Bloedlijnen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 11:58

Lees de link van Greetje eens daar staat het nogal lang en breed in uitgelegd.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 12:30

Op de vorige 10 pagina's is alles al uitgekauwd.
En Kattebeest als al die pogingen om antwoord te krijgen hier mislukken dan kan je dat toch via pb proberen

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 21:27

greetje"]
[quote="MissHIS schreef:
Ik denk eerder dat ze bij dat internetcafé er ook achter zijn gekomen dat "Anna42" niet helemaal spoort...
"Gaat u volgende keer maar ergens anders internetten".

MissHis ga eens terug naar de Boktregels, daarin staat dat je geen kwetsende, lasterlijke ect. opmerkingen mag plaatsen.
[/quote]

Daar ben ik het dus ook mee eens, Greetje.

Maar dat ter zijde. Had graag haar uitleg over de stellingen gehoord. Iedereen mag toch een mening hebben?

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 12:12

chantal1 schreef:

Maar dat ter zijde. Had graag
haar
uitleg over de stellingen gehoord. Iedereen mag toch een mening hebben?

*LOL*
Uiteraard mag iedereen een eigen mening hebben Maar een ban blijft een ban natuurlijk, misschien dat hij zelf ook tot dat inzicht is gekomen Clown .

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 12:48

Heb ik iets gemist?

Wie heeft er een ban en waarom?

Kayla schreef:

*LOL*
Uiteraard mag iedereen een eigen mening hebben Maar een ban blijft een ban natuurlijk, misschien dat hij zelf ook tot dat inzicht is gekomen Clown .

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 17:02

Ik had gehoopt dat de ban al opgeheven zou zijn, dat vind ik niet meer als terecht.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 19:13

Ban? Voor wie, Anna. Anna is geen Troef, dat heeft Bart hier zelf gezegd!

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 20:56

Misschien is Anna geen Troef, misschien wel, maar dat de IP´s niet overeen komen is natuurlijk geen bewijs dat Anna Troef niet is. Er zijn internetcafe´s ( Knipoog ), meerdere computers, familieleden met computer, vrienden met computer etc. etc.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 21:33

Bart kan alleen voor 100% zekerheid hebben als hij met Anna via zijn webcam communiceert Cheese!

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 23:09

En So What!
Wat maakt het nou uit als troef terug is, iedereen zegt maar dat het een relschopper is.
Maar ik vind het reuze interessant OK dan!

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 23:11

Als hij terug mag, mag Mytens ook terug

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 23:17

adriana schreef:
En So What!
Wat maakt het nou uit als troef terug is, iedereen zegt maar dat het een relschopper is.
Maar ik vind het reuze interessant OK dan!

Bedreigingen zijn toch echt zo leuk, ik lach me rot.
De opzet van dit topic is interressant. Maar elke keer als iemand een zinnige vraag stelt aan de zogenoemde anna komt er geen zinnig antwoordt terug. En wordt er maar doorgehamerd op een theorie die wankelt aan alle kanten. Dat noem ik geen discussie maar proberen je eigen mening er ongegrond door te douwen, in mijn ogen is daar niets interessants aan.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 23:25

De auteur van dit topic heeft zich wsch leuk willen bezighouden. Hij zal zeker niet wakker liggen van wat hier gezegd wordt, eerder zich verkneukelen om deze randdiscussie.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 08:02

Ik moet me toch weer aansluiten bij Zannekin....
Er wordt niet eens de kans gegeven zodat men het kan uitleggen. Ik zeg niet dat ik het er wel of niet mee eens ben maar had het wel graag gehoord, hoe het volgens haar nou zat.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 12:09

Idd geef haar een kans, in plaats van gelijk te beginnen met dat gemekker.
Degenen die commentaar hebben zijn al gepikeerd.
Ze vergeten dat ze niet eens zeker weten over wie ze het nou eigenlijk hebben.

Terwijl als ze goed lezen er wel degelijk verschil is in de opmaak van schrijven.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 21:48

Lekker afgezaagd van me maar ik kan me dus zeker in Adriana haar woorden vinden.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-03 12:31

Excuseme schreef:
Wat pipo al eerder aanhaalde blijft voor mij nog iets teveel onderbelicht, namelijk het feit dat volbloedinbreng zorgt voor iets hetere paarden, die werkwillig, vlug en attenter zijn, dan de de wat meer koudbloedige paarden. Holstein heeft zijn eertste plaats op de springindex vnl. te danken aan het inzetten van eng. volbloed op het juiste moment, gek genoeg ook vooral om de Capitol I loomheid het hoofd te bieden. Ladykiller, Cottage Son, Marlon om er maar een paar te noemen, worden nu nog angstvallig in elke stamboom geteld, waarbij hoe vaker ze voorkomen, des te interessanter de pedigree wordt.

Anna heeft ook gelijk dat ramzes een zeer veel betekende hengst is geweest, warvan het aantal keren dat deze in een stamboom voorkomt, ook zeker wordt geteld. Probleem met bloedinbreng is, dat je in eerste generatie niet meteen een top sportpaard hebt, maar uit een halfbloed of volbloedmerrie fok je vaak iets goeds en moois (Wolfgang schiet me snel te binnen)

In 1959 stond bij de Hamburger Sringderby een schimmelmerrie Retina met Frits Tiedemann aan de kop. tweede was eveneens een dochter van Ramzes Ramona met Alwin Schockemohle. Romanus van Ramzes onder
Hans Gunther Winkler 1959 -1965 zevenjarenlang was het meest winnende springpaard in Duitsland. Mariano v. Ramzes (volle broer van Radetzky met een hengstenlijn van meer dan 120 goedgekeurde zonen) won de zilvermedaille in Olympiade Mexico 1968 onder Jozef Neckermann. Blijkbaar geldt het bovengenoemde bloedinbreng niet voor Ramzes. Omdat de merries meer vererven dan de hengsten had Ramzes
namelijk het skelet van zijn shagyamoeder Jordi en gaf dat skelet en het lendenmechanisme door aan zijn nakomelingen. En niet alleen dat skelet, ook de hardheid, intelligentie, levensduur, vruchtbaarheid en het werkbare karakter. In Holstein en Hannover sloot Ramzes weer aan bij de bloedlijnen van Amurath en werden de genen qua skelet, lendenmechanisme en prestaties opnieuw verankerd. Dit verklaard de
gigantische invloed van deze hengsten in de Duitse sportpaardenfokkerij en dankzij deze invloeden lift Nederland een beetje mee in het internationale sportpaardengeweld. Helaas hebben de meeste dat niet door en gaan ze prijsschieten op de paarden die aan de basis stonden van dit succes. Want we blijven, zoals Dr. Rau het al omschreef foutenkijkers, en die vormen het grootste gevaar voor de fokkerij.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-03 12:44

sarabande schreef:
We stevenen heel voorspelbaar weer op de bekende scheldkannonade op het KWPN paard aan Slapen

Iedreen heeft ongelijk, stellingen worden omgedraaid in onoverzichtelijke monologen, duidelijke antwoorden worden niet gegeven maar in wattige tekst verpakt.

Maar vooral iemand die stelt dat ze hier nieuw is reageert uitermate denigrerend op anderen, hetgeen altijd een teken van zwakte is.

Ik heb niet de intentie om ook maar een scheldwoord te uiten dat is niet mijn niveau. Ik weet maar al te goed dat gelijk hebben en gelijk krijgen vooral te maken heeft met intelligentie. Fokken begint bij denken. Blijkbaar heeft de gevestigde orde in jouw persoon daar wat meer moeite mee dan een nieuwkomer die maar klakkeloos moet aannnemen wat de 'ouwe rotten' aan onlogische argumenten produceren. Kijk je eigen mailtjes nog maar eens na en probeer de logica ervan eens naast elkaar neer te zetten.
Aristoteles wist al dat de wereld rond was. Vijftien jaar later werden de mensen die hetzelfde durfden te beweren nog steeds door de Paus in de ban gedaan en hadden we Columbus nodig om het voor ons weterlingen geloofwaardig te maken. Wie is dan zwak Aristoteles of Sarabande?

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-03 12:52

Pipo"]
[quote="Excuseme schreef:
Wat pipo al eerder aanhaalde blijft voor mij nog iets teveel onderbelicht, namelijk het feit dat volbloedinbreng zorgt voor iets hetere paarden, die werkwillig, vlug en attenter zijn, dan de de wat meer koudbloedige paarden. Holstein heeft zijn eertste plaats op de springindex vnl. te danken aan het inzetten van eng. volbloed op het juiste moment, gek genoeg ook vooral om de Capitol I loomheid het hoofd te bieden. Ladykiller, Cottage Son, Marlon om er maar een paar te noemen, worden nu nog angstvallig in elke stamboom geteld, waarbij hoe vaker ze voorkomen, des te interessanter de pedigree wordt.

Maar dat word van tafel geveegd, omdat volgens anna de hengsten uiteindelijk weer op een arabier uitkomen. Ook het verhaal van het met het kruis omhoog lopen, de diepe rug..............ga zo maar door, worden niet toegelicht/

Als ruiter zijnde...........en daar fokt de fokker nou eenmaal voor, wil je geen paard met een hoog kruis, een diepe rug.............een stekerig voorbeen...............en niet te spreken over dat irritante zenuwlijerige gedrag van die dieren.
[/quote]

Pipo zolang je niet weet wat het lendenmechanisme inhoudt, zal je ook het hoge kruis en de wat jij noemt diep rug niet begrijpen.
Ik begrijp voorts dat je een expert bent op het gebied van Arabische paarden en dat je ze rucktzichtlos over een kam scheert. Eeen chinees wijsgeer zei ooit eens
Er zitten altijd drie kanten aan de medaille:
Uw kant, mijn kant en de werkelijke kant. Vooringenomen paradigma's en percepties leiden altijd tot verkeerde conclusies. Jouw paard zit aan de beide kanten en zeker aan de moederskant vol met Arabisch bloed. Tinka's Boy ook. Zijn jouw paard en Tinka's Boy zenuwlijers?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 12:54

joop schreef:
Beste Anne, Welke hengsten hebben binnen of buiten het KWPN dan volgens jou het gewenste lendenmechanisme en de gewenste bouw. Je kan toch niet menen dat je naar een arabisch volbloed moet gaan met je rijpaardmerrie. Dan heb je weer 3 a 4 generaties nodig om er weer een rijpaard van te maken.
Noem eens wat namen van hengsten die aan de jouw gestelde criteria voldoen.

Hier ben ik nog steeds heel nieuwschierig naar!

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 13:02

Ter info nog over Capitol en Ramzes, er wordt algemeen aangenomen dat de vader van Capitano niet de bruine Corporal is, maar een volle broer van Folia, genaamd Grand Vikar. Dit omdat Capitano de schimmelkleur dominant vererfde, dat betekent dat beide ouders schimmel moeten zijn geweest. Dus Ramzes komt drei keer zeer dicht in de stamboom van Capitol voor, hetgeen overigens nooit door genetische tests is onderzocht.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-03 13:34

joostvangestel schreef:
Anne42: Ik was me er best wel van bewust dat je niet schreef dat Schumacher niet in een Mercedes rijdt, maar behalve het feit dat de vergelijking met paardensport op veel plaatsen scheef gaat, is het zo dat zelfs enige associatie van Schumi met Mercedes in dit land niet op prijs gesteld wordt.

Verder is fokken doodsimpel, mits je een duidelijk doel voor ogen hebt. Als de skeletbouw en het lendenmechanisme dit doel is, dan is fokken vanaf dat moment behoorlijk eenvoudig, mits je een goede skeletbouw/lendenmechanisme goed kunt beoordelen.

Waar ik bezwaar op tegen heb/had, is om teveel nadruk te leggen op een enkele voorouder.

Ik geloof trouwens dat je zin moet luiden: "Waarom het om gaat is wat Amurath samen met de Arabische hengsten aan al de toppaarden heeft gegeven." Amurath is denk ik nooit gecombineerd met Arabische hengsten, tenzij Amurath een merrie was.

Zoals je verder weet, zijn er altijd meer dan een facet aan een paard. Een top paard wordt gedefinieerd door een combinatie van meerdere goede facetten, met daarbij een basis die door de goede foklijn heenloopt. Arabieren (zeker die van nu) komen teveel tekort om op topsportniveau mee te draaien. Er is dus zeker evenveel krediet te geven aan de paarden die met die Arabische hengsten werden gekruist en hun eigen goede eigenschappen hebben meegegeven.

Overigens: als ik jouw betoog lees, dan is Ramzes ook heel slecht, want die was half volbloed en moet dus behoorlijk slecht gefokt hebben als pure hybride op dit punt: de helft van zijn nakomelingen moet een dragend skelet gehad hebben en de helft niet (tenzij hij hele beste merries gedekt heeft Knipoog ).

Als je nou echt bokkers een dienst wil bewijzen, moet je hier eens 10 nu nog levende hengsten opnoemen met een dragend skelet. Of die al dan niet verwant zijn aan Arabieren, is verder niet relevant. Alle warmbloeden ter wereld zijn namelijk verwant aan Arabieren. Als fokkers moeten we dan vooral geinteresseerd zijn in twee aspecten van een eigenschap:

1) Heeft het paard de gewenste eigenschap?
2) Heeft het paard de genetische opbouw zodat hij de eigenschap met een behoorlijk grote zekerheid kan doorgeven?

Rijpaarden moeten naaast allerlei andere faktoren absoluut voldoen aan een tweetal basiscriteria. Een daarvan is zoals ik alreeds heb betoogd een dragend skelet en twee is een goed functionerend lendenmechanisme.
Door onze huidige selectiemethodes hebben we ons helaas van deze elementen vervreemd. Wat ik voorts heb betoogd is dat een aantal Arabische paarden deze cruciale elementen hebben meegegeven aan hun nageslacht en zich derhalve in de picture konden rijden op internationaal niveau. De interssante hengsten waar jij om vraagt zijn juiste die hengsten die zowel in de moederlijn als in de moederlijn van de vader het bloed voeren van de door genoemde hengsten. Helaas wordt dit aantal steeds kleiner en gaat de fokkerij inplaats van vooruit eerder achteruit.
Kijk maar eens wat Albert Voorn ion de laatste IDS schrijft. citaat:
'Maar fokkers en eigenaren wordt nu niet boos. We hebben ze echt niet. die toppaarden waarmee je als vanzelf kampioen wordt, zoals ik met
Lando. Noem het beestje bij de naam, we komen simpelweg paardenkrachten tekort'. Komt dit manco van de Arabische paarden?
Vast niet. Dan moet je toch afvragen waar zit het probleem?. Of moet Albert Voorn zoals sommige ervaren rotten op dit forum het liefst doen met mensen met een andere en logische mening ook in de ban. Albert Voorn is hier een nieuwkomer en dus op de brandstapel?
Boodschappers van het slechte nieuws werden ook vroeger al door de beleidsmakers en de meelopers ter plekke doodgeknupeld en was het probleem voor het moment opgelost.
Onze paarden hebben niet meer een dragend skelet en missen een goed functionerend lendenmechisme en komen zo paardenkrachten tekort.
Onze dressuurpaarden lopen constant op de kop en voorhand en bijvoorkeur ver achter de loodlijn. We zien het al niet eens meer, maar verdedigen wel hand en tand een gigantisch kwantitatieve fokkerij maar zien niet in dat de gigantische kwantiteit niet parallel loopt met een gigantische kwalitatieve fokkerij. Tot overmaat van ramp zit nederlands beste springpaard Tinka's Boy ook nog stikvol met dat vermaleijde Arabisch bloed. Dat kon toch helemaal niet in de enge gedachtengang van de deskundigen die al staand aan aan een paard kunnen zien wat het in de toekomst beloofd te worden. En dat hebben we geweten. Het aantal missers is inmiddels al aanmerklijk groter dan het aantal toppers. Wat is an de zo hoog geprezen voortuitgang?
Ik ga hier ook geen tien hengsten op een rij neerzetten daar gaat het immers niet om. Ik zal er slechts een hengst uithalen en die is niet van Nederlandse origine. Dat is de Holsteinerhengst Casco. Casco voert aan vaderszijde 169 keer het bloed van Amurath en Koheilan el Adjuze ox. En aan moederszijde 166 keer het bloed van Koheil;an Adjuze en 178 keer Amurath.
Casco is een typisch voorbeeld van een constante fokkerij met Arabisch bloed en de positieve aspecten. Zelfs Rob van Overbeek benadrukte in IDS het Shagya-aandel van deze hengst.
Ook de laatrijpheid van dit bloed speelde hem aanvankelijk parten. Zowel door Holstein als door het KWPN op driejarige leeftijd te licht bevonden, slaagde hij een jaar later met glans voor alle onderdelen. Inmiddels heeft hij zich met dit dragende skelet en een goed functionerend lendenmechanisme ontwikkeld tot een formidabele hengst die zo kenmerkend is voor het Shagya/Arabisch bloed. Die uitstraling zal alleen nog maar toenemen.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-03 13:40

Zannekin schreef:
Joost, een pure volbloed kan toch ook niet meedraaien heden ten dage? Lagere hefboomhals, vlakke gangen, overbouwd. Halfbloeden daarentegen wel, daar ben ik het mee eens. Maar volgens mij is bij de halfbloed arabier de maat de belangrijkste factor waarom die minder meekunnen. In andere eigenschappen zie ik niet waarom die nu meer ongeschikt zou zijn dan een volbloed.

Natuurlijk moet je met de maat altijd oppassen. Dit geldt zowel voor groot als klein. Op een doorgefoktwe merriestam met een permanente stokmaat heeft een Shagya of Arabische hengst praktisch geen invloed.
Des te meer invloeden in de pedigree des te groter de spreiding.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-03 13:44

Excuseme"]
[quote="Zannekin schreef:
Joost, een pure volbloed kan toch ook niet meedraaien heden ten dage? Lagere hefboomhals, vlakke gangen, overbouwd. Halfbloeden daarentegen wel, daar ben ik het mee eens. Maar volgens mij is bij de halfbloed arabier de maat de belangrijkste factor waarom die minder meekunnen. In andere eigenschappen zie ik niet waarom die nu meer ongeschikt zou zijn dan een volbloed.

We hebben het hier over fokken en dan is volbloed onmisbaar. En toegevoegde waarde hebben ze. Lauries Crusador is in Duitsland inmiddels een der beste dressuurverervers, terwijl hij zelf behoorlijk op de kop staat. Pharaon van VDL is een plaatje om te zien, net als Roven.
Volbloed wordt veel te weinig gebruikt, mi.
[/quote]

Waar haal je vandaan dat Lauries Crusador inmiddels een der beste dressuurverervers is? Alleen als Lauries wordt gekruist met een merrie met een goed dragend skelet kan het resultaten geven. Alle andere proudukten blijven behoorlijk op de kop staan en komen niet tot resultaten

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 13:55

Uit Eylers hengstenboek

Vererbung:
Lauries Crusador xx deckte 1990 in Celle, seit 1991 steht er im hannoverschen Hochzuchtgebiet auf der Station Landesbrück. Er ließ von Anbeginn seines Deckeinsatzes als Leihhengst im Landgestüt Celle keine Zweifel aufkommen, daß er das Zeug haben würde, eine eigene Hengstlinie zu begründen. Bisher wurden 17 Söhne gekört, darunter mit Londonderry der Körsieger des Verdener Hengstmarktes. Besondere Erwähnung verdient der gekörte Longchamp, der jeweils hochplacierter Finalist auf vier Bundeschampionaten war. Die Nachkommen zeigen sich insbesondere dressurveranlagt. Die hohe Zahl von 48 Töchtern wurde bisher mit der Staatsprämie ausgezeichnet, darunter auch Lady (Siegerin der Stutenschau Beedenbostel 1997).

Verder heeft ie een fokwaardeschatting van 135 en 148 voor turniersport. Me dunkt niet slecht voor een volbloed.

Je gaat hopelijk toch geen standpunt innemen en verdedigen dat volbloedinbreng in de huidige fokkerij geen toegevoegde waarde heeft?