[WN] prijs voor een quarter anno 2012

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 12:14

Natascha dH schreef:
@ Essedepessie en @ quarterH
Hoeveel mensen die in NL western rijden hebben zelf (als mens) een non pro futurity prospect (ik bedoel ruiterkwaliteiten :+ ) of het geld om een pro het te laten doen?
Dat is een puntje van de ijsberg. Daarna komen een heleboel ruiters die green as grass en rooky willen rijden. Daarvoor maakt het niet uit dat het paard later gestart is, als ie het maar netjes geleerd is.

En dan heb je nog een heleboel mensen die een leuk westernpaardje zoeken, toch graag een bekend papier zien. Misschien omdat ze willen groeien met het paard in de sport, misschien omdat ze het leuk vinden om iets van de ouders te weten over aanleg e.d.
(vergelijk: Adelinde Cornelissen kan echt niet alle Jazz nakomelingen rijden, hij heeft er zo'n 600 per jaar gehad, waar denk je dat die allemaal blijven? Die staan ook gewoon op de pensionstal om de hoek bij een "gewone" M-ruiter)

En deze mensen hebben voor een groot deel ook helemaal geen NRHA ambities, dus die gaan lekker AQHA en WRAN starten, ook allround. Dan is dit nog steeds een goed paardje, goed gefokt, gezond en voor iemand die een maatje voor 15 jaar wil hebben een zeer geschikt dier. En dan heeft ie nog steeds een bepaalde waarde. Ja, hij zal geen € 30.000,= prijsgeld winnen, dus € 25.000,= zal ie nu inde verkoop niet opbrengen, maar zo laag als jullie 'm inschatten vind ik te weinig.

En zoals eerder gezegt: je koop een droom
Maar jou droom is niet mijn droom......
(ik heb dus ook geheel geen futurity ambities, maar ben wel fanatiek wedstrijdruiter... :P )

klopt maar dat betekend dus wel gewoon dat de waarde afneemt als ze met goed papier later worden aangereden. je hebtmij nergens horen zeggen dat dat erg is. maar zo werkt het wel.
want de mensen die rookie rijden geven over het algemeen minder uit aan de aanschaf van een paard dan die mensen die daadwerkelijk een futurity prospect zoeken.
dus nee, het is zeker niet erg maar heeft gewoon wel concequenties waardoor het in dit geval (de little gump waar het nu over gaat) logisch is dat het paard is afgenomen in waarde tov 1,5 geleden ipv toegenomen.
omdat hij dus van 'mogelijk hoger niveau' naar 'gewoon leuk rookie/aqha/all around' niveau is gegaan, en daar betaal je nu eenmaal minder voor.

ik heb paard niet onder het zadel gezien dus of 7,500 of 5000 teveel/te weinig is kan ik zo moeilijk zeggen. bij slecgt gereden is 5 de max. bij goed gereden kan het inderdaad hoger worden dan 7,500. echter dat is aan de advertentie nu niet af te lezen/zien. (geen rijfotos of wedstrijd ervaring of filmpje)

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 12:52

hollywood86 schreef:
Erg laag zitten met de waarde? Al heb je topsail whiz op de merrie, als het merriemateriaal verder van het niveau ''bospony'' is, dan wordt het paard gewoon niet meer waard.
Als het paard dan tenminste nog prestaties heeft, maar dat is ook niet het geval, integendeel, voor de fanatieke sportruiters loopt het paard achter op het schema. Voor eenzelfde prijs is een paard ook te koop wat nog wel op tijd kan zijn.

Je moet zeker niet vergeten dat de DRHA met de rookie en de gag tegenwoordig ook een aardig niveau heeft. Tegenwoordig moet je wel een 70 rijden om in de top te zitten. Daar heb je ook een bijbehorend paard voor nodig en dat haal je niet met de zoveelste bospony.

Even als vergelijk, hoe is Bo gefokt en hoelang heb jij er over gedaan om een 70 te rijden?
Niet om gemeen te doen, maar gewoon als IMO een goed voorbeeld.
Waarom kan een leuk rijdende tiener het met deze merrie en hulp van een goede trainer en fanatieke ouders die met de tiener stad en land afrijden het ook niet redden tot een 70+ (net als jij)?

quarterH

Re: prijs voor een quarter anno 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 13:09

natuurlijk kan dat, er staat toch nergens dat dat NIET kan?

staat volgens mij alleen dat het paardje op dit moment (afhaneklijk van hoe het gereden is) niet meer dan X waard is.
gezien de markt ed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 13:31

Natascha dH schreef:
Even als vergelijk, hoe is Bo gefokt en hoelang heb jij er over gedaan om een 70 te rijden?
Waarom kan een leuk rijdende tiener het met deze merrie en hulp van een goede trainer en fanatieke ouders die met de tiener stad en land afrijden het ook niet redden tot een 70+ (net als jij)?

Zó, dat zijn nog eens wat (foutieve) aannames in 1 zin.
Al is het compleet offtopic, maar ik denk dat jij je behoorlijk vergist.

De brutaliteit om suggesties te wekken die totaal niet waar zijn, is niet alleen kwetsend, maar ook nog eens buitengewoon onbeschoft. Ik kan je alleen verklappen dat ik helaas afhankelijk ben van een paar goede vrienden die mij brengen naar show.

Dat ik niet bij de pakken neerzit en toch in binnen- en buitenland aan start kom, wilt echter niet zeggen dat dat allemaal makkelijk geregeld is. Overigens heb ik niet eens een trainer, dus ook daar gaat jouw aanname mank.

Daarnaast (losstaand van bovenstaande) het feit dat mijn paard niet te vergelijken is met een paard wat enkel een goede vader heeft, nogmaals, een goed paard wordt geboren uit 2 goede ouders, waarbij de moeder eigenlijk nog het belangrijkst is.

Voor een volgende keer adviseer ik je dus enkel valide uitspraken te doen die gebaseerd zijn op kennis en feiten en niet enkel op roddel en achterklap.

Ik zal je anders binnenkort wel even in persoon uitleggen hoe dat werkt :evaw:

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 14:02

Natascha dH schreef:

Op de man te spelen in plaats van op de bal is nergens voor nodig als je het mij vraagt, doet namelijk totaal niet ter zake. (En ik ben al lang blij te zien dat er daadwerkelijk ook mensen meepraten die iets gepresteerd hebben in plaats van in een boekje te hebben gelezen hoe het allemaal zit in de reining etc.).

Eerlijk gezegd maakt het feit dat er goede jonge paarden staan die rond de 5000 euro opbrengen het alleen nog maar vreemder voor mij dat er ook paarden boven de 10 met mankementen worden aangeboden voor 4 a 5000 euro.... hoewel het topic al de 10 pagina grens overschreden heeft snap ik dat nog steeds niet.

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 14:50

hollywood86 schreef:
Zó, dat zijn nog eens wat (foutieve) aannames in 1 zin.
Al is het compleet offtopic, maar ik denk dat jij je behoorlijk vergist.

De brutaliteit om suggesties te wekken die totaal niet waar zijn, is niet alleen kwetsend, maar ook nog eens buitengewoon onbeschoft. Ik kan je alleen verklappen dat ik helaas afhankelijk ben van een paar goede vrienden die mij brengen naar show.

Dat ik niet bij de pakken neerzit en toch in binnen- en buitenland aan start kom, wilt echter niet zeggen dat dat allemaal makkelijk geregeld is. Overigens heb ik niet eens een trainer, dus ook daar gaat jouw aanname mank.

Daarnaast (losstaand van bovenstaande) het feit dat mijn paard niet te vergelijken is met een paard wat enkel een goede vader heeft, nogmaals, een goed paard wordt geboren uit 2 goede ouders, waarbij de moeder eigenlijk nog het belangrijkst is.

Voor een volgende keer adviseer ik je dus enkel valide uitspraken te doen die gebaseerd zijn op kennis en feiten en niet enkel op roddel en achterklap.

Ik zal je anders binnenkort wel even in persoon uitleggen hoe dat werkt :evaw:

Hohoho, Y;(
Dit wordt niet goed gelezen.
Het is echt als voorbeeld bedoeld dat er van leuk paard een heel goed paard te maken is, ook al is het de futurityleeftijd gepasseerd.
En ik zeg nog, niet gemeen bedoelt. Maar een fanatiek iemand zoals jij (dat compliment heb je toch niet overheen gelezen) met fanatieke hulp (is ook niet negatief) kan heel ver komen. Er staat helemaal niets verkeerds, maar blijkbaar zijn er lange tenen. Sorry daarvoor. Niet zo bedoeld.
Zelf ben je wel vaak heel ongezouten, dus nu niet bij mij zo lezen svp.

En dit wil ik best nog eens met je bepraten, geen probleem.

**edit: d-t-tje**
Laatst bijgewerkt door Natascha dH op 26-04-12 15:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 15:10

Natascha, wat Hollywood juist aangeeft is dat zijn hulp niet zo fanatiek is. Het zinnetje ´net als jij´, in jouw post, komt daardoor een beetje over alsof je denkt dat Hollywood makkelijk overal door zijn ouders naartoe wordt gesleept. Dat is niet zo, hij is zelf weliswaar fanatiek maar zijn hulp minder. Nou ja, de hulp die hij zelf om zich heen verzamelt is wel fanatiek hoor :j maar da´s toch anders dan wanneer je ouders altijd voor 100% achter je staan en met je meedenken, dingen voor je regelen, etc. ...

Daarbij is het paard van Hollywood wel degelijk goed qua achtergrond, deze komt uit een uitstekende moederlijn en een goede vaderlijn. Vooral dat eerste, die moederlijn, missen veel mensen vaak. Want je kunt best ´een leuke Hollywood Dun It´ hebben staan, als de moederlijn vervolgens geen deuk in een pakje boter heeft gereden, zegt dat nog niks over de kwaliteiten van een paard.

Overigens zie je dat in de dressuur ook, mensen selecteren hun hengsten heeeel precies, maar pleuren ´m dan op elke merrie, of op hun supergewone stamboekmerrie (en zijn dan verbaasd dat er niks bijzonders uitkomt). Ik zou juist per merrie kijken wat daarop aansluit, zowel qua karakter als qua bouw. Je kunt best Totilas op een draver zetten, dan komt er nog altijd een oliebol uit (nou haat ik dravers, voor als dat nog niet duidelijk was :D ). Zelfde geldt met Quarters.

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 15:34

Misschien niet helemaal een goed voorbeeld qua afstamming in dit topic. Maar dan wel qua leeftijd, dat moeten jullie me nageven.

Maar om me dan gelijk onbeschoft te noemen, dat mag ik toch wel van me afzetten, hoop ik.

Petje af voor zijn inzet. Heb, nogmaals, niet bedoeld dat het allemaal aan kwam waaien. Bedoelde alleen dat inzet ook veel kan doen. Maar voorbeelden zijn om dingen duidleijker te maken en daar ben ik gruwelijk in mislukt, dat blijkt wel.

Moederlijn doet zeker ook veel. Niet voor niets dat sommige hengstenhouders daarop selecteren eer ze je een dekking verkopen.

mommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 16:57

@essiedepessie, thnx +:)+

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 17:01

sallandval schreef:
Op de man te spelen in plaats van op de bal is nergens voor nodig als je het mij vraagt, doet namelijk totaal niet ter zake. (En ik ben al lang blij te zien dat er daadwerkelijk ook mensen meepraten die iets gepresteerd hebben in plaats van in een boekje te hebben gelezen hoe het allemaal zit in de reining etc.).

(Offtopic) Misschien moet @hollywood86 ook kunnen incasseren in plaats van alleen maar uitdelen.
Hij kan zelf ook zeer kwetsend zijn naar andere , in zijn ogen mindere, ruiters.

Ik heb respect voor elke ruiter die op zijn manier het beste uit zijn paard probeert te halen en dat probeert te bereiken wat in zijn vermogen ligt.
Maar vind niet dat een ander het recht heeft zich daar denigrerend over uit te laten.

Ik heb respect voor wat @hollywood86 of bijv quarterH over hebben voor de sport, maar vind niet dat zij dan anderen het gevoel moeten geven dat, als zij een ander doel hebben, ze dan geen westernsport beoefenen.

Op het moment moeten veel mensen bezuinigen en dat is dan in veel opzichten te merken.
Aangezien de paarden (sport) een luxe is, wordt daar vaak als één van de eerste dingen op bezuinigt.
Zolang de paarden nog verkocht worden is het goed en anders zullen ze echt moeten zakken met de prijs of het paard nu meer waard is of niet.

De hele goede paarden zullen nog steeds wel een goede prijs opleveren maar de middenmoot zal helaas toch moeten zakken in de prijs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 17:09

sliding schreef:
sallandval schreef:

(Offtopic) Misschien moet @hollywood86 ook kunnen incasseren in plaats van alleen maar uitdelen.
Hij kan zelf ook zeer kwetsend zijn naar andere , in zijn ogen mindere, ruiters.

Incasseren prima, maar dat is wat anders dan valse aannames voor lief nemen die gewoon echt niet waar zijn.
Je mag mijn rijstijl poedersuiker afkraken, je mag mij een arrogant en naar persoon vinden, maar doe het dan wel graag op basis van de juiste informatie :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-04-12 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

mommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 17:11

@sliding +:)+ dank je wel voor je reactie
Begon mij ook op te vallen dat er vaak "offtopic" gereageerd wordt...jammer dat mensen zich zelf zo snel aangevallen voelen en menen hierop te moeten reageren :? _/-\o_ sonde van dit onderwerp.

Ik zeg maar zo...mensen help elkaar *D ! Blijf geinteresseerd :D

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 17:12

hollywood86 schreef:
Incasseren prima, maar dat is wat anders als een valse aannames voor lief nemen die gewoon echt niet waar zijn.
Je mag mijn rijstijl poedersuiker afkraken, je mag mij een arrogant en naar persoon vinden, maar doe het dan wel graag op basis van de juiste informatie :)

Dan moet jij wel mijn hele tekst lezen. :)
Citaat:
Ik heb respect voor wat @hollywood86 of bijv quarterH over hebben voor de sport, maar vind niet dat zij dan anderen het gevoel moeten geven dat, als zij een ander doel hebben, ze dan geen westernsport beoefenen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 18:02

Nou mensen, ik weet van mezelf nou eenmaal dat ik soms zo reageer dat het valt uit te leggen als zijnde persoonlijk... (als ik dat niet bedoel) maar als mensen met namen gaan beginnen vind ook ik het een beetje te persoonlijk worden en zal ik er wat van zeggen. Of dat nou door miepje of klaasje gebeurt en of het nou om 'Dollie Draver' gaat of over 'Lil Joe Cash' himself.

Dus: no offense maar graag discussie tegen standpunten en of ideeen ipv jegens namen en rugnummers.

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 19:12

Heel belangrijk vind ik bij het paard wat te koop wordt aangeboden:
is het een 4-jarige die niks kan omdat het geen talent heeft OF
is het een 4-jarige die gewoon wat laat is maar onder het zadel gevoel geeft talent te hebben.

Als het eerste het geval is, is het paard op zich niet zoveel waard en kan leuk recreatief worden gebruikt.
Als het tweede het geval is, ligt bij mij de vraagprijs al veel hoger gewoon omdat het paard nog niet de potentie heeft gehad zich te bewijzen.

En nog even wat aan iedereen:
JA, wij proberen onze jonge paarden zo dusdanig te "brengen" dat ze futurities/derbies kunnen lopen.
JA, wij kopen c.q. fokken paarden met oog op deze wedstrijden.

MAAR:
Bedenkt je heel goed met de term "futurity prospect". Aan die term heb ik zelf een afschuwelijke hekel. Voor mij is dat pas het geval als de inschrijving voor de futurity wedstrijd op de post is gedaan naar de wedstrijdorganisatie.

EN:
Ook al zijn paarden later ingereden en ook al zijn ze achter op schema, Dat zijn niet per definitie "recreatiepaarden". Als is een paard 4 en alleen de basis zit erop, dat hoeft een paard met talent geen 5000 euro paard te maken. Als iemand daarmee aan het werk gaat, kunnen ze nog 10 jaar veel lol van zo'n paard hebben.
DENK ERAAN:
Kijk eens even van de afgelopen 2 jaar naar de startlijsten op de Duitse en Euro Futurity en vertel mij eens hoeveel paarden er van Nederlandse eigenaren rondrijden........ Zoveel interesse is er in het Futurity gebeuren en de verkoop van zulke paarden. De grootste markt/afzet zit in leuke tot heel goede non pro paarden, en die hebben niet altijd futurities gelopen. Als je fokt, fok je in eerste instantie voor een "leuk" paard. Hoe goed het paard uiteindelijk wordt, hangt van een heleboel meer factoren af.

Alle andere paarden zullen ongetwijfeld een fantastisch doel krijgen in hun leven maar maakt ze zeker niet minder "waard".
Laatst bijgewerkt door Gisela op 26-04-12 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 19:41

@ Gisela : hier ben ik het 200% mee eens.

mommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 20:33

@gisela +:)+ duidelijk verhaal
Vraag:
Waar is die leeftijd op gebasseerd? Waarom zo jong?

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 09:51

mommy schreef:
@gisela +:)+ duidelijk verhaal
Vraag:
Waar is die leeftijd op gebasseerd? Waarom zo jong?

Omdat de paarden zo snel mogelijk het in hen geïnvesteerde geld zouden kunnen beginnen terugverdienen. Als je wacht met presteren tot het paard 5 is, dan heeft de eigenaar er al 5 jaar in geïnvesteerd vooraleer hij er mogelijk iets voor terugkrijgt.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 10:04

net alsof het prijzengeld op shows zoveel opleverd en waarom worden dan alle 1.5 jarige ingereden op grote stallen?
een beetje kenner kan heus wel zien welke een kans maken toppertjes te worden en welke waarschijnlijk niet en welke nooit enig prijzengeld bij elkaar zullen lopen

gisela duidelijk verhaal :j

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 10:47

Ik snap nog steeds niet dat een paard van 2,5 met potentie, 1,5 jaar later ineens veel in waarde is gedaald... Nu ben ik een leek voor wat betreft quarters, maar het lijkt mij juist prettig dat een paard ook de tijd heeft gehad om te groeien? Niet alleen lichamelijk, maar vooral ook in het koppie?
Wat wij juist vaak horen, is dat er quarters van 7 die gewoon "op" zijn omdat er volop op de futurities is getraind en uiteindelijk lopen er daar ook genoeg op stuk (ik zeg overigens NIET, dat dit bij alle paarden zo is!!!).
Ik vind het alleen maar mooi om een (prospect) de kans te geven zich te ontwikkelen, lijkt mij dat paarden dan langer meekunnen en veel relaxter in hun koppie zijn... Juist omdát ze de tijd hebben gehad...
En dat is mijn inziens veel meer waard dan een paard wat met 4 jaar al volop wedstrijden loopt...
Maar nogmaals, ik ben een leek... Maar dat is mijn gevoel....

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 11:01

spatter schreef:
net alsof het prijzengeld op shows zoveel opleverd en waarom worden dan alle 1.5 jarige ingereden op grote stallen?
een beetje kenner kan heus wel zien welke een kans maken toppertjes te worden en welke waarschijnlijk niet en welke nooit enig prijzengeld bij elkaar zullen lopen

gisela duidelijk verhaal :j

Terugverdienen kan door:
- wedstrijden/prijzengeld: het meeste geld zit in de futurities
- verkocht worden als aangereden "prospect". Waarom is die Little Gump van dit topic nu minder waard dan 1,5 j geleden? Ze heeft bekende vader, was al aangereden en daardoor "automatisch" een prospect.
- dekgeld/veulen, liefst hebben deze dan toch al getoond dat de potentie er is, ook al hebben ze geen prijzengeld verdiend.

Voor deze 3 redenen om geld te verdienen is het beter zo vroeg mogelijk in te rijden. Ook al zijn het geen toppertjes en weten de mensen die hieraan meewerken dit maar al te goed. Denk je dat de trainers van die toppertjes genoeg geld verdienen aan dat ene toppertje dat wint? Of denk je dat trainers enkel de toppertjes trainen? Waarom zouden ze er geen x aantal trainen die nooit toppertjes zullen worden maar wel geld binnenbrengen?

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 11:18

Het meeste geld zit in futurity, dat is waar.
Maar het kostenplaatje is dermate hoog dat je een top 5 finalist nodig hebt, die dat op 3 en 4-jarige leeftijd kan, om dat terug te verdienen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 11:21

die trainers snap ik wel, zolang er mensen zijn die betalen voor zulke paardjes blijven die werk houden

ik snap de kopers niet
als je toch weet dat je geen geld of niet genoeg kwaliteit als ruiter hebt om zo'n prospect in futurities te rijden, koop je toch geen paard wat met 1.5 is ingereden(met alle risico's van dien)
dan neem je toch een dier wat tot 3 jaar heeft mogen rondlopen en laat je die desnoods door een trainer die jij graag ziet ingereden worden?
dan kan je nog jaren genieten van je toppertje, paarden kunnen makkelijk tot 15 jaar op wedstrijden worden uitgebracht

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 11:30

spatter schreef:
als je toch weet dat je geen geld of niet genoeg kwaliteit als ruiter hebt om zo'n prospect in futurities te rijden, koop je toch geen paard wat met 1.5 is ingereden(met alle risico's van dien)t

Misschien beseffen deze kopers dit dus niet?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 11:34

mmm, heb je een redelijk bord voor je kop en/of heb je je ook erg slecht verdiept in de sport
dan heb je het geld wel erg gemakkelijk op de plank liggen als je er dan zo mee omgaat