waarom zijn dravers zo goedkoop?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Re: waarom zijn dravers zo goedkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 19:51

Zaken vooruit, misschien....

Maar ik blijf wel realistisch, want je hoort tegenwoordig steeds meer dat een paard bezwijkt aan koliek, gewoon midden in de nacht, dat het je het paard dood of bijna dood (niet meer te helpen) aantreft.

Ik blijf wel realistisch. Ik weet dat hij nog 20 jaar mee kan.
Maar ik weet ook dat ik vanavond gebeld zou kunnen worden: Je paard heeft koliek.
En ik zal niet volgende maand al een paard kopen. Maar wanneer ik over mn verdriet heen ben.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 19:54

Volgens mij hebben paarden niet vaker koliek dan vroeger, Mijn paardje is 10 en de andere 4 maar ik ga niet bedenken dat m'n pony van 4 morgen dood kan zijn :P

Bedankt voor alle reacties weer, ik weet nu al zoooo veel meer van het ras dan voor ik dit topic starte. Erg leuk om te lezen :D

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 19:57

Citaat:
Uitsluiten in de fokkerij gebeurd in NL niet trouwens, maargoed, van slechte merries word dan alsnog weinig gefokt.

Niet? Als hier een merrie 2 nakomelingen heeft die de qualificaties niet halen is haar carrière als fokmerrie over.

Wagen en sulky is idd niet hetzelfde. En nee niet omdat ze de sulky aan volgas rennen zouden koppelen. Zoals al gezegd ze kunnen ook rustig sukkeldrafje doen. Maar het is anders.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:14

finnens schreef:
Bedankt voor alle reacties weer, ik weet nu al zoooo veel meer van het ras dan voor ik dit topic starte. Erg leuk om te lezen :D

Leuk om te lezen! :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:33

maralyn schreef:
Maar ik weet ook dat ik vanavond gebeld zou kunnen worden: Je paard heeft koliek.
En ik zal niet volgende maand al een paard kopen. Maar wanneer ik over mn verdriet heen ben.

Je kunt niet overal rekening mee houden toch?
Er kan altijd wat gebeuren en het is helemaal niet erg als je dan nog niet weet watvoor paard je wilt, daar kom je dan met de tijd vanzelf achter.
En koliek hoeft helemaal niet dodelijk te zijn.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:35

anneliesdj schreef:
maralyn schreef:

Je kunt niet overal rekening mee houden toch?
Er kan altijd wat gebeuren en het is helemaal niet erg als je dan nog niet weet watvoor paard je wilt, daar kom je dan met de tijd vanzelf achter.
En koliek hoeft helemaal niet dodelijk te zijn.

zal wat wezen als koliek altijd dodelijk is :') was ik me draver al 20 + x kwijt

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:39

F_Orumster schreef:
Leuk om te leren. Wat zijn de verschillende 'knoppen' dan, heb je concrete voorbeelden?

Een heel concreet voorbeeld is hoe wij als ruiters en menners een paard stoppen.. dit doen wij meestal door constante druk op de teugels totdat het paard afremt, en toenemende druk als het paard bij lichte druk niet afremt.
Tijdens de koersen staat er bij dravers eigenlijk altijd wat druk op de teugels als 'steun'.. met deze steun kunnen ze harder draven.. Je kan je dus voorstellen dat als jij als 'leek' met je draver een stukje flink doordraaft of zelfs harddraaft, en denkt ik wil weer rustig, je vervolgens druk geeft, en je paard denkt; mooi nu kan ik nog harder :Y)

Dat is wel een concreet voorbeeld van hoe de knoppen bij een draver net iets anders werken als bij een ander paard ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 22:10

Dat is ook het eerste waar je tegenaan loopt als je een uitgekoerste draver onder het zadel hebt.
Het vergt dus nog wel enige handigheid om die om te scholen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 08:32

Thioro schreef:
Citaat:
Uitsluiten in de fokkerij gebeurd in NL niet trouwens, maargoed, van slechte merries word dan alsnog weinig gefokt.

Niet? Als hier een merrie 2 nakomelingen heeft die de qualificaties niet halen is haar carrière als fokmerrie over.

Wagen en sulky is idd niet hetzelfde. En nee niet omdat ze de sulky aan volgas rennen zouden koppelen. Zoals al gezegd ze kunnen ook rustig sukkeldrafje doen. Maar het is anders.[/]

Al wil je hier 20 veulens fokken zonder record :+ ....

zowiezo verwacht je van een draver heel ander werk dan van een paard op de weg bijv.
Het zijn gewoon twee verschillende dicipline's en dat vergeten mensen wel eens, dan vinden ze het raar dat het niet lukt voor de kar.
Het is toch ook niet gek als Bonfire de slidingstop niet begrijpt :)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 08:38

Ragdollcat schreef:
Nou jouw ouwe trouwe poownie van nog maar pas 11 jaar zal heus nog heel lang meegaan met wat geluk en gezondheid. voor een kruising fjord is 11 jaar helemaal niet oud (weet ik uit ervaring).

Dravers zijn juist vaak heel relaxed en braaf. Dat ze vaak zo pittig zijn komt natuurlijk door vele krachtvoer wat erin gaat en dat is ook nodig voor de trainingen en het koersen.

Maar eenmaal als rijpaard/ plezier paard wordt ie al gauw makkelijker ivm dat er niet zoveel krachtvoer meer gegeven wordt en meer ruwvoer, dat is ook waar je naar kijken moet, vaak maakt dat al een verschil. En natuurlijk hangt het van het karakter af en de opvoeding en van hoe ermee is omgegaan.

Ik ben het hier toch niet mee eens, dravers krijgen heus niet het hele jaar door extreme hoeveelheden krachtvoer, en krijgen net zoveel ruwvoer als recreatiepaarden.

Ik denk niet dat ze rustiger worden ivm minder krachtvoer, ik denk omdat er minder van ze gevraagd word en ze dus minder vaak aan de adrenaline zitten.
Ik ken er een aantal die door hun nieuwe eigenaar op weinig krachtvoer gingen maar nog wel elke week een 'snelwerkje' kregen, die blijven veel drukker dan de buitenritters/bakwerkers :)

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 08:40

Fijn topic om wat info te krijgen! Ik ga namelijk morgen bij een stal in NH kijken naar een draver. Ruin van 1.63. Breder gebouwd. Heeft de galop goed onder de knie, maar moet wel nog wat leren. Hij wordt dit jaar 5.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 08:41

Welk paard is 't ?

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 08:57

Staat op mp. Bij Stal Westfriesedijk

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 12:48

ruitje schreef:
Ik denk niet dat ze rustiger worden ivm minder krachtvoer, ik denk omdat er minder van ze gevraagd word en ze dus minder vaak aan de adrenaline zitten.
Ik ken er een aantal die door hun nieuwe eigenaar op weinig krachtvoer gingen maar nog wel elke week een 'snelwerkje' kregen, die blijven veel drukker dan de buitenritters/bakwerkers :)

En ik ken er eentje die drukker/ heter op nog geen halve kilo muesli dan een koerspaard vol op krachtvoer en in training... :Y)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 18:27

fransje23 schreef:
ruitje schreef:

En ik ken er eentje die drukker/ heter op nog geen halve kilo muesli dan een koerspaard vol op krachtvoer en in training... :Y)

Zoals wat ik al zei, is ook van karakter afhankelijk. Het is niet alleen bij dravers, bij elke ras kom je wel hete/ pittige paarden tegen of ze nou veel of weinig krachtvoer krijgen of niet.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 18:40

x_Irisje_x schreef:
Staat op mp. Bij Stal Westfriesedijk

Kan nog fijn draven zie ik, mooi paard. :) Veel succes.

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 22:03

Dank je!

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 22:40

nou, ze heeft hier 1 week lang de emmer van de andere pony uitgelikt... die wat klein was en dus wat biks kreeg.... nooit weer, tenzij ik zelfmoorneigingen heb...

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 22:59

Gooide de mijne één dag op 5 kilo haver, 2 dagen later niks meer van te merken.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 23:06

xSlvna schreef:
Gooide de mijne één dag op 5 kilo haver, 2 dagen later niks meer van te merken.

wil ik... perongelijk meegevoerd met de manegepaarden.... een week lang me leven niet zeker geweest...

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 23:10

Wat heb jij dan voor een maf paard? Mijne stond standaard op 1 kilo sportbrok of haver.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 23:13

xSlvna schreef:
Wat heb jij dan voor een maf paard? Mijne stond standaard op 1 kilo sportbrok of haver.

toen ze hier kwam stond ze op de bix... enorm doordrammen, geen rem erop ( plat door de bocht ingalop ) en rechtopstaan.... overgeschakeld op musli zonder. wat een verschil !

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 23:13

Mijne reageert ook heel heftig op brok ja. Je merkt het verschil al wanneer ze een keer een handje krijgt, laat staan een kilo :=

karenwrmdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 23:15

ik krijg er ook absoluut geen hoogte van, bij mij op stal staat ook een draver, en een prachtmerrie dat het is!

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 23:19