Kwpn x Mini staat dan eindelijk toch op papier!!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LukieBradley

Re: Kwpn x Mini staat dan eindelijk toch op papier!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 17:50

Nou zeg ik waarschijnlijk iets heel ergs raars maar als ilya een maatje zoekt en jij lichamelijk problemen hebt nu.
Waarom zet je hem dan niet bij set? :D
Is ie toch nog van jou?

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 18:16

Kwpn x mini staat dan toch eindelijk op papier!!!

tja, lijkt er toch op dat het papier er moest komen voor de bedoelde verkoop.

ik kan niet beoordelen of dit een gelukt experiment is of niet, ik denk dat dat nog een jaar of 3 - 5 moet wachten. een tong uitsteken omdat je een stamboek papier hebt en zo snel daarna in de verkoop?

Wij hebben 2 hengstveulens van een ongekeurde papierloze hengst, ik ga geen geld uitgeven voor een stamboek. De veulens zijn voor eigen gebruik gefokt. en als ze onverhoopt weg moeten zijn er mensen die deze jongens weten te waarderen (de fokker van de papa en de mama).

ik zou het leuk vinden als deze kruising beoordeeld wordt op wat hij kan en is.
papier is alleen maar gezeur en duurdoenerij. Het paard/pony wordt er niet beter van, ook niet slechter om eerlijk te zijn.

maar om om een papiertje een lange neus te trekken.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 18:26

LauLauu schreef:
Wel jammer dat het topic zo'n langere tijd stil ligt en plots iemand reageert om ophef te maken,alsof de TS iemand een verantwoording hoeft af te leggen..als zij hem te koop zet(met al haar andere pony's) dan is dit haar goed recht.
Alsof dit geplaatst werd gewoon om ophef te veroorzaken en reacties uit te lokken van andere bokkers.

Dit topic begint met het uitsteken van een tong, dus om ophef en reacties uit te lokken.
dat wordt nooit meer alleen maar gezellig. Ik snap die commentaren deels wel, allemaal bedoeld om ergens gelijk te krijgen. door het veulen te koop aan te bieden voelen velen dat er verkeerde argumenten gebruikt zijn voor het oorspronkelijke fokdoel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 18:26

Zou je er theoretisch ook zelf op kunnen rijden trouwens?
Of ben je te lang voor een Dtje?

Ik snap trouwens wel dat een merrie ook logischer zou zijn om te houden ivm verdere fok. Veel fokkers doen uiteindelijk de hengstveulens de deur uit. Vind dat ook niet raar.

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 18:33

Jammer dat mensen het hier meteen gaan bespreken als Rum te koop wordt gezet. Het lijkt me dat die beslissing toch echt bij ts ligt en dat wij daar niks mee te maken hebben ongeacht de reden. Om er nu over te beginnen vind ik eerlijk gezegd nogal steken geven, niet nodig lijkt me! Iedereen maakt andere keuzes, iedereen is en denkt nou eenmaal anders. Je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar spreken is zilver en zwijgen is goud.

Ik zou Rum graag een plekje willen geven, vind hem geweldig. Maar helaas ook niet mijn prijsklasse.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 18:52

Misschien een hele stomme vraag hoor, en een beetje offtopic... Maar, je doel was om beweging in een mini te fokken, toch? Als het een merrie was geweest, had je haar laten dekken door een mini-hengst. Maar waarom laat je Rum dan niet over een paar jaar een mini-merrie dekken? Of geeft dat een ander 'effect' dan wanneer Rum een merrie geweest was?

Pure nieuwsgierigheid hoor! Ik heb geen verstand van fokken :o

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 19:15

Ik ben niet TS, maar een 'papierloze' merrie met een ggk hengst kan normaal gesproken bij het stamboek van de hengst ingeschreven worden (wel een bij-stamboek, b-register). De tweede generatie veulens wordt dan weer gewoon stamboek als er weer een ggk hebgst gebruikt is. Omgekeerd is dat lastiger.
Nu is echter het mini stamboek een beetje extra gecompliceerd ivm de stokmaat.

Een experiment zoals TS gedaan heeft is daarom ook eigenlijk pas foktechnisch interessant vanaf de volgende generatie als het een merrie geweest zou zijn.
Dus zelfs al TS niet een ander paard gekocht zou hebben, snap ik nog steeds dat ze deze zou verkopen. Je komt er immers niet mee verder.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:43

Oke, dankjewel voor de uitleg! Het is verder ook geen kritiek op de verkoop of het experiment van Ts! Gewoon iets dat ik me afvroeg :)
Als je gericht voor een stamboek wilt fokken zijn die papieren natuurlijk wel weer belangrijk. Zo had ik er niet over nagedacht.