Uitslag KWPN hengstencompetitie dressuur

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 10:28

En dan hoor je toch dat die ook al wel goeie veulens fokken. Ik heb nu nog geen slechte commentaar over de weinige nakomelingen gehoord.
Laat alleen de mensen spreken die nakomelingen zagen en het is plots wel een dekhengst?
Wie trapt dan waarin Pipo??

petraaken

Berichten: 44242
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 11:03

hebben jullie het nu over PB?

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 11:07

Als je spreekt over bekende ruiters dekhengsten laten rijden....

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-04 11:09

Ik geloof dat naar aanleiding van PB er een discussie gaande is over de reden waarom een fokker voor een bepaalde dekhengst kiest.
Zannekin blijft het over PB hebben die ze overigens nog nooit gezien heeft.
Toen ik de hengst voor het eerst zag, een paar weken geleden, vroeg ik me af hoe iemand met maar een beetje verstand van het fokken van rijpaarden dit paard serieus als KWPN dekhengst wilde bestempelen.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 11:17

sarabande schreef:
Zannekin blijft het over PB hebben die ze overigens nog nooit gezien heeft.
Toen ik de hengst voor het eerst zag, een paar weken geleden, vroeg ik me af hoe iemand met maar een beetje verstand van het fokken van rijpaarden dit paard serieus als KWPN dekhengst wilde bestempelen.


Ik had hem al eerder gezien, met HP erop, maar toen waren mijn gedachten precies hetzelfde...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 12:12

Missouri"]
[quote="sarabande schreef:
Zannekin blijft het over PB hebben die ze overigens nog nooit gezien heeft.
Toen ik de hengst voor het eerst zag, een paar weken geleden, vroeg ik me af hoe iemand met maar een beetje verstand van het fokken van rijpaarden dit paard serieus als KWPN dekhengst wilde bestempelen.


Ik had hem al eerder gezien, met HP erop, maar toen waren mijn gedachten precies hetzelfde...
[/quote]
Van het voorjaar bij de hengstenshow, dacht ik " is dat 'm nou?".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 12:16

PB is een waanzinnig sportpaard, maar IMO geen vaderdier. Dat wordt nog wel eens door elkaar gehaald. En qua bloedvoering voegt ie ook niet echt wat toe. Ik geef "de heren" groot gelijk waar ze zeiden dat er nog wel meer komen van Gribaldi.

Gewoon ballen eraf en lekker bij Anky laten staan Haha!

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 12:20

Ik dacht ff, Zep heeft me gekwoot Haha! Haha! hahaha

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 12:21

Zannekin schreef:
Ondanks dat ik niet helemaal kan meepraten...
Zoals ik het zie moet Anky geen paarden kopen die volgens haar niet genoeg kwaliteit hebben. Ik veronderstel dat hun budget wel voldoende is om niet tevreden te moeten zijn met minder.
Anders moet Sjef het hier nog maar eens komen uitleggen Knipoog

Ik denk niet dat Anky en Sjef zich er met geld hebben ingestort, ik denk dat Anky en Sjef een deel gekregen hebben in ruil voor de training en promotie die hij nu krijgt.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-04 12:23

Dus nu kunnen we het weer gewoon hebben over het hoe en waarom kiezen van een dekhengst in relatie tot de hengstencompetitie Haha!

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 12:25

Tja Sarabande, ik moet zeggen dat ik toch wel onder de indruk was van Paganini... Haha!
En ook hoe hij gereden werd...

Laten we een nieuwe rubriek invoeren daar, de paardenruil! Allemaal opstellen en op het paard van buurman/vrouw klimmen. Eens kijken of ze dan nog zo fijn lopen... dan haal je de echte talenten er wel uit Knipoog

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-04 12:30

Dat is prima Missouri dan doe je de volgende stap en dat is wat Sjuim en ik vorig jaar gedaan hebben. Je belt Jo Rutten op en vraagt of je de kinderen en verder familie van Paganini bij hem mag zien. Even wachten dan zijn er veulens. Vandaar uit kan je zeggen in hoeverre hij op jouw merrie past.
Wij waren iig onder de indruk van het veulen uit de moeder van Obelisk.

Heel veel bot en massa en een mooie sterke bovenlijn, dat lijkt me voor Silly niet verkeerd.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 12:35

Om het algemeen te stellen: volgens mij kan je op hengstencompetities niet uitmaken welke hengsten goeie dekhengsten zijn. Dat wijst zich later wel uit. Met een jonge hengst fokken is altijd gokken, ongeacht hoe deze zich toont.

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 12:46

Zannekin schreef:
Om het algemeen te stellen: volgens mij kan je op hengstencompetities niet uitmaken welke hengsten goeie dekhengsten zijn. Dat wijst zich later wel uit. Met een jonge hengst fokken is altijd gokken, ongeacht hoe deze zich toont.


klopt, phenotype en genotype kunnen verschillen.

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 13:33

Excuseme"]
[quote="Zannekin schreef:
Om het algemeen te stellen: volgens mij kan je op hengstencompetities niet uitmaken welke hengsten goeie dekhengsten zijn. Dat wijst zich later wel uit. Met een jonge hengst fokken is altijd gokken, ongeacht hoe deze zich toont.


klopt, phenotype en genotype kunnen verschillen.
[/quote]

Tuurlijk....het grote verschil tussen het fenotype en het genotype is milieu, de invloeden van buitenaf (ruiter, ervaring, etc.). In zo´n competitie is het dan ook best moeilijk om precies aan te geven wat aanleg van ruiter of aanleg van het paard is. Wat dat betreft is het verrichtingsonderzoek veel duidelijker; daar zijn de omstandigheden (en dus ook de kwaliteit van de ruiters) zo gelijk mogelijk. Zodat eerder en beter een inschatting van het genotype kan worden gemaakt.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 13:36

sarabande"]
Dat is prima Missouri dan doe je de volgende stap en dat is wat Sjuim en ik vorig jaar gedaan hebben. Je belt Jo Rutten op en vraagt of je de kinderen en verder familie van Paganini bij hem mag zien. Even wachten dan zijn er veulens. Vandaar uit kan je zeggen in hoeverre hij op jouw merrie past.
Wij waren iig onder de indruk van het veulen uit de moeder van Obelisk.

Heel veel bot en massa en een mooie sterke bovenlijn, dat lijkt me voor Silly niet verkeerd.
[/quote]


[quote="sarabande schreef:
[
Ik geef zelden een hengst als advies. Ik probeer eerst de vraagsteller ertoe te krijgen om duidelijk voor zichzelf een beeld te krijgen wat hij/zij wil. Daarna verwijs ik naar de afstammelingen van bepaalde hengsten en naar wedstrijden/keuringen/shows waar de betreffende hengsten te zien zijn.
Uiteindelijk is het degene die de vraag stelt die het veulen krijgt.
Men helpt mensen niet met alleen maar hengsten aanraden uit de eigen belevingssfeer, of gelijk willen hebben.
.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 13:38

MissHIS schreef:

Tuurlijk....het grote verschil tussen het fenotype en het genotype is milieu, de invloeden van buitenaf
.........


da's complete onzin natuurlijk.
Genotype is het interne onzichtbare erfelijke materiaal
Fenotype is hoe het paard er gewoon echt uiterlijk uitziet.

Dat heeft niks te maken met milieufactoren / training / ruiters.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 13:41

CGJ12 schreef:
Fenotype is hoe het paard er gewoon echt uiterlijk uitziet.

Dat heeft niks te maken met milieufactoren / training / ruiters.


Dus CGJ, jij vertelt ons nu dat een paard wat verwaarloosd op de wei staat, nooit gereden is en nooit naar de smid gaat er hetzelfde uitziet als datzelfde paard goed in het voer en training, keurig bekapt/beslagen en in een goede stal staat?

Ik heb nog wel wat foto's om het tegendeel te bewijzen, helaas heb ik geen scanner...

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 13:45

CGJ12"]
[quote="MissHIS schreef:
Tuurlijk....het grote verschil tussen het fenotype en het genotype is milieu, de invloeden van buitenaf .........


da's complete onzin natuurlijk.
Genotype is het interne onzichtbare erfelijke materiaal
Fenotype is hoe het paard er gewoon echt uiterlijk uitziet.

Dat heeft niks te maken met milieufactoren / training / ruiters.
[/quote]

De formule moet zijn:

Phenotype = genotype + Milieu, m.a.w. wat het paard laat zien aan prestatie/exterieur wordt bepaald door wat het genetisch in zich heeft te vermeerderen met de effecten van opleiding (zoals barreren Haha! ) en verzorging.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 13:48

Wat een toeval.
De zinsnede over spieropbouw en eventuele hoefsmid had ik er eerst nog bijgezet maar toch weer verwijderd.

Die invloed is namelijk héél erg klein.
Spieropbouw vind maarvoor een klein deel plaats in de training. Het meeste is erfelijk..............(zo'n akhal tekhiner verander je van zijn levensdagen niet in een Rousseau)
Hetzelfde geldt voor de voeten. Geen enkele smid kan een ersntige franse stand voorkomen, hoogstens iets beperken.......... (als dat wél het geval was, waren er afgelopen zomer zeker 25 Jazzen extra STER geworden..............)

Een recreant heeft na 1 jaar rijden op een jonge Rousseau véél meer bespiering dan bijvoorbeeld onze bondscoach na 10 jaar op een Akhal........

petraaken

Berichten: 44242
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 13:51

Hmm, ik denk dat de kwaliteit van de ruiter toch een heel grote rol speelt in de opleiding van een paard. Dekhengst of niet. Ik denk dat veel sportpaarden en sport+dekhengsten lang niet altijd zo hoog zouden eindigen indien er geen hele goeie ruiter op zat. Ik denk dat een hengst als Jazz niet hoog en goed zou zijn als hij niet bij Tineke op stal had gestaan. Een goeie ruiter haalt vaak meer uit een gemiddeld paard dan een gemiddelde ruiter.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-04 13:51

ceasario"]
[quote="sarabande"]Dat is prima Missouri dan doe je de volgende stap en dat is wat Sjuim en ik vorig jaar gedaan hebben. Je belt Jo Rutten op en vraagt of je de kinderen en verder familie van Paganini bij hem mag zien. Even wachten dan zijn er veulens. Vandaar uit kan je zeggen in hoeverre hij op jouw merrie past.
Wij waren iig onder de indruk van het veulen uit de moeder van Obelisk.

Heel veel bot en massa en een mooie sterke bovenlijn, dat lijkt me voor Silly niet verkeerd.
[/quote]


[quote="sarabande schreef:
[
Ik geef zelden een hengst als advies. Ik probeer eerst de vraagsteller ertoe te krijgen om duidelijk voor zichzelf een beeld te krijgen wat hij/zij wil. Daarna verwijs ik naar de afstammelingen van bepaalde hengsten en naar wedstrijden/keuringen/shows waar de betreffende hengsten te zien zijn.
Uiteindelijk is het degene die de vraag stelt die het veulen krijgt.
Men helpt mensen niet met alleen maar hengsten aanraden uit de eigen belevingssfeer, of gelijk willen hebben.
.
[/quote]


Hier staat dat ze zelf moet gaan kijken. Verder heb ik nooit met een hengst uit de fokkerij van Rutten gefokt, die passen niet op mijn merries.
Als je iemand wil denigreren, lees dan eerst even goed.
Beter nog hou eens op met die flauwe kinderachtige opmerkingen en aan elkaar geknoopte quotes die geen enkel doel hebben.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 13:53

CGJ12 schreef:
Die invloed is namelijk héél erg klein.


Ik neem even als voorbeeld: Missouri. Mijn pony.
Gekocht als 3jarige, graatmager, onder de wonden, totaal zonder bespiering. Een raar nekje en een croupe met zo'n bot er bovenop. Bovendien werd ze alleen maar lelijker omdat ze dragend was.
Iedereen lachte me uit met mijn lelijke schillenpaard, want dat was het.

Drie jaar later en Z dressuur: een prachtige, glanzende, volbespierde pony met een mooie kap op de hals en een mooie ronde croupe. Iedereen die me zag complimenteerde me met mijn knappe pony.

Het maakt wel degelijk verschil.

Maar over dat stuk met Rousseau en een Tekiner heb je natuurlijk gelijk Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 13:54

CGJ12 schreef:
Wat een toeval.
De zinsnede over spieropbouw en eventuele hoefsmid had ik er eerst nog bijgezet maar toch weer verwijderd.

Die invloed is namelijk héél erg klein.
Spieropbouw vind maarvoor een klein deel plaats in de training. Het meeste is erfelijk..............(zo'n akhal tekhiner verander je van zijn levensdagen niet in een Rousseau)
Hetzelfde geldt voor de voeten. Geen enkele smid kan een ersntige franse stand voorkomen, hoogstens iets beperken.......... (als dat wél het geval was, waren er afgelopen zomer zeker 25 Jazzen extra STER geworden..............)

Een recreant heeft na 1 jaar rijden op een jonge Rousseau véél meer bespiering dan bijvoorbeeld onze bondscoach na 10 jaar op een Akhal........


De ruiters en opleiding zijn zeker wel van belang. Want ik weet zeker dat driekwart van de hengsten een stuk minder zouden springen als ze gewoon getraind zouden worden thuis.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 13:57

sarabande schreef:
Hier staat dat ze zelf moet gaan kijken. Verder heb ik nooit met een hengst uit de fokkerij van Rutten gefokt, die passen niet op mijn merries.
Als je iemand wil denigreren, lees dan eerst even goed.
Beter nog hou eens op met die flauwe kinderachtige opmerkingen en aan elkaar geknoopte quotes die geen enkel doel hebben.


Ik heb nu tenminste geleerd zelf mijn ogen open te doen, OK dan! en niet als een kip zonder kop achter de grillen van een ander aan te lopen.
Het blijft uiteindelijk MIJN veulen, en ik ben tenminste niet te stom voor een eigen mening Knipoog Haha!