Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
sarabande schreef:Hier komen veel meningen voorbij van mensen die nog nooit een bewuste selektie keuze gedaan hebben.
Generaties terug kijken in de direkte lijnen, prestaties en exterieuren meenemen, en alle andere gegevens die op dit moment voorhanden zijn en daar het beste uit kiezen om te verbeteren.
Dan ben je niet aan het gokken.
De fokker weet heel goed dat hij of zij nooit alles kan verbeteren, of versterken, en altijd keuzes moet maken tussen onderdelen, maar hij/zij wil vooruit in iedere generatie.
Een fokker goede fokker gokt nooit maar maakt keuzes.
Een fokker die denkt dat hij/zij uit die keuze een paard kan fokken dat aan een vaststaand beeld voldoet is een dromer, maar geen fokker.
misterA schreef:Voor mij is het absoluut geen gokken. Natuurlijk waag je wel eens een gokje met een duitse
hengst waar je qua vereving, wat minder vanaf weet.
Mijn werkwijze is zo dat ik zo goed mogelijk bekijk en analyseer wat ik in huis heb.
Wat zijn de sterke punten bij de merrie. Dat doe ik o.a. aan de hand van het scoringsformulier.
Het is niet onverstandig om ook een andere mening dan je eigen subjectieve waarneming er
naast te hebben.
Vervolgens let ik ook op de belangrijke kenmerken van de merriestam.
Bijv. hoe is de ontwikkeling, achterbeengebruik, karakter enz.
Maar wat ik zelf het belangrijkste vind in de fokkerij, is een duidelijke visie waar je zelf naar toe
wilt. Welk ideaal heb je voor ogen.
En dat vereenvoudigt de hengstenkeuze enorm.
Een hengst moet je aanspreken, hij moet zeer goed gefokt zijn, hij moet duidelijk bij de besten horen in de keuring, verr.onderzoek en evt. zelf in de sport presteren.
En als er gegevens van zijn nakomelingen beschikbaar zijn dan moeten die ook aan hoge eisen voldoen.
En na een paar generaties zo te hebben gewerkt, kom ik tot de niet echt verrassende conclusie
dat het werkt.
Wat ik als ideaal voor ogen heb is uiteraard nog niet bereikt, maar er zit een duidelijke lijn in.
Dus: stel je een ideaalbeeld voor ogen, werk er consequent naar toe en je merkt dat
fokken ABSOLUUT NIETS met gokken te maken heeft.
eilander schreef:Verder vind ik dat er hier af en toe ook wel weer behoorlijk hoog vd toren wordt geblazen.
Wie de schoen past.....
sarabande schreef:eilander schreef:Verder vind ik dat er hier af en toe ook wel weer behoorlijk hoog vd toren wordt geblazen.
Wie de schoen past.....
Kijk en dit gezeur is nu de reden waarom F&A voortdurend doodloopt. Steken onder water, niet gewoon voor je mening uit durven komen, samen iemand aanvallen.
Hou je toch gewoon bij het onderwerp en zeg waar en met wie je het niet eens bent. Wellicht krijg je gewoon antwoord, maar voor de hand liggender is dat het antwoord je niet bevalt.
Dat heb je soms met discussies.
misterA schreef:Voor mij is het absoluut geen gokken. Natuurlijk waag je wel eens een gokje met een duitse
hengst waar je qua vereving, wat minder vanaf weet.
Mijn werkwijze is zo dat ik zo goed mogelijk bekijk en analyseer wat ik in huis heb.
Wat zijn de sterke punten bij de merrie. Dat doe ik o.a. aan de hand van het scoringsformulier.
Het is niet onverstandig om ook een andere mening dan je eigen subjectieve waarneming er
naast te hebben.
Vervolgens let ik ook op de belangrijke kenmerken van de merriestam.
Bijv. hoe is de ontwikkeling, achterbeengebruik, karakter enz.
Maar wat ik zelf het belangrijkste vind in de fokkerij, is een duidelijke visie waar je zelf naar toe
wilt. Welk ideaal heb je voor ogen.
En dat vereenvoudigt de hengstenkeuze enorm.
Een hengst moet je aanspreken, hij moet zeer goed gefokt zijn, hij moet duidelijk bij de besten horen in de keuring, verr.onderzoek en evt. zelf in de sport presteren.
En als er gegevens van zijn nakomelingen beschikbaar zijn dan moeten die ook aan hoge eisen voldoen.
En na een paar generaties zo te hebben gewerkt, kom ik tot de niet echt verrassende conclusie
dat het werkt.
Wat ik als ideaal voor ogen heb is uiteraard nog niet bereikt, maar er zit een duidelijke lijn in.
Dus: stel je een ideaalbeeld voor ogen, werk er consequent naar toe en je merkt dat
Yrrah schreef:Ik kan je visie helemaal onderschrijven. Maar zelfs dan nog kun je nooit 100% zeker zijn van het resultaat dat je verwacht. Er blijft een onzekere factor, die de een misschien risico noemt en de ander een gok.
sarabande schreef:Yrrah ik zie hier mensen reageren die denken dat serieuze fokkers vliegtuigmodellen bouwers zijn die verbaast opkijken als er een verkeerd stukje tussen zit zodat het eindresultaat er anders uitziet dan het model op het plaatje
Ik vind dat diegenen zich weinig verdiept hebben in een serieuze fokkerij en eigenlijk uit hun nek l*llen.
misterA schreef:Voor mij is het absoluut geen gokken.
*knip knip*
Rianneke schreef:misterA schreef:Voor mij is het absoluut geen gokken.
*knip knip*
ik ben het eens met jou post dat je een goed fokdoen moet hebben etc etc... maar toch blijft het een gok wat er uit komt naar mijn idee! ookal heb je 2 nog zulke beste lijnen en vullen ze elkaars sterke en zwakke punten aan, dan nog weet je nooit 100 % zeker dat het veulen er uit gaat zien zoals jij voor ogen hebt
misterA schreef:Dan wordt fokken steeds minder gokken en zal je verbaasd zijn hoe het veulen lijkt op datgene wat je voor ogen had.
sarabande schreef:of je nu op je fiets stapt naar een afspraak toe, een vliegtuig neemt of een hap eten, zo relatief is dat woord.
eilander schreef:euhNu draai je de zaken om!!!
Ik zeg niet dat fokken gokken is!!!!
Alleen voor een deel!!!
KiWiKo schreef:volgens mij zijn eilander en sarabande het redelijk eens........... je kan als fokker heel goed weten welke hengst bij jouw merrie past, en van al die hengsten de beste match uitzoeken zodat het "product" wat hieruit voortkomt in theorie ideaal zou zijn.......
echter hebben we ook nog iets met moeder natuur te maken, en die bepaald toch echt zelf hoe het veulen eruit ziet.......
dus is fokken gokken........... iedereen kan in theorie vertellen welk paard de volgende grote prijs van Nederland gaat winnen op Duindigt door slechts de statistieken te volgen......... maar of hij dat werkelijk in praktijk gaat doen is nog een tweede.......... noemen ze gokken
Myrano schreef:eilander schreef:euhNu draai je de zaken om!!!
Ik zeg niet dat fokken gokken is!!!!
Alleen voor een deel!!!Ik gaf maar gewoon mijn eigen mening hoor
annibl schreef:montender, kun je dan ook voorbeelden geven van genen in de paardenfokkerij die reeds meerdere keren een uitstekende match bleken te zijn ? of combinatie van bepaalde bloedlijnen ?
hierover wordt nog niet zo heel veel gepubliceerd en ook het WAAROM dat deze genen/lijnen goed samengaan
lijkt mij voor vele fokkers ZEER leerzaam
en hierbij bedoel ik dan exterieurmatig, maar vooral die combinaties die meer dan gemiddeld presteren in de sport