wat voor karakter moeten we fokken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Imago01

Re: wat voor karakter moeten we fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 11:59

Te heet is in mijn ogen niet te doen en voor mijn persoontje levensgevaarlijk. Ik heb geen zin om voorzichtig te moeten gaan rijden en amper een foutje te kunnen maken. Ik wil een paard die er niet van onder de indruk is en niet meteen in de dakspanten gaat hangen als ik me een keertje vergis.

Ik heb een bewegingswonder gehad, net een elastiekje dat dier, lopen dat wil je niet weten, zwart met een enkel kolletje dus ook nog een leuke kleur erop. Wat betreft bewegingen en het totaalplaatje met mij erop echt een belofte voor de (mijn) toekomst. Blijkt dat dier hypersensibel te zijn, spanning, wat ik ook deed of probeerde, kon echt niet afvloeien, niet mee te werken met dat dier. Nog naar anderen gebracht etc. (want dan begin je aan je eigen kunnen en kunsten te twijfelen). Momenteel wordt ze veel voor de fok ingezet en loopt ze nog L1….Góudgeld heeft ze me gekost!

Nee, vraag je het mij en de gemiddelde Nederlander denk ik? doe maar gewoon een leuk ‘gemiddeld’ paard met een goed te bewerken karakter. In mijn persoonlijke voorkeur dan iets meer naar de pittige (maar (be)handelbare kant) dan de half dode kant. Eentje die gewoon leuk beweegt, misschien net dat tikkeltje extra heeft. Daar kan ik dagelijks leuk mee aan het werk en met een tevreden gevoel van afstappen. Uiterlijk vind ik absoluut niet belangrijk want ik ben geen fokker. Heb nu een lelijkerd maar lopen dat hij kan en tja, daar haal je uiteindelijk tóch je wp’s en prijzen mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 12:12

Aimee schreef:
Juliette86 schreef:
Een bewegingswonder heeft van nature meer temperament, maakt zich sneller druk en blaast zichzelf op. Dat vinden mensen nu eenmaal mooi. Maar aan dat spektakel is wel een sensibeler karakter gekoppeld waar nu eenmaal niet elke ruiter mee om kan gaan en dit paard als lastig bestempeld kan worden.

Verward
Die logica klopt van geen kant. De kwaliteit van beweging is niet afhankelijk en/of inherent aan meer temperament. Zat paarden met fantastische beweging die de koelheid zelve zijn.

Wat versta je onder een goede beweger? Ik doel op de groep paarden die met veel spectakel door de baan heen gaan, al dan niet met een weggedrukte rug. En de toeschouwers maar klappen, want de voetjes gaan o zo mooi van de vloer. Dat is het bewegingswonder waar ik op doel, omdat veel leken dit zo zien en daarmee voor de hobby gaan fokken. Je kan er niet omheen dat de exemplaren die overdreven showen sensibeler zijn.

Paarden met een stabieler karakter zullen technisch beter bewegen (opwaarts, in balans, voldoende ruimte) omdat ze hier tussen de oren ook de rust voor vinden. Maar dit kunnen juist daardoor de beste bewegers zijn.

Wat ik eigenlijk bedoel is dat kort door de bocht een flegmatiek paard minder zal showen dan een sensibel paard. En het is juist die show die veel leken als bewegingswonder bestempelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 12:14

Imago01 schreef:
Blijkt dat dier hypersensibel te zijn, spanning, wat ik ook deed of probeerde, kon echt niet afvloeien, niet mee te werken met dat dier. Nog naar anderen gebracht etc. (want dan begin je aan je eigen kunnen en kunsten te twijfelen). Momenteel wordt ze veel voor de fok ingezet en loopt ze nog L1….Góudgeld heeft ze me gekost!

Waarom wordt er nog met dit dier gefokt dan Verward . Het zit er dik in dat de veulens dit karakter ook krijgen. Of wordt er extra rekening gehouden met de hengstkeuze?

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 12:16

Citaat:
Nee, vraag je het mij en de gemiddelde Nederlander denk ik? doe maar gewoon een leuk ‘gemiddeld’ paard met een goed te bewerken karakter. In mijn persoonlijke voorkeur dan iets meer naar de pittige (maar (be)handelbare kant) dan de half dode kant. Eentje die gewoon leuk beweegt, misschien net dat tikkeltje extra heeft. Daar kan ik dagelijks leuk mee aan het werk en met een tevreden gevoel van afstappen. Uiterlijk vind ik absoluut niet belangrijk want ik ben geen fokker. Heb nu een lelijkerd maar lopen dat hij kan en tja, daar haal je uiteindelijk tóch je wp’s en prijzen mee

Onze 3 jarige daar zeg ik altijd van dat ze zadelmak is geboren.
Echt leuk om daar mee aan de slag te gaan.
En ze deed het ook nog eens heel best op de keuring.
Wat wil je nog meer.
Ze is nu 4 weken onder het zadel en ik maak sinds week 2 al buitenritjes met haar(alleen!!!)
Ze is echt bomproef.
Ja ,dat is een karakter waarvan ik vind dat je daar wat mee kan.
De topruiter misschien niet maar net onder de top wel.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 12:22

Juliette86 schreef:
Imago01 schreef:
Blijkt dat dier hypersensibel te zijn, spanning, wat ik ook deed of probeerde, kon echt niet afvloeien, niet mee te werken met dat dier. Nog naar anderen gebracht etc. (want dan begin je aan je eigen kunnen en kunsten te twijfelen). Momenteel wordt ze veel voor de fok ingezet en loopt ze nog L1….Góudgeld heeft ze me gekost!

Waarom wordt er nog met dit dier gefokt dan Verward . Het zit er dik in dat de veulens dit karakter ook krijgen. Of wordt er extra rekening gehouden met de hengstkeuze?

Heb de merrie met mijn gehele, goudeerlijke verhaal verkocht. Vanwege haar papier is er wel op de hengst gelet maar de bewuste hengst staat daar op stal (dus gratis dekking) dus in mijn ogen is er meer gelet op het feit 'veulentje fokken' dan op partnerkeuze. Ik mag hopen dat het goed gaat uitpakken wat betreft het karakter van het veulen. Die wordt overigens 3 jaar oud dit jaar, dus ik ben benieuwd!
De merrie was toen al niet meer in mijn bezit dus ik heb er niets over te zeggen gehad. Heb wel aangegeven het er niet zo mee eens te zijn...maar goed, op dat moment zijn dat mijn zaken niet meer.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 12:27

eilander schreef:
Citaat:
Nee, vraag je het mij en de gemiddelde Nederlander denk ik? doe maar gewoon een leuk ‘gemiddeld’ paard met een goed te bewerken karakter. In mijn persoonlijke voorkeur dan iets meer naar de pittige (maar (be)handelbare kant) dan de half dode kant. Eentje die gewoon leuk beweegt, misschien net dat tikkeltje extra heeft. Daar kan ik dagelijks leuk mee aan het werk en met een tevreden gevoel van afstappen. Uiterlijk vind ik absoluut niet belangrijk want ik ben geen fokker. Heb nu een lelijkerd maar lopen dat hij kan en tja, daar haal je uiteindelijk tóch je wp’s en prijzen mee

Onze 3 jarige daar zeg ik altijd van dat ze zadelmak is geboren.
Echt leuk om daar mee aan de slag te gaan.
En ze deed het ook nog eens heel best op de keuring.
Wat wil je nog meer.
Ze is nu 4 weken onder het zadel en ik maak sinds week 2 al buitenritjes met haar(alleen!!!)
Ze is echt bomproef.
Ja ,dat is een karakter waarvan ik vind dat je daar wat mee kan.
De topruiter misschien niet maar net onder de top wel.

Oh ja dat ken ik…ik heb echt een superleuke merrie gehad. Superleuk papier erbij en kon meer dan gemiddeld bewegen. Had nog een leuk veulen aan de voet die nog even gespeend moest worden toen ik haar ging kopen.
Had haar binnen 2 jaar Z1-klaar (nog lang niet bevestigd maar het begin van alle knopjes zaten erop) en toen was ze 6,5 jaar oud. (Ze is ingereden toen ze 4 was.) Ze was met 1 buitenrit al direct verkeersmak en absoluut bomproof.

Gewoon een fantastisch paard, super koel in de kop en echt mijn vriendin. Dat paard had nou écht geen minpunten. Ze ging graag voor me aan het werk, geen merrieneigingen en vond alles wel prima. Heb haar helaas moeten verkopen maar wat was dat een gouden knol. Hoop er ooit, als ik ooit nog een paard ga kopen, nog eentje zoals die te treffen.

En ik had haar nog voor een leuke, gemiddelde prijs, gekocht ook. Heb haar wel voor meer verkocht maar toen ik wist hoe fantastisch haar karakter was, heb ik dat bij de verkoop erbij verteld en haar karakter was gewoon al puur goud waard!
Zou zelf ook gewoon meer over hebben voor een paard waarvan ik weet dat die echt helemaal zuiver in het koppie is…Ze mogen wat mij betreft best eens bang zijn hoor en ergens van schrikken, als het maar mogelijk is om ze te blijven hanteren en met wat overredingskracht het weer mogelijk is om ze weer met beide benen terug op de aardbol te krijgen, ja toch?

En wat is top? Anky moet ook niet van die eikels onder haar kont hoor!

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 13:29

Citaat:
En ik had haar nog voor een leuke, gemiddelde prijs, gekocht ook

Ik heb haar zelf gefokt uit mijn oogappel die vorig jaar met een keizersnee is overleden.
Ze werd deze zomer voorlopig keur PROK dus ik ben dubbel blij met haar!!!
Ik heb nog een half broer van Tygo van haar en ben zeer benieuwd hoe die is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 13:44

Imago01 schreef:
Heb de merrie met mijn gehele, goudeerlijke verhaal verkocht. Vanwege haar papier is er wel op de hengst gelet maar de bewuste hengst staat daar op stal (dus gratis dekking) dus in mijn ogen is er meer gelet op het feit 'veulentje fokken' dan op partnerkeuze. Ik mag hopen dat het goed gaat uitpakken wat betreft het karakter van het veulen. Die wordt overigens 3 jaar oud dit jaar, dus ik ben benieuwd!
De merrie was toen al niet meer in mijn bezit dus ik heb er niets over te zeggen gehad. Heb wel aangegeven het er niet zo mee eens te zijn...maar goed, op dat moment zijn dat mijn zaken niet meer.

Was ook zeer zeker niet als persoonlijke aanval bedoelt Knipoog . Maar je hebt inderdaad gedaan wat je kon. Als de nieuwe eigenaar dan toch kiest voor een veulentje zegt dat iets over zijn kwaliteiten als fokker. En helaas is dat steeds meer de regel dan de uitzondering

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 14:08

Ik kijk ook naar het karakter van een hengst die ik op mijn merrie zet. Vindt dat heel belangrijk. Mijn fokproduct moet naast de andere belangrijke dingen eerlijk zijn. Werklustig en ook vrolijk. Mijn fokmerrie is niet één van de makkelijkste, hoeft ook niet. Ze is goudeerlijk en werklustig. Daarnaast een heethoofd en loperig maar juist door haar eerlijkheid zeer goed te rijden. Dat vindt ik een fijn karakter. Haar eerste nakomeling was van een wat minder brave hengst, hier hadden we niet op karakter gelet maar ook dat veulen hadt het zelfde karakter van mams meegekregen. Dat was wel het fijnste paard wat ik ooit in handen heb gehad.

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 15:01

Juliette86 schreef:
Een bewegingswonder heeft van nature meer temperament, maakt zich sneller druk en blaast zichzelf op. Dat vinden mensen nu eenmaal mooi. Maar aan dat spektakel is wel een sensibeler karakter gekoppeld waar nu eenmaal niet elke ruiter mee om kan gaan en dit paard als lastig bestempeld kan worden.

Er staat bij ons een merrie in pension, waarvan het papiertje alles behalve is, maar lopen en een souplesse Vingers aflikken Een genot om naar te kijken.
Daarnaast is ze enorm groot, heel lief en zit er absoluut geen kwaad in.

Dus het kan ook anders!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 15:54

Juliette86 schreef:
Imago01 schreef:

Was ook zeer zeker niet als persoonlijke aanval bedoelt Knipoog . Maar je hebt inderdaad gedaan wat je kon. Als de nieuwe eigenaar dan toch kiest voor een veulentje zegt dat iets over zijn kwaliteiten als fokker. En helaas is dat steeds meer de regel dan de uitzondering

Oh nee, zo vatte ik het ook zeerzeker niet op hoor. Die hobbyfokkers die niet verder kijken dan hun neus lang is, daar ben ik het ook niet zo mee eens. Als je dan toch écht gaat fokken, kijk dan op zijn minst of het wat voegt. Dan nog blijft het een gok want min en min kan in mijn ogen altijd nog een plus opleveren maar andersom ook! Het blijft evengoed altijd nog wel een grote gok; het hoeft niet altijd wat te zeggen maar ik zou de grootste risico’s persoonlijk altijd proberen uit te sluiten!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 17:16

Tja ik vind dit wel een moeilijk topic,want ik ken ook een paard {vader is er 1,die zgnd rotzakken geeft} die eigenlijk verkeerd is door zijn amazone.Amazone is er een keer afgevallen,sindsdien is ze bang,waardoor ze het dier veels te kort houd en veels te veel in de mond zijn.Dit paard kan zo niet lopen en doet het enigste wat ie nog kan omhoog komen.Zo is ze er weer al een paar keer afgevallen,paard heeft inmiddels rugproblemen.En dan gaat er om de zoveel tijd een ruiter op die denkt dat ie het allemaal wel kan,en slaat dat paard de hele bak door.Tja,en het dier probeert nog steeds te lopen met dit alles.Is dat dan een goed of een slecht karakter? Ik denk dat dit dier een fijn paard geweest zou zijn voor een eerlijke ervaren ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 10:11

Elisa2 schreef:
Tja ik vind dit wel een moeilijk topic,want ik ken ook een paard {vader is er 1,die zgnd rotzakken geeft} die eigenlijk verkeerd is door zijn amazone.Amazone is er een keer afgevallen,sindsdien is ze bang,waardoor ze het dier veels te kort houd en veels te veel in de mond zijn.Dit paard kan zo niet lopen en doet het enigste wat ie nog kan omhoog komen.Zo is ze er weer al een paar keer afgevallen,paard heeft inmiddels rugproblemen.En dan gaat er om de zoveel tijd een ruiter op die denkt dat ie het allemaal wel kan,en slaat dat paard de hele bak door.Tja,en het dier probeert nog steeds te lopen met dit alles.Is dat dan een goed of een slecht karakter? Ik denk dat dit dier een fijn paard geweest zou zijn voor een eerlijke ervaren ruiter.

Er zijn van nature geen lastige paarden, omdat een paard geestelijk niet in staat is "lastig" te denken. Paarden worden inderdaad gemaakt of gebroken door de ruiters.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 10:22

Juliette86 schreef:
Wat versta je onder een goede beweger? Ik doel op de groep paarden die met veel spectakel door de baan heen gaan, al dan niet met een weggedrukte rug. En de toeschouwers maar klappen, want de voetjes gaan o zo mooi van de vloer. Dat is het bewegingswonder waar ik op doel, omdat veel leken dit zo zien en daarmee voor de hobby gaan fokken. Je kan er niet omheen dat de exemplaren die overdreven showen sensibeler zijn.

Paarden met een stabieler karakter zullen technisch beter bewegen (opwaarts, in balans, voldoende ruimte) omdat ze hier tussen de oren ook de rust voor vinden. Maar dit kunnen juist daardoor de beste bewegers zijn.

Wat ik eigenlijk bedoel is dat kort door de bocht een flegmatiek paard minder zal showen dan een sensibel paard. En het is juist die show die veel leken als bewegingswonder bestempelen.

Mijn Gelderse ruin geeft een show weg elke keer als je hem los laat en er staat publiek langs de kant. Hoe meer publiek, hoe beter.... Vaak met de neus over de grond, de schoft omhoog, veel ruimte en veel buiging in de gewrichten. Hij is de rust zelve qua karakter. Kortom, je stelling gaat niet op.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 10:47

Bijna alle paarden plegen te showen als ze ergens losgelaten worden in een wei, dat heeft niet direkt een verband met het showen onder het zadel

Beide zegt ook niets over karakter, het eerste is blij ik ben in de wei, het tweede kan verzet tegen de ruiter of trainingsmethode zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 10:54

Aimee schreef:
Mijn Gelderse ruin geeft een show weg elke keer als je hem los laat en er staat publiek langs de kant. Hoe meer publiek, hoe beter.... Vaak met de neus over de grond, de schoft omhoog, veel ruimte en veel buiging in de gewrichten. Hij is de rust zelve qua karakter. Kortom, je stelling gaat niet op.

Je leest mijn stukje niet goed. Ik doel op de groep paarden die door leken als bewegingswonders worden gezien. Dus de paarden die als een stel herten met weggedrukte rug door de baan heen gaan maar zo mooi met de voetjes van de vloer gaan. Jij hebt duidelijk meer verstand van zaken en kijkt meer naar het technische aspect en beoordeeld op basis daarvan of een paard goed kan bewegen of niet.

Het probleem is imo dat de massaal fokkende leken (omdat een veulentje zo schattig is) de "verkeerde" (lees; veelal hypersensibele) paarden als bewegingswonder bestempelen en daarmee fokken. Dat is een hele andere groep dieren dan de paarden die technisch ook goed bewegen.

Ik probeer alleen even door de ogen te kijken van het meerdendeel van de "fokkers" die onbewust gebruik maken van een bepaald type karakter, omdat die zo mooi lopen. Daar staat even los van of ze ook echt goed lopen of niet. Zij zien door dat overdreven spectakel een kwalitatief goed paard en fokken daar dan mee.

Dit doet zich ook voor op wedstrijden. De driftkikker die voor de voeten tot zn neus krijgt maar de achterbenen meesleept loopt vaak voor de correct bewegende en netjes gereden paarden.

Het gaat er helemaal niet om of een paard echt goed kan bewegen of niet. Het gaat erom hoe de leek dat ziet en waarop hij dus zijn keuze voor merrie en hengst baseert.

il0nkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 11:00

Ik rijd bij mensen die erg veel over de fokkerij weten ( zelf veel gefokt en bijde paardenarts ) Hun komen ook regelmatig mooie paarden tegen maar met een vreselijk karakter!
Er zijn mensen die er goed mee overweg kunnen, dan is het leuk. Maar er moet denk ik wel opgelet worden met fokken, want ik vind het karakter ook erg belangrijk.

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 11:02

Een fijn, meewerkend karakter. Karakter is gewoon ontzettend belangrijk.
En dat een paard wat rillerig is of kijkerig, dat maakt me dan niet zoveel uit, mits het bewerkbaar is, mits je zo’n paard kunt overtuigen toch zo’n ring in te gaan als het een keer niet durft.

En naast dat fijne karakter, een paard wat goed kan bewegen. Geen voorbeenzwaaier, maar een paard met een goed achterbeen, wat kan verzamelen en bergop bewegen.
Ik geef maar een opzetje... Haha!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 11:29

sarabande schreef:
Bijna alle paarden plegen te showen als ze ergens losgelaten worden in een wei, dat heeft niet direkt een verband met het showen onder het zadel

Beide zegt ook niets over karakter, het eerste is blij ik ben in de wei, het tweede kan verzet tegen de ruiter of trainingsmethode zijn.

Het gaat niet om loslaten in de wei.
Maar dat is wel wat ik bedoel.... Het heeft niets met karakter te maken of een paard wel of niet showt.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 11:30

Juliette86 schreef:
Je leest mijn stukje niet goed. Ik doel op de groep paarden die door leken als bewegingswonders worden gezien.

Wat interesseert mij het nou wat leken als bewegingswonder zien?
Als ik het over een bewegingswonder heb, kan dat paard daadwerkelijk goed bewegen en dat heeft niets met karakter te maken.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 11:34

Ja karakter is belangrijk, maar wordt een veulen met een bepaald karakter geboren of wordt het gemaakt? en wat is nou karakter?

Ik weet niet meer wie het heeft gezegd, maar het schijnt zo te zijn dat ET veulens (dus niet geboren uit de eigen moeder) erg veel van de 'huur moeder' meekrijgen. Het werd gebracht in relatie tot het bewegingsmechanisme, waarbij bleek dat de draagmoeder (welke in eerste instantie een koudbloed was, want dan heeft het veulen lekker de ruimte) voor een groot deel bepalend (voorbeeld, rol model) is voor het veulen, en dat zo'n veulen zwaar tegen viel.

Of nou het karakter gelijk is aan "de reactie op prikkels" weet ik niet, ik kan me voorstellen dat hier de experts nog wel verschil in maken, maar als ruiter heb je toch met name te maken met de reactie, wat doet het paard. Inprint training schijnt daar veel in te kunnen doen (lang niet allemaal goed) met name in het 'ongevoelig' maken.
Speelt dominatie een rol of hormonen of what ever?

Wat is nou de definitie van karakter, want als ik het zo lees hebben we het met name over reacties van het paard. We willen blijkbaar een bomproef paard, dat toch op de minste hulpen van de ruiter reageerd en dan expressief loopt, zich ontspannen laat inspannen (werken, dragen etc). Is dat nou karakter of het eindresultaat van dressuur?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 11:41

Mooi verwoord ART_UMA. En welk karakter past er bij het karakter van de ruiter?
Persoonlijk heb ik graag een paard wat je zo af en toe verrast. Maar voor veel ruiters is dat een lastig karakter want hij verrast je zo af en toe en daar worden ze bang van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 13:49

Aimee schreef:
Juliette86 schreef:
Je leest mijn stukje niet goed. Ik doel op de groep paarden die door leken als bewegingswonders worden gezien.

Wat interesseert mij het nou wat leken als bewegingswonder zien?
Als ik het over een bewegingswonder heb, kan dat paard daadwerkelijk goed bewegen en dat heeft niets met karakter te maken.

Nog even verder lezen; omdat zij juist massaal met die dieren fokken, omdat zij niet kunnen beoordelen of een paard daadwerkelijk goed kan bewegen of alleen maar veel spectakel laten zien. Leken geven de voorkeur aan overdreven spectakel (lees; hypersensibele paarden) en gaan daar mee fokken. Het hoeft jou ook niet te interesseren maar het zijn wel die leken die met hun verkeerde beeld van een goed bewegend paard "jouw" ras kapot fokken.

De paarden die leken goed/mooi vinden bewegen hebben veelal een minder mooi en werkbaar karakter. Zoals ik al eerder zei, een paard wat technisch goed beweegt kan best een goed karakter hebben en beweegt vaak beter juist omdat hij stabieler van karakter is. Hij neemt de tijd om de passen af te maken, loopt ontspannen, drukt de rug niet weg enz.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 16:51

Juliette:Jij bedoelt de hectische voorbeenzwaaier,die zo druk en nerveus is dat ie idd hectisch in de bewegingen is en daardoor spectaculair lijkt.Het hangt er denk ook sterk vanaf wat je in in en aan een paard kan zien.{je eigen ontwikkeling}
Ik denk dat veel ruiters niet goed naar zichzelf kijken,paarden spiegelen ook het gedrag/training van de ruiters.Maar nee dan is het altijd de schuld van het paard..Dus wat dat betreft denk ik dat opvoeding,training en prikkels heel veel uitmaken.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 17:00

Zo zie je maar weer dat heel veel mensen paarden anders zien. De een houd van de voorbeenzwaaier, je hebt zelfs mensen die hakken trekken een goed achterbeen gebruik vinden. Tja wie heeft er echt verstand van? Het karakter van het paard moet ook bij de mens passen. Mensen met weinig geduld moet geen drammer pakken, en mensen met eindeloos geduld ook geen slome slaper. Ik hou van de eerlijke vlugge werkwillende, anders houden weer niet van vlug. De ander wil een paard wat altijd wil werken. De een wil een paard dat 100% braaf moet zijn. Dus fokken voor mensen is ook gokken. in principe komt elk paard wel bij de juiste baas.
Maar net als hierboven de hypersensibele, die horen niet in de sport en ook niet in de fok omdat het erfelijk is. Maar daar hebben de fokker daarna geen last van. die verkopen de veulens gewoon.