Mislukt fokproduct

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 23:05

sarabande schreef:
Raar dat er zo slecht gelezen en daaruit conclusies getrokken wordt. Ik zou zeggen willen jullie zo graag meepraten, lees dan eerst eens alles wat er staat. Vooral het schuld geven, dat staat nergens, integendeel.

Citaat:
Als fokproduct is ze dus eigenlijk mislukt, geen predikaten die toegevoegde waarde hebben, haar moeder wordt geen prestatiemerrie.
Moet ik nu een blije of ontevreden fokker zijn

Je kan en mag niet anderen de "schuld" geven dat de merrie verder niet is uitgebracht.

Bedoel je dan het tegendeel .
Of wil je deze allemaaal zien.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-04 23:07

Waar staat dat schuld, je kan er een blik strepen en poppetjes tegenaan gooien maar daar wordt de tekst niet anders van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 23:10

Anya schreef:
Pipo het is goed mogelijk dat je gelijk hebt en dat de gewone paarden bij de gewone mensen terecht komen. Ten eerste betreft dit het merendeel van de paarden... En die gewone mensen hechten aan een fijn paard met een fijn karakter. Toch wordt daar door de stamboeken niet op geselecteerd. Daarnaast is het criterium voor gewoon paard de laatste jaren wel erg opgeschoven. Wat vroeger een toppaard was is nu al gauw een gewoon paard. Kortom... Volgens mij toch eens tijd om dit soort discrepantie aan de orde te stellen bij de stamboeken.

Ik denk dat het stamboek voor het hoogste wil gaan. Iedere fokker wil een topper fokken, door goede hengsten op goede merries te zetten is de kans groter op een topper, maar ook uit die selectie komen de "gewone" fijne gebruiksdieren. Dus automatisch blijven die gebruikspaarden gefokt worden!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 23:11

sarabande schreef:
Waar staat dat schuld, je kan er een blik strepen en poppetjes tegenaan gooien maar daar wordt de tekst niet anders van.

Wat staat er dan.?

Dat het je dwars zit dat er geen bepaalde predikaten bijzitten.
Zou me geen moer schelen.

Je kunt toch een koper niet je eisen opleggen.
Als dat zo is, zou ik als koper zeggen laat me nu dan maar eens eerst de rest van de fam. zien.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 23:16

Pipo schreef:
In hoeverre is een stam bewezen als het op een nakomeling aankomt of de merrie wel of niet een predikaat erbij krijgt.

Dat ligt er natuurlijk wel aan hoeveel nakomelingen de merrie heeft! En dan kan het idd op 1 aankomen!

Nostalgist__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 23:22

Misschien is het al gezegd (ga geen 11 pagina's lezen) maar is het in deze ook geen kwestie om bij verkoop te peilen wat de kopers van plan zijn met de merrie?
Geven de kopers aan de merrie te willen uitbrengen, predikaten te halen, te fokken etc. Of puur recreatief (of onrealistisch gedroom) de dochter des huize een paardje cadeau doen.
Het is natuurlijk overdreven om kopers te selecteren maar je kan wel een inschatting doen wat je in de toekomst nog kan verwachten.
Verder ben ik van mening dat je idd gewoon happy kan zijn dat de merrie het goed heeft. Niets meer of minder dan jammer dat er weinig mee ondernomen is.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 23:25

foutje
Laatst bijgewerkt door chantal1 op 18-02-04 23:34, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-04 23:26

ceasario"]
[quote="sarabande schreef:

Wat staat er dan.?

Dat het je dwars zit dat er geen bepaalde predikaten bijzitten.
Zou me geen moer schelen.

Je kunt toch een koper niet je eisen opleggen.
Als dat zo is, zou ik als koper zeggen laat me nu dan maar eens eerst de rest van de fam. zien.
[/quote]

Nee er staat niet dat dat me dwars zit, ik vraag een mening
Jouw mening is niet direkt de mijne je verwart zaken met elkaar
Ook stel ik geen eisen noch de koper die is meer dan tevreden al 9 jaar en wil dat blijven tot ze dood valt al duurt dat nog 18 jaar.
Dus volgens mij begrijp je de discussie niet, vandaar dat je je 4 nog ongeboren veulens al aanbood.
Dat lijkt me een andere discussie, open er eens een topic over.
Ik krijg 4 veulens maar wil er nu al vanaf, waarom fok ik, het is maar een voorstel hoor en volledig off topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 23:27

Samsam"]
[quote="Pipo schreef:
In hoeverre is een stam bewezen als het op een nakomeling aankomt of de merrie wel of niet een predikaat erbij krijgt.

Dat ligt er natuurlijk wel aan hoeveel nakomelingen de merrie heeft! En dan kan het idd op 1 aankomen!
[/quote]

We praten over een bewezen prestatiestam toch?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 23:31

Citaat:
Dus volgens mij begrijp je de discussie niet, vandaar dat je je 4 nog ongeboren veulens al aanbood.
Dat lijkt me een andere discussie, open er eens een topic over.
Ik krijg 4 veulens maar wil er nu al vanaf, waarom fok ik, het is maar een voorstel hoor en volledig off topic.

waarom fok ik,
Om het beste proberen over te houden , vandaar dat in mijn ogen de mindere ,dat voor een koper nog niet een mindere hoeft te zijn over te houden.

Zo Simpel.

En ik zit niet te wachten op produkten die wel eens in touwtjes tijd een predikaat kunnen krijgen.
Een goed gekeurde hengst telt voor hoeveel predikaten.?

Wat is dan de waarde van een predikaat als de hengst al lang niet meer als hengst bestaat.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 23:31

Jammer voor je predikaat, maar heerlijk voor de merrie!
Een beter tehuis had je toch niet voor haar kunden vinden...

Stel dat ze jouw merrie aan een predikaat had geholpen en je vond haar nu ergens terug, stuk gereden en geknakt in haar trots...

Waar ben je dan blijer mee...

Ik zou misschien even slikken dat mijn merrie het predikaat mist, maar daarna zou ik meer dan dik tevreden zijn!
Je hebt een veelzijdig paard gefokt, waar mensen meer dan blij mee zijn!
Wees er trots op!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-04 23:33

ceasario schreef:
[waarom fok ik,
Om het beste proberen over te houden .

Hoe weet je dan nu al dat die 4 die komen niet het beste zijn en waarom heb je er dan voor gezorgd dat die gaan komen?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 23:39

sarabande"]
[quote="ceasario schreef:
[waarom fok ik,

Hoe weet je dan nu al dat die 4 die komen niet het beste zijn en waarom heb je er dan voor gezorgd dat die gaan komen?
[/quote]

Heb ik niet gezegd.
Er staat ik heb er 4 te koop en wat er te koop is ,is op basis van keuzes.
In je planning voor de komende jaren.
Fok je een bepaalde dochter op of houd je de moeder nog.
Etc. Hoef ik jouw niet uit te leggen.
Of verkoop je de kinderen omdat ze voldoen aan de verwachting van geinteresseerde.
Zo simpel.

Maar we zijn geen filantropen.

Maar ik houd geen dier aan als blijkt dat ik toch de verkeerde vader had.
Laatst bijgewerkt door ceasario op 18-02-04 23:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Nostalgist__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 23:41

ceasario"]
[quote="sarabande"][quote="ceasario schreef:
[waarom fok ik,

[/quote]

Heb ik niet gezegd.
Er staat ik heb er 4 te koop en wat er te koop is ,is op basis van keuzes.
In je planning voor de komende jaren.
Fok je een bepaalde dochter op of houd je de moeder nog.
Etc. Hoef ik jouw niet uit te leggen.
Of verkoop je de kinderen omdat ze voldoen aan de verwachting van geinteresseerde.
En dan van de zomer maak je keuzes.
Zo simpel.

Maar we zijn geen filantropen.
[/quote]

PB'tjes kunnen ook Verward

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 23:46

Nostalgist__ schreef:
[
PB'tjes kunnen ook Verward
[/quote]

Is dat alles wat je hier komt doen.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 23:59

Sarabande, vraag aan die mensen of jij op jou kosten bij die merrie een veulen mag fokken. Of vraag aan de mensen of ze iemand weten die op jou kosten het paard even naar de GP wil gaan rijden.

Maak in vervolg een lijst van eisen als je weer een fokprodukt verkoopt.

Wat een geleuter van 11, bijna 12 pagina's Verward

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-04 00:30

Ha fijn weer een nuttige bijdrage op jouw eigen niveau Phia.
Je kan ook niet lezen, want bovenstaande is helemaal niet aan de orde en al gepasseerd op die 12 pagina's

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 00:57

sarabande schreef:
Je kan ook niet lezen, want bovenstaande is helemaal niet aan de orde en al gepasseerd op die 12 pagina's

Dacht al dat aan mij lag, je bent niet erg vriendelijk aangelegd hé SB? Niet zo'n goede eigenschap voor fokmeriie hoor

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-04 00:59

Ik ben heel vriendelijk, ik kan alleen heel slecht tegen domme vooringenomen niet onderbouwde beschuldigingen.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 01:06

sarabande"]
[/quote]

Dit schreef je 11 pagina's terug:

[quote="sarabande"]
Vandaag heb ik gesproken met de eigenaar van een door mij gefokte merrie, de enige nog in leven zijnde zus van Sarabande.
Het was een erg goed veulen en ik had hoge verwachtingen van haar, ze behaalde op de keuring bij opname als 3 jarige het sterpredikaat. Daarna werd ze aangereden en een paar keer uitgebracht. Ik verkocht haar goed, degene die bemiddelde nog veel beter.
Ze is nog steeds in bezit van dezelfde eigenaar die haar 9 jaar geleden kocht. Ze heeft niets waargemaakt waar ik als ambitieuze fokker op gehoopt had en wat ze ook in haar had.
Daar tegenover staat dat haar eigenaren gek op haar zijn. Die bezitten veel meer paarden en hebben geld genoeg.
Er is nooit met haar gefokt uit angst dat haar iets zou overkomen.
Ze wordt uit louter plezier gereden, soms buitenritje, soms in 1, 2 of 4 span soms springen (waar ze heel goed in was) soms in een dressuurwedstrijdje waar ze M loopt.
Ze zal blijven tot ze dood gaat. Ze zal mijn stam dus niet aan enig predikaat helpen, evenmin als haar verongelukte zuster en haar onopspoorbare zus en broer die via heel bekende handelaren naar het buitenland gingen. Maar ze heeft een beter paardenleven dan de meeste van de door mij gefokte en verkochte paarden ooit gehad hebben.
Als fokproduct is ze dus eigenlijk mislukt, geen predikaten die toegevoegde waarde hebben, haar moeder wordt geen prestatiemerrie.
Moet ik nu een blije of ontevreden fokker zijn
[/quote]

[quote="PhiaBink schreef:
Sarabande, vraag aan die mensen of jij op jou kosten bij die merrie een veulen mag fokken. Of vraag aan de mensen of ze iemand weten die op jou kosten het paard even naar de GP wil gaan rijden.

Maak in vervolg een lijst van eisen als je weer een fokprodukt verkoopt.

Wat een geleuter van 11, bijna 12 pagina's

Niet aan de orde????
Je wilde eigenlijk dat dat paard in de sport werd uitgebracht en veulentjes kreeg, en dat de moeder daar door een prestatie merrie werdt. Daar ging het toch om???????
De huidige eigenaren hebben dat niet gedaan. Dus ben jij als fokker in je ego gekrengt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-04 01:09

Je laat jouw ideeen over ego op mijn denkwijze los. Lees nog maar even rustig door wat ik er verder over zeg.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 01:29

Tja ik vind het eigenlijk wel een leuke, goede en zinvolle discussie. Gevoerd door producenten en afnemers van een 'product'. Die er dus allemaal vanuit hun eigen belang/visie en waarden en normen tegen aankijken. Een discussie is om meningen te delen...Toch? En daar voldoet dit topic (op een paar posts) na aan. Ik heb een beter beeld van wensen van fokkers, en wellicht leveren de reacties van ruiters (van de hele goede tot de basissporters) ook weer interessante denkbeelden op.

In reactie op Pipo nog even... Jij geeft aan dat als de fokker voor het beste gaat dat dat per definitie ook fijne basispaarden oplevert. Mijn vraag: is dat wel zo? Ik kan toch een aantal paarden bedenken waarvan de ruiters (die hele goede) zeggen dat ze geweldig lopen, een geweldig vermogen hebben, maar ook geweldig beroerde karakters (kunnen) hebben. En paarden met beroerde karakters zit de basissport niet op te wachten. Wat doe je dan met de minder presterende (lees bewegende) producten met een rotkarakter???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 01:35

Anya schreef:

In reactie op Pipo nog even... Jij geeft aan dat als de fokker voor het beste gaat dat dat per definitie ook fijne basispaarden oplevert. Mijn vraag: is dat wel zo? Ik kan toch een aantal paarden bedenken waarvan de ruiters (die hele goede) zeggen dat ze geweldig lopen, een geweldig vermogen hebben, maar ook geweldig beroerde karakters (kunnen) hebben. En paarden met beroerde karakters zit de basissport niet op te wachten. Wat doe je dan met de minder presterende (lees bewegende) producten met een rotkarakter???

Dat is een moeilijk punt inderdaad. Toch vind ik het lastige altijd reuze mee vallen. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Mensen schreeuwen nogal snel dat een paard lastig is, maar in wezen blijkt dat ze r niet goed mee om gaan. En de echt lastige.............die komen in de manege terecht! Geloof je waarschijnlijk niet, maar dat is toch echt zo. Met 3 a 4 uur op een dag lopen worden ze vaak wel braaf Haha! En verder denk ik dat deze paarden mochten ze werkelijk hele lastige karakters hebben, waar ik niet echt in geloof, toch in de kwekkeboom kroket belanden. Helaas maar waar.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 01:38

Manege Stegeman ben ik idd ook bang voor. Sterker nog ik ken de voorbeelden uit de praktijk. Helaas.

Ik vind dat dus erg. Deels komt dat idd omdat een aantal basisruiters zijn paard gewoon niet opvoed. Maar ik ken er echt een paar van heel dichtbij die met hun ruiter alle kanten uitsjouwen en regelrechte rotzakken zijn. Je zult er maar zo eentje treffen Boos! en veel tijd geld en moeite besteden aan het toch goed krijgen van jouw paard (want dat zie ik diezelfde mensen (vanuit hun goede hart) ook doen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 01:50

Anya schreef:
Manege Stegeman ben ik idd ook bang voor. Sterker nog ik ken de voorbeelden uit de praktijk. Helaas.

Ik vind dat dus erg. Deels komt dat idd omdat een aantal basisruiters zijn paard gewoon niet opvoed. Maar ik ken er echt een paar van heel dichtbij die met hun ruiter alle kanten uitsjouwen en regelrechte rotzakken zijn. Je zult er maar zo eentje treffen Boos! en veel tijd geld en moeite besteden aan het toch goed krijgen van jouw paard (want dat zie ik diezelfde mensen (vanuit hun goede hart) ook doen).

Paarden die lastig zijn geboren die zijn echt zeldzaam. Veel zit al in de opvoeding tijdens de opfok en als veulen. Als ze dan door en door verwend worden heb je grote kans op echte hufters. Lees op bokt maar eens hoeveel mensen er met jaarlingen gaan wandelen en weet ik wat voor onzin allemaal. Daar gaat het al mis. Daarom weiger ik ook te geloven dat er veel lastpakken rondlopen. Die worden toch echt gemaakt!