bloedlijnen, skelet en oorsprong

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 15:22

Gezien de foto's en het commentaar op de fotos die steeds als voorbeeld gebruikt worden, vind ik dat er knap weinig met de ruiter rekening word genomen. Het is alleen maar de tekortkomingen van het paard, en niet of deze wel of niet hoog ingesteld word.

Tuurlijk zijn er bepaalde soort exterieurs waar je aan het model al kan zien dat het een zware weg naar boven zal worden. Maar om direct te zeggen dat kan niet?

De manier waarop jij op dit topic vertelde dat een paard ging staken, en een ander het werk niet naar behoren doet, zou ik eerder aan de ruiter gaan twijfelen dan aan het paard. Ieder correct paard kan een Z proefje lopen.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 15:39

Ik heb uit Pericles xx nog de volgende prestatiemerries gevonden, een hele aanvulling op de gegevens via het net:

Aida uit een Gelderse lijn met Amor/ Amurath/l'Invasion/Graaf van Wittenstein/Domburg

Anka uit een Gelderse stam (fokfam 1002) met in de moederlijn Eclatant (Hannoveraan) Wachtmeester(L'Invasion),Domburg, Graaf van Wittenstein, Kurassier

Beverley Uit een Gelderse lijn met Epigoon(Amor),Loretto(Amurath), Ulex(van Wittensteins en Domburg)

Libanta Groninger moederlijn met Rigoletto en lijnteelt Gambo

Miki uit een Gelderse/Groninger lijn met Sinaeda/lijnteelt Gambo en de Trakhener Marco Polo.

Monique uit een Gelders inteeltprodukt Odin van Wittenstein
Olien, uit een Gelderse prestatiestam met L'Invasion, Amburg en van Wittensteins

Orlena uit een Groninger/Oldenburger lijn

Petrouska uit hulpboekmerrie Lien. Moederlijn onbekend. Vaderlijn lijnteelt Wachtmeester/ l'Invasion/ van Wittensteins/Domburg

Polina uit Groninger lijn Socrates/ Gambo en lijenenteelt Oldenburg

Shantah moederlijn Gelders/Gronings uit lijnteelt Gambo. Freiminkastam

Takina uit Groningerlijn met Sinaeda/Gambo/Loretto/Amurath/ via Oldenburger lijn terug naar Gambo

Tifony Uit Groninger prestatiestam met Trakhener Magneet/Socrates/via Camillo lijnteelt Gambo

Usnova uit een Gelderse lijn. Lijnteelt op Domburg/met Gambo/L'Invasion en Graaf van Wittenstein

Als je wilt weten welke 'van Wittensteins' erachter zitten kun je even op de Del Mar Pedigree Query kijken.
Blijkbaar verliep de aansluiting met Gronings en Gelders bloed goed. L'Invasion kom je telkens weer tegen, verder Graaf van Wittenstein en Gambo.
In de moederlijn zit heel vaak prestatie, model of kroon.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 16:00

Sarabande:
Citaat:
Overigens heeft b.v. het Trakehner stamboek wel gebruik gemaakt van volbloedmerries. Voorbeelden hiervan zijn
de moeder van Arogno
o.a. de vader van de Grand prix dressuur hengsten Schwardoneur, Partout en Wakond. En de moeder van de Grand Prix hengst Finley M.

Wel bijzonder dat je bij Partout in de vaderlijn via Flaneur in de 4e generatie de Arabier Fetysz terugvindt, of niet? De moederlijn van Wakond gaat terug op Koheilan Adjuze Finley M heeft inderdaad Fora, een volbloed, als moeder. Echter in de vaderlijn gaat het via Mahagoni/Flaneur ook weer terug op Fetysz. In de vaderlijn van Schwadroneur ga je dus via Arogno terug naar Fetysz.

Kan toch geen toeval zijn?
Laatst bijgewerkt door Bucephalus op 08-09-03 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 16:19

Enige tijd geleden heb ik van een vriendin twee dikke boeken van het Trakehner stamboek te leen gehad. Een met de hengstenlijnen en een met de merriestammen. Heel wat Volbloedmerries (TB) zijn er gebruikt!

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 16:24

Himyar schreef:
Enige tijd geleden heb ik van een vriendin twee dikke boeken van het Trakehner stamboek te leen gehad. Een met de hengstenlijnen en een met de merriestammen. Heel wat Volbloedmerries (TB) zijn er gebruikt!

Interessant Himyar. Uit welke combinaties zijn bekende paarden of stammen ontstaan?
Kun je eens wat opnoemen of anders opzoeken?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 17:59

Bucephalus schreef:
Ik heb uit Pericles xx nog de volgende prestatiemerries gevonden, een hele aanvulling op de gegevens via het net:

Boraline? Is ook van hem...

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 18:59

Himyar schreef:

Ik heb ook een Trakehner boek. Is je in jouw boek ook al opgevallen hoe men ook het Arabisch bloed waardeert?

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 19:12

Citaat:
Boraline? Is ook van hem...

Mijn boekje gaat tot en met 2001. Ken je de afstamming?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 20:49

Pericles x is wel bekend maar weet ik niet uit m'n hoofd , maar zij is vrij vroeg gestorven. Ze heeft wel een aantal kinderen op hoog (spring) niveau lopen.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 22:16

chantal1"]
[quote="Himyar schreef:

Ik heb ook een Trakehner boek. Is je in jouw boek ook al opgevallen hoe men ook het Arabisch bloed waardeert?
[/quote]

Mijn vriendin en ik wonen op 200 km. afstand, dus heel vaak zien we elkaar niet. Ik ken die merriestammen niet uit mijn hoofd natuurlijk en het is zeker een jaar geleden dat ik die boeken had. Het Engels Volbloed heeft wel een prominentere rol ingenomen dan het Arabisch bloed, dat viel me wel op uit die boeken. Overigens heb ik absoluut niets tegen Arabisch bloed, maar ik vind Trakehners niet direct een uitgesproken Arabische uitstraling hebben.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 23:29

Himyar schreef:
Overigens heb ik absoluut niets tegen Arabisch bloed, maar ik vind Trakehners niet direct een uitgesproken Arabische uitstraling hebben.

Dat is nu toch wél zo, vind ik. Aan het hoofd zie je ook dat er veel arabische invloed was, ook in de vele merries die zonder papieren de oorlog uitkwamen. Haha!
Afbeelding
Afbeelding

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 23:35

Zannekin"]
[quote="Himyar schreef:
Overigens heb ik absoluut niets tegen Arabisch bloed, maar ik vind Trakehners niet direct een uitgesproken Arabische uitstraling hebben.

Dat is nu toch wél zo, vind ik. Aan het hoofd zie je ook dat er veel arabische invloed was, ook in de vele merries die zonder papieren de oorlog uitkwamen. Haha!
[/quote]

Dat vind ik ook, misschien niet zo'n deuk, maar wel zo'n neuslijn.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 16:32

Mijn Engels Volbloed merrie is menigmaal door mensen aangezien voor een Arabisch Volbloed vanwege haar bloed hoofdje, dus het is wel duidelijk dat individuen van de rassen soms vrij dicht bij elkaar komen. Bij de Kossack Stud heb ik wel Arabische Volbloeden speciaal voor de renbaan gefokt, gezien, dat waren net Engelse Volbloeden. Dus op het uiterlijk moet je niet teveel afgaan, dat geeft niet perse uitsluitsel. Maar in die Trakehner merriestamboeken zag ik heel wat Thoroughbred merries voorbij komen. En die waren vaak maar tussen de 1.55 en de 1.60, Arabische Volbloeden zijn nog kleiner. Je zou dan wel erg weinig maat krijgen in de Trakehners.
Dit is een van mijn Quarter horses als veulen, die heeft toch ook best een edel koppie, maar geen recentelijk ingekruist Arabisch bloed.
Afbeelding

En nog een foto van hem toen hij een jaar en twee maanden oud was, hij is overigens uit een Volbloed merrie, een toegestane kruising bij het Quarter horse Stamboek en hij is dus ook geregistreerd bij de AQHA.
Afbeelding

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 18:38

Wat een gaaf koppie, zeg!

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 20:33

Dank je Knipoog . Hij heeft ook nog eens een fantastisch karakter en temperament, echt een droompaardje!

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 20:34

Jamaar, er hoeft geen recente inkruising te zijn om die kenmerken mee te dragen. Ik las ergens de uitspraak: een paard is de combinatie van al z'n genen, over oneindig veel generaties. Ik ken geen trakehner waar geen arabisch bloed inzit. Die hengsten zijn meestal tussen 1,55 en 1,60m. Er zijn er trouwens nog steeds die opgenomen worden in het stamboek, dat is niet iets van jaren geleden.
Het is zeker niet de bedoeling de volbloed slecht te maken, maar (net als bij de arabier trouwens) moet er gewoon goed geselecteerd worden, en gefokt worden met dieren die passen in wat de warmbloedfokkerij vraagt...

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 20:45

Zannekin schreef:
Jamaar, er hoeft geen recente inkruising te zijn om die kenmerken mee te dragen. Ik las ergens de uitspraak: een paard is de combinatie van al z'n genen, over oneindig veel generaties. Ik ken geen trakehner waar geen arabisch bloed inzit. Die hengsten zijn meestal tussen 1,55 en 1,60m. Er zijn er trouwens nog steeds die opgenomen worden in het stamboek, dat is niet iets van jaren geleden.
Het is zeker niet de bedoeling de volbloed slecht te maken, maar (net als bij de arabier trouwens) moet er gewoon goed geselecteerd worden, en gefokt worden met dieren die passen in wat de warmbloedfokkerij vraagt...

Precies!

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 22:03

Lachen Wat ik me afvraag : werd er vroeger ook al volbloed gebruikt in de quarterfokkerij? Ik vind het super paardjes maar zou het bv zonde vinden als ze hun snelheid op korte afstanden zouden verliezen, "het optrekken" zeg maar. Ik heb eens een reportage gezien over hoe mensen in de VS hun brood verdienen met barrel racing. Vond ik super, maar is er eigenlijk een bepaald "fokadvies" (naar volbloed of andere toe) voor die verschillende disciplines?

thoroughbred

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 23:54

Bucephalus"]
[quote="Theun"]Trouwens Bucephalus nu je toch aan zoeken bent waar staan de produkten van de volgende volbloedhengsten die als grote verervers binnen gehaald werden;
Radeau/Mon Plaisir/Dr. Belasco/Stuyvesant/John U to Berry/Mytens/Mont Blanc/Kandahar/Acer/Able Albert/Paradiso/Pericles/Uppercut/Le Val Blanc/
Afrikaner/Saros
[/quote]

Ik ben voor je aan het zoeken geslagen en kon via het internet het volgende vinden:

Radeau :Kon ik niets over terugvinden.

Mon Plaisir :Kon ik niets noemenswaardigs over terugvinden.

Dr. Belasco :Kon ik niets over terug vinden.

Stuyvesant :Goedgekeurde hengst Winckenburgh uit Gelders bloed /l'invasion/ Graaf van Wittenstein

John U to Berry : goedgekeurde Volbloedhengsten Grandeur en Double Dutch van beide hengsten kon ik geen noemenswaardige nakomelingen vinden.

Mytens: Itens goedgekeurde hengst uit een moederlijn met Farn, Ramiro en Ramzes

Mont Blanc :Kon ik niets over terugvinden.

Kandahar :Kon ik niets over terugvinden.

Acer :via Sasja x John u to Berry: Double Dutch. Verder geen noemenswaardige nakomelingen

Able Albert :Geen noemswaardige afstammelingen

Paradiso :Kon ik niets over terugvinden

Pericles in comb. met Groninger prestatiestam: Samber, prestatiemerrie Usminka (Freiminkastam Farn/Kambius), prestatiemerrie Morka uit een Oldenburgse pref. stam

Uppercut /goedgekeurde hengst Nabuur uit een Gelderse lijn: Sineada/ Kambius (zelfde moederlijn als Morka) , Trees prest. merrie moederlijn: Odin v. Wittenstein, Ideaal goedgekeurde hengst uit Gelders/Gronings bloed:Gambo /Heidelberg, Kruger goedgekeurde hengst (Odin v Wittenstein Groninger lijn)

Le Val Blanc :Zuidhorn goedgekeurde hengst uit Groninger lijn met Macksensen/ Sinaeda/Gambo, Prest. merrie Ulissa prestatiestam met in de moederlijn: Nana Sahib/Amurath/prest. merrie Umara Gelderse lijn -Tamboer

Afrikaner: Variant goedgekeurde hengst uit Gelderse prestatiestam: Amor, l'Invasion/ Graaf v. Witttenstein, prest. merrrie Zorka Gelderse prestatiestam met in de moederlijn: Amor/l'Invasion/Gambo/Domburg/,Tamonia prest. merrie uit Gelderse prestatiestam: Amor/l'Invasion/Graaf van Wittenstein/Gambo.

Saros :Belisar goedgekeurde hengst uit Gelderse lijn:Tamboer/Ot v. Wittenstein/Odin v Wittenstein/Olaf v. Wittenstein/Domburg/,Gatecrasher goedgekeurde Volbloedhengst geen resultaten/,Let's be better goedgekeurde volbloedhengst / geen noemenswaardige resultaten.

De combinaties met deze volbloedhengsten uit beste Gelderse en Groninger lijnen leveren het meest op. Doorfokken met Engels volbloed levert weliswaar in sommige gevallen een goedgekeurde hengst op, maar deze lijn loopt vervolgens al snel dood.
Wellicht staat er nog meer in het KWPN-boekje van de prestatiemerries, maar het is nu al laat. Een ander keer.
[/quote]

kun je ook prestatiemerries noemen die in de 2e of 3e generatie generatie arabisch bloed voeren?
En kan je ook zo'n lijstje maken over de arabieren zoals je die van de volbloeds gemaakt hebt?
Waarom vergeet je naast pericles Abgar,courville,en lucky boy??

[quote="Bucephalus schreef:
In hoeverre vindt het Engels volbloed wel aansluiting maar dan in combinatie met de door Anna geprezen paarden van Arabisch/Shagya afkomst?

hier ga ik niet te veel over inwijden maar het is (vind ik) belachelijk om te beweren dat een hengst voor 98% de kwaliteiten/genen doorgeeft van z'n moeder.welke afkomst die dan ook mag hebben.

Als ik de huidige sportpaarden zie(bv Voltaire,wolfgang,burggraaf,calvados,concorde,nimmerdor etc etc)vraag ik me af wat er nou zo mis is met de inbreng van het EV.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 09:05

Zannekin schreef:
:) Wat ik me afvraag : werd er vroeger ook al volbloed gebruikt in de quarterfokkerij? Ik vind het super paardjes maar zou het bv zonde vinden als ze hun snelheid op korte afstanden zouden verliezen, "het optrekken" zeg maar. Ik heb eens een reportage gezien over hoe mensen in de VS hun brood verdienen met barrel racing. Vond ik super, maar is er eigenlijk een bepaald "fokadvies" (naar volbloed of andere toe) voor die verschillende disciplines?

Volbloed wordt al heel lang gebruikt bij de fokkerij van Quarter horses. De snelle kwart mijl paarden van toen en van nu voeren allemaal sprintbloed van de snelste Volbloeden. Er zit ook een gedeelte spaans bloed in Quarter horses en zelfs is er hier en daar een Arabisch Volbloed, mustang, Morgan, licht gewicht Percheron etc. door de mix heen gegaan. Veel gebruikt bloed is dat van Janus en Sir Archy in het verre verleden en later Domino, Bonnie Scotland, Ben Brush. Een halter paard als Impressive (een enorme bul) heeft bijvoorbeeld driekwart Volbloed, Doc Bar minstens 5/8 en het paard met de grootste invloed op het hele ras in ALLE disciplines is Three Bars TB. Three Bars komt drie maal voor in Impressive en hij is de grootvader van Doc Bar. Three Bars heeft ook weer het nodige Domino bloed. Volbloed heeft goed werk verricht binnen alle disciplines, niet alleen de speed events. Omdat je bij Volbloeden verschillende types vindt met verschillende typen spieren en spiermassa, verschillende stokmaten, temperamenten etc. etc. is er altijd wel voor elk wat wils bij te vinden. Want wat ze veelal gemeen hebben is hun soeplesse, hun uitstraling en hun long inhoud. Zaken die bij bijna ieder onderdeel van pas komen.
De A.Q.H.A. geeft geen fokadvies af mbt het gebruik van Volbloed, maar in Amerika wordt het nog veelvuldig gebruikt. Ook de cowhorses voeren een forse dosis TB vrij recentelijk en vanuit hun verre verleden, niet alleen de pleasure paarden, de barrelracers, de race Quarters en de hunter paarden, zoals velen denken

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 11:13

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 13:49

Jessica24 schreef:
Hier de beloofde foto's van het loswerken van mijn paard.
Is ze hier volgens jullie genoeg op het achterbeen of loopt ze op de voorhand?

Afbeelding

De tweede foto is gemaakt tijdens de verdere training.
Graag hoor ik jullie reacties.

Afbeelding

Hallo anna42 heb je een fijne vakantie gehad?
Ik wilde nog even terug komen op deze foto's en graag de beloofde reactie!

thoroughbred

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 11:25

...en toen was t stil......... Gaaaap Slapen

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 17:40

Anna heeft zich bezig gehouden met het voorbereiden van een clinic, die afgelopen Vrijdag werd gehouden in Utrecht. En daar ging veel tijd in zitten.

Ik moet zeggen dat het een aanrader is om naar zo'n clinic toe te gaan, als je de kans krijgt.
Dan word het een stuk duidelijker.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-03 14:09

thoroughbred schreef:
...en toen was t stil......... Gaaaap Slapen

Dat klopt. Want als ik zulke foto's zie en zulke vragen krijg dan moet ik echt wel even heel serieus denken over het antwoord om te voorkomen dat een aantal bokkers mij niet weer om de oren slaat met allerlei argumenten die met de materie niets van doen hebben en om te voorkomen dat een vreselijk enthousiast ruiter en paardenvriend ook paardenvriend en enthousiast ruiter blijft. Vandaar.
De hele achtergrond van mijn betoog op Bokt is dat voor de prestatie die wij van het sportpaard verlangen een aangepaste bouw van dit sportpaard noodzakelijk en vanzelfsprekend is. De Volbloed moet rennen en heeft een aangepast renskelet gekregen. Een draver moet draven en heeft een aangepast skelet gekregen. Welke Volbloeds en welke dravers kunnen nu het rennen en draven? Dat zijn die Volbloeds en die dravers bij wie de respectieve skeletten de grootst mogelijke balans, zoals voor dat skelet benodigd, vertonen. Derhalve geeft kampioen keer kampioen ook nooit weer kampioen. Maar moeten de gelijke bloedlijnen(genen) met in die bloedlijnen de beste performers die qua uiterlijk (fenotypisch) de grootst mogelijk balans (benodigd voor het gevraagde ren-of draversskelet) en innerlijke het meest stabiele werkbare karakter aan het gezamelijke produkt kunnen geven.
Voor sportpaarden gelden precies dezelfde criteria. Het sportpaard zal moeten beschikken over een aangepast dragend skelet waarmee het kan dressuren en springen. Omdat voor deze beide disciplines precies eenzelfde skelet vereist is.
Als nu als ruiter precies weet hoe het in vrijheid als zijn ledematen, spieren en organen gebruikt, wordt het stuk gemakkelijker om ook de invloed van ruiter op al die verschillende houdingen van het paard tijdens
de stap, draf en galop te volgen.
Dan kom je tot de constarering dat een correct gebouwd en volledig in evenwicht gebouwd paard moeiteloos, verzameld kan bewegen. Dan kun je ook precies zien hoe bij dit paard de minitieus afgestemde samenwerking is van de verschillende ledematen en welke houding van die ledematen benodigd is om dat effect te bereiken.
Zelfs bij een Volbloed op volle snelheid zul je altijd zien dat hij zijn neus boven het laagst mogelijk horizontale niveau (dus voor loodlijn) heeft om een optimale luchtinstroom en zuurstoftoevoer via de bloedomloop naar de hersenen te garanderen. Jockeys die een Volbloed te diep rijden, zullen dus nooit een koers winnen. Omdat zij een optimale luchtinstroom en zuurstofvoorziening van de hersenen blokkeren. Als sportpaarden te diep worden gereden, belemmert dat een optimale luchttoevoer en zuurstoftoevoer naar de hersenen en treden er vroeg of laat ernstige blessures op.
Als dus redeneert vanuit de praktijk hoe een sportpaard dus optimaal in vrijheid en onder het zadel kan lopen dan stuit je bij dit paard op een sereius probleem en dat is zijn bouw.
Zoals jezelf al in het andere topic zeer terecht hebt aangegeven, heeft dit paard een overwegend renskelet. Dit houdt dus in dat de balans, het evenwicht dus in de verhoudingen en de stand van het skelet en ledematen niet relatie staat tot dat wat voor een sportpaard noodzakelijk is.
Met als gevolg dat dit paard zich nooit dragend kan bewegen en altijd in de weging zal landen op de voorhand. Derhalve mijn vraag hebe je dit paard weleens op de video opgenomen? Als je dat doet en vervolgens vetrragd afdraait dan zul je zien dat het voorbeen voor het achterbeen de grond raakt terwijl het voor een goede en harmonieuze bewegingsafloop
precies in omgekeerde volgorde moet plaatsvinden.
Nu denken een aantal mensen in dit land als je dit soort paarden nu diep en zogenaamd rondrijdt dat je daarmee een gedragen achterhand kunt forceren. En dat is nu het probleem. Zo worden er duizenden ongeschikte paarden geforceerd om voor hun fysiek onmogelijke bwegingsvormen te demonstreren. Als het er vervolgens een beetje oplijkt, wordt dat gewaardeerd met winstpunten. Dus denken de jonge ruiters dat ze het uitstekend doen met hun paard en begrijpen straks niet dat, naarmate de proeven hoger worden, ze niet tot een natuurkijke verzameling komen. Omdat de geforceerde verzameling nooit kan bieden wat de natuurlijke
verzameling in alle natuurlijke verhoudingen van harmonie en evenwicht aan fysieke mogelijkheden automatisch levert.
Bij een paard dat dus achter de loodljn loopt, wordt een optimale luchttoevoer behoorlijk verminderd een wordt een optimale zuurstoftoevoer naar de hersenen ernstig belemmert.
Als je dus kritisch naar dit paard kijkt dan zie je dat ondanks de vlase kink in de nek het paard dus achter de loodlijn loopt met alle gevolgen zoals boven omscherven.
Voorts zie je dus dat op dit skelet de ruiter ver voor op het paard zit omdat de achterhand, inplaats van dragen, zich opwaarts en stuwend voortbeweegt. Op een goed gebouwd sportpaard zit de ruiter precies boven het zwaartepunt. Dus op het middeen van het paard.
Het achterbeen komt, ondanks het diep en rondgereden zijn, ver achter de massa en zeker niet in het midden onder de massa terecht. Kortom, het achterbeen komt niet tot dragen en duwt dus de massa over het zwaartepunt. Dit paard zal dus met dit skelet maar ookm nog heel matig kunnen springen.
Vanwege zijn bloedlijnen en de bouw van dit paard moet dit paard dus ook de rachwangalop ontberen. Een ideaal, goed gefokt en gebouwd sportpaard beschikt over deze galopvorm en de rachwangalop geeft aan die paarden aanzienlijke voordelen bij het springen en de dressuur.