Gribaldi. Zwarte hengst met zeer veel body, oogt iets zwaar. Zwaar beenwerk. Lijkt heel kort te draven. Groot hoofd ook.

Mist wat lossigheid door het lijf, blijft soms wat kort in zijn beweging. Beenwerk oogt ook zwaar in beweging. Wat hoekig achterbeen. Komt echt te kort.

Elisa: 454 Mooi model en type maar komt imo te kort in de beweging, beetje kort in de rug en mist net wat beweging. Galop ook wat vlak en neerwaarts. Stap ook wat beperkt.

Manubres: 454 Mooi en sterk gebouwde hengst, mooie schouderpartij en goede bovenlijn, zou achter actiever mogen en meer mogen ondertreden, meer sprong in galop, stap voldoende.

Sterk in verbinding, in beweging meer souplesse, ruimte en lichaamsgebruik.

Citaat:
Earth: 456 Las Vegas X Kennedy, jeugdige zwarte hengst, heel anders dan de vorige hengst. Iets wat lang hoekig achterbeen. Mist nog wat body.

Kort stijl kruis. Blijft heel hoekig in het achterbeen in beweging. Wel veel balans in draf. Veel schoudervrijheid. Fijne beentechniek, maar mist wat lossigheid. Blijft in galop ook strak. Stap is wat gespannen dus moeilijk te beoordelen.

Elisa: 456 Mooi front, mooi type, en erg goed draven. Goed achterbeen en mooi voorbeen. Galop blijft wat vlak en mist wat ruggebruik. Stap is wat kort.

Manubres: 456 Elegante hengst, voldoende actief en ondertredend achterbeen, maakt weinig houding, gaat op voorhand, stap matig.

Beweging meer kracht en afdruk.

Citaat:
Earth: *457 Las Vegas x Bordeaux. Donkerbruine hengst met veel body. Er staan steeds mensen in de weg dus ik kan m niet goed beoordelen :P Lijkt wel fijn te bewegen.

Paard met een mooi front en veel zelfhouding. Krachtig achterbeen. Beweegt met heel veel lossigheid. Galoppeert mooi bergop, gaat in draf soms ook al wat bergop. Stap zou meer ontspanning mogen hebben. Wel een goede beweger dit.

Elisa: 457 mooi type, iets beknopt. In draf het achterbeen weer wat meer naar achter ipv er onder, wel veel buiging. Galop lijkt goed, zou iets meer lichaamsgebruik en souplesse mogen tonen. Stap niet super ruim maar wel gelijkmatig.

Manubres: 457 beste tot nu toe!

Sterk gebouwd. Actief en ondertredend achterbeen. Maakt houding en goede sprong in galop. Stap voldoende. Mooie schoft/schouderpartij.

Tweede bezichtiging.

Citaat:
Earth: 458 Las Vegas X De Niro. Zwarte hengst met veel body. Kort voorbeen en staat wat week. Neerwaartse romp en lang achterbeen wat buiten de massa gaat.

Paard met een fijne beentechniek maar beweegt wat neerwaarts. Doet even een blij rondje van de zaak :')
Stap is voldoende. Blijft wel wat hoog in het kruis. Blijft met het achterbeen wat te ver achter de massa.

Elisa: 458 Paard met een mooi model, iets bol op de lendenen, Galop blijft wat vlak, zou wat meer ruggebruik mogen hebben. Draaft er wel fijn overheen met een goede beentechniek. Stap zou iets meer mogen schrijden.

Tweede bezichtiging.

Citaat:
Earth: *482 Masterpiece x Toto jr. Donkerbruine hengst met veel front. Iets lang achterbeen. Lijkt ook goed te bewegen.

Paard met een sterk achterbeen en gaat fijn over de benen met veel techniek. Draaft met veel lossigheid, galop item. Soms iets week in de bovenlijn. Beweegt ook met veel kracht en balans. Echt heel braaf, doet precies wat er van hem wordt gevraagd :P Fijn stap, ook weer een wat hoekig achterbeen.

Elisa: 482 Langgelijnde hengst, rug wat hol in beweging, hals wat kort. Beweegt ook met een holle rug in draf en galop. Wel veel buiging en techniek in de benen. Stap ondanks de spanning wel oke.

Tweede bezichtiging.

Earth

Re: Eerste bezichtiging 2023 hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-23 17:59

Ik ga even koken, ik kijk nog wel mee maar verslag komt van Elisa :P

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 18:02

Haha nou ik kan dat niet zo goed als jij haha. :o :D

Doe mijn best. :+

459 Mooi langgelijnd model, mooi front, paard draaft met een heel fijn achter, voorbeen en lichaamsgebruik. Galop is goed, misschien iets neerwaarts maar niet zo erg als sommige anderen. Ik ben wel fan van deze. Stap is oke.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 18:08

460 Langgelijnde hengst met wederom een wat weke rug. Hengst heeft veel souplesse maar mist wat techniek in de benen. Achterbeen lijkt ook wat lang. De galop is neerwaarts met een holle rug. Stap is oke.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 18:13

485 mooie hengst die wat neerwaarts gebouwd is, beweging is ook watneerwaarts, galop vlak, draf is beter maar mist buiging in het achterbeen en blijft ook vlak. Stap is oke.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 18:18

488 een evenbeeld van zijn vader (Mowgli), mooi model. Hengst kan een fijn pasje draven, goed achterbeen. Galop is oke maar drukt hij wat zijn rug weg. Zou iets meer souplesse mogen hebben. Stap is goed.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 18:20

488 Mooi gebouwde hengst, mooie schouderpartij, mist wat kracht en balans in de galop in wendingen, wel goede sprong rechtuit, achterbeen zou van mij wat krachtiger mogen en actiever ondergebracht. Stap voldoende. Blijft wat op voorhand, af en toe zie ik dat hij wel houding kan maken (ik denk als iemand even met zweep klapt).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 18:23

489 grote hengst met een flink ontwikkelde schoft, langgelijnd. Veel techniek in draf, blijft wel iets neerwaarts in beweging. Galop eigenlijk hetzelfde. Zou iets meer souplesse mogen hebben maar absoluut geen slecht paard. Stap heb ik even gemist.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 18:25

489 Paard dat erg goed ondertredend en actief achterbeen heeft. Blijft helaas wat vlak in beweging, maakt weinig houding. Deuk achter schoft, weinig verbinding daardoor van achter naar voor denk ik. Stap werd ik hier afgeleid, niet gezien.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 18:30

459 Las Vegas x Daily Diamond: meer kracht en reflex moeten tonen.

460 Las Vegas x Sandro Song: Beweging achterbeen meer ondertreden, meer schoft omhoog bewegen.

485 Merlot x Farell: Beweging meer met schoft omhoog, achterbeen meer dragen.

488 Mowgli x Bordeaux: Bovenlijn moet sterker, galop meer souplesse en houding maken.

489 My Vitality x Ebony: Bewegingsafloop vloeiender vanuit het achterbeen.

Allemaal niet door.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 18:31

Niks gemist dus...geen door :(:)

Bedankt Elisa2 en Earth!! Was leuk...ik sla de Gelderse over...

Wat is de eindconclusie? Van mij: valt niet mee om een compleet paard te fokken :o
Laatst bijgewerkt door manubres op 18-12-23 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 18:31

Yeah nu komt straks mijn favo onderdeel :o

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 18:32

manubres schreef:

Nou ik had eigenlijk de Las Vegas x Daily Diamond wel verwacht. Heb er mindere door zien gaan vandaag...

Hoe laat komen die Cheytjuh?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 18:33

Cheytjuh schreef:
Yeah nu komt straks mijn favo onderdeel :o

Is er op papier wat interessants aangemeld (in jouw ogen)?

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 18:46

Ik ben vooral zelf benieuwd naar de Floris BS , de King Karim x Talos (vooral omdat ik de Atze uit die merrie erg fijn vind maar helaas te klein), en de Mandienio :j

Maar dan spreek ik voor mezelf wat ik eventueel interessant vindt voor bij onze eigen merries.

Vind het jammer dat het vooral halve/kwart geldersen qua bloedvoering zijn voornamelijk en niet echt meer het 'oude' Sirius x Elegant bijvoorbeeld of WV Saron x Sirius etc :)
Maar goed, dat is waar het KWPN naar toe gaat qua bloedvoering, denk dat je voor die echte geldersen bij het Kgps moet zijn momenteel.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 18:53

Ben benieuwd!

De Kardieno x Chippendale gaat daarna wel terug op een 'oude' Gelderse moederlijn.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 18:55

Elisa2 schreef:
manubres schreef:

Nou ik had eigenlijk de Las Vegas x Daily Diamond wel verwacht. Heb er mindere door zien gaan vandaag...

Hoe laat komen die Cheytjuh?

Had ik vanochtend. Paarden die ik de moeite waard vond, gingen niet door en een paar die ik echt slecht vond gingen wel door. Vanmiddag zat ik meer op dezelfde lijn als de jury.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 18:58

Ik had dat met de So Perfects. Dat daar nog hengsten van door zijn, snap ik helemaal niets van :o

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 18:58

Aimee schreef:
Ben benieuwd!

De Kardieno x Chippendale gaat daarna wel terug op een 'oude' Gelderse moederlijn.

klopt wel inderdaad :j. Dat zou ook een goede kunnen zijn voor de richting qua bloedvoering

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 19:31

18:30 trouwens op het straatje en 19:30u in de kooi, sorry zag je vraag niet

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 19:52

Zal mij benieuwen in de kooi. De Edmundo x Johnson mag van mij nu al naar huis.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-23 19:54

Deze 601 is wel een ukie. Oh maar die stijgt wel op als ie draaft :P

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 19:54

Aimee schreef:
Zal mij benieuwen in de kooi. De Edmundo x Johnson mag van mij nu al naar huis.

Zelfde gedachte.

Tot nu toe mwoah maar ben inderdaad benieuwd naar de kooi

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 19:57

Serieus die 612, wat doet die bij de Geldersen :o