GJ9 schreef:Dat is gewoon de verantwoordelijkheid van een ruiter zelf. Ik wil nooit meer anders dan Gelders, dat weet ik wel.
Die van mij kan ik gerust een paar weken stil zetten, en daarna zo weer opstappen en wegrijden.
Als je meer wilt weten over de vererving van bepaalde hengsten moet je je gewoon in dat wereldje mengen, bij fokkers op bezoek gaan en nakomelingen bekijken. Zo krijg je het beste beeld. Het is voor het KWPN ook moeilijk om een betrouwbare weergave van het karakter van een hengst te geven, hoe meet je zoiets. Dus uiteindelijk zal je het toch met ervaringen moeten doen. En niet over 1 nacht ijs gaan met de aankoop van een paard.
Ik heb mensen gezien die wekenlang betrokken waren bij het beleren van een paard. Kwamen steeds op stal kijken, hoe het dier reageerde en hoe het karakter was. Uiteindelijk hele goede keuze gemaakt om dat paard te kopen, en ze hebben er erg veel lol van.
Dat is een hele goede tip waar een hoop mensen wat mee kunnen als ze een paard gaan aanschaffen.
Maar de vraag blijft: is het niet ook verstandig om meer brave gebruikerspaarden te fokken?
Als ik hier teruglees, zie ik dat de meeste fokkers vinden van niet: er zijn genoeg van die dieren te vinden en de recreatieve ruiter moet zijn wensen bijstellen en zichzelf beter leren kennen.
Maar als ik de geluiden om me heen hoor, dan lijkt het er toch op dat er vraag is naar de brave gebruikerspaarden die qua karakter makkelijker hanteerbaar zijn.
Hoe kan het dan dat dat niet te rijmen is?
(ik chargeer hier een beetje hoor, het is niet mijn bedoeling om iemand aan te vallen)