Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
greetje"]
[quote="MissHIS schreef:Ik denk eerder dat ze bij dat internetcafé er ook achter zijn gekomen dat "Anna42" niet helemaal spoort...
"Gaat u volgende keer maar ergens anders internetten".
adriana schreef:En So What!
Wat maakt het nou uit als troef terug is, iedereen zegt maar dat het een relschopper is.
Maar ik vind het reuze interessant
Excuseme schreef:Wat pipo al eerder aanhaalde blijft voor mij nog iets teveel onderbelicht, namelijk het feit dat volbloedinbreng zorgt voor iets hetere paarden, die werkwillig, vlug en attenter zijn, dan de de wat meer koudbloedige paarden. Holstein heeft zijn eertste plaats op de springindex vnl. te danken aan het inzetten van eng. volbloed op het juiste moment, gek genoeg ook vooral om de Capitol I loomheid het hoofd te bieden. Ladykiller, Cottage Son, Marlon om er maar een paar te noemen, worden nu nog angstvallig in elke stamboom geteld, waarbij hoe vaker ze voorkomen, des te interessanter de pedigree wordt.
Anna heeft ook gelijk dat ramzes een zeer veel betekende hengst is geweest, warvan het aantal keren dat deze in een stamboom voorkomt, ook zeker wordt geteld. Probleem met bloedinbreng is, dat je in eerste generatie niet meteen een top sportpaard hebt, maar uit een halfbloed of volbloedmerrie fok je vaak iets goeds en moois (Wolfgang schiet me snel te binnen)
sarabande schreef:We stevenen heel voorspelbaar weer op de bekende scheldkannonade op het KWPN paard aan![]()
Iedreen heeft ongelijk, stellingen worden omgedraaid in onoverzichtelijke monologen, duidelijke antwoorden worden niet gegeven maar in wattige tekst verpakt.
Maar vooral iemand die stelt dat ze hier nieuw is reageert uitermate denigrerend op anderen, hetgeen altijd een teken van zwakte is.
Pipo"]
[quote="Excuseme schreef:Wat pipo al eerder aanhaalde blijft voor mij nog iets teveel onderbelicht, namelijk het feit dat volbloedinbreng zorgt voor iets hetere paarden, die werkwillig, vlug en attenter zijn, dan de de wat meer koudbloedige paarden. Holstein heeft zijn eertste plaats op de springindex vnl. te danken aan het inzetten van eng. volbloed op het juiste moment, gek genoeg ook vooral om de Capitol I loomheid het hoofd te bieden. Ladykiller, Cottage Son, Marlon om er maar een paar te noemen, worden nu nog angstvallig in elke stamboom geteld, waarbij hoe vaker ze voorkomen, des te interessanter de pedigree wordt.
joop schreef:Beste Anne, Welke hengsten hebben binnen of buiten het KWPN dan volgens jou het gewenste lendenmechanisme en de gewenste bouw. Je kan toch niet menen dat je naar een arabisch volbloed moet gaan met je rijpaardmerrie. Dan heb je weer 3 a 4 generaties nodig om er weer een rijpaard van te maken.
Noem eens wat namen van hengsten die aan de jouw gestelde criteria voldoen.
joostvangestel schreef:Anne42: Ik was me er best wel van bewust dat je niet schreef dat Schumacher niet in een Mercedes rijdt, maar behalve het feit dat de vergelijking met paardensport op veel plaatsen scheef gaat, is het zo dat zelfs enige associatie van Schumi met Mercedes in dit land niet op prijs gesteld wordt.
Verder is fokken doodsimpel, mits je een duidelijk doel voor ogen hebt. Als de skeletbouw en het lendenmechanisme dit doel is, dan is fokken vanaf dat moment behoorlijk eenvoudig, mits je een goede skeletbouw/lendenmechanisme goed kunt beoordelen.
Waar ik bezwaar op tegen heb/had, is om teveel nadruk te leggen op een enkele voorouder.
Ik geloof trouwens dat je zin moet luiden: "Waarom het om gaat is wat Amurath samen met de Arabische hengsten aan al de toppaarden heeft gegeven." Amurath is denk ik nooit gecombineerd met Arabische hengsten, tenzij Amurath een merrie was.
Zoals je verder weet, zijn er altijd meer dan een facet aan een paard. Een top paard wordt gedefinieerd door een combinatie van meerdere goede facetten, met daarbij een basis die door de goede foklijn heenloopt. Arabieren (zeker die van nu) komen teveel tekort om op topsportniveau mee te draaien. Er is dus zeker evenveel krediet te geven aan de paarden die met die Arabische hengsten werden gekruist en hun eigen goede eigenschappen hebben meegegeven.
Overigens: als ik jouw betoog lees, dan is Ramzes ook heel slecht, want die was half volbloed en moet dus behoorlijk slecht gefokt hebben als pure hybride op dit punt: de helft van zijn nakomelingen moet een dragend skelet gehad hebben en de helft niet (tenzij hij hele beste merries gedekt heeft).
Als je nou echt bokkers een dienst wil bewijzen, moet je hier eens 10 nu nog levende hengsten opnoemen met een dragend skelet. Of die al dan niet verwant zijn aan Arabieren, is verder niet relevant. Alle warmbloeden ter wereld zijn namelijk verwant aan Arabieren. Als fokkers moeten we dan vooral geinteresseerd zijn in twee aspecten van een eigenschap:
1) Heeft het paard de gewenste eigenschap?
2) Heeft het paard de genetische opbouw zodat hij de eigenschap met een behoorlijk grote zekerheid kan doorgeven?
Zannekin schreef:Joost, een pure volbloed kan toch ook niet meedraaien heden ten dage? Lagere hefboomhals, vlakke gangen, overbouwd. Halfbloeden daarentegen wel, daar ben ik het mee eens. Maar volgens mij is bij de halfbloed arabier de maat de belangrijkste factor waarom die minder meekunnen. In andere eigenschappen zie ik niet waarom die nu meer ongeschikt zou zijn dan een volbloed.
Excuseme"]
[quote="Zannekin schreef:Joost, een pure volbloed kan toch ook niet meedraaien heden ten dage? Lagere hefboomhals, vlakke gangen, overbouwd. Halfbloeden daarentegen wel, daar ben ik het mee eens. Maar volgens mij is bij de halfbloed arabier de maat de belangrijkste factor waarom die minder meekunnen. In andere eigenschappen zie ik niet waarom die nu meer ongeschikt zou zijn dan een volbloed.