stermerries t.o.v. geboren merrieveulens 2000

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 11:46

Anna42 schreef:
[
Afbeelding

Jammer Anna dat je veel kritiek hebt op het heuplijn verhaal en dat hier bij deze twee hengsten weer eens aangeeft.

Nog veel meer jammer vind ik, dat je twee hengsten hier hetzelfde beoordeelt, terwijl de ene veel minder lang GP loopt dan de ander en dus veel minder bevestigt is, en nu al meer op het achterbeen loopt. Er zit een leeftijdsverschil van 4 jaar tussen deze twee, en dus een trainingsverschil van 4 jaar.

Jammer dat je dat als fokker nou niet ziet!!!!!!!!!! Huilen

geral

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 11:52

Anna, wil 1 ding kwijt, ik geniet van jou kennis van zaken, dat is de rede dat ik verder niet reageer, ik steek hier heel veel van op.

Van Troef nu Amur op Hippics leer ik ook veel, wat mij niet past, dat laat ik voor wat het is.

Hoop dat mensen nu eens ophouden jou te bekritiseren en gewoon fijn door discussieren over de fokkerij.

Ga door Anna OK dan!

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 12:19

Pipo"]
[quote="Anna42 schreef:
[
Afbeelding

Jammer Anna dat je veel kritiek hebt op het heuplijn verhaal en dat hier bij deze twee hengsten weer eens aangeeft.

Nog veel meer jammer vind ik, dat je twee hengsten hier hetzelfde beoordeelt, terwijl de ene veel minder lang GP loopt dan de ander en dus veel minder bevestigt is, en nu al meer op het achterbeen loopt. Er zit een leeftijdsverschil van 4 jaar tussen deze twee, en dus een trainingsverschil van 4 jaar.

Jammer dat je dat als fokker nou niet ziet!!!!!!!!!! Huilen
[/quote]

Ik laat alleen zien dat een bepaalde bouw van het paard tot uitdrukking komt in de beweging onder het zadel. Ik heb geen enkel woord van kritiek geuit. Slechts visueel duidelijk gemaakt wat je op dit moment ziet, als je een vergelijking maakt tussen de bouw en wat je vervolgens onder het zadel kunt verwachten. Inclusief het leeftijdsverschil van vier jaar. Ferro liep vier jaar geleden ook al met evenveel balans en evenwicht. Over vier jaar kijken we opnieuw. Ik zie als fokker een wezenlijk verschil in de bouw en weet zeker dat er in de bouw niets meer verandert. Maar geef jou graag het voordeel van de twijfel.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 12:29

Ik kan Geral alleen maar bijtreden. Dit is een forum en geen soapserie waar allerlei ondergrondse intriges spel. (al lijkt het er soms wel op). Homo homini lupus.
Dit is een forum waar mensen van gedachten kunnen wisselen, dingen van elkaar kunnen opsteken, vragen kunnen stellen enzovoort. Wat je kan gebruiken, pik je mee, over andere dingen denk je na, nog andere dingen probeer je te weerleggen, nog andere dingen leg je gewoon naast je neer.
Het komt er daarbij op aan om de bal te spelen en niet de man. Wat in dit topic jammer genoeg meermaals gebeurd is. Ik verbaas me er telkens weer over hoe integer Anna deze aanvallen pareert en geduldig haar standpunten blijft toelichten.
Nergens wordt gezegd dat je die standpunten ook moet geloven, nergens wordt ook gezegd dat mensen die er anders over denken slecht zijn of verkeerd zijn, nergens wordt gezegd dat deze of gene paarden verkeerd zijn.
Als je twintig of dertig jaar geleden (of misschien nog niet eens zo lang) een merrie had die voorgoed kreupel was, dan fokte je er gauw een veulentje uit en zo kon je weer verder. Ondertussen vindt iedereen het de normaalste zaak van de wereld dat je bij het fokken rekening houdt met erfelijke gebreken en dat je dus niet gaat fokken met een merrie die een erfelijk gebrek zou kunnen vererven.
Waarom zou je dan niet gaan nadenken over dingen zoals Anna ze hier beschrijft. Als het allemaal klopt en je kan er rekening mee houden in je toekomstige fokkerij dan heb je er toch alleen maar voordeel bij.
Het BWP keurt pas sinds een aantal jaren ook hengsten goed in de optie dressuur. Deze kandidaat dekhengsten moeten hetzelfde springparcours afleggen (zowel in vrijheid als onder de man) als de kandidaat springhengsten. Ze mogen nog zo mooi zijn en ongelooflijk super bewegen, als ze dat niet kunnen, worden ze niet aanvaard.
Ik vond een dergelijke houding in het begin schandalig, waarom moest een dressuurhengst nu kunnen springen. Door de uitleg van Anna ben ik daar anders gaan over denken, misschien hebben ze wel gelijk en spelen er inderdaad bepaalde mechanismen waar je rekening moet mee houden.
Ondertussen bekijk ik mijn eigen "veulentje" (twee jaar ondertussen) met argusogen, vraag me af of er al of niet een lendenmechanisme is, zit op foto's te studeren (zonder succes Blond Knipoog ) en ben blij als ik zie dat ze een kort pijpbeen heeft. Iets wat mijn instructeur ook al opmerkte en als zeer positief voor de dressuur catalogeerde.
Maar, als mijn "veulen" nu tekort schiet op één van die fronten, dan voel ik me daardoor niet persoonlijk aangevallen, ik voel me niet als fokker mislukt. Ik neem het mee als extra bagage waar ik rekening zal mee houden bij een volgende hengstenkeuze.
Dat is volgens mij ook het enige wat Anna ons hier probeert duidelijk te maken. Zo van kijk eens mensen, als je kijkt naar die en die factoren dan merk je dat, dus zouden we daar wel beter rekening mee kunnen houden, enzovoort.
Als je iets wil bijleren moet je kunnen openstaan voor andere meningen, er durven over nadenken zonder dat je je persoonlijk aangevallen hoeft te voelen.
Wat dat betreft sluit ik me volledig aan bij het onderschrift van Sarabande "alleen een domme denkt dat ie wijs is".
Ow ja Anna, ook al ben ik maar een Belgje en zijn mijn bijdragen op Bokt van eerder bescheiden aard, hartelijk welkom op Bokt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 12:30

Volgens mij is dit toch echt een rijtechnisch verhaal. En heeft het niet veel meer met bouw te maken. Maar ik zou graag Tyrza aan het woord laten voor dat.

Die is wat verder dan ik namelijk Haha!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-03 12:34

Anna42 schreef:
.................
Dit forum is een dicussie over paarden niet over personen. Binnen dat kader geef mij ik volledig bloot. ............

Is weer een vaag verhaal Anna. En eerlijk gezegd begrijp ik hier ik niks van. (Ik heb nog nooit gehoord van ene Troef en bemoei me daar ook niet mee).
Ik heb alleen gevraagd om iets meer duidelijk over jou paarden / fokkerij.
Wat heb je zoal zelf staan, of waar gaat je belangstelling naar uit, of van welk stamboek ben je lid?

Is dat nu echt teveel gevraagd?
Ik ben echt benieuwd naar jouw paarden.
Laatst bijgewerkt door CGJ12 op 07-08-03 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 12:37

De onderste heeft haar bovenlichaam meer naar achteren. De bovenste juist niet.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 12:38

Fotoos zijn ook maar een momentopname, bovendien is de onderste foto een tikje meer van voren genomen, dus dat lijkt ook weer anders!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 12:38

Pipo, de onderste foto is geroteerd en de bovenste niet, dat is het gezichtsbedrog denk ik (in the Dutch mountains).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 12:41

Lovely schreef:
Pipo, de onderste foto is geroteerd en de bovenste niet, dat is het gezichtsbedrog denk ik (in the Dutch mountains).

Hahhahahah!!! Inderdaad!! Nu zie ik het ook, de foto van Ferro is bewerkt.

Hmm, nu wil ik dezelfde lijnen wel eens zien, bij een niet bewerkte foto! En dan weer de input van Anna!

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 13:27

CGJ12"]
[quote="Anna42 schreef:
.................
Dit forum is een dicussie over paarden niet over personen. Binnen dat kader geef mij ik volledig bloot. ............

Is weer een vaag verhaal Anna. En eerlijk gezegd begrijp ik hier ik niks van. (Ik heb nog nooit gehoord van ene Troef en bemoei me daar ook niet mee).
Ik heb alleen gevraagd om iets meer duidelijk over jou paarden / fokkerij.
Wat heb je zoal zelf staan, of waar gaat je belangstelling naar uit, of van welk stamboek ben je lid?

Is dat nu echt teveel gevraagd?
Ik ben echt benieuwd naar jouw paarden.
[/quote]

Ik dacht, maar dan heb je dat misschien gemist, dat ik nauwkeurig heb aangegeven welke bloedlijnen ik denk dat je zou moeten gebruiken en welke vooral niet. Dat je vervolgens als je die principes zorgvuldig hanteert een paard kunt fokken die qua skelet, stand, functie van de ledematen, intelligentie, hardheid, gezondheid etc kan beantwoorden aan datgene wat het paard onder het zadel met dynamiek en welbehagen voor het paard zou moeten leveren. Die uitgangspunten probeer ik soms met voorbeelden te onderstrepen. Mijn belangstelling, dat moge duidelijk zijn, gaat uit naar een goedgebouwd en mooi sportpaard. Die alles gemakkelijk, ongedwongen en met een opgewekt enthousiasme kan presenteren wat je onder het zadel van hem verlangt. Waar je, in mijn ogen, overigens als fokker verantwoordelijk voor bent. Dat vervolgens dit paard zodra het onder het zadel komt (springen of dressuur) zich nog beter presenteert en mooier toont dan wat het op stand of aan de hand beloofde te worden. Dat is voor mij de grootste voldoening van een fokker en daar mag elke fokker met recht trots op zijn. Het is mij vervolgens om het even wat voor stamboeketiket dit paard siert. Ik heb een groot respect voor elke fokker, binnen welk stamboek dan ook, die dergelijke uitgangspunten in zijn fokprodukten weet te realisreren. Om zodoende goed op de hoogte te blijven, voortdurend te kunnen vergelijken en kennis op te doen, hebben verschillende stamboeken in binnen en het buiten het land mijn aandacht. Om mijn gezichtsveld en fokkerij-invalshoeken zo breed mogelijk te houden, is dat niet beperkt tot slechts een stamboek.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-03 13:34

Dat klinkt goed Anna.
In die theorie ga ik wel met je mee. (wie niet denk ik dan)

Maar als fokker zal ik toch in de praktijk een hengst bij mijn merries moeten zoeken. En de perfecte hengst bestaat dus (nog) niet volgens die theorie.
Ik zal de vraag anders stellen:" Welke hengsten heb je voor ogen om de "evolutie" naar het ideale dressuurpaard te beginnen (vanaf nu).
Ik neem aan dat je dan toch wel iets voor ogen hebt. Je hebt je positief uitgelaten over Ferro en ook Relevant heb je onder andere genoemd.

Kun je een aantal hengsten opnoemen die in jouw ogen meer gebruikt zouden moeten worden, van welk stamboek dan ook (dat doe ik namelijk ook. Een niet-KWPN hengst neem ik echt wel in overweging).

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 13:53

M.i. kun je zo'n vraag niet los stellen van de merrie waarmee je wilt fokken. En juist demerrie bepaalt vlgs mij voor een groot deel het uiteindelijke product. Een merrie uit een goede stam, kun je vervolgens aan veel hengsten koppelen, het doorgefokte uit die stam, zal waarschijnlijk boven komen drijven in het eindprodukt. Met doorgefokt bedoel in dat verder wegin stamboom van demerrie er op een goedemanier lijnenteelt is bedreven, waardoor de variatie in erfelijkheid wordt ingeperkt.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-03 14:06

Excuseme schreef:
M.i. kun je zo'n vraag niet los stellen van de merrie waarmee je wilt fokken. En juist demerrie bepaalt vlgs mij voor een groot deel het uiteindelijke product. Een merrie uit een goede stam, kun je vervolgens aan veel hengsten koppelen, het doorgefokte uit die stam, zal waarschijnlijk boven komen drijven in het eindprodukt. Met doorgefokt bedoel in dat verder wegin stamboom van demerrie er op een goedemanier lijnenteelt is bedreven, waardoor de variatie in erfelijkheid wordt ingeperkt.

Gedeeltelijk mee eens. Veel staminvloed wordt mijns inziens trouwens overdreven. Ik ga daar voor 2 of 3 generaties in mee. Niet verder.

Er wordt wel eens gezegd dat er merries zijn die bij elke hengst een goed veulen geven.
Dat kan je natuurlijk ook omdraaien.
Waarom zouden er geen hengsten zijn die bij bijna elke merrie een goed veulen geven? (vergelijk Houston.....zijn toch maar weining ECHT slechte producten van terwijl ie best veel simpele merries heeft gedekt)
Waarschijnlijk zijn er ook wel voorbeelden van hengsten die kinderen geven die nagenoeg altijd goed springen.

......zijn we toch weer terug bij het oorspronkelijk topic !!!

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 14:33

Ik ken Houston onvoldoende, maar geeft hij ook bij veel merries een goed karakter, rittigkeit (sorry voor het germanisme) en werklust?

Al observerend en analyserend kun je je afvragen of het KWPN er goed aan doet omzo liberaal in hun fokbeleid te zijn, dat ze uit elk stamboek hengsten toelaten. Kijk eens op een willekeurig concours bij het inspringterrein van een klasse B. Zo veel verschillende types, zoveel verschillende karakters, paarden die nauwelijks vooruit te branden zijn en paarden die voor de hindernis op de plek staan te galopperen? Maar ook superpaarden, die in alles voorbeeldig zijn.
Volgens mij is dit treug te voeren op de vele genetische invloeden diein deKWPN populatieontstaan zijn. Kijk je bijv. naar holstein dan zie je dat ze daar eigenlijk grosso modo 5 hengstlijnen gebruiken (Corde, Ladykiler, Cottage Son, Alme en Ramzes) Van oudsher, maar ook in het recente erleden vindt daar veel lijnenteelt plaats. Het resultaat is dat men bovin de rankings sttaat als het op springen aankomt, een wat meer uniform type fokt met een goed te vergelijken karakter. Deze successen zijn gebaseerd op goed dooorgefokte merriestammen.
Ik zou er derhalev dan ook sterk voor willen pleiten dat het KWPN de deuren iets meer dicht houdt als het aankomt op bloedinbreng. Want bijv. prijken met een Guidam x Burggraaf x le Mexico, is toch niet echt Nederlands gefokt.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 14:36

Houston geeft opvallend goede keuringspaarden,
maar in de sport zie je er niets van terug. Wellicht dat dat inderdaad met rittigkeit te maken heeft.
Je kan je ook afvragen of de gemiddelde Houston het werk wel aan kan, een paard wat boven zijn macht moet werken wordt er niet gezelliger op natuurlijk.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-03 14:47

Sjuimpje schreef:
.......maar in de sport zie je er niets van terug. Wellicht dat dat inderdaad met rittigkeit te maken heeft.

oh?............
waar komt die dressuur-index dan weg? Die is echt berekend over de nakomelingen hoor! (niet afkomstig van zijn eigen vader-grootvader)
Er lopen echt een paar mooie exemplaren in het Z, maar ook hoger. Volgens mij zelfs een juniorenpaard. Da's vast niet zo'n lastige.

Ik heb er "Toevallig" twee onder het zadel en allebei schaapmak, zeer rittig en met ERG veel looplust.
Houston is een van de weinige Belisar nakomelingen die NIET lui is.

Opvallend op de keuringen is eigenlijk wel dat Houston zelf wat "korte pootjes" heeft, maar dat helemaal niet vererft!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-03 14:48

.....trouwens juist omdat ie goede keuringspaarden geeft, gaan zeer veel merries de fokkerij in (na een lichte sportcarriere). Datzelfde geldt voor veel Jazz-merries trouwens.

Sannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 15:04

Houston, niets van terug te zien in de sport?

Omar ZZ-zwaar dressuur, Seth Boschman
H.x Gianne, ster/sport v.ULFT

Ofra, ster Z dressuur, Mirjam Kuiper
H.x Emaika, keur/pref/sport v.ULFT

Ocean Gold ZZ-zwaar
H.x Jaqueline v.FLEMMINGH

Nuis Z dressuur
H.x Zebrina keur/pref/sport v.OLDENBURG

Nipora, keur/sport Z2 dressuur
H.x Fupora ster/pref v.VANITAS

Napoleon Z2 dressuur
H.x Edda, keur v.PURIOSO

Mistras H Z2 dressuur
H.x Herola v.DUTCHBOY

Mister Mover Z2 dressuur
H.x Ilanka v.ROSSINI

Mira, sport Prix St.George
H.x Emanuelle, ster v.ARCHITECT

Maron, ster Z2 dressuur, Yvette Oosterveld
H.x Hergilia v.VERGILIUS

Maradonna ZZ-licht dressuur, Caroline Aben
H.x Patricia, ster v.DORUTO

Maestro Prix St.George, Petra Tol
H.x Gabilan, keur v.AMETHIST

En deze lijst is misschien al weer achterhaald!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-03 15:15

jammer dat de NHS jaarboeken niet meer worden gemaakt............

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-03 16:53

.....blijkbaar is iedereen zwaar onder de indruk nu........

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 18:32

Hahaha, nee hoor. Ik zie graag nakomelingen van Houston; zoals Sam sam/Sergio. Mij zal je dus ook niet horen zeggen dat zijn nakomelingen niet goed in de sport presteren, waar dat idee vandaan komt. Dat snap ik alleen niet.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 18:55

Vergeleken bij de keuringsuitslagen is dit toch nog niet zo'n heel gek hoog percentage?
Ik vind alleen niet dat deze hengst bestempeld kan worden als dier wat met vrijwel alle merrie's goede/bruikbare paarden geeft. (Om weer op het oorspronkelijke topic terug te keren)
Ik vraag me af of we in Nederland wel zo'n hengst hebben?
Er zijn misschien drie merries in Nederland die kunnen tippen aan Charites (Dolly?) en dat op zo'n gigantische paardenstapel, dan is de kans klein dat er van die paar hengsten in Nederland zo'n Super Stempel Hengst rondloopt.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 18:57

Pipo schreef:
Volgens mij is dit toch echt een rijtechnisch verhaal. En heeft het niet veel meer met bouw te maken. Maar ik zou graag Tyrza aan het woord laten voor dat.

Die is wat verder dan ik namelijk Haha!

Kan iemand me even de verkorte versie (lees: uittreksel) van dit topic geven? Ik zie het niet zitten om eerst 11 pagina's te gaan lezen alvorens ik mijn mening geef Haha!

Ik ben wat lui met dit warme weer, snap je? Tong uitsteken

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 19:06

Ik ben het met een aantal zaken niet eens van wat hier gezegd werd.
Ten eerste denk ik dat je de paarden (met die lijntjes) ongereden en los moet bekijken, liefst nog vergelijken op hetzelfde trainingsniveau. Een paard verandert naarmate wat z'n training inhoudt en door wie hij getraind wordt. Logisch dat bepaalde spieren meer getraind worden en daardoor de houding verandert. Een foto is ook een momentopname: de ene kan slungelen in een sukkeldrafje, de andere net van stal en fris: twee totaal verschillende foto's met verschillende lijntjes volgens mij.
Verder wat springen of dressuur betreft: er wordt te vaak het mentale vergeten. Misschien dat een paard in theorie evengoed kan springen en dressuren als hij het lendenmechanisme heeft, daarom heeft hij nog niet de moed, is hij te voorzichtig etc.... enkel op exterieur niet te beoordelen. Een paard met lendenmechanisme wordt daarentegen niet vanzelf een topper.