Fokken is Gokken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eilander

Re: Fokken is Gokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 10:17

en Sarabande ,ben jij zo'n fokker???

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 10:19

Wat voor fokker???

Yrrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 11:33

sarabande schreef:
Hier komen veel meningen voorbij van mensen die nog nooit een bewuste selektie keuze gedaan hebben.

Generaties terug kijken in de direkte lijnen, prestaties en exterieuren meenemen, en alle andere gegevens die op dit moment voorhanden zijn en daar het beste uit kiezen om te verbeteren.
Dan ben je niet aan het gokken.
De fokker weet heel goed dat hij of zij nooit alles kan verbeteren, of versterken, en altijd keuzes moet maken tussen onderdelen, maar hij/zij wil vooruit in iedere generatie.

Een fokker goede fokker gokt nooit maar maakt keuzes.

Een fokker die denkt dat hij/zij uit die keuze een paard kan fokken dat aan een vaststaand beeld voldoet is een dromer, maar geen fokker.

Ik denk dat de mensen die in dit topic reageren voor het merendeel serieuze fokkers zijn die de door jou aangehaalde punten meenemen in hun keuze. En zij zullen er zich zeker van bewust zijn dat ze niet in een keer alles kunnen verbeteren. En zij zullen duidelijke keuzes maken.
Maar het kan toch gebeuren dat, wanneer je een keuze maakt voor een bepaald onderdeel, het toch anders uitpakt dan je had gehoopt/verwacht?
Ik heb de term gokken (in een ander topic en in het citaat in de eerste post van dit topic) niet bedoeld als "zo maar wat proberen omdat het wel leuk lijkt". Als je zo denkt ben je geen serieus fokker, maar gewoon een vermeerderaar.
Bij het maken van serieuze keuzes heb je toch een bepaalde verwachting van het resultaat. Maar de uitkomst blijft onzeker en dat is wat ik bedoel met gokken.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 11:57

Yrrah ik zie hier mensen reageren die denken dat serieuze fokkers vliegtuigmodellen bouwers zijn die verbaast opkijken als er een verkeerd stukje tussen zit zodat het eindresultaat er anders uitziet dan het model op het plaatje
Ik vind dat diegenen zich weinig verdiept hebben in een serieuze fokkerij en eigenlijk uit hun nek l*llen.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 11:58

Voor mij is het absoluut geen gokken. Natuurlijk waag je wel eens een gokje met een duitse
hengst waar je qua vereving, wat minder vanaf weet.
Mijn werkwijze is zo dat ik zo goed mogelijk bekijk en analyseer wat ik in huis heb.
Wat zijn de sterke punten bij de merrie. Dat doe ik o.a. aan de hand van het scoringsformulier.
Het is niet onverstandig om ook een andere mening dan je eigen subjectieve waarneming er
naast te hebben.
Vervolgens let ik ook op de belangrijke kenmerken van de merriestam.
Bijv. hoe is de ontwikkeling, achterbeengebruik, karakter enz.

Maar wat ik zelf het belangrijkste vind in de fokkerij, is een duidelijke visie waar je zelf naar toe
wilt. Welk ideaal heb je voor ogen.
En dat vereenvoudigt de hengstenkeuze enorm.
Een hengst moet je aanspreken, hij moet zeer goed gefokt zijn, hij moet duidelijk bij de besten horen in de keuring, verr.onderzoek en evt. zelf in de sport presteren.
En als er gegevens van zijn nakomelingen beschikbaar zijn dan moeten die ook aan hoge eisen voldoen.

En na een paar generaties zo te hebben gewerkt, kom ik tot de niet echt verrassende conclusie
dat het werkt.
Wat ik als ideaal voor ogen heb is uiteraard nog niet bereikt, maar er zit een duidelijke lijn in.

Dus: stel je een ideaalbeeld voor ogen, werk er consequent naar toe en je merkt dat
fokken ABSOLUUT NIETS met gokken te maken heeft.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 13:13

misterA schreef:
Voor mij is het absoluut geen gokken. Natuurlijk waag je wel eens een gokje met een duitse
Mijn werkwijze is zo dat ik zo goed mogelijk bekijk en analyseer wat ik in huis heb.
Wat zijn de sterke punten bij de merrie. Dat doe ik o.a. aan de hand van het scoringsformulier.
Het is niet onverstandig om ook een andere mening dan je eigen subjectieve waarneming er
naast te hebben.

Maar wat ik zelf het belangrijkste vind in de fokkerij, is een duidelijke visie waar je zelf naar toe
Een hengst moet je aanspreken, hij moet zeer goed gefokt zijn, hij moet duidelijk bij de besten horen in de keuring, verr.onderzoek en evt. zelf in de sport presteren.
En als er gegevens van zijn nakomelingen beschikbaar zijn dan moeten die ook aan hoge eisen voldoen.

En na een paar generaties zo te hebben gewerkt, kom ik tot de niet echt verrassende conclusie
dat het werkt.
Wat ik als ideaal voor ogen heb is uiteraard nog niet bereikt, maar er zit een duidelijke lijn in.

Dus: stel je een ideaalbeeld voor ogen, werk er consequent naar toe en je merkt dat

Misschien is gokken niet het juiste woord.
Maar je kunt je nog zo'n mooi beeld voor ogen hebben ,alles tot in de puntjes hebben uitgedoktert, dan nog kun je voor verrassingen komen te staan en dat is dan net het stukje wat men misschien wel met gokken bedoeld.
Ookal zul je in de uitkomst vd combinatie die je in gedachten hebt ook "meestal" wel dingen zijn die geworden zijn zoals je ze bedoelt hebt , maar ongetwijfeld denk je ook wel eens :"dat had toch n beetje anders gemoeten."
Ook de betere fokkers zullen uitkomsten hebben uit combinaties waarvan ze zeggen dit niet weer en pakken het jaar erop een andere hengst en trekken er lering van.
Je maakt mij niet wijs dat er daar nooit een misser tussen zit.
Op die manier bedoel ik dat gokken misschien niet het juiste woord is.

Verder vind ik dat er hier af en toe ook wel weer behoorlijk hoog vd toren wordt geblazen.
Wie de schoen past.....

montender78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 13:31

Ben van mening dat iemand een bewust doel voor ogen moet hebben.Wat is je einddoel?
Het mooie van het algehele is dat je nooit weet wat je krijgt, je weet nooit wat het produkt gaat maken in zijn of haar fok of sport carriere.
En das het mooie van de fokkerij! Als iedereen al van te voren wist wat het veulen in de buik van de merrie ging doen en hoe die eruit zag was er ook echt niks aan.Als mensen een veulen kopen is dat een stukje hoop en na inzien van extrieur en stam gegevens de hoeveelheid hoop!
Ben ook degelijk van mening dat het sommige genen zijn die matchen, sommige stammen matchen met bepaald bloed als die lijn al niet verkwist is door een fokker zonder visie/inzicht.
Ben daarom ook zeer geintresseerd in sommige genen combinaties.
Dus mijn antwoordt is Nee fokken is wel degelijk geen gokken!Maar ieders keer weer een grote feest verrassing!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 13:32

eilander schreef:
Verder vind ik dat er hier af en toe ook wel weer behoorlijk hoog vd toren wordt geblazen.
Wie de schoen past.....

Kijk en dit gezeur is nu de reden waarom F&A voortdurend doodloopt. Steken onder water, niet gewoon voor je mening uit durven komen, samen iemand aanvallen.

Hou je toch gewoon bij het onderwerp en zeg waar en met wie je het niet eens bent. Wellicht krijg je gewoon antwoord, maar voor de hand liggender is dat het antwoord je niet bevalt.
Dat heb je soms met discussies.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 14:14

sarabande schreef:
eilander schreef:
Wie de schoen past.....

Kijk en dit gezeur is nu de reden waarom F&A voortdurend doodloopt. Steken onder water, niet gewoon voor je mening uit durven komen, samen iemand aanvallen.

Hou je toch gewoon bij het onderwerp en zeg waar en met wie je het niet eens bent. Wellicht krijg je gewoon antwoord, maar voor de hand liggender is dat het antwoord je niet bevalt.
Dat heb je soms met discussies.

Gezeur????
Mooi.
Bij deze ,IK vind dat JIJ hoog van de toren blaast!!!!

En je onderschrift zou ik aanpassen want die komt niet overeen met jouw manier van discusieren!!!
Ik heb de indruk dat JIJ JEZELF voor nogal wat meer aanziet als een heleboel anderen hier op bokt.
En "DAT GEZEIK " ben je zelf begonnen.

Yrrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 14:20

misterA schreef:
naast te hebben.

dat het werkt.

Ik kan je visie helemaal onderschrijven. Maar zelfs dan nog kun je nooit 100% zeker zijn van het resultaat dat je verwacht. Er blijft een onzekere factor, die de een misschien risico noemt en de ander een gok.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 14:22

Yrrah schreef:
Ik kan je visie helemaal onderschrijven. Maar zelfs dan nog kun je nooit 100% zeker zijn van het resultaat dat je verwacht. Er blijft een onzekere factor, die de een misschien risico noemt en de ander een gok.

Ja dat is zoals eerder omschreven ook de uitdaging. Als we zouden kunnen photoshoppen zou de lol er snel af zijn.

MisterA is nu al nieuwsgierig naar de volgende 20 Haha! Haha!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 16:19

sarabande schreef:
Yrrah ik zie hier mensen reageren die denken dat serieuze fokkers vliegtuigmodellen bouwers zijn die verbaast opkijken als er een verkeerd stukje tussen zit zodat het eindresultaat er anders uitziet dan het model op het plaatje
Ik vind dat diegenen zich weinig verdiept hebben in een serieuze fokkerij en eigenlijk uit hun nek l*llen.

Ik snap niet waar je het over hebt en wie dat gezegd zou moeten hebben, waarom kom je met zo'n reactie terwijl het topic prima liep?

annibl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 17:06

montender, kun je dan ook voorbeelden geven van genen in de paardenfokkerij die reeds meerdere keren een uitstekende match bleken te zijn ? of combinatie van bepaalde bloedlijnen ?
hierover wordt nog niet zo heel veel gepubliceerd en ook het WAAROM dat deze genen/lijnen goed samengaan
lijkt mij voor vele fokkers ZEER leerzaam
en hierbij bedoel ik dan exterieurmatig, maar vooral die combinaties die meer dan gemiddeld presteren in de sport

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 17:16

misterA schreef:
Voor mij is het absoluut geen gokken.
*knip knip*

ik ben het eens met jou post dat je een goed fokdoen moet hebben etc etc... maar toch blijft het een gok wat er uit komt naar mijn idee! ookal heb je 2 nog zulke beste lijnen en vullen ze elkaars sterke en zwakke punten aan, dan nog weet je nooit 100 % zeker dat het veulen er uit gaat zien zoals jij voor ogen hebt Haha!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 17:23

Een fokker is nooit 100% zeker hoe het veulen eruit zal zien, nogmaals het is geen bouwdoosje.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 17:38

Fokken is in generaties denken.
En dan maar hopen op een merrieveulen. Haha!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 17:42

Alles is gokken, of je nu op je fiets stapt naar een afspraak toe, een vliegtuig neemt of een hap eten, zo relatief is dat woord.
Genuanceerd, de fokker (maar zo wil ik zo iemand niet eens noemen) die een combinatie maakt met als doel een hengst of toppaard na te maken kan beter klonen.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 17:48

Rianneke schreef:
misterA schreef:
Voor mij is het absoluut geen gokken.
*knip knip*

ik ben het eens met jou post dat je een goed fokdoen moet hebben etc etc... maar toch blijft het een gok wat er uit komt naar mijn idee! ookal heb je 2 nog zulke beste lijnen en vullen ze elkaars sterke en zwakke punten aan, dan nog weet je nooit 100 % zeker dat het veulen er uit gaat zien zoals jij voor ogen hebt Haha!

Met fokken moet je inderdaad dat ideaal voor ogen houden en niet de illusie hebben dat je dat in 1 generatie kan bereiken.
Stap voor stap, en de ene keer is het een hele grote stap, en dan heb je een generatie waarin
nauwelijks vooruitgang in lijkt te zitten.

Heel belangrijk is uiteraard de te kiezen hengst.
Daar wordt terecht veel meer aandacht aan besteed. De merrie heb je immers toch al.
Waar ik echt een hekel aan heb, is een hengst die strooit, dan wordt het wel een gok wat voor veulen je kan verwachten.
Als voorbeeld noem ik dan Florencio, wat ontwikkeling betreft, geen peil op te trekken.
Van zeer groot tot ponymaatjes, en dan zegt zelfs een fokwaarde weinig.
Daarom vind ik het erg belangrijk om met eigen ogen afstammelingen keuringen, 1- en 2- bez.
en veel keuringen en wedstrijden te volgen.
Dan wordt fokken steeds minder gokken en zal je verbaasd zijn hoe het veulen lijkt op datgene wat je voor ogen had.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 20:15

misterA schreef:
Dan wordt fokken steeds minder gokken en zal je verbaasd zijn hoe het veulen lijkt op datgene wat je voor ogen had.

dat is ook zeker zo!
maar toch vind ik het nog steeds gokken...
net zoals deze zin;
sarabande schreef:
of je nu op je fiets stapt naar een afspraak toe, een vliegtuig neemt of een hap eten, zo relatief is dat woord.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 20:56

eilander schreef:
Nu draai je de zaken om!!!
Ik zeg niet dat fokken gokken is!!!!
Alleen voor een deel!!!
euh Verward Ik gaf maar gewoon mijn eigen mening hoor Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 21:00

volgens mij zijn eilander en sarabande het redelijk eens........... je kan als fokker heel goed weten welke hengst bij jouw merrie past, en van al die hengsten de beste match uitzoeken zodat het "product" wat hieruit voortkomt in theorie ideaal zou zijn.......

echter hebben we ook nog iets met moeder natuur te maken, en die bepaald toch echt zelf hoe het veulen eruit ziet.......

dus is fokken gokken........... iedereen kan in theorie vertellen welk paard de volgende grote prijs van Nederland gaat winnen op Duindigt door slechts de statistieken te volgen......... maar of hij dat werkelijk in praktijk gaat doen is nog een tweede.......... noemen ze gokken

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 21:16

KiWiKo schreef:
volgens mij zijn eilander en sarabande het redelijk eens........... je kan als fokker heel goed weten welke hengst bij jouw merrie past, en van al die hengsten de beste match uitzoeken zodat het "product" wat hieruit voortkomt in theorie ideaal zou zijn.......

echter hebben we ook nog iets met moeder natuur te maken, en die bepaald toch echt zelf hoe het veulen eruit ziet.......

dus is fokken gokken........... iedereen kan in theorie vertellen welk paard de volgende grote prijs van Nederland gaat winnen op Duindigt door slechts de statistieken te volgen......... maar of hij dat werkelijk in praktijk gaat doen is nog een tweede.......... noemen ze gokken

Je vertaald het in elk geval beter dan ik!! Haha!

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 21:16

Myrano schreef:
eilander schreef:
Nu draai je de zaken om!!!
Ik zeg niet dat fokken gokken is!!!!
Alleen voor een deel!!!
euh Verward Ik gaf maar gewoon mijn eigen mening hoor Knipoog

Ja ,das ook goed.
Tis net hoe je het leest. Knipoog

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 22:17

Fokken is voor een niet onaanzienlijk deel ervaring...één veulentje fokken is niks! Ik zie het gewoon aan de betere fokkers, die hebben volksstammen veulens gefokt/gezien, kennen moeders, grootmoeders, kinderen, zusjes, broertjes en wat er nog meer aan familie moge zijn. Ik ben werkelijk een zeef op het gebied van bloedlijnen. Mijn echtgenoot kan dat wel, zo intelligent meepraten over stammen. Hij dreunt ook altijd de riedeltjes op en weet dan ook waar de zwakke plek zit in een bepaalde lijn. Volgens mij is dat gewoon een plekje in je hersenen wat wel of niet geactiveerd is...bij mij dus niet.

En fokken is natuurlijk: bezint eer ge begint. Wil je gewoon een leuk veulentje (eigenlijk ben ik wel een beetje zo...), dan kun je met iedere merrie aan de slag. Maar wil je echt verder, dan moet je goed uitgangsmateriaal nemen. Ik zie dat ook wel hier op Bokt, mensen met echte goede merries, predikaatrijk en met sportprestaties. Daar kun je wat mee. Maar ja, heb zelf toch wel een redelijk pennygehalte. ik doe het met wat hier op stal staat, wil ze gewoon niet inruilen en probeer een klein stapje verder te komen...

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 09:56

annibl schreef:
montender, kun je dan ook voorbeelden geven van genen in de paardenfokkerij die reeds meerdere keren een uitstekende match bleken te zijn ? of combinatie van bepaalde bloedlijnen ?
hierover wordt nog niet zo heel veel gepubliceerd en ook het WAAROM dat deze genen/lijnen goed samengaan
lijkt mij voor vele fokkers ZEER leerzaam
en hierbij bedoel ik dan exterieurmatig, maar vooral die combinaties die meer dan gemiddeld presteren in de sport

gewoon een aantal jaar veel concoursen bezoeken , en veel uitslagen lijsten uitpluizen..en heel veel lezen wat fokkers en sportmensen te zeggen hebben ..ook een tip : het blad Sport horse breeding van Jack Remijnse daar staan elke maand besprekingen van stammen ..of besprekingen van welke matchen het blijkbaar goed doen in topsport en waarom dat zo is ..noem een paar vb : Calvaro Z en Gotthard bloed (dus ook voltaire , concorde moeders enzo )Quidam en Landgraf , Capitol met Cor bloed ..
Maar dan nog moet jij als fokker veel irl gaab bekijken ..want dan moet je de kruisingen bekijken die in jouw "fokbeleid " het ideale paard benaderen
en je moet er elk jaar proberen iets beter van te maken ..als ik terugkijk naar de eerste fokproducten dan zou ik vandaag misschien dezelfde keuze niet meer maken ondanks dat de twee oudste producten wel kampioen van Belgie werden in de vierjarige springpaarden