Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Citaat:Overigens heeft b.v. het Trakehner stamboek wel gebruik gemaakt van volbloedmerries. Voorbeelden hiervan zijn
de moeder van Arogno o.a. de vader van de Grand prix dressuur hengsten Schwardoneur, Partout en Wakond. En de moeder van de Grand Prix hengst Finley M.
Himyar schreef:Enige tijd geleden heb ik van een vriendin twee dikke boeken van het Trakehner stamboek te leen gehad. Een met de hengstenlijnen en een met de merriestammen. Heel wat Volbloedmerries (TB) zijn er gebruikt!
Himyar schreef:Enige tijd geleden heb ik van een vriendin twee dikke boeken van het Trakehner stamboek te leen gehad. Een met de hengstenlijnen en een met de merriestammen. Heel wat Volbloedmerries (TB) zijn er gebruikt!
chantal1"]
[quote="Himyar schreef:Enige tijd geleden heb ik van een vriendin twee dikke boeken van het Trakehner stamboek te leen gehad. Een met de hengstenlijnen en een met de merriestammen. Heel wat Volbloedmerries (TB) zijn er gebruikt!
Himyar schreef:Overigens heb ik absoluut niets tegen Arabisch bloed, maar ik vind Trakehners niet direct een uitgesproken Arabische uitstraling hebben.
Zannekin"]
[quote="Himyar schreef:Overigens heb ik absoluut niets tegen Arabisch bloed, maar ik vind Trakehners niet direct een uitgesproken Arabische uitstraling hebben.
Zannekin schreef:Jamaar, er hoeft geen recente inkruising te zijn om die kenmerken mee te dragen. Ik las ergens de uitspraak: een paard is de combinatie van al z'n genen, over oneindig veel generaties. Ik ken geen trakehner waar geen arabisch bloed inzit. Die hengsten zijn meestal tussen 1,55 en 1,60m. Er zijn er trouwens nog steeds die opgenomen worden in het stamboek, dat is niet iets van jaren geleden.
Het is zeker niet de bedoeling de volbloed slecht te maken, maar (net als bij de arabier trouwens) moet er gewoon goed geselecteerd worden, en gefokt worden met dieren die passen in wat de warmbloedfokkerij vraagt...
Bucephalus"]
[quote="Theun"]Trouwens Bucephalus nu je toch aan zoeken bent waar staan de produkten van de volgende volbloedhengsten die als grote verervers binnen gehaald werden;
Radeau/Mon Plaisir/Dr. Belasco/Stuyvesant/John U to Berry/Mytens/Mont Blanc/Kandahar/Acer/Able Albert/Paradiso/Pericles/Uppercut/Le Val Blanc/
Afrikaner/Saros
[/quote]
Ik ben voor je aan het zoeken geslagen en kon via het internet het volgende vinden:
Radeau :Kon ik niets over terugvinden.
Mon Plaisir :Kon ik niets noemenswaardigs over terugvinden.
Dr. Belasco :Kon ik niets over terug vinden.
Stuyvesant :Goedgekeurde hengst Winckenburgh uit Gelders bloed /l'invasion/ Graaf van Wittenstein
John U to Berry : goedgekeurde Volbloedhengsten Grandeur en Double Dutch van beide hengsten kon ik geen noemenswaardige nakomelingen vinden.
Mytens: Itens goedgekeurde hengst uit een moederlijn met Farn, Ramiro en Ramzes
Mont Blanc :Kon ik niets over terugvinden.
Kandahar :Kon ik niets over terugvinden.
Acer :via Sasja x John u to Berry: Double Dutch. Verder geen noemenswaardige nakomelingen
Able Albert :Geen noemswaardige afstammelingen
Paradiso :Kon ik niets over terugvinden
Pericles in comb. met Groninger prestatiestam: Samber, prestatiemerrie Usminka (Freiminkastam Farn/Kambius), prestatiemerrie Morka uit een Oldenburgse pref. stam
Uppercut /goedgekeurde hengst Nabuur uit een Gelderse lijn: Sineada/ Kambius (zelfde moederlijn als Morka) , Trees prest. merrie moederlijn: Odin v. Wittenstein, Ideaal goedgekeurde hengst uit Gelders/Gronings bloed:Gambo /Heidelberg, Kruger goedgekeurde hengst (Odin v Wittenstein Groninger lijn)
Le Val Blanc :Zuidhorn goedgekeurde hengst uit Groninger lijn met Macksensen/ Sinaeda/Gambo, Prest. merrie Ulissa prestatiestam met in de moederlijn: Nana Sahib/Amurath/prest. merrie Umara Gelderse lijn -Tamboer
Afrikaner: Variant goedgekeurde hengst uit Gelderse prestatiestam: Amor, l'Invasion/ Graaf v. Witttenstein, prest. merrrie Zorka Gelderse prestatiestam met in de moederlijn: Amor/l'Invasion/Gambo/Domburg/,Tamonia prest. merrie uit Gelderse prestatiestam: Amor/l'Invasion/Graaf van Wittenstein/Gambo.
Saros :Belisar goedgekeurde hengst uit Gelderse lijn:Tamboer/Ot v. Wittenstein/Odin v Wittenstein/Olaf v. Wittenstein/Domburg/,Gatecrasher goedgekeurde Volbloedhengst geen resultaten/,Let's be better goedgekeurde volbloedhengst / geen noemenswaardige resultaten.
De combinaties met deze volbloedhengsten uit beste Gelderse en Groninger lijnen leveren het meest op. Doorfokken met Engels volbloed levert weliswaar in sommige gevallen een goedgekeurde hengst op, maar deze lijn loopt vervolgens al snel dood.
Wellicht staat er nog meer in het KWPN-boekje van de prestatiemerries, maar het is nu al laat. Een ander keer.
[/quote]
kun je ook prestatiemerries noemen die in de 2e of 3e generatie generatie arabisch bloed voeren?
En kan je ook zo'n lijstje maken over de arabieren zoals je die van de volbloeds gemaakt hebt?
Waarom vergeet je naast pericles Abgar,courville,en lucky boy??
[quote="Bucephalus schreef:In hoeverre vindt het Engels volbloed wel aansluiting maar dan in combinatie met de door Anna geprezen paarden van Arabisch/Shagya afkomst?
Zannekin schreef::) Wat ik me afvraag : werd er vroeger ook al volbloed gebruikt in de quarterfokkerij? Ik vind het super paardjes maar zou het bv zonde vinden als ze hun snelheid op korte afstanden zouden verliezen, "het optrekken" zeg maar. Ik heb eens een reportage gezien over hoe mensen in de VS hun brood verdienen met barrel racing. Vond ik super, maar is er eigenlijk een bepaald "fokadvies" (naar volbloed of andere toe) voor die verschillende disciplines?
Jessica24 schreef:Hier de beloofde foto's van het loswerken van mijn paard.
Is ze hier volgens jullie genoeg op het achterbeen of loopt ze op de voorhand?
De tweede foto is gemaakt tijdens de verdere training.
Graag hoor ik jullie reacties.
thoroughbred schreef:...en toen was t stil.........![]()