KWPN-hengst Ampere verkocht aan Amerikaan

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: KWPN-hengst Ampere verkocht aan Amerikaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:30

Aimee schreef:
janderegelaa schreef:
Ze weten alleen nog steeds niet hoe ze moeten fokken, daarom kopen ze hier. En als ze door blijven gaan met deze hengsten uit Europa op hun volbloedmerrietjes te zetten zullen ze het nooit leren ook.

Zolang ze dergelijke paarden kunnen blijven kopen, is er wellicht de noodzaak ook niet om ze zelf te fokken.

En wat betreft dergelijke hengsten op volbloedmerrietjes zetten (of andersom), dat gebeurd hier in Europa net zo Knipoog

Wij ( in NL ) gebruiken zorgvuldig geselecteerde volbloed hengsten om vers bloed in het paardenbestand te krijgen. Dat zo'n actie niet altijd succesvol is kun je bijv. bij Stravinsky zien.
Amerikanen ( en alle andere landen met veel volbloeden ) gebruiken gewone jockeyclub merrie's die niets gepresteerd hebben. Met hengsten als Rousseau proberen ze hun merriestapel te verbeteren maar de kwaliteit wordt nooit zo als de kwaliteit die we hier hebben omdat onze merrie's simpelweg veel beter zijn.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:41

Zoals ik al zei, het basismateriaal is beter....
Wil niet zeggen dat hier beter met volbloed wordt omgegaan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 10:16

Elisa2 schreef:
Is Ampere al goedgekeurd dan?

In welke grot heb jij gezeten?? Haha!

Ontopic: Jammer voor de fokkerij, alle Rousseau's gaan weg hier... Verdrietig

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 15:05

Inderdaad erg jammer voor de fokkerij. Typisch Nederlands. Als eraan verdiend kan worden, verkoopt een Nederlander z'n eigen moeder nog (bij wijze van spreke dan).

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 16:40

mbkaatje schreef:
Inderdaad erg jammer voor de fokkerij. Typisch Nederlands. Als eraan verdiend kan worden, verkoopt een Nederlander z'n eigen moeder nog (bij wijze van spreke dan).

En gelijk hebben ze! Voor hetzelfde geld ligt zo'n paard volgende week dood in de stal. Paardenhouderij is gewoon een bedrijfstak waarin winst gemaakt moet worden dus als de prijs goed moet je verkopen anders besteel je jezelf.

Rubels is een heel mooi voorbeeld, daar was een hoop belangstelling voor vanuit het buitenland en nu is hij dood. En daar sta je dan met niets.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 16:44

Waarom kunnen ze in Duitsland dan wel veel meer aanhouden? Je zou denken dat daar de paardenhouderij ook een bedrijfstak is waarin winst gemaakt moet worden.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 19:36

In Duitsland is er direct na de keuring een veiling waar de goedgekeurde hengsten verkocht worden dus in Duitsland verkopen ze ze ook wel alleen op een eerder moment. Gribaldi is hier een goed voorbeeld van, of Don Schufro en er zijn er echt nog veel meer.

Het is wel zo dat er in Duitsland veel meer hengsten goedgekeurd worden dan hier.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:01

janderegelaa schreef:
mbkaatje schreef:

En gelijk hebben ze! Voor hetzelfde geld ligt zo'n paard volgende week dood in de stal. Paardenhouderij is gewoon een bedrijfstak waarin winst gemaakt moet worden dus als de prijs goed moet je verkopen anders besteel je jezelf.

Rubels is een heel mooi voorbeeld, daar was een hoop belangstelling voor vanuit het buitenland en nu is hij dood. En daar sta je dan met niets.

Dat is nou precies de Nederlandse handelsgeest: je kan het maar beter doen, want anders heb je niets. En dat is natuurlijk helemaal waar. Eerlijk gezegd zou ik het ook doen als er veel geld op zou worden geboden. Maar toch is het soms gewoon erg jammer dat bepaalde paarden naar het buitenland gaan. Met de technieken tegenwoordig, blijft het sperma voor veel geld wel beschikbaar.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:41

Aimee schreef:
Waarom kunnen ze in Duitsland dan wel veel meer aanhouden? Je zou denken dat daar de paardenhouderij ook een bedrijfstak is waarin winst gemaakt moet worden.

Als er zoveel betaald wordt voor een paard wil men een gezonde Knipoog

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 22:14

sarabande schreef:
Als er zoveel betaald wordt voor een paard wil men een gezonde Knipoog

Nou ja... Het is maar wat je onder gezond schaart. Uiteindelijk komen de beste paarden nog steeds uit Duitsland en lopen daar ook veel meer paarden op GP niveau. Kennelijk zijn ze klinisch gezond genoeg.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 22:25

Duitsland is ook wat groter en GP paarden wat ouder.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 22:30

Ze hebben ook zat jonge GP paarden, alleen daar horen wij hier weinig van omdat zij in nationale GP rubrieken uitkomen.
Bovendien blijven veel paarden behouden binnen Duitsland... denk vooral aan Junioren/Young Riders paarden, die binnen de Duitse jeugd van ruiters wisselen. Idem voor de zeer goede pony's. Duitsland heeft gewoon een totaal andere mentaliteit. In Nederland wordt dat dan als minder gekwalificeerd omdat ze voor minder geld verkocht worden. Maar of dat een correcte maatstaf is, is maar de vraag.

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 10:18

Jammer,jammer, jammer, had over een generatie (of 2) graag eens teruggedekt met Ampere..

Koppig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 11:31

Citaat:
Wij ( in NL ) gebruiken zorgvuldig geselecteerde volbloed hengsten om vers bloed in het paardenbestand te krijgen. Dat zo'n actie niet altijd succesvol is kun je bijv. bij Stravinsky zien.
Amerikanen ( en alle andere landen met veel volbloeden ) gebruiken gewone jockeyclub merrie's die niets gepresteerd hebben. Met hengsten als Rousseau proberen ze hun merriestapel te verbeteren maar de kwaliteit wordt nooit zo als de kwaliteit die we hier hebben omdat onze merrie's simpelweg veel beter zijn.

mbkaatje, kun je dat eens toelichten van Stravinsky? thanks.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 11:37

Sorry, maar dat is niet mijn citaat.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 12:07

Suzanne F. schreef:
Elisa2 schreef:

Bloos Ik houd het de laatste tijd allemaal niet meer zo bij..maar ik neem aan dat dat een ja is. Haha!

Bij Lingh was het inderdaad verstandig om die te verkopen,hoger zou ie nooit meer komen.En meer waard worden dus ook niet.Toch ben ik wel benieuwd naar zijn nakomelingen,ik ken een hele mooie {echt een goede} merrie van 2 van hem.Die gaat volgend jaar voor de keuring,die zit echt goed in elkaar.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 12:35

Misschien zijn de Lingh veulens wel laatbloeiers. Heb je bij meerdere hengsten. En zo'n slechte nakomelingen gaf stravinsky nou ook weer niet hoor, fokte wel een 'lelijk' hoofd door maar qua beweging vond ik ze nou niet echt tegenvallen. Ze hadden allemaal (schijnbaar) wel veel aanmerkingen op het beenwerk (foto's)

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 14:13

liliputter schreef:
Misschien zijn de Lingh veulens wel laatbloeiers. Heb je bij meerdere hengsten. En zo'n slechte nakomelingen gaf stravinsky nou ook weer niet hoor, fokte wel een 'lelijk' hoofd door maar qua beweging vond ik ze nou niet echt tegenvallen. Ze hadden allemaal (schijnbaar) wel veel aanmerkingen op het beenwerk (foto's)

Klopt; heb ook één op stal gehad. Laten rontgenen en ik heb werkelijk waar nog nooit zulke slechte kogelfoto's gezien. Allemaal losse botfragmenten...

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 14:14

Heb begrepen dat hij dit jaar 200 merries gedekt heeft. Daaruit zal ook vast wel weer een ggk hengst komen, dus zijn we weer gered Lachen!

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 16:08

Koppig schreef:
Citaat:

mbkaatje, kun je dat eens toelichten van Stravinsky? thanks.

Bij de nakomelingen van Stravinsky waren er meerdere malen aanmerkingen op de bouw en insteek van het sprong gewricht. Aan de hand daarvan is hij op wacht gezet. Er stond laatst een artikel in de IDS of de Paardenkrant van een bekende fokker die zo ziek was van de eerste afstammelingen die hij zag in Nederland dat hij overwoog om de merrie's te laten aborteren.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 20:56

sandradeboer schreef:
liliputter schreef:

Klopt; heb ook één op stal gehad. Laten rontgenen en ik heb werkelijk waar nog nooit zulke slechte kogelfoto's gezien. Allemaal losse botfragmenten...

Hebben wij een zeer unieke stravinsky gehad met geen een bemerking op de foto´s Knipoog

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 21:06

Suzanne F. schreef:
Elisa2 schreef:

zullen wel goed gebeurd hebben voor hem.

volgend jaar wordt er bij ons thuis een rousseau X flemmingh geboren Knipoog als deze nou net zo goed gaat worden als ampere Bloos Knipoog

hap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 08:17

Ik moest wel lachen om de uitspraak hier dat Duitsland goede paarden bezit. En dat komt omdat ik mijn merrie en veulen onder gebracht heb in het Westfalenstamboek en zo ongeveer door iedereen die met het kwpn stamboek bezig is. Het commentaar krijg als ik zeg dat ik bij het Westfalenstamboek zit dat alleen paarden die niet goed genoeg voor het kwpn zijn vallen onder het Westfalenstamboek. Nog nooit zulke grote onzin gehoord oke de rontgologische eisen zijn strenger maar dat wil niet per definitie zeggen dat het een beter is dan het ander lijkt mij. Tja ga dan straks ook gewoon met mijn veulen naar Duitsland naar keuringen en daarvoor laat ik hem eerst wel zelf rontgologisch nakijken. Bij bemerkingen ga ik er dan ook niet heen probeer ook gezonde paarden te fokken.

Koppig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 10:41

Hebben wij een zeer unieke stravinsky gehad met geen een bemerking op de foto´s Knipoog

Dan kunnen we elkaar de hand schudden! En dat ze nou zo'n lelijk hoofd hebben kan ik ook niet beamen. Overigens doen de Stravinsky nakomelingen het op dit moment goed!
Afbeelding

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 13:00

Ook van een hengst die slecht fokt, heb je goede nakomelingen. Het gaat meer over het geheel.