Nakomelingen van Wonderboy

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Charlottte

Re: Nakomelingen van Wonderboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 19:01

Dit is mijn wonderboy met 16,5 maanden : Afbeelding

En hier met 17 maanden Afbeelding

Ze is nu al 1.62 M en doet het echt goed, wel een super slim paard waar je dus mee om moet kunnen gaan. Ze is braaf maar er zit veel pit in waardoor ze niet voor iedereen geschikt is.

Qua sportprestaties staat er helaas weinig vermeld op paardenfokken.nl en dit topic ligt ook redelijk stil.

Zover ik weet heeft WB op dit moment geen vaste ruiter meer..

intsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 19:14

Bedankt voor de reacties!
Charlotte leuk paard krijg je!

Ik vind het juist fijn dat hij 'pit' nafokt.
Die van mij is super gevoelig en is eigenlijk bang voor alles wat beweegt of geluid maakt, zoals andere paarden, voorlezer, juryauto, klikken van de pen van jury, ruiterwisser van jury, instructeur, je kan het zo gek niet bedenken of ze schrikt er wel van. Ik ben dan ook menigmale over het wedstrijdterrein of door de bak heen gevlogen! Maar goed ze is nu bijna 8 jaar en de laatste maanden begint er iets ontspanning te komen en kunnen we dan ook eindelijk echt aan het werk!

Maar vandaar dat ik graag wat meer over het karakter wil weten, want iedereen om mij mee heen raadt mij aan om hier goed rekening mee te houden bij de keuze van een hengst.

Nogmaals bedankt voor je reactie!

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 19:17

Je moet goed onthouden dat bij het fokken de merrie 75% meegeeft en de hengst maar 25%.. Dus het is verstandig om er goed over te denken of je daadwerkelijk wil verder fokken met je merrie. Schrikachtig kan ik die van ons niet noemen, eerder super nieuwsgierig tot brutaal. Maargoed dan hebben we het over maar 1 nakomeling :+.

Wij hebben haar uit een Welt Hit x fruhling x winconsin moeder en ik moet eerlijk zeggen dat dochter een kopie is. Nog een apart paard erbij waar je U tegen moet zeggen haha, zie niet veel van WB erin terug echter wel de punten die belangrijk waren voor ons ; een langer voorbeen en een goede galop en op deze twee punten heeft hij super verbeterd.

Ik weet niet of je toevallig in de buurt woont want dan mag je best eens komen kijken mocht je dat iets lijken :)

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 11:03

Qua genen geven ze allebei 50%-50% mee. Ook het karakter is genetisch bepaald... Je kan met de opvoeding en juiste opfokomstandigheden (lees: veel mee bezig zijn) wel voor een groot deel mee bepalen. Natuurlijk speelt de merrie mee in de opvoeding en dat is dan weer een deel van haar, maar ze geeft geen 75% door. Zelfs als de moeder nog zo een heethoofd zou zijn in bepaalde omstandigheden, kan het veulen juist koel zijn dankzij de combinatie van de juiste genen. Dat ga je vooral merken als ze gespeend zijn. Het is wel zo dat je begint bij jouw merrie als basis en je ervan uit moet gaan of je met die basis wel wil verder gaan... De foute combinatie van genen kan een draak opleveren.
Het is aan u als fokker om de basis te leggen en ze de juiste manieren aan te leren.

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 17:30

Daar ben ik het absoluut mee eens, maar men is er wel degelijk op terug het komen dat het aandeel van de moeder groter blijkt te zijn dat dan van de vader.. (Toevallig op de buitenlandse trip van Jong KWPN nog ten sprake gekomen.. vreemd dat de mensen die echt in de kern zitten van het fokken van KWPN paarden dit zomaar zouden rondbazuinen :p )

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 23:16

In de opvoeding speelt de merrie wel degelijk een rol. Alsook de fokker/eigenaar van het veulen. Toch wordt het karakter via beide partijen bepaald. Er is een test geweest over draagmoeders en veulens. Bijvoorbeeld een temperamentvol veulen bij een rustige draagmoeder werd gedurende de periode dat het bij de merrie stond wat getemperd. Eenmaal gespeend kwam het ware temperament boven. Ook andersom werd het vastgesteld. Een rustig veulen bij een hevigere draagmoeder ging wel mee met de draagmoeder, maar eenmaal gespeend vertoonde het het hevige gedrag niet. Anders zou het bij die veulens nooit kunnen opgaan met 70-75 van de moeder.

Dus eigenlijk biedt de merrie qua karakter evenveel als de hengst. Waarin de merrie wel een serieus aandeel in speelt is het aanleren van manieren. Het is aan de fokker om dit in goede banen te leiden door er veel mee bezig te zijn.

Bij sommige merries kan je misschien wel spreken van 75 - 25 of 70 - 30 als ze fokvast zijn en naar zichzelf fokken, maar ik ken genoeg voorbeelden waarvan de merrie een draak was en het veulen aanzienlijk koeler was (ook terwijl het bij de merrie stond), dus dan zou in deze gevallen de hengst 70-75% bepaald hebben? Je hebt toch ook hengsten, die vaak naar zichzelf fokken in plaats van de merrie?

Dat de merrie een groot deel van jouw fokkerij bepaald ben ik het mee eens. Zij is namelijk de basis, maar de hengstenkeuze is even belangrijk.

Ik ga helemaal niet beweren dat die mensen dat in de kern zitten van het fokken van KWPN paarden dit rondbazuinen, maar puur genetisch is het 50/50 en als het karakter van het veulen niet met het karakter van de merrie matcht, komt dit heus wel boven. Het is maar net te zien welk het dominantste is. Ik begrijp ook de reden dat ze dat zeggen, maar eerlijk? Dan zouden heel wat merries uit de fokkerij verbannen moeten worden door hun karakter als ze dan toch 70-75% doorgeven... Denk je niet? :+

Maar goed, terug naar Wonderboy dan maar. :o

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 22:56

Update van onze WB

in mei wordt ze 2

Afbeelding

Afbeelding

MS_eventing

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 17:49

Heej allemaal, ik kom hier ook eventjes binnenvallen en heb een vraagje:

Van de mensen die al leuke nakomelingen hebben van mooie wonderboy:
Ik heb de laatste tijd flink wat info opgezocht en wat een prachtig beestje is het toch :D . Maar in de familie van wonderboy zit ook internationaal springbloed, heeft iemand al met zijn of haar nakomeling gesprongen? En of ze er iets van konden? Of zijn de meeste nakomelingen eigenlijk puur dressuur?
*\o/*
Groetjes!
Hopelijk kan iemand mij helpen :)

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 15:30

Mijn Wonderboy heeft in ieder geval geen springtalent :P Die moet ik echt over de hindernis heen helpen.

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:46

lovecortana schreef:
Heej allemaal, ik kom hier ook eventjes binnenvallen en heb een vraagje:

Van de mensen die al leuke nakomelingen hebben van mooie wonderboy:
Ik heb de laatste tijd flink wat info opgezocht en wat een prachtig beestje is het toch :D . Maar in de familie van wonderboy zit ook internationaal springbloed, heeft iemand al met zijn of haar nakomeling gesprongen? En of ze er iets van konden? Of zijn de meeste nakomelingen eigenlijk puur dressuur?
*\o/*
Groetjes!
Hopelijk kan iemand mij helpen :)

Ligt natuurlijk ook aan de moederlijn en aangezien WB is ggk als dressuurhengst zal hij daar waarschijnlijk ook in de meeste gevallen voor zijn ingezet.

Onze WB wordt nu 2 en heeft nu 3x een hindernisje gezien en dat ziet er wel leuk uit, maar is natuurlijk afwachten !

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 13:19

En nog een standfoto van Garamba van vandaag !

Afbeelding

_RobinA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 13:30

Wauw <3
Ze lijkt ook erg veel op Girltje, ze hebben echt dezelfde bouw :)

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:43

Hmm oke, wij vinden juist dat het precies de moeder is en dat ze enkel het front van WB heeft.. haha

_RobinA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:56

Girl lijkt ook meer op haar moeder en toch vind ik ze veel op elkaar lijken :)

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 15:00

Toevallig ! Heb je nog recente foto's ?

_RobinA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 18:05

Nee, geen recente. Ze is begin december verkocht en ik ga haar binnenkort een keertje opzoeken. Hopelijk kan ik dan wat foto's maken :)

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 19:50

Afbeelding

En weer een foto'tje van onze WB, nu 22 maanden.

barlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 16:03

Wonderboy staat ( stond) bij President Stables.
Graag wil ik weten of hij daar nog staat en wie rijd hem nu?
Ik had gehoord dat hij nu bij de Young riders rijd.
weet iemand iets meer?

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 16:25

Volgens mij rijdt Lotte Jansen hem nu!

barlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 16:39

Hilde_ schreef:
Volgens mij rijdt Lotte Jansen hem nu!

Dankje, rijd Lotte bij de young riders?

SambucaKWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 22:12

Hai! Ik heb een groep aangemaakt op FB, hij heet Nakomelingen Wonderboy. Voeg de groep gerust toe!