Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Albert schreef:Je moet je wel afvragen bij die andere stamboeken, hoe die aparte kleurtjes daar terecht zijn gekomen en hoe serieus deze stamboeken dan te nemen zijn.
Het KWPN is niks te beroerd om, na gebleken kwaliteit, lees sportprestaties, ook zo'n hengst aan te nemen.
Bijvoorbeeld WV Saron, geen aparte kleur, maar wel op zijn eigen prestaties aangenomen. (en vrije bloedlijn)
Dus, geloof in je eigen apart gekleurde hengst, laat hem prestaties neerzetten in de sport en hij kan aangenomen worden.

besita schreef:misterA schreef:
Volbloed is over!
de volbloeden zijn ook veranderd t.o.v. 25 jaar geleden en hebben niets meer te bieden,De opmerking, "bloed moet" wil eigenlijk alleen maar zeggen,
bloeduitsrtaling moet,
zelfs voor de springpaardenfokkerij ben ik het helemaal met je eens![]()
een paard moet bloed hebben ( en niet alleen in uitstraling ) maar dat heeft in mijn ogen helemaal niks met een pure volbloed te maken

besita schreef:ik doe niet aan theorie , praktijk daar gaat het om
goede fokkers , ruiters etc kennen het verschil wel tussen een trage trapzak en een snel bloedpaard ..en dat heeft niks met volbloed inbreng te maken die eerste kan bvb net zo goed een Stakkato zijn en de tweede een Carthago terwijl je op papier het omgekeerde zou verwachten
Albert schreef:Als je een hengst hebt van een bepaald ras of type dan is de ultime beloning goedkeuring bij het betreffende stamboek.
Een Fjord in het Fjordenstamboek, een Welsh in het Welsh stamboek.
Heb je een KWPN gefokte hengst dan is goedkeuring bij het KWPN commercieel het beste wat je kan krijgen.
Daar wordt het paard niet beter van, maar de eigenaar wel.
Zo simpel is dat.
Zonder man of paard te noemen weet iedereen wel wat ik bedoel.
Albert schreef:Zonder man of paard te noemen weet iedereen wel wat ik bedoel.
Albert schreef:Nogmaals het gaat niet over de hengsten van Moravita want dat zijn barokke paarden die niet kwpn gefokt zijn.
Ik heb het over hengsten als bijv. James Bont.
Die heeft gewoon niet de kwaliteit die je van een kwpn dekhengst mag verwachten.
? Albert schreef:Nogmaals het gaat niet over de hengsten van Moravita want dat zijn barokke paarden die niet kwpn gefokt zijn.
Ik heb het over hengsten als bijv. James Bont.
Die heeft gewoon niet de kwaliteit die je van een kwpn dekhengst mag verwachten.
Albert schreef:Nee dat is niet moeilijk maar ik vind het niet nodig om individuele paarden af te kraken.
Maar helaas bleek mijn post voor jouw te onduidelijk en betrok je er onnodig een ander stamboek bij wat niets met het kwpn te maken heeft en dat vind ik erg jammer.

Albert schreef:Dus, springpaarden graag een fikse scheut volbloed, maar niet rechtstreeks.
Dan heb je wel een dillemma, want de volbloedkwaliteiten mendelen wel uit, dus eens zal de fokker er weer een moeten gebruiken. (eigenlijk bedoeld als vraag)
Wat betreft dressuurgefokte KWPN-ers:
Welk veredelingsbloed wil je hier dan?
Er zijn wel echt goede volbloeden waarvan ik denk dat ze het bij dressuurpaarden ook goed kunnen doen:
Denk aan Painters Row of Lauries Crusador, of toch die beste Gribaldivrije Trakehner zonder AV achtergrond, vanwege karakter.
Citaat:Het gros van de huidige toppaarden dankt het model en de daarmee gepaardgaande prestatie meestal aan de klassiek en harmonisch gebouwde NWP-hengsten in hun pedigree. Het zuidelijke VLN zette de kaarten veel meer op de Engelse Volbloeds en toen het NWP en VLN als WPN samengingen, moest die trend ook in het NWP- gebied worden doorgezet. Toen de paarden uit die combinaties Nederland in een keer als rijpaardenland op de wereldkaart zette, werden alle successen van die F1 kruisingen aan de Volbloeds toegeschreven. De huidige indexen laten echter onomstotelijk zien dat die conclusies voorbarig en niet juist zijn geweest. De fokwaarden van het KWPN leveren hiervoor glashard het bewijs.
Daar zijn 12 Volbloeds in opgenomen met actuele fokwaarden. Hun gemiddelde index van 85 voor het springen en 86 voor de dressuur is onthutsend slecht.
Met deze objectieve gegevens staat vast, dat de fokkerijdeskundigen met hun contraproductief beleid ongelijk hebben. De Volbloed voegt geen prestatievermogen toe. Volbloedtoevoer breekt deze dus juist af!

arie53 schreef:Albert schreef:Je moet je wel afvragen bij die andere stamboeken, hoe die aparte kleurtjes daar terecht zijn gekomen en hoe serieus deze stamboeken dan te nemen zijn.
Het KWPN is niks te beroerd om, na gebleken kwaliteit, lees sportprestaties, ook zo'n hengst aan te nemen.
Bijvoorbeeld WV Saron, geen aparte kleur, maar wel op zijn eigen prestaties aangenomen. (en vrije bloedlijn)
Dus, geloof in je eigen apart gekleurde hengst, laat hem prestaties neerzetten in de sport en hij kan aangenomen worden.
Je zou ook de vraag kunnen stellen hoe serieus het KWPN genomen moet worden als ze een dergelijke kwaliteit niet nemen.
sarabande schreef:Het topic gaat dus, zoals gebruikelijk niet meer over de KWPN fokkerij maar is inmiddels verzand in het weerleggen en uitleggen van uitspraken over anderen die door KWPN fokkers erkend willen worden en dit uiten door te gaan zeuren
Het topic en het verloop ervan bevestigd dus volledig mijn stelling, ik ben er niet trots op hoogstens niet verbaast