Kleurtjeshype steeds meer ten koste van kwaliteit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 01:02

Patsab schreef:
Ik ben zelf helemaal geen fokker maar het valt mij inderdaad ook op dat vooral de pony's tegenwoordig een aparte kleur moeten hebben en dat daarmee ook de hoofdprijs gevraagd word.
Als niet fokker maar wel paardenliefhebber heb ik nogal eens zwijmel momentjes als ik een zeldzame roodschimmel of koffievos voorbij zie komen, zal aan mij liggen dat ik dat mooi vind maar die zie ik tegenwoordig haast helemaal niet meer in tegenstelling tot 20 of 30 jaar geleden.
Ik kijk zelf altijd nog naar het paard zelf en niet naar zijn of haar kleur.

Ik heb nog een hele mooie donkere koffievos staan, en denk dat er vandaag een red roan veulen is geboren hihi. Die kleuren vind ik ook erg mooi toevallig. Maar een mooie lichtbruine mag er van mij ook zijn of een simpele vos. Toevallig dit jaar bij alle vier veulens kans op iets anders als alleen een basiskleur, maar de eerste is gewone maar knappe vos geworden en al verkocht.

Ik denk zelf dat kleurenfokkerij niet slecht hoeft te zijn juist omdat er vaak meerdere rassen in gemengd worden en de erfelijke gebreken dus minder kunnen worden als dat je binnen een ras blijft, ook zul je af en toe kleur terug moeten fokken maar desondanks kun je heel goed bezig zijn met verbeteren van exterieur, karakter, beweging, etc.

Ik probeer zelf ook rekening te houden met gebit en hoeven. Mij viel op dat alle don cremellos een super gebit hadden maar de appaloosa's een stuk minder. Punt om bij volgende kruizing rekening mee te houden.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 07:59

paardjes123 schreef:
MarijeR schreef:
Alle mini stamboeken? Ben toch al bij veel verschillende stamboeken op keuringen geweest en er loopt toch eng veel rond waarvan je zegt als het een vos was geweest, had niemand er mee gefokt... Zowel hengsten als merries.

Ik kan niet oordelen over andere mini- stamboeken. Maar wat ik binnen het NAS zag waren stuk voor stuk mooi correct gebouwde dieren. Die ook als eenkleurig een goed vaderdier zouden zijn

Maar dan heb je het over de top van het stamboek. En een stamboek dat nog serieus selecteert.
Wat dekt er met een vet goedkeuring? Wat dekt er helemaal zonder papier omdat ie stippels heeft?
Bij het nmprs wordt alles ggk wat 2 ballen heeft en geen beugel nodig heeft. Daar loopt genoeg rond met een apart kleurtje wat dekt met de hoop dat ie het kleurtje doorgeeft maar jeetje wat als ie ook zijn hals doorgeeft? Of zijn kromme pootjes?
En wat denk je van amha's die om te huilen zijn van kwaliteit maar met een apart kleurtje? Die dekken helemaal veel want amha papier maakt ze ook nog eens duur ( |( )

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-14 09:16

Wat MarijeR zegt is zeker een grote kern van waarheid. Er loopt hier vlakbij (NH) een cremello AMHA die verschrikkelijk krom op de beentjes staat (lijkt zelfs een karperruggetje te hebben), flinke onderbeet en ik verdenk hem ervan dat hij vorig jaar een dwergveulen heeft gebracht. Beestje heeft wel papieren en hij dekt iedere zomer merries van buitenaf. Zelfs een vriendin van mij brengt haar merrie (shet) naar deze hengst want ja: 'de kans is ook dat er een gezond veulen uit komt en dan heb je wel een leuk kleurtje. Dan ben ik er zo weer vanaf, zelfs wanneer het een hengstje is.'

:roll:

lailapri

Re: Kleurtjeshype steeds meer ten koste van kwaliteit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 09:27

Ik vind het jammer dat bij het gebit vaak niet verder wordt gekeken als over en onderbeet. Dus hengsten goedkeuren die geen beugel hoeven is wel echt de minimale eis als je het mij vraagt. Een gebruiksdier dat gekke afwijkingen in de kiezen heeft als steeds weer haken of heel scheef kauwt zou ik ook eens met een tand of dierenarts bespreken wat erfelijk zou kunnen zijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 11:03

MarijeR schreef:
paardjes123 schreef:

Ik kan niet oordelen over andere mini- stamboeken. Maar wat ik binnen het NAS zag waren stuk voor stuk mooi correct gebouwde dieren. Die ook als eenkleurig een goed vaderdier zouden zijn

Maar dan heb je het over de top van het stamboek. En een stamboek dat nog serieus selecteert.
Wat dekt er met een vet goedkeuring? Wat dekt er helemaal zonder papier omdat ie stippels heeft?
Bij het nmprs wordt alles ggk wat 2 ballen heeft en geen beugel nodig heeft. Daar loopt genoeg rond met een apart kleurtje wat dekt met de hoop dat ie het kleurtje doorgeeft maar jeetje wat als ie ook zijn hals doorgeeft? Of zijn kromme pootjes?
En wat denk je van amha's die om te huilen zijn van kwaliteit maar met een apart kleurtje? Die dekken helemaal veel want amha papier maakt ze ook nog eens duur ( |( )

En in dat topic AMHA x KWPN zei ik zoiets maar dan heel subtiel en werd daar vreselijk op afgebekt.
Maar je hebt idd gelijk.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-14 11:29

Bedoel je niet KWPN x AMHA?
Vind dat ook niets meer met fokken te maken hebben en veel te veel met gokken met de gezondheid van een veulen, maar goed, dat ben ik.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 13:27

Er is geen kwpnxamha hoor, wel een kwpn x mini ;)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 14:18

Bij die mini's (let niet op stamboeken) heb ik heel vaak mijn bedenkingen, ik zie er zoveel op bokt voorbij komen die zijn goedgekeurd en waarvan ik denk nou... het is dat hij een leuk kleurtje heeft... laatst ook een veulen, beest zag er gewoon uit alsof hij niet helemaal goed was :') en toch riep iedereen oeh en ah want het was zo'n mooie kleur.
Ik vraag me bij sommige ook af of het niet gewoon dwergen zijn (in heel lichte vorm). Als je die grote hoofden en de beentjes soms ziet...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 18:06

Ach, zoals Marije eerder aan geeft: als ie nog nat is en een leuk kleurtje heeft roept men al: aanhouden voor de hengstenkeuring!!

Gelukkig wordt het steeds strenger.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 18:38

Het Royal Belgian Palomino Stamboek heeft afstaand genomen van het keuren van mini hengsten met 'speciale' kleurtjes. Reden was omdat men echt het gevoel kreeg dat alleen daar het 'afval' van de andere stamboeken aangeboden werd.
Moet eerlijk zeggen ik heb er toen heel hard op gewaakt ivm correctheid en gezeurd ivm overnemen van 'oorspronkelijke' stamboek regels (iaw regels van de mini stamboeken in deze gevallen).
Nu keuren ze niets meer onder 110 cm.
Eigenlijk geldt hetzelfde ivm keuren van hengsten die van andere stamboeken komen (Welsh, shetlander, connemara, new forest, pba, noem het maar op!) ... ras eigenschappen worden in acht genomen bij het keuren, en dan wordt het kleur bekeken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 00:19

LadyMadonna schreef:
Er is geen kwpnxamha hoor, wel een kwpn x mini ;)

KWPN x NMPRS dan.