voor en nadelen tinkers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 15:37

Spix z'n sokken zitten al helemaal over z'n hoeven, de achterbenen zijn ze ietsje afgesleten door het lange gras op de wei, maar nog steeds vrijwel op de grond (ook vooraan komen ze al over de hoef), zijn echt vol en beginnen al van bij z'n knieën. Ze zijn ook behoorlijk dik al. Wat me wel opvalt is dat ze vaak op foto minder lijken dan dat het in werkelijkheid is. Da's misschien bij deze foto's ook het geval ... kan jij trouwens foto's zien in mijn profiel? Ik zie zelf alleen nog kruisjes. Erg frustrerend Boos! ... welke uploadsite werkt er wel nog helemaal???? Ik heb zojuist even een stukje film opgenomen, dan zou ik een kersverse sok (of tinker Knipoog) op bokt kunnen zetten

Z'n manen zijn ook erg vol en lang. Ze komen al langer over z'n nek uit, en krullen dan nog ook. Ondanks dat ie wat schuurt zijn ze ook erg dik. Jammer genoeg moet vooral z'n zwarte pluk het ontgelden bij het schuren Boos!. Z'n voorplukje is ook een bron van ergernis, en dan wil mijnheer het om één of andere vage reden nog graag in een scheiding hebben zodat je dus werkelijk z'n bles ziet tot vanboven ... vaag beest Haha!

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 15:44

Hoi
ik kan inderdaad de foto's in je profiel niet zien , maar als je bron weergeven doet en je zoek dit adres op dan zie je ze Verward vaag, weet ook niet hoe dat kan.
wil trouwens wel fototjes zien hoor van spixe *LOL*
groetjes
Annick

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 19:29

Wat een fijne beentjes heeft Damian eigenlijk. Is natuurlijk ook meer te zien omdat hij aan de voorkant weinig sok heeft. Aan het bruin in de manen is niet veel te doen behalve trekken. Veel zwarte dieren verkleuren door de zon wat. Het ene dier ook weer meer dan het andere, ik weet niet waarom. Maar ik trek de manen of trim ze met een trimmesje zodat de bruine punten eruit gaan. Ik geloof nu echt niet meer dat mok van nattigheid komt als ik jullie postings lees. Sox had het wat in de kootholtes, dat is weg maar ze stond niet in een natte wei. De rasp in de knieholtes heeft toch een andere oorzaak, ik denk vooral een droge huid. Sox had het best erg aan de voorbenen maar dat is nu weg op een héél klein piepplekje na, dat smeer ik nog een paar keer per week in. Op de sprongen (achterbenen) heeft ze nog wat hardnekkige kleine plekjes. Ik heb zelf ook wat eczeem tussen 3 vingers aan mijn linkerhand, heel gek, en dat is heel moeilijk om weg te krijgen. Ik smeer ook met hydrocortizonezalf en dat helpt dan even maar het gaat niet helemaal weg en begin dan weer enorm te jeuken en rood te worden. Ik heb dus eigenlijk hetzelfde probleem als Sox maar ik hoop dat zij minder jeuk heeft.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 20:23

ik gebruik trea tree soap en mok boxspray van de Silverlinde voor Gam zijn plekken en het is wonderlijk spul!

IngridHar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 20:35

Belle heeft wel aardig wat sokken. Maar is dan ook al ongeveer 8 jaar. En in de winter is het meer als in de zomer.
Zal eens foto zoeken om het verschil te laten zien.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 20:39

jeetje zeg zijn we ons net een beetje aan het orienteren in de Tinkerwereld, is er hier een TOPtopic bezig over dit ras. OK dan! Echt mooi dat deze informatie allemaal hier in staat. We zitten zelf nog te twijfelen tussen een veulen of een iets volwassener (vanaf jaartje of 2.5). Ik ga zeker kijken op 16 augustus in Houten om ze allemaal in levende lijve te bewonderen. Huilen
Enne de Cheese! gaat zeker mee!!!!

Pfff wel veel leesvoer hier hoor, maar heel informatief. Wist trouwens nog niet dat Tinkers ook zo eigenwijzzz en eigenzinnig konden zijn.... toont wel karakter overigens.

Thanks voor de info die ik tot nu toe vanaf de zijlijn mocht mee krijgen.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 20:42

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 20:45

haha het aantal pagina's in Tinkerpraat zit nu al op 123 Scheve mond , ik ga er maar even voor zitten denk ik, heb gelukkig toch adsl

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 20:48

Is er hier iemand die NH doet met de Tinker?

IngridHar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 20:54

Ik geloof Cheveyo dat kinglover NH doet. Zeker weten doe ik het niet helemaal.

Foto van Belle begin dit jaar in Maart.
Afbeelding

en nu
Afbeelding

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 20:58

Ik wil niks meer horen over adsl Cheveyo (welkom trouwens). Heb adsl pakket thuisgekregen maar kan er niks mee. Provider en kpn doen alsof hun neus bloedt en rekeningen stromen al binnen terwijl pakketje nog intact is. Zit nu dus nog steeds duur te internetten en te bokken. Maar ik heb alles over voor mijn tinker Lachen Lachen
Ik zal Silverlinde nu opzoeken Pellie voor jouw spul, ik kan onderhand zelf een apotheek voor mok beginnen Knipoog

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 20:59

Cheveyo, welkom bij de TinkerNH-ers Knipoog hihi

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 21:06

ehum bedankt voor het ontvangst. Haha! Hoop dat ik jullie tegen die tijd ook een mooie foto van onze Tinker kan laten zien als het zover mocht zijn. Kan bijna niet meer wachten.... maar heb geleerd.. bezint eer ge begint dus laat ik die les maar eens toepassen dan.

Tot die tijd kan ik alleen maar met jullie mee Kwijl

Gaan jullie ook met je tinker naar Houten op de 16e?

Zal niks meer zeggen over ADSL, sox Lips are sealed Hoop alleen dat je het snel voor elkaar krijgt.

Hoop dat tegen de tijd dat ik aan een Tinker kan beginnen niet de prijzen toooorenhoog zijn Geld, geld!

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 21:11

Voor een grote beleerde tinker zul je wel je beurs moeten pakken. Alhoewel het allemaal nog wel meevalt in vergelijking met bijv. een Fries of kwpn'er. Je hebt met een tinker wel iets aparts in huis, huh. Er zijn verschillende fokkers met websites en er zijn natuurlijk de keuringen e.d. van de 2 verenigingen. En je hebt ons Lachen Lachen

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 21:21

Merk al dat jullie zeker waardevolle informatie hebben Kusje en ik heb volgens mij al "bijna" alle Tinkersites bezocht. De volgende stap is het zien bewegen en voelen en bij wijze van spreken ruiken aan de Tinkers. Verschillende karakters in omgang zijn er natuurlijk ook. Zelf denk ik ook dat het waarschijnlijk beter is om eerst met een merrie te beginnen om het ras in de dagelijkse omgang door en door te leren kennen.
Toen ik 15 (way back!!) was heb ik een Friese hengst verzorgt nou die was echt hengst en ik ging dus geregeld mee de lucht in aan het halstertouw als hij zijn hoofd een stuk ophief.. }> behalve wanneer ik er op zat.. dan kon ik echt de hele wereld aan. Niet echt succes dus maar nu heb ik echt JAAAAREN meer ervaring Sigaar en gaat dat ook een stuk beter. Eerlijkheid en rechtvaardigheid vind ik daarbij ook een belangrijk onderdeel naar het paard toe. Verbeter me als ik een verkeerd idee ergens over heb, please. Het kan me alleen maar helpen in onze keuze.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 21:25

Cheveyo schreef:
haha het aantal pagina's in Tinkerpraat zit nu al op 123 Scheve mond , ik ga er maar even voor zitten denk ik, heb gelukkig toch adsl

ben al op pagina 6!!

Cheveyo

Cheveyo schreef:

ben al op pagina 6!!

Cheveyo

sorry zat effe niet op te letten

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 21:36

Zelf heb ik eerlijkheid en rechtvaardigheid ook hoog in mijn vaandel staan en dat moet je ook hebben bij een tinker. Zelf zijn ze ook recht door zee, letterlijk soms, haha. Ik rij vanaf mijn 6e en heb te maken gehad met allerlei rassen en mengelmoesjes maar de tinker vind ik echt het geweldigst in de omgang. Niet zozeer om op te rijden, dan zijn er meer fijne paarden, lichter en soepeler etc. Maar de tinkers die ik ken zijn heel betrouwbaar, super op buitenritten alhoewel soms wel sterk. Je moet wel kunnen rijden. Maar in de omgang vind ik ze super. De mijne zeker. Ze zal nooit dreigen of raar doen, de hondjes lopen onder haar door en gaan bij haar liggen als ze staat te eten. Ze vindt het echt gezellig als we bij haar zijn als ze staat te knabbelen. Af en toe legt ze haar hoofd tegen me aan en we staan of liggen dan met zijn allen te genieten van elkaar. Klinkt bijzonder sentimenteel maar zo is het gewoon. Als ik met mijn rode autootje het erf kom oprijden zie ik haar met die brede bles in de verte tussen de andere paarden staan. Als de wind goed staat hoort ze de auto en gaat dat hoofd met en ruk omhoog en blijft ze kijken totdat ik bij haar ben (met mijn koekjes Lachen , anders roep ik haar en dichterbij gekomen hoor ik haar zachtjes briesen. Geweldig is dat. Ze loopt zonder problemen en zonder halster met me mee naar stal en zal er nooit vandoor gaan. De kwpn-mensen op stal zien dat allemaal angstig aan, maar de paarden van hen kun je echt niet vergelijken met zo'n rustige Ier.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 21:46

Heb hiervoor quarters gehad en mijn laatste paardje was een paint. Echt een supercool karakter, niet schrikachtig. Als er iets om hun heen gebeurde keken ze echt zo op van... oh eens even zien wat dat is oh er gaat er een hangen aan zijn halstertouw.. nou ik sta los en wat zou het verder eigenlijk....
Ik hoop dat koele cq rustige ook terug te vinden in de Tinker ook als is het maar voor een deel. Zelf ben ik niet zo;n koekiestype maar dat wil niet zeggen dat ze wat tekort komen hoor, ik geef het gewoon liever in de voerbak, dan voorkom je een beetje dat ze als maar op zoek zijn naar lekkers als je bij ze bent. Soms ontkom je er natuurlijk niet aan, dat geef ik toe maar ik probeer om consequent te blijven.
Als wij aan een paardje beginnen willen we hem graag voor verschillende doeleinden gebruiken. Ik wil graag westernrijden en NH en alles wat je daar nog meer mee kunt doen en mijn vader en man willen graag aangespannen gaan doen. Lijkt de Tinker mij een uitstekend ras voor en hij heeft nog vlekkies ook (paard met vlekkies, kat met vlekkies, honden met vlekkies). Mocht het een veulen worden dan wil ik graag wel vantevoren uitgezocht hebben hoe we dat met beleren gaan doen, beslagen ten ijs komen dus. Rijd zelf al lang... mijn vader kan ook echt wel mennen maar toch eenmaal aangeleerd is aangeleerd en als dat fout is leer het dan nog maar eens eerlijk af. Dus hulp zal ik dan zeker inschakelen.

IngridHar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 21:51

Ze zijn heel geschikt voor verschillende doeleinden. Ik doe dressuur en springen en veel buitenritten. Ook aangespannen dat doen we pas sinds een half jaar en hebben haar zelf beleerd. Sinds kort ben ik bezig om haar een paar kunstjes te leren en dat pikt ze aardig goed op.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 21:51

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 21:56

Ik vind quarters ook heel leuk maar ook héél anders. Om te rijden dan. En een tinker zet je makkelijker voor de kar. Ze zijn heel veelzijdig en oersterk qua beenwerk en alles eigenlijk. Soms dus wel mok en rasp-problemen maar dat is geen halszaak. Vaak hebben ze het ook niet. Kijk maar op je gemakje rond overal.
Mijn honden krijgen ook maar 1x per dag een frolicje maar nu Sox 24/7 in de wei staat krijgt ze geen biks (tenzij ik ga rijden) dus wil ik niet met lege handen aankomen. Een appeltje gaat er ook wel in maar met de andere paarden in de wei moet je uitkijken. Een koekje is sneller weggewerkt dan een appel. En tinkers zijn snoeperds hoor, ze doen alles voor een versnapering!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 21:56

ehum hoelaat begint het eigenlijk de 16e?

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 22:01

ik kan je geheel begrijpen van dat koekie sox Lachen
zelf denk ik een beetje terug aan die fries qua rijden betreft.. kan er naast zitten maar ik bedoel dus daarmee dat het naar mijn idee zeker een andere manier van lopen is dan quarters/paints.
Met mijn paintje had ik erg veel last van beenblessures en zoek dus een ras met een oersterk beenwerk inderdaad gewoon om de kans op blessures wat minder te maken, voor het paardje zelf Ach gut en voor mezelf natuurlijk ook.