Welke rousseau zoon?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

krackertje

Re: Welke rousseau zoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 22:56

Katja schreef:
liliputter schreef:
Ampere mag dan ggk zijn ondanks zijn scheve voeten, denk maar niet dat je een merrie met dezelfde voeten ster krijgt op een keuring al kan ze net zo geweldig lopen!
Misschien een tikkie offtopic maar dat is echt onzin. Heb vorig jaar nog een hele gewone merrie klaargemaakt voor de keuring die echt heel toontredend stond en die werd gewoon ster zonder veel problemen.

Leuke info voor een ander topic hier op bokt Haha! , dit is 1 van de redenen waarom wij zo weinig waarde hechten aan het sterretje wat nogal een weggegeven wordt aan merries. We hebben recent nog een keur-merrie bekeken, die wil je nog niet voor niets, het voer echt niet waard, ja sorry ook heel erg offtopic. Al met al wil dat nog niet zeggen dat je bewust voor een hengst zou moeten kiezen die een verkeerde beenstand zou kunnen vererven.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 09:42

Vind Ampere (om on-topic te blijven) een hele leuke hengst, maar zou er vanwege zijn beenstand niet mee dekken. Veulen dat misschien dezelfde beenstand heeft verkoopt toch minder makkelijk (of begin ik hiermee weer een discussie Haha!)

Krackertje; daar zijn de meningen volgens mij over verdeeld. Van de een hoor je dat je een geweldige merrie hebt als ze ster is en van de ander hoor je dat het 'niets' voor stelt Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 10:06

Als Ampere geen goede voeten heeft zou ik voor Zenon gaan, lijkt me een heel fijne hengst maar ligt natuurlijk ook aan je merrie.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 15:56

heeft iemand een standfoto van Ampere? en verdere info?

KWPN over Ampere:
??? iemand info?

KWPN over Zjengis Khan:
Royaal ontwikkelde, rijtypische hengst die goed in het rechthoeksmodel is gebouwd met een iets neerwaartse romprichting. Het hoofd is sprekend met veel uitdrukking. De hals is goed van lengte, vorm en bespiering. De schouder is steil. De lendenen zijn goed bespierd en goed aangesloten. De croupe is goed van lengte, ligging en bespiering. Het voorbeen is voldoende van lengte. Het achterbeen is lang. Het fundament is goed ontwikkeld. De voeten zijn goed ontwikkeld.
Aanparingsadvies:
Zjengis Khan kan naast het formaat, het achterbeengebruik en de werkwilligheid in de dressuurpaardenfokkerij verbeteren. De merries moeten opwaarts gebouwd zijn en geen vlak voorbeengebruik hebben.

KWPN over Zenon:
Goed ontwikkelde, rijtypische hengst, die goed in het rechthoeksmodel staat. Het hoofd is sprekend. De hals is goed van lengte, vorm en bespiering. De rug is goed van lengte en een fractie gezonken. De croupe is ruim voldoende van lengte, iets hellend en goed bespierd. De staartinplant is hoog. Het voorbeen is kort, onderstandig en week gekoot. Het achterbeen is lang. Het fundament is voldoende ontwikkeld. De voeten zijn ruim voldoende van breedte en de verzenen zijn matig ontwikkeld.
Aanparingsadvies:
Zenon kan de bewegingsvorm verbeteren. De merries dienen géén gezonken bovenbouw te hebben.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 16:16

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 16:46

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 19:35

Ik vind hem ook erg mooi, ik zit aan Ampere te denken voor mijn NRPS merrie volgend jaar. Alleen als hij nog in NL staat.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 23:12

ART_UMA schreef:
amaze schreef:

Beste beweging!!!

Qua type spreekt hij me het meest aan van de drie, past ook goed qua lijnenteelt, moet ik toch eens IRL gaan bekijken.

Heel beste beweging!

Vraag me af of er ook iemand is die een foto heeft waarop de hoefstand goed te zien is?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 23:18

Ampere was echt een paard waar ik kippenvel van kreeg in Den Bosch.
Ben wel benieuwd hoe de hoefstand is volgens mij staat er geen opmerking in het rapport.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 06:39

Katja schreef:
Ampere was echt een paard waar ik kippenvel van kreeg in Den Bosch.
Ben wel benieuwd hoe de hoefstand is volgens mij staat er geen opmerking in het rapport.

amaze schreef:
Ik heb deze zomer Ampere afgelopen zomer op de open dag van Reesink Horses van dichtbij mogen aanschouwen,
imo valt het mee ;hij is rv licht toontredend.
Pling

cara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 11:25

Krackertje schreef:
Zenon laat zelf beste dingen zien maar gezien zijn bloedvoering heb ik mijn reserves. Rousseau komt van Ferro......kan wel eens een kort voorbeen geven, een mindere stap en qua karakter ook opletten. Whinny Jackson gaf nogal eens een pony en het karakter is om bang van te worden , werkbaar zijn ze allerminst...fijn dat Zenon zelf blijkbaar te hanteren is maar wat geeft hij door aan zijn nakomelingen?

Betreft dat voorbeen, kan helemaal klopen zo hier en daar, de afstammelingenkeuring heeft echter anders laten zien.
Betreft karakter,
Volgens mij, puur speculatie, wat is er allemaal niet verteld over Houston en Jazz etc, echter in combinatie met de goede moederlijn,hoeft dit helemaal geen naar karakter te geven,Zenon zelf kan heet zijn,maar is een heel fijn paard betreft karakter.Is allemaal afwachten dus en jammer om dit nu al op voorhand te stellen.
Er zijn meerdere hengsten die in hun voorland kleinere afstammelingen hebben zitten(denk aan Democraat),dus dat is een klein risico,maar niet per definitie een gegeven.
Betreft de stap: goed genoeg zoals de afstammelingen keuring heeft laten zien en her en der in het land.
Krack C heeft ook wel eens een pony gegeven.
Daar wederom , wat heb je voor verbeterpunten nodig op je merrie!

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 12:04

cara schreef:
de afstammelingenkeuring heeft echter anders laten zien.

Ben je bij de nakomelingenkeuring geweest? Heb je foto's, wat was je indruk?

SteffieA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 19:25

Zeg hebben jullie ook wel eens van een 'grasvoetje' gehoord?

En mijn paard loopt er super op!

cara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 19:26

Vorige week ben ik er geweest ja, bij Brinkman in Twello
De veulens die getoond werden, waren in mijn ogen allemaal aansprekende types om te zien,goed technisch beenwerk en elegant.Zowat alle veulens waren mooi gelijnd, de hengsten net als de merries.Foto"s heb ik nog niet binnen,maar zodra ik ze heb zal ik ze plaatsen.
Op youtube staat wel een filmpje van de afstammelingenkeuring,ook leuk om te bekijken.

Zenon foal presentation highlights 2008

ps: een grasvoet wordt ook wel blok of bok voet genoemd.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 19:54

cara schreef:
De veulens die getoond werden, waren in mijn ogen allemaal aansprekende types om te zien,goed technisch beenwerk en elegant.Zowat alle veulens waren mooi gelijnd, de hengsten net als de merries.Foto"s heb ik nog niet binnen,maar zodra ik ze heb zal ik ze plaatsen.
Op youtube staat wel een filmpje van de afstammelingenkeuring,ook leuk om te bekijken.

Ik heb de video gevonden Haha! , Het zijn er natuurlijk maar een paar, maar het lijkt wel of hij het best past bij een wat massalere merrie, wat vond jij?

Ik ben natuurlijk in gespannen afwachting van de foto's Cool

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 07:34

cara schreef:

In het rapport wordt vermeld dat de veulens graag bleven draven en dus blijkbaar niet makkelijk aangalopperen, wat is jouw mening daarover Cara?

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 09:01

Feelsoproud schreef:
Ik heb geneen van deze hengsten in het echt gezien,dus ik kan er geen zinnig woord over zeggen.
Maar als je een Rousseau-zoon wil moet je deze eens bekijken:
http://www.hengststation-pape.de/pageID_5447666.html
Is een Rousseau x Rotspon x Lauries Crusador xx
Ben ik wel weg van.(Wilde hem graag gebruiken dit jaar maar liep vanaf mei hlp en ik wou niet het risico lopen met diepvries te moeten werken.)

Ziet er ook goed uit, maar... deze hengst heeft net als mijn merrie behoorlijk wat xx in de moederlijn en ik vrees dat ik dan de kans loop op een wat te fijn veulen. In z'n algemeenheid zou ik bij Rousseau meer massa hebben verwacht met Ferro en Roemer dichtbij, maar ik vindt Rousseau zelf ook best wat verfijnen. Ik zoek dus naar een hengst met lijnenteelt op de massa kant, bij voorkeur ook samenvallend bij mijn merrie.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 09:30

Cara schreef: Betreft karakter, Volgens mij, puur speculatie, wat is er allemaal niet verteld over Houston en Jazz etc, echter in combinatie met de goede moederlijn,hoeft dit helemaal geen naar karakter te geven,Zenon zelf kan heet zijn,maar is een heel fijn paard betreft karakter.Is allemaal afwachten dus en jammer om dit nu al op voorhand te stellen.
Er zijn meerdere hengsten die in hun voorland kleinere afstammelingen hebben zitten(denk aan Democraat),dus dat is een klein risico,maar niet per definitie een gegeven.
Betreft de stap: goed genoeg zoals de afstammelingen keuring heeft laten zien en her en der in het land.
Krack C heeft ook wel eens een pony gegeven.
Daar wederom , wat heb je voor verbeterpunten nodig op je merrie!

Wat is speculatie....bespiegeling, kansoverweging, ja dat is wat iedere fokker doet, fokken is alles uitpluizen en proberen te beredeneren wat er geboren zal worden als hengst x gebruikt wordt op merrie x.
Hier wordt gevraagd naar info over bepaalde hengsten en gebaseerd op de ervaringen van onszelf en meerdere personen geef ik een reactie, karakter is heel belangrijk en van Whinny Jackson lopen nu eenmaal drakerige pony`s en paarden rond. Juist omdat er van bepaalde hengsten ook pony`s zijn gekomen wat weer terug te herleiden is naar hun bloedvoering, geef ik mijn reactie.
Wij hebben al verschillende Zenons bekeken, vorige week nog een hengstveulen uit een merrie met als vader een volbloed, merrie heeft maat genoeg...het veulen had meer maat mogen laten zien, het karakter leek goed maar dat weet je pas echt als je er mee aan het werk gaat, ook dit veulen draafde liever dan dat het galoppeerde.

cara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 21:21

shan schreef:
cara schreef:

In het rapport wordt vermeld dat de veulens graag bleven draven en dus blijkbaar niet makkelijk aangalopperen, wat is jouw mening daarover Cara?

Shan:
ik heb het ook gelezen ja, betreft dat draven.ik heb dat , zo tijdens het kijken niet opgevat, wel heb ik inderdaad gezien dat de veulens over het algemeen,lang draafden alvorens over te gaan tot galop.

cara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 21:35

ART_UMA schreef:
cara schreef:

Ik heb de video gevonden Haha! , Het zijn er natuurlijk maar een paar, maar het lijkt wel of hij het best past bij een wat massalere merrie, wat vond jij?

ART_UMA :

Nee, ik had niet het idee dat massaal een noodzaak was,betreft exterieur van het eventuele veulen.Er liepen ook enkele fijngebouwde merries bij, waarvan de veulens toch meer dan voldoende maat en model hadden en goed toonden.Ik vond er zelfs een vrij kleine merrie tussen lopen ,waarvan het veulen toch meer dan genoeg maat en buitenkant had.
Maar goed, je bekijkt een eventueel mogelijke inseminatie met welke hengst dan ook, vanuit beide geschiedenissen he, zowel van vader als van moeder.

SteffieA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 10:31

Cara
over jouw opmerking dat een grasvoetje een bokvoetje is ben ik niet helemaal mee eens.
Bij een grasvoetje is alleen de hoef zelf stijler terwijl bij een bokvoet de hele beenstand anders (stijler) is.

cara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 16:51

Hey SteffieA,
nou daar leer ik weer iets bij, dat wist ik niet, dank je wel,dit is helder!

leuke veulens heb je trouwens!

SteffieA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 17:48

Hoi Cara,

Dankjewel voor het compliment over onze veulens.

Dat heb ik ook pas laatst geleerd.
Toen ik namelijk bij mijn nieuwe hoefsmid (Adri de Bruijn van hoofcare.nl, en ook smid van o.a. Imke Schellekens en samen met de hoefsmid van Anky voor het nederlandse team zorgt, geweldige smid, kan echt toveren met probleemvoeten) de hele tijd het woord bokvoet gebruikte vertelde hij dat je dit grasvoet moest noemen aangezien zijn beenstand goed is alleen de voet stijler.
Hij heeft hem nu meerdere malen beslagen en je ziet er bijna helemaal niets meer van. Ook loopt hij er veel beter op (liep vroeger nog wel eens korter op het stijle voetje als het weer tijd werd voor de smid, kan er nu 9 weken zonder problemen op).
Ik moet wel zeggen dat ik zelf nooit meer een volwassen paard koop met een grasvoet of bokvoet want mijn paard loopt nu goed maar dat is wel eens anders geweest.

Maar aangezien we teveel van het topic afwijken;
Is een stijle voet/bokvoet erfelijk dan? Want daar heb ik weer geen verstand van... Bloos

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 19:56

ART_UMA schreef:
Feelsoproud schreef:
Ik heb geneen van deze hengsten in het echt gezien,dus ik kan er geen zinnig woord over zeggen.
Maar als je een Rousseau-zoon wil moet je deze eens bekijken:
http://www.hengststation-pape.de/pageID_5447666.html
Is een Rousseau x Rotspon x Lauries Crusador xx
Ben ik wel weg van.(Wilde hem graag gebruiken dit jaar maar liep vanaf mei hlp en ik wou niet het risico lopen met diepvries te moeten werken.)

wat leuk om die te zien! heb nl mijn staatspremie merrie van lauries crusadorxx ook drachtig van rousseau.. ben zoooo benieuwd wat er uit komt.. kan niet wachten!!!

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 12:16

Ampere, nu het nog kan. (want ja, na verkoop weet je nooit hoe lang een hengst voor NL beschikbaar blijft)

De schoonheid, souplesse en het karakter van Flemmingh.
De intelligentie, achterbeengebruik en sterke bovenlijn van Rousseau.

Het is dat mijn merrie een Rousseau is, anders had ik hem met stip genomen als hengst voor 2009!