Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Aimee schreef:Juliette86 schreef:Een bewegingswonder heeft van nature meer temperament, maakt zich sneller druk en blaast zichzelf op. Dat vinden mensen nu eenmaal mooi. Maar aan dat spektakel is wel een sensibeler karakter gekoppeld waar nu eenmaal niet elke ruiter mee om kan gaan en dit paard als lastig bestempeld kan worden.
Die logica klopt van geen kant. De kwaliteit van beweging is niet afhankelijk en/of inherent aan meer temperament. Zat paarden met fantastische beweging die de koelheid zelve zijn.
Imago01 schreef:Blijkt dat dier hypersensibel te zijn, spanning, wat ik ook deed of probeerde, kon echt niet afvloeien, niet mee te werken met dat dier. Nog naar anderen gebracht etc. (want dan begin je aan je eigen kunnen en kunsten te twijfelen). Momenteel wordt ze veel voor de fok ingezet en loopt ze nog L1….Góudgeld heeft ze me gekost!
Citaat:Nee, vraag je het mij en de gemiddelde Nederlander denk ik? doe maar gewoon een leuk ‘gemiddeld’ paard met een goed te bewerken karakter. In mijn persoonlijke voorkeur dan iets meer naar de pittige (maar (be)handelbare kant) dan de half dode kant. Eentje die gewoon leuk beweegt, misschien net dat tikkeltje extra heeft. Daar kan ik dagelijks leuk mee aan het werk en met een tevreden gevoel van afstappen. Uiterlijk vind ik absoluut niet belangrijk want ik ben geen fokker. Heb nu een lelijkerd maar lopen dat hij kan en tja, daar haal je uiteindelijk tóch je wp’s en prijzen mee
Juliette86 schreef:Imago01 schreef:Blijkt dat dier hypersensibel te zijn, spanning, wat ik ook deed of probeerde, kon echt niet afvloeien, niet mee te werken met dat dier. Nog naar anderen gebracht etc. (want dan begin je aan je eigen kunnen en kunsten te twijfelen). Momenteel wordt ze veel voor de fok ingezet en loopt ze nog L1….Góudgeld heeft ze me gekost!
Waarom wordt er nog met dit dier gefokt dan. Het zit er dik in dat de veulens dit karakter ook krijgen. Of wordt er extra rekening gehouden met de hengstkeuze?
eilander schreef:Citaat:Nee, vraag je het mij en de gemiddelde Nederlander denk ik? doe maar gewoon een leuk ‘gemiddeld’ paard met een goed te bewerken karakter. In mijn persoonlijke voorkeur dan iets meer naar de pittige (maar (be)handelbare kant) dan de half dode kant. Eentje die gewoon leuk beweegt, misschien net dat tikkeltje extra heeft. Daar kan ik dagelijks leuk mee aan het werk en met een tevreden gevoel van afstappen. Uiterlijk vind ik absoluut niet belangrijk want ik ben geen fokker. Heb nu een lelijkerd maar lopen dat hij kan en tja, daar haal je uiteindelijk tóch je wp’s en prijzen mee
Onze 3 jarige daar zeg ik altijd van dat ze zadelmak is geboren.
Echt leuk om daar mee aan de slag te gaan.
En ze deed het ook nog eens heel best op de keuring.
Wat wil je nog meer.
Ze is nu 4 weken onder het zadel en ik maak sinds week 2 al buitenritjes met haar(alleen!!!)
Ze is echt bomproef.
Ja ,dat is een karakter waarvan ik vind dat je daar wat mee kan.
De topruiter misschien niet maar net onder de top wel.
Citaat:En ik had haar nog voor een leuke, gemiddelde prijs, gekocht ook
Imago01 schreef:Heb de merrie met mijn gehele, goudeerlijke verhaal verkocht. Vanwege haar papier is er wel op de hengst gelet maar de bewuste hengst staat daar op stal (dus gratis dekking) dus in mijn ogen is er meer gelet op het feit 'veulentje fokken' dan op partnerkeuze. Ik mag hopen dat het goed gaat uitpakken wat betreft het karakter van het veulen. Die wordt overigens 3 jaar oud dit jaar, dus ik ben benieuwd!
De merrie was toen al niet meer in mijn bezit dus ik heb er niets over te zeggen gehad. Heb wel aangegeven het er niet zo mee eens te zijn...maar goed, op dat moment zijn dat mijn zaken niet meer.
Juliette86 schreef:Een bewegingswonder heeft van nature meer temperament, maakt zich sneller druk en blaast zichzelf op. Dat vinden mensen nu eenmaal mooi. Maar aan dat spektakel is wel een sensibeler karakter gekoppeld waar nu eenmaal niet elke ruiter mee om kan gaan en dit paard als lastig bestempeld kan worden.
Juliette86 schreef:Imago01 schreef:Heb de merrie met mijn gehele, goudeerlijke verhaal verkocht. Vanwege haar papier is er wel op de hengst gelet maar de bewuste hengst staat daar op stal (dus gratis dekking) dus in mijn ogen is er meer gelet op het feit 'veulentje fokken' dan op partnerkeuze. Ik mag hopen dat het goed gaat uitpakken wat betreft het karakter van het veulen. Die wordt overigens 3 jaar oud dit jaar, dus ik ben benieuwd!
De merrie was toen al niet meer in mijn bezit dus ik heb er niets over te zeggen gehad. Heb wel aangegeven het er niet zo mee eens te zijn...maar goed, op dat moment zijn dat mijn zaken niet meer.
Was ook zeer zeker niet als persoonlijke aanval bedoelt. Maar je hebt inderdaad gedaan wat je kon. Als de nieuwe eigenaar dan toch kiest voor een veulentje zegt dat iets over zijn kwaliteiten als fokker. En helaas is dat steeds meer de regel dan de uitzondering
Elisa2 schreef:Tja ik vind dit wel een moeilijk topic,want ik ken ook een paard {vader is er 1,die zgnd rotzakken geeft} die eigenlijk verkeerd is door zijn amazone.Amazone is er een keer afgevallen,sindsdien is ze bang,waardoor ze het dier veels te kort houd en veels te veel in de mond zijn.Dit paard kan zo niet lopen en doet het enigste wat ie nog kan omhoog komen.Zo is ze er weer al een paar keer afgevallen,paard heeft inmiddels rugproblemen.En dan gaat er om de zoveel tijd een ruiter op die denkt dat ie het allemaal wel kan,en slaat dat paard de hele bak door.Tja,en het dier probeert nog steeds te lopen met dit alles.Is dat dan een goed of een slecht karakter? Ik denk dat dit dier een fijn paard geweest zou zijn voor een eerlijke ervaren ruiter.
Juliette86 schreef:Wat versta je onder een goede beweger? Ik doel op de groep paarden die met veel spectakel door de baan heen gaan, al dan niet met een weggedrukte rug. En de toeschouwers maar klappen, want de voetjes gaan o zo mooi van de vloer. Dat is het bewegingswonder waar ik op doel, omdat veel leken dit zo zien en daarmee voor de hobby gaan fokken. Je kan er niet omheen dat de exemplaren die overdreven showen sensibeler zijn.
Paarden met een stabieler karakter zullen technisch beter bewegen (opwaarts, in balans, voldoende ruimte) omdat ze hier tussen de oren ook de rust voor vinden. Maar dit kunnen juist daardoor de beste bewegers zijn.
Wat ik eigenlijk bedoel is dat kort door de bocht een flegmatiek paard minder zal showen dan een sensibel paard. En het is juist die show die veel leken als bewegingswonder bestempelen.
Aimee schreef:Mijn Gelderse ruin geeft een show weg elke keer als je hem los laat en er staat publiek langs de kant. Hoe meer publiek, hoe beter.... Vaak met de neus over de grond, de schoft omhoog, veel ruimte en veel buiging in de gewrichten. Hij is de rust zelve qua karakter. Kortom, je stelling gaat niet op.
sarabande schreef:Bijna alle paarden plegen te showen als ze ergens losgelaten worden in een wei, dat heeft niet direkt een verband met het showen onder het zadel
Beide zegt ook niets over karakter, het eerste is blij ik ben in de wei, het tweede kan verzet tegen de ruiter of trainingsmethode zijn.
Juliette86 schreef:Je leest mijn stukje niet goed. Ik doel op de groep paarden die door leken als bewegingswonders worden gezien.
Aimee schreef:Juliette86 schreef:Je leest mijn stukje niet goed. Ik doel op de groep paarden die door leken als bewegingswonders worden gezien.
Wat interesseert mij het nou wat leken als bewegingswonder zien?
Als ik het over een bewegingswonder heb, kan dat paard daadwerkelijk goed bewegen en dat heeft niets met karakter te maken.