Wat kost een IJslander?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dePrairie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 17:27

Ik heb wel het idee dat de prijzen niet zo extreem hoog meer zijn als vorig jaar. Alhoewel ik het nog steeds erg veel geld vind (maar dat is 'n andere discussie), is de richtprijs voor wat jij zoekt denk ik tussen de 3 en 4 duizend euro. Hangt echt af van eczeem, voorkeursgang etc. Wij hadden 2x mazzel :j (en lang gezocht).
Veel rondneuzen dus, en weten wat je zoekt! Succes!

miek140

Re: Wat kost een IJslander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 16:51

Je zou eventueel kunnen overwegen om er eentje te importeren.
De IJslandse Króna is nu bijna niets meer waard. En de paarden waren er sowieso véél goedkoper dan hier. Maar dan moet je natuurlijk wel weer de export kosten betalen, maar meestal haal je dat er toch wel weer uit!

Nadeel is dan weer wel dat je ofwel een paard op vertrouwen moet kopen, ofwel er op vakantie moet gaan om er eentje uit te zoeken. En dat maakt het dan ook wel weer een duur grapje :P.
Maar je houd er wél een leuke vakantie aan over!

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 13:15

Het ligt er aan wat voor paard je zoekt of het wel of niet goedkoper is vanaf ijsland. Eigenlijk is het alleen maar interessant voor de betere (sport/fok) paarden. Voor de reis alleen al komt er 1100 euro bij en je moet ook nog importheffing betalen. Voor een ruin 19% en voor een fokpaard 6% Koop je dus een "simpel" paardje dan zit je zo weer op de 3000/3500 euro MET een verhoogd risico op zomereczeem. Voor dat geld vindt je ook een gewoon paardje op het vasteland.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 19:10

miek140 schreef:
Je zou eventueel kunnen overwegen om er eentje te importeren.
De IJslandse Króna is nu bijna niets meer waard. En de paarden waren er sowieso véél goedkoper dan hier. Maar dan moet je natuurlijk wel weer de export kosten betalen, maar meestal haal je dat er toch wel weer uit!

Nadeel is dan weer wel dat je ofwel een paard op vertrouwen moet kopen, ofwel er op vakantie moet gaan om er eentje uit te zoeken. En dat maakt het dan ook wel weer een duur grapje :P.
Maar je houd er wél een leuke vakantie aan over!

Maar vergeet niet dat je een sterk verhoogde kans hebt op zomereczeem als je een ijslander uit ijsland haalt.

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 21:25

Ja dat blijft natuurlijk altijd een gok. Zeker als je in een bosrijk gebied woont.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 09:08

Maar een goed doorgereden IJslander mét een 4de of 5de (goed gescheiden) gang zonder gebreken voor 2500 euro. Nee.

Af en toe komt er eens een groene, waar niets mee gedaan is, in die prijsklasse voorbij. Maar voor een goed recreatiepaard betaal je zeker 4000 euro.

Van een goed recreatiepaard verwacht je dat het stabiel loopt, gescheiden en comfortabele gangen heeft, lekker in zijn vel zit en dat er tussen de oren niks mis is.

Voor een eczemer kun je er rustig 1500 af trekken. Dus een hele goede tölter met eczeem komt dan evengoed op zo'n 3500.

Succes met zoeken!

En als je een ijslander importeert... zet hem een jaar of wat aan de kust. Scheelt aanmerkelijk!

Groetjes, [***]

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 21:09

Ik was voor mijn 5-jarige net ingereden ijslander 4000 euro kwijt (en dan had ik nog geluk, want ze wilde eigenlijk 4500/4750 hebben)
Het is overigens een 4-ganger, maar hij tölt nog niet.

Leslie3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 17:20

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:56

[***] schreef:
Ik was voor mijn 5-jarige net ingereden ijslander 4000 euro kwijt (en dan had ik nog geluk, want ze wilde eigenlijk 4500/4750 hebben)
Het is overigens een 4-ganger, maar hij tölt nog niet.

van kandia trouwens. ;)
Ik ben echt heel tevreden over kandia, dus dat kan ik zeker aanraden!

Huni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 17:03

Ik heb een ijslanderveulen gekocht van 7 maanden en die koste 1300 euro. tis dan nog wel ff wachten enzo met rijden. maar meestal zijn de prijzen opzich wel aardig hoog. 4000 euro is niks voor een goed doorgereden ijslander. en dan heb je nog niet eens een 4 of 5 ganger.

maritha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 19:44

Mijn merrie koste ook 4000 euro, ze is 7 jaar, en goed onder het zadel, is een 5 ganger. Is verkeersmak, kan er alleen of in een groep mee naar buiten.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 20:24

RinekeLouws schreef:
Ik heb een ijslanderveulen gekocht van 7 maanden en die koste 1300 euro. tis dan nog wel ff wachten enzo met rijden. maar meestal zijn de prijzen opzich wel aardig hoog. 4000 euro is niks voor een goed doorgereden ijslander. en dan heb je nog niet eens een 4 of 5 ganger.

Weet niet precies wat je met de laaste zin bedoelt? Maar 4000 euro voor een drieganger is echt wel veel geld..

Mylou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 20:30

siskeh schreef:
wat kost een ijslander? veel!
ik ben wel op zoek geweest, maar als je een ijslander onder de 2500 euro hebt is er vaak iets mis mee, en daar boven ook nog wel denk ik!

jij zij dat er dan vaak iets mis mee is, maar je kan je pony ook laten keuren mij is ooit ook zoiets overkomen een super braaf paardje gekocht maar blijkt artrose te hebben je kunt er niks meer mee. ik had een pony op proef die zo het worden toen die gekeurd werd is hij afgekeurd jammer, want je kon er problemen binnen de 5 jaar mee krijgen. maar we kopen nu geen paard meer zonder te keuren heb sinds een week nieuw paard hebben laten keuren is 100% gezond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 18:57

@ Mylou, als je een paard bij aankoop laat keuren en het wordt 'goedgekeurd' wil dat niet zeggen dat er tussen de oren niks mis mee is. Eczeem is ook geen reden om af te keuren. Dus tja. Je kunt wel 'laten keuren' en dat zou ik ook absoluut doen, maar dat is geen garantie dat er niks mis mee is. Een jong paard kan evengoed spat 'ontwikkelen' maar bij de buigproeven tijdens de keuring prima lopen. Cushings zie je ook niet aan de buitenkant, of een paard koliekgevoelig is ook niet... en dan heb je nog tal van andere fysieke afwijkingen die 'lastig' zijn. Als een volledig gezond, tussen de oren niets mis zijnd paard wordt aangeboden voor 2500 euro dan zet ik er echt serieus vraagtekens bij. Als je mazzel hebt is de eigenaar iemand die geen verstand heeft van IJslanders en zelf geen internet aansluiting heeft.

Als een ingereden eczeemvrije IJslander aangeboden wordt voor 2500 euro dan is er iets niet helemaal okay....

Groetjes, [***]

Huni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 19:07

Glossi schreef:
RinekeLouws schreef:

Weet niet precies wat je met de laaste zin bedoelt? Maar 4000 euro voor een drieganger is echt wel veel geld..

de moeder van mijn veulen stond ook te koop. het was een onbeleerde merrie van ongeveer 5 jaar oud. ze vroegen er al 4000 euro voor. vandaar mijn laatste zin.
heb er niet veel verstand van, maar vond dat best veel geld voor een onbeleerde merrie.

heb de advetentie nog ff opgezocht.
[EA-TK-PP] IJslandse merrie

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 00:00

RinekeLouws schreef:
heb er niet veel verstand van, maar vond dat best veel geld voor een onbeleerde merrie.
Het is een boel geld, maar voor een merrie die de leeftijd heeft om ingereden te worden - en die al heeft bewezen veulens te kunnen krijgen - is het absoluut niet duur. Drie maanden training eroverheen om de knoppen erop te zetten en dan kost ze 6½. Een ruin van vergelijkbare leeftijd, kwaliteit en mate van belering is goedkoper, zo tussen de 3 en 3½. Ingereden en wel koop je die, afhankelijk van afstamming en talent, tussen de 4½ en de 5.

Ik heb Dögg als jaarling voor 2½ gekocht. Vond ik toen ook allemaggies veul geld. Inmiddels heeft ze bewezen dat het niet te duur was, ze is afgelopen najaar aan de hand gekeurd met 8,05 en was daarmee ruimschoots winnaar van de rubriek 3-jarige merries bij de regionale keuring in Den Ilp. Alle waar is naar zijn geld, zullen we maar zeggen.