Patsab schreef:Ik ben zelf helemaal geen fokker maar het valt mij inderdaad ook op dat vooral de pony's tegenwoordig een aparte kleur moeten hebben en dat daarmee ook de hoofdprijs gevraagd word.
Als niet fokker maar wel paardenliefhebber heb ik nogal eens zwijmel momentjes als ik een zeldzame roodschimmel of koffievos voorbij zie komen, zal aan mij liggen dat ik dat mooi vind maar die zie ik tegenwoordig haast helemaal niet meer in tegenstelling tot 20 of 30 jaar geleden.
Ik kijk zelf altijd nog naar het paard zelf en niet naar zijn of haar kleur.
Ik heb nog een hele mooie donkere koffievos staan, en denk dat er vandaag een red roan veulen is geboren hihi. Die kleuren vind ik ook erg mooi toevallig. Maar een mooie lichtbruine mag er van mij ook zijn of een simpele vos. Toevallig dit jaar bij alle vier veulens kans op iets anders als alleen een basiskleur, maar de eerste is gewone maar knappe vos geworden en al verkocht.
Ik denk zelf dat kleurenfokkerij niet slecht hoeft te zijn juist omdat er vaak meerdere rassen in gemengd worden en de erfelijke gebreken dus minder kunnen worden als dat je binnen een ras blijft, ook zul je af en toe kleur terug moeten fokken maar desondanks kun je heel goed bezig zijn met verbeteren van exterieur, karakter, beweging, etc.
Ik probeer zelf ook rekening te houden met gebit en hoeven. Mij viel op dat alle don cremellos een super gebit hadden maar de appaloosa's een stuk minder. Punt om bij volgende kruizing rekening mee te houden.
)
en toch riep iedereen oeh en ah want het was zo'n mooie kleur.