Het fokken van brave gebruikerspaarden.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mrs_ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:37

NatasjavE schreef:
Ik heb dan zo'n merrie waar brave gebruikspaarden van moeten komen....maar daar zit een erg goed papier bij hoor. Ik wil een kwaliteitsvol "recreatie paard" fokken waar het ook nog een beetje aardig is om tegen aan te kijken.

Kijk, daar ben ik dan dus hartstikke in geïnteresseerd! (jammer dat ik mijn budget al gepost heb, dat helpt niet bij onderhandelingen haha ;) )
Ik vraag me alleen af, hoe ik daar achter zou zijn gekomen als je het niet zo duidelijk vermeld had. Zou het niet mogelijk zijn om fokkers met dit fokdoel te verenigen, zodat ze makkelijker te vinden zijn, en kennis over het fokken op karakter kunnen uitwisselen? *mijmert verder...*

GJ9

Re: Het fokken van brave gebruikerspaarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:39

Ja hoor, dat gebeurt al. Bij de Gelderse paarden is het karakter erg belangrijk.
Niet dat ze altijd allemaal braaf zijn, er zitten ook rotzakken tussen. Zoals bij ieder soort paard.

mrs_ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:51

GJ9 schreef:
Ja hoor, dat gebeurt al. Bij de Gelderse paarden is het karakter erg belangrijk.
Niet dat ze altijd allemaal braaf zijn, er zitten ook rotzakken tussen. Zoals bij ieder soort paard.

Dat weet ik, bij het KWPN wordt ook steeds meer aandacht besteed aan het karakter oa door de score op stalgedrag, omgang en (geloof ik) werkwilligheid. Volgens mij worden er nav het onderzoek van kathalijne visser naar gedragstesten voor het paard
http://www.wur.nl/NL/nieuwsagenda/archief/agenda/2002/KathalijneVisserIDLelystadPersoonlijkheidvanhetpaard.htm
ook gekeken of het mogelijk is om bij ibop etc. te testen op karakter.

Maar voorlopig blijf ik bij mijn standpunt dat daar tekort aandacht aan wordt besteed en weinig tot geen kennis over wordt uitgewisseld. Die KWPNers die af en toe helemaal over de rooie kunnen gaan zoals ik gezien heb, daar zou je toch eigenlijk niet meer mee moeten willen fokken (nu waren de 2 die ik ken ruinen, dus nvt :D ), maar dat gebeurt wel omdat ze qua beweging echt uitblinken.

Hoe zien jullie dat dan? Op welke manier kun je die match tussen ruiters en paarden bevorderen?

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:57

Dat is gewoon de verantwoordelijkheid van een ruiter zelf. Ik wil nooit meer anders dan Gelders, dat weet ik wel.
Die van mij kan ik gerust een paar weken stil zetten, en daarna zo weer opstappen en wegrijden.

Als je meer wilt weten over de vererving van bepaalde hengsten moet je je gewoon in dat wereldje mengen, bij fokkers op bezoek gaan en nakomelingen bekijken. Zo krijg je het beste beeld. Het is voor het KWPN ook moeilijk om een betrouwbare weergave van het karakter van een hengst te geven, hoe meet je zoiets. Dus uiteindelijk zal je het toch met ervaringen moeten doen. En niet over 1 nacht ijs gaan met de aankoop van een paard.

Ik heb mensen gezien die wekenlang betrokken waren bij het beleren van een paard. Kwamen steeds op stal kijken, hoe het dier reageerde en hoe het karakter was. Uiteindelijk hele goede keuze gemaakt om dat paard te kopen, en ze hebben er erg veel lol van.

mrs_ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:41

GJ9 schreef:
Dat is gewoon de verantwoordelijkheid van een ruiter zelf. Ik wil nooit meer anders dan Gelders, dat weet ik wel.
Die van mij kan ik gerust een paar weken stil zetten, en daarna zo weer opstappen en wegrijden.

Als je meer wilt weten over de vererving van bepaalde hengsten moet je je gewoon in dat wereldje mengen, bij fokkers op bezoek gaan en nakomelingen bekijken. Zo krijg je het beste beeld. Het is voor het KWPN ook moeilijk om een betrouwbare weergave van het karakter van een hengst te geven, hoe meet je zoiets. Dus uiteindelijk zal je het toch met ervaringen moeten doen. En niet over 1 nacht ijs gaan met de aankoop van een paard.

Ik heb mensen gezien die wekenlang betrokken waren bij het beleren van een paard. Kwamen steeds op stal kijken, hoe het dier reageerde en hoe het karakter was. Uiteindelijk hele goede keuze gemaakt om dat paard te kopen, en ze hebben er erg veel lol van.

Dat is een hele goede tip waar een hoop mensen wat mee kunnen als ze een paard gaan aanschaffen. :j

Maar de vraag blijft: is het niet ook verstandig om meer brave gebruikerspaarden te fokken?
Als ik hier teruglees, zie ik dat de meeste fokkers vinden van niet: er zijn genoeg van die dieren te vinden en de recreatieve ruiter moet zijn wensen bijstellen en zichzelf beter leren kennen.
Maar als ik de geluiden om me heen hoor, dan lijkt het er toch op dat er vraag is naar de brave gebruikerspaarden die qua karakter makkelijker hanteerbaar zijn.

Hoe kan het dan dat dat niet te rijmen is?
(ik chargeer hier een beetje hoor, het is niet mijn bedoeling om iemand aan te vallen)

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:45

Ik denk dat je gewoon de marktwerking zijn gang moet laten gaan.

Als fijne gebruikspaarden echt zo zeldzaam zijn, dan zullen kopers bereid moeten zijn er meer aan uit te geven. Zo lang dat niet het geval is, hoeven fokkers daar ook geen energie in te stoppen. Lijkt mij.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:46

GJ9 schreef:

Als fijne gebruikspaarden echt zo zeldzaam zijn, dan zullen kopers bereid moeten zijn er meer aan uit te geven. Zo lang dat niet het geval is, hoeven fokkers daar ook geen energie in te stoppen. Lijkt mij.

Exact wij kunnen niet voorkomen dat de gebruiker geen talent heeft om met een jong paard om te gaan als die zich als koper anders voordoet.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:48

GJ9 schreef:

Juist! Zodra mensen bedragen gaan betalen, waardoor het de moeite waard wordt om braven gebruikspaarden te fokken. Gaat dat ook gebeuren. En dan hoeft het helemaal niet om 10000E te gaan maar wel om bedragen waardoor je als fokker geen verlies maakt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:49

GJ9 schreef:

Ik heb nog nooit een paard gehad waar dat niet mee kon en ik heb alles op stal gehad, Engelse, Arabische volbloeden en van Tinker tot KWPN. Of je een paard een paar dagen kunt laten staan ligt imo voor 99% aan de huisvesting en niet aan het karakter.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:52

Ja precies.

Ik weet een paar hele leuke brave gebruikspaarden te koop. Op EA-gezocht zie ik mensen die zoiets zoeken, dan doe ik een tip per pb. En dan hoor je er niets meer van, zal wel aan het budget liggen denk ik dan...

Mensen willen graag voor een dubbeltje op de eerste rang zitten (ikzelf ook hoor, als ik de kans krijg :D ). Ik kan goed begrijpen dat de markt zich niet aan past aan zulke mensen.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:56

anneliesdj schreef:
GJ9 schreef:

Ik heb nog nooit een paard gehad waar dat niet mee kon en ik heb alles op stal gehad, Engelse, Arabische volbloeden en van Tinker tot KWPN. Of je een paard een paar dagen kunt laten staan ligt imo voor 99% aan de huisvesting en niet aan het karakter.

Daar ben ik het maar gedeeltelijk mee eens. Goed mijn merrie loopt hele dagen buiten, 's nachts op stal. Van de winter was alles zo hard dat ze niet naar buiten kon, maar toen bleef ze ook fijn te rijden in de binnenbak.

Ik ken ook paarden die minstens net zoveel buiten lopen in een stabiele kudde, die je echt geen dagen stil kan laten staan. Dan moet er eerst gelongeerd worden, energie eruit, weer even laten weten wie de baas ook alweer was, en dan pas kun je erop gaan zitten. En dat zijn echt geen amateurs, maar mensen die heel goed weten waar ze mee bezig zijn.

Ik ben het wel met je eens dat huisvesting heel belangrijk is, maar het zegt dus niet alles.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:05

Naja, ik heb het natuurlijk niet over een beetje energie na een dag stilstaan.
In de winter komen ze hier ook minder buiten en met bevroren grond kunnen ze zich ook niet uitleven maar dan nog zijn ze te rijden, ook na 3 dagen stil te hebben gestaan.
Voor een groot deel huisvesting, ander deel metaliteit en opvoeding en er zal altijd wel een uitzondering blijven maar die heb ik in elk geval nog nooit gehad.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:13

Gelukkig maar, want het lijkt mij ook helemaal niets, om elke keer weer een soort van 'opnieuw' te moeten beginnen na een korte pauze. Wat baal je dan als je een keer ziek bent.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:15

woods schreef:
NatasjavE schreef:
Ik heb dan zo'n merrie waar brave gebruikspaarden van moeten komen....maar daar zit een erg goed papier bij hoor. Ik wil een kwaliteitsvol "recreatie paard" fokken waar het ook nog een beetje aardig is om tegen aan te kijken.

Kijk, daar ben ik dan dus hartstikke in geïnteresseerd! (jammer dat ik mijn budget al gepost heb, dat helpt niet bij onderhandelingen haha ;) )
Ik vraag me alleen af, hoe ik daar achter zou zijn gekomen als je het niet zo duidelijk vermeld had. Zou het niet mogelijk zijn om fokkers met dit fokdoel te verenigen, zodat ze makkelijker te vinden zijn, en kennis over het fokken op karakter kunnen uitwisselen? *mijmert verder...*

Zo één heb ik ook nog staan hoor, dat is ook mijn fokkerij; goeie, gezonde en betrouwbare paarden fokken waar een ruiter in de basissport goede resultaten mee kan behalen, maar waar je ook een buitenrit op kunt rijden en die er ook nog mooi uitzien. Met een beetje mazzel heb ik er dan ook nog eens een bovengemiddelde tussen die meer kan, maar is niet het hoofddoel.

Tot nu toe slaagt het op zich wel aardig met een Duitse stammoeder en wat Gelders bloed dichtbij of iets verder weg. Mijn fokkerij staat nog in de kinderschoenen, maar de eerste loopt al Z (en buitenritten langs de grote weg). :D

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:24

woods schreef:
Maar voorlopig blijf ik bij mijn standpunt dat daar tekort aandacht aan wordt besteed en weinig tot geen kennis over wordt uitgewisseld. Die KWPNers die af en toe helemaal over de rooie kunnen gaan zoals ik gezien heb, daar zou je toch eigenlijk niet meer mee moeten willen fokken (nu waren de 2 die ik ken ruinen, dus nvt :D ), maar dat gebeurt wel omdat ze qua beweging echt uitblinken.

Hoe zien jullie dat dan? Op welke manier kun je die match tussen ruiters en paarden bevorderen?

Ik vind dat dus niet zo kwalijk. Mits die beweging er dan maar is. Natuurlijk heb je ze liever en braaf en met beweging (wat ook goed kan). Maar ik snap best dat wanneer je uit een gecompliceerde merrie hele goede veulens kan fokken je dat doet, en zie daar ook niet zo'n probleem in als je met de keuze voor hengst dan maar naar karakter kijkt. Je moet toch een beetje een lijn opbouwen, als je daaruit dan weer een hele goede en bravere dochter krijgt en daar weer een brave hengst opzet kom je uiteindelijk hopelijk bij een braaf en goedbewegend paard is. Het is toch een beetje proberen.
Ik ken dus ook zo'n moeilijke fokmerrie, de moeder daarvan was blijkbaar ook niet de makkelijkste maar ze kunnen wel heel goed bewegen. Ik weet dat er bewust naar het karakter van hengst wordt gekeken, en uit die lijn komen echt hele goede nakomelingen waarvan je in principe verwacht dat ze toch wel bij de betere ruiter terecht komen.

mrs_ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:48

Maar hoeveel van die nakomelingen komen ook daadwerkelijk bij een betere ruiter terecht? En hoeveel van die nakomelingen komen uiteindelijk toch bij de recreatieve dressuurruiter?

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 16:17

Ik weet van de meeste nakomelingen dat ze gewoon nog daar op stal staan, ze zijn aan het opgroeien tot volwassen paarden of worden opgeleid voor de sport. De prijs van die nakomelingen zal er ook niet naar zijn dat ze bij een echt recreatieve dressuurruiter terecht komen. Met een geschikte ruiter zullen de meeste wel wat verder kunnen komen dan Z en nakomelingen uit dezelfde moederlijn hebben dat ook al laten zien. Bovendien vallen na de meeste wel mee qua karakter, er is nu denk ik ook al zo'n 5 keer met dezelfde hengst gedekt omdat die combinatie heel goed bevalt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 17:44

woods schreef:
Maar hoeveel van die nakomelingen komen ook daadwerkelijk bij een betere ruiter terecht? En hoeveel van die nakomelingen komen uiteindelijk toch bij de recreatieve dressuurruiter?

Er bestaat zoiets als export.
Nederland is een van de belangrijkste exportlanden van goede gezonde sportpaarden.
Als die paarden niet zo goed zouden zijn zouden wij onze plek op de wereld markt allang kwijt zijn.
Dus een groot deel van de betere paarden gaan naar het buitenland en zo lang dat zo is hoeven de fokkers die die kwaliteit paarden fokken niet voor een goedkope binnenlandse markt te gaan vermeerderen.

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 18:50

(Slaat inderdaad nergens op dat er veel meer aanbod is dan vraag)
Doe mij maar een betrouwbaar paard dat wat kan hebben en waar je mee op stap kan.

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 19:24

Er is een markt voor dure, goede sportpaarden.
Waarom zou je er als fokker in hemelsnaam voor kiezen om een gemakkelijk gebruikspaard te fokken om nauwelijks op te verdienen, als je ook tot 10.000-den euro's kan verdienen op een kwaliteitsvol sportpaard? Zolang de "gewone ruiter" niet meer wil betalen zal de fokker blijven kiezen voor kwaliteit, met misschien minder aandacht voor een gemakkelijk karakter.

Zoals Sarabande ook al zegt, in de handel en fokkerij draait het om geld.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 19:31

Iphi schreef:
Waarom zou je er als fokker in hemelsnaam voor kiezen om een gemakkelijk gebruikspaard te fokken om nauwelijks op te verdienen, als je ook tot 10.000-den euro's kan verdienen op een kwaliteitsvol sportpaard? Zolang de "gewone ruiter" niet meer wil betalen zal de fokker blijven kiezen voor kwaliteit, met misschien minder aandacht voor een gemakkelijk karakter.

..en een heel groot stuk liefhebberij ! :j
Rijk worden de meesten er toch niet aan !

Hoeveel van de geboren veulens worden uiteindelijk ''topsportpaard'' ? 1 op de 1000 misschien ?

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 19:43

Iphi schreef:

Omdat de kans dat je paard van 10.000 euri en meer fokt niet gegarandeerd is. Als het een "eenvoudig" paard blijft heb je dus een hoog in het bloed staand paard waar mensen die het kunnen betalen niet in geíntereseerd zijn en door de amateur niet te rijden is.

Hele andere vraag; hoe zien jullie de karakter ontwikkeling van jong paard naar volwassen?
Bij ons op stal zijn ze erg huiverig voor jonge paarden; want na de pubertijd ken je ze niet meer terug.
Mijn ervaring is dat een nuchter paard meestal nuchter blijft met een beetje nuchtere opvoeding.
Hebben jullie daar ervaring mee?
Edit: met jong bedoel ik +/- 3 a 4 jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 20:10

Ligt er heel erg aan hoe je er zelf mee omgaat. Wij hebben hier een merrie van 2 staan, af en toe haal ik de paarden binnen, ga ze staan poetsen, til voetjes op, ook van het jonkie, haal er eens een rasp langs, gooi borstels terug in de poetskist, ga gewoon uitmesten en vegen waar ze bij staan, op een gegeven moment kennen ze alles. Als je zelf doet of het heel gewoon is, doen de paarden ook niet moeilijk. Dekje erop leggen, singeltje erom, ook bij die van 2, er tegenaan hangen, na verloop van tijd kijken ze nergens meer van op.
Krijg je nuchtere, goed opgevoede paarden van. En die puberteit valt nogal mee, dat is tussen 1 en 2 jaar. De meeste paarden worden overbluft met inrijden, daar krijg je problemen van. Moeten ze als ze 3 zijn opeens kennismaken met van alles en nog wat, er komt opeens iemand op hun rug....... als ze geluk hebben kan die persoon fijn zitten en trekt ze niet in de mond, maar met pech stuitert er iemand op die gevoelige rug, trekt in de mond (terwijl paarden juist op die leeftijd wisselen). Dat ze dan na verloop van tijd niet zo lief meer zijn is niet raar. Dat is niet puberen, dat is aangeven dat ze zich niet goed voelen.
Met een hoop rust, paard paard laten zijn, en ze op jonge leeftijd al wennen aan van alles, voorkom je dat. En het helpt als er een handige, ervaren paardenmens is die ze opleert.

Basti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 02:13

Goed betalen voor een goed paard is het probleem niet. De goede paarden zijn in no time verkocht, daar hoef je geeneens voor te adverteren. Maar dat fokkers met een roze brilop geen goede prijzen krijgen is natuurlijk niet zo vreemd. Kwaliteit wordt betaald en als je als fokker problemen hebt met verkopen dan is misschien je paard niet zo goed of vraag je er teveel geld voor.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 14:39

merensje schreef:
Hele andere vraag; hoe zien jullie de karakter ontwikkeling van jong paard naar volwassen?
Bij ons op stal zijn ze erg huiverig voor jonge paarden; want na de pubertijd ken je ze niet meer terug.
Mijn ervaring is dat een nuchter paard meestal nuchter blijft met een beetje nuchtere opvoeding.
Hebben jullie daar ervaring mee?
Edit: met jong bedoel ik +/- 3 a 4 jaar.
Als ik kijk naar mijn merrie, die ik met 3½ jaar gekocht heb, is ze niet veel veranderd. Ze liep als jong paard met het proefrijden heel braaf haar rondje, in de loop der jaren weinig gekke dingen met haar meegemaakt. Ze is vrij stabiel, zelfs voor een merrie.