Het evenwicht in de bouw van een sportpaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 17:13

Pipo"]
[quote="Lovely schreef:
Nee, omdat de manier van bewegen van voor- en achterbeen essentieel anders is.

Ik heb het over een rolover paard he. Niet over een ideaal gebouwd paard. Wat dat dan ook moge zijn.........verschillen de meningen ook heftig over.

HEt achterbeen heeft meer gewrichten en maakt inderdaad een andere beweging.

Maar zal dezelfde ruimte moeten afleggen als het voorbeen. Als dat voorbeen dan lang is, en het achterbeen normaal. Zal het achterbeen een grotere pas moeten maken om het voorbeen bij te blijven.

Op de fotos.............kan je zien.......voorbeen eerst. En dat is niet de situatie die je wil voor een sportpaard lijkt mij.
[/quote]

Wat is een rolover paard?

Het achterbeen is anders en beweegt ook anders. Als je een plakkertje plakt op de hoef, dan zul je zien dat de vorm van de beweging anders is. En omdat de vorm anders is, slaat het nergens op dat het achterbeen een grotere beweging moet maken. Vlakker misschien, maar niet groter. En daarmee heb je ook gelijk de verklaring waarom paarden met een ge-wel-dig voorbeen altijd zo kloterig lopen met hun achterpootjes.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 17:16

Lovely"]
Wat is een rolover paard?[\quote]

Een paard wat over zijn kop rolt?

[quote="Lovely schreef:
Het achterbeen is anders en beweegt ook anders. Als je een plakkertje plakt op de hoef, dan zul je zien dat de vorm van de beweging anders is. En omdat de vorm anders is, slaat het nergens op dat het achterbeen een grotere beweging moet maken. Vlakker misschien, maar niet groter. En daarmee heb je ook gelijk de verklaring waarom paarden met een ge-wel-dig voorbeen altijd zo stinkmodderrig lopen met hun achterpootjes.

Juist... en als die een normaal voorbeen zouden hebben. leek het achterbeen ineens helemaal niet meer zo slecht...

Anoniem

We hebben het toch over de ruimte die het paard pakt???

Want jij hebt het volgens mij over iets anders.

Rol over paard: zoals ceasario al schreef.......paard wat op het voorbeen land.

Anoniem

Missouri: ik bedoel maar.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-11-03 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Sprintje

Ja dus we zijn het weer eens dat de afdruk die je in het zand kan meten voor en achter gelijk is OK dan!

wat de beenstand is die die afstand dus veroorzaakt is dan het volgende punt. En dan zie je dus op de eerder geplaatste foto! En niet meer exact verticaal staand voorbeen om de massa te dragen, en een voorbeen wat dan ook nog de volledige massa moet dragen omdat het later van de grond komt dan het achterbeen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 17:17

Missouri schreef:
Juist... en als die een normaal voorbeen zouden hebben. leek het achterbeen ineens helemaal niet meer zo slecht...

En daarmee........zijn we het weer eens in dit topic.

Dat lange voorbeen he Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 17:18

Sprintje schreef:
Ja dus we zijn het weer eens dat de afdruk die je in het zand kan meten voor en achter gelijk is OK dan!

wat de beenstand is die die afstand dus veroorzaakt is dan het volgende punt. En dan zie je dus op de eerder geplaatste foto! En niet meer exact verticaal staand voorbeen om de massa te dragen, en een voorbeen wat dan ook nog de volledige massa moet dragen omdat het later van de grond komt dan het achterbeen.

OK dan!
En de conclusie dat Pipo het wel zo bedoelt..........maar het knap verrot verwoord Haha!

Zullen we nu weer met modder gaan smijten, want het is wel F A waar we op discusseren he Haha! Cool

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 17:19

Pipo"]
[quote="Missouri schreef:

[/quote]

Ja of dus een kort voorbeen wat een te grote pas wil maken Verward

Anoniem

De passen zijn voor en achter even groot. Punt.

Missouri

Pipo"]
[quote="Missouri schreef:

[/quote]

Want de afstand is hetzelfde... en komen we weer op luchtgemaai.
Waar ik vanavond eens een meting op ga doen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 17:20

Missouri: plak eens reflecterende dingetjes op die hoeven en ga dan filmen Knipoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 17:21

Sprintje schreef:

[/quote]

Dus we willen geen paard met een lang voorbeen, en geen paard met een kort voorbeen.

Een paard wat dus perfect in evenwicht staat Verward

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 17:22

Lovely schreef:
Missouri: plak eens reflecterende dingetjes op die hoeven en ga dan filmen Knipoog.

Goeie tip!!
Ik hoop dat ik Tequila Sunrise in de bak mag doen, maar een EK pony... dat zal wel niet Haha!

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 17:22

Pipo"]
[quote="Sprintje schreef:

Dus we willen geen paard met een lang voorbeen, en geen paard met een kort voorbeen.

[/quote]

Tjaa, het perfecte paard, dat willen we inderdaad allemaal wel! Maar hoe reeel is dat???

Maar goed we moeten er wel ons best voordoen Haha! en er goed over nadenken (hihi dat is vandaag wel gelukt )
Laatst bijgewerkt door Sprintje op 18-11-03 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 17:24

Pipo schreef:

Alles waar TE voor staat is niet goed zei een wijze man ooit...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 17:25

Ja dat reele.................zullen we daar een nieuwe discussie over beginnen.

Ik denk niet haalbaar...........of erg moeilijk haalbaar maar goed!

OOk denk ik, dat we een leuke discussie hebben............maar ik helaas geen zak aan mijn werk heb gedaan.

En nu vanavond de klos ben Bloos

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 17:29

Fok technisch gezien ga je dan dus wel veranderen, want een lang voorbeen lijkt me nu dus ongewenst, omdat je dus een paard goed in evenwicht hebt staan... Toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 17:30

Dat denk ik ook Adriana.........en daarom ben ik ook van mening dat een bergopwaarts gebouwd dus niet zo gefokt moet worden. OMdat je dan teveel belasting krijgt.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-03 18:01

Pipo"]
[quote="Samsam schreef:
Afbeelding

Een draf is een tweetact toch?

Hoe komt het dat HOhenstein hier DRIE benen al van de grond af heeft?

En wat moet hij nu doen, om te voorkomen dat hij niet onderuit gaat?
[/quote]

Het linkerachterbeen zo snel mogelijk neerzetten!!!!!!!!!!

Even voor alle duidelijkheid het gaat hier om de bouw van DIT paard en de daaruit voortkomende bewegingen.
Met een (1) paard meten wil nog niet zeggen dat deze meting van toepassing is op alle paarden. Paarden bewegen immers niet allemaal gelijk en dat heeft met de bouw te maken.

Op deze foto is duidelijk te zien dat dit paard het volle gewicht op een voorbeen heeft staan. Dit voorbeen staat niet verticaal onder de massa maar is schuin naar achteren geplaatst. Voor degenen die thuis aan het oefenen zijn, probeer dat zelf eens te doen op een arm of om het gemakkelijker te maken op begin eens op een been!!!!!!

Verder heeft dit paard de afzet al gemaakt met het rechterachterbeen. Dit paard kan dus GEEN zweefmoment meer maken. Het zweefmoment kan alleen maar plaatsvinden als de bovenlijn horizontaal is.
Dat is vervolgens te controleren door een lineaal vanaf de schoft over het hoogste punt op de croupe te leggen.
Deze lijn loopt niet horizontaal maar in schuin opwaartse richting. Ook voor een paard (alhoewel daar gemakkelijk over gedacht wordt) is het bepaald niet eenvoudig om telkens met een gewicht van 500 kilo op een schuin geplaatst voorbeen te moeten balanceren. Daar is het voorbeen helemaal niet voor gebouwd!!!!!

Om nu iets weer van het evenwicht te verkrijgen en het voorbeen te ontlasten, moet dit paard razendsnel het linkerachterbeen op de grond plaatsen. De stuwingsfase met het rechterachterbeen heeft immers al plaatsgevonden en met een voorbeen kan een paard NIET stuwen.
Het volgende dragende en stuwende been is dus het linkerachterbeen.
Dat linker achterbeen zal niet vlak achter het linkervoorbeen uitkomen want dan staat het paard immers met het volle gewicht op het linker voor -en achterbeen die heel kort bij elkaar staan en ook in die positie kan hij lateraal niet in evenwicht blijven. Vooropgesteld dat een paard dit zou kunnen doen, dan zou het letterlijk van omvallen.
Hij moet dus het linker voor- en achterbeen redelijk ver uitelkaar zetten om het lengtegewicht enigzins redelijk over twee dragende benen te verdelen.
Om het linker voorbeen weer van de grond te krijgen, moet dit paard eerst het linker achterbeen op de grond plaatsen. Om het gewicht van het ene achterbeen over te plaatsen op het andere achterbeen moet het dragende achterbeen redelijk recht staan.
D.w.z. de hoeken vanuit het zitbeen naar het knie -en spronggewricht worden een rechte lijn. Overheveling van het gewicht van het ene been op het andere been kan immers alleen maar plaatsvinden als het dragende gedeelte recht is. Ook wij verplaatsen in de beweging ons gewicht van het ene been op het andere been als het recht onder de massa staat.
Als we vervolgens een rechte lijn vanuit het hoogste punt van de croupe naar de grond trekken dan komt het achterbeen daar precies aan de grond. Gemeten vanaf het afzettende rechter achterbeen tot aan deze rechte lijn dan bedraagt deze afstand precies 2.5 cm.
Als we nu een verticale lijn trekken vanuit de bovenste punt van het dragende voorbeen (precies tussen beide voorbenen) naar beneden dan wordt op deze lijn het gewicht van het ene voorbeen op het andere voorbeen overgenomen.
Vanuit deze verticale lijnen meten we 2.5 cm naar rechts en zie daar komt het voorbeen aan de grond.
De afstand die het achterbeen en het voorbeen gelijk afleggen om dit paard 2.5 cm in absolute afstand voorwaarts te brengen.
Om deze absolute afstand van 2.5 cm te realiseren moet het voorbeen een afstand van 4 cm. (de afstand tussen beide voorbenen) overbruggen. Het voorbeen maakt dus een grotere pas dan het achterbeen.
Dit houdt in dat het voorbeen over een langere tijdsperiode meer gewicht te verwerken krijgt dan het achterbeen.

Als we dit allemaal hebben uitgewerkt en op ons hebben laten inwerken, kunnen we vervolgens concluderen hoe dit paard WEL had moeten bewegen en wat de gevolgen van deze beweging zijn.
Waarom deze paarden met geen mogelijkheid tot de TOPdressuur doordringen zolang er gelukkig nog paarden met een evenwichtsskelet zijn die dat wel kunnen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 18:19

Voor de liefhebber.

http://www.horsemanpro.com/articles/impulse.htm

Is competition dressage
different to classical dressage?

http://www.chilternrider.co.uk/Archives/A-classic.htm

Citaat:
The horse must be straight i.e. he tracks with his hind legs exactly into the hoof prints of the fore legs on straight and bent lines and also bends all of the joints equally. This is vital if he is to perform at his maximum. If only the hocks bend as opposed to all three joints then the horse would put too much strain on the hock joint and spavins could develop. It is only after this phase has been completed and the horse is in self-carriage that the horse will go on to further his gymnastic education in the movements of the high school.
Laatst bijgewerkt door ceasario op 18-11-03 18:44, in het totaal 3 keer bewerkt

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 18:25

Ok Anna, Maar hoe zien de hoef afdrukken in het zand er dan uit???? En hoe legt de achterhand dan de extra afstand af die de voorbenen wel maken??? Hoe ziet dat eruit als je alleen naar de hoefafdrukken kijkt, en niet hoe die afdrukken daar gekomen zijn???

Volgens mij is de grotere pas die dit paard zou maken loze lucht, en komt het voorbeen dus veel minder ver weg op de grond neer dan dat je zou zeggen aan de hand van deze foto!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 18:37

Volgens mij heeft elk paard het been naar achteren voor het zweefmoment.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 18:43

Afbeelding

Dit bedoel ik zo'n beetje, maar dan dus met een paar lijnen. Voor en achter is de paslengte dus niet gelijk, maar de afdruk in het zand is dus wel gelijk!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 18:47

Sprintje schreef:
Afbeelding

Dit bedoel ik zo'n beetje, maar dan dus met een paar lijnen. Voor en achter is de paslengte dus niet gelijk, maar de afdruk in het zand is dus wel gelijk!

Die achterbeen -voeten klopt niet.

Rechtsachter is klaar met neer zetten En linksachter gaat nog iets naar voren inzetten. Die teen komt nog omhoog.
Linkervoor is het stunend been en rechtsvoor gaat naar voren zetten omdat hij steunt rolt over het voorbeen
Volgens ons Lachen
Laatst bijgewerkt door ceasario op 18-11-03 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 18:48

Sprintje, dat is bij elk paard zo. Zonet nog even snel gekeken bij mijn eigen, die zeker géén te lang voorbeen heeft of zelfs maar een nanometertje bergop gebouwd is. Dat verschil komt dus gewoon door de verschillende vormen van bewegen van voor- en achter been.