Natascha dH schreef:@ Essedepessie en @ quarterH
Hoeveel mensen die in NL western rijden hebben zelf (als mens) een non pro futurity prospect (ik bedoel ruiterkwaliteiten) of het geld om een pro het te laten doen?
Dat is een puntje van de ijsberg. Daarna komen een heleboel ruiters die green as grass en rooky willen rijden. Daarvoor maakt het niet uit dat het paard later gestart is, als ie het maar netjes geleerd is.
En dan heb je nog een heleboel mensen die een leuk westernpaardje zoeken, toch graag een bekend papier zien. Misschien omdat ze willen groeien met het paard in de sport, misschien omdat ze het leuk vinden om iets van de ouders te weten over aanleg e.d.
(vergelijk: Adelinde Cornelissen kan echt niet alle Jazz nakomelingen rijden, hij heeft er zo'n 600 per jaar gehad, waar denk je dat die allemaal blijven? Die staan ook gewoon op de pensionstal om de hoek bij een "gewone" M-ruiter)
En deze mensen hebben voor een groot deel ook helemaal geen NRHA ambities, dus die gaan lekker AQHA en WRAN starten, ook allround. Dan is dit nog steeds een goed paardje, goed gefokt, gezond en voor iemand die een maatje voor 15 jaar wil hebben een zeer geschikt dier. En dan heeft ie nog steeds een bepaalde waarde. Ja, hij zal geen € 30.000,= prijsgeld winnen, dus € 25.000,= zal ie nu inde verkoop niet opbrengen, maar zo laag als jullie 'm inschatten vind ik te weinig.
En zoals eerder gezegt: je koop een droom
Maar jou droom is niet mijn droom......
(ik heb dus ook geheel geen futurity ambities, maar ben wel fanatiek wedstrijdruiter...)
klopt maar dat betekend dus wel gewoon dat de waarde afneemt als ze met goed papier later worden aangereden. je hebtmij nergens horen zeggen dat dat erg is. maar zo werkt het wel.
want de mensen die rookie rijden geven over het algemeen minder uit aan de aanschaf van een paard dan die mensen die daadwerkelijk een futurity prospect zoeken.
dus nee, het is zeker niet erg maar heeft gewoon wel concequenties waardoor het in dit geval (de little gump waar het nu over gaat) logisch is dat het paard is afgenomen in waarde tov 1,5 geleden ipv toegenomen.
omdat hij dus van 'mogelijk hoger niveau' naar 'gewoon leuk rookie/aqha/all around' niveau is gegaan, en daar betaal je nu eenmaal minder voor.
ik heb paard niet onder het zadel gezien dus of 7,500 of 5000 teveel/te weinig is kan ik zo moeilijk zeggen. bij slecgt gereden is 5 de max. bij goed gereden kan het inderdaad hoger worden dan 7,500. echter dat is aan de advertentie nu niet af te lezen/zien. (geen rijfotos of wedstrijd ervaring of filmpje)