Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
randalinpony schreef:Maar in de handel is het toch zo, dat een gewone zwarte beter verkocht wordt dan een beste vos.
superwoman schreef:En dat komt meer door de kwaliteit van de kopers denk ik zo.
De meeste "moeilijke" paarden komen toch door de onkundige ruiters. Die paarden hebben regelmatig toch wat meer "inhoud" dan een basis paard.
Het gebeurt vaker dan je denkt. Sommige fokkers willen niet bekend hebben dat hun hengst iets draagt waardoor er minder dekkingen verkocht gaan worden en zolang het je eigen merries zijn kun je het dus makkelijk verdoezelen.Citaat:Maar het 'opruimen' (het woord alleen al) van paarden die al geboren zijn welke een ongewenste kleur hebben, ik heb er geen woorden voor. Het is toch geen monster?!
Zet er 2 met een buikvlek bij elkaar en je kunt behoorlijk schrikken van de hoeveelheid wit die daar uit kan komenCitaat:Vaststaat dat ik binnen mijn ras het ras zelf leuk genoeg vind om kleur niet belangrijk te vinden. Al is het wel zo dat sabino bestaat maar het zoveel mogelijk onder de tafel geschoven wordt, want ik zie soms wel tekenen van sabino maar Akhal-Tekes met duidelijke buikvlekken heb ik alleen nog op zeldzame foto's gezien...
DubbelDun schreef:Zet er 2 met een buikvlek bij elkaar en je kunt behoorlijk schrikken van de hoeveelheid wit die daar uit kan komenCitaat:Vaststaat dat ik binnen mijn ras het ras zelf leuk genoeg vind om kleur niet belangrijk te vinden. Al is het wel zo dat sabino bestaat maar het zoveel mogelijk onder de tafel geschoven wordt, want ik zie soms wel tekenen van sabino maar Akhal-Tekes met duidelijke buikvlekken heb ik alleen nog op zeldzame foto's gezien...
randalinpony schreef:In vroeger tijden kende het westeuropese paard ook vele kleuren, onder meer verdunning en appaloosa, bont.
Mij is weleens verteld dat na de reformatie, het ongewenste want te uitbundige kleuren werden. Dus alleen de ingetogen kleuren bleven over.
Of t waar is?
YWC schreef:Iedereen fokt toch de paarden/ponies, die hij voor ogen heeft gezond, correct gebouwd, goed karakter etc...
Alleen als die dan (toevallig of niet) een speciaal kleurtje hebben, krijg je al gauw het etiket van 'kleurfokker' met de bijklank van 'er wordt geen rekening gehouden met gezondheid, bouw, karakter, etc.'... Waarom ???
Van mij mag iemand een 'speciaal' kleur best niet mooi vinden, maar om dan direct te zeggen dat je geen goed paard/pony hebt, vind ik toch nogal kortzichtig.