Een schimmel op mijn merrie!!

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 16:15

Mijn excuses, en nu ga ik ook nog eens off-topic. SORRY!!! Schijnheilig

Balte

Berichten: 3566
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 18:22

chantal1 schreef:

Wat is de moederlijn van Rio v/d Zuuthoeve?


Lurano

EmEm
Berichten: 625
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 18:29

newforestlover schreef:
ik ken ook een koffievos die van Uniform is, dus het veulen hoeft geen schimmel te zijn


Dan is het geen Uniform geweest. Uniform fokt namelijk 100% schimmel en daarop zijn geen uitzonderingen. Misschien is het paard nog erg jong geweest, waardoor niet te zien was dat hij/zij schimmel is.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 19:02

Teigetje"]
[quote="chantal1 schreef:

Wat is de moederlijn van Rio v/d Zuuthoeve?


Lurano
[/quote]

Dank je! Lurano is volgens mij weer van Lugano, ook niet echt schimmel maar in Lurano zit ook weer Ramzes x dacht ik.

Weet je toevallig ook de generatie's daar achter?

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 19:47

Syllie schreef:
Hoi,

Ik zou al graag een wat oudere schimmel op mijn merrie willen en voordat iedereen roept: ' je moet rubels erop zetten' dat wil ik niet omdat mijn zusje haar merrie door rubels laat dekken. Rubels past ook beter op deze merrie dus....

Maar nu wil ik dus aan jullie vragen of de vader van jullie paard een schimmel is en welk paard dat dan is. Welke goede en slechte punten hij heeft enz.

xxxies
Syllie


Aahhh.......kleurfokkers Frusty . Denk vanuit je merrie, op welke punten zij verbeterd moet worden, en welke goede eigenschappen moeten worden benadrukt. Kies niet voor een kleur, maar voor een hengst! Als je je alleen richt op schimmels (welke nog altijd een kleine groep vormen), is de kans groot dat de "ideale partner" er niet bij zit.

Groetjes Jenneke, MissHIS
Laatst bijgewerkt door MissHIS op 26-01-03 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

cicero
Berichten: 439
Geregistreerd: 11-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 13:21

EmEm"]
[quote="newforestlover schreef:
ik ken ook een koffievos die van Uniform is, dus het veulen hoeft geen schimmel te zijn


Dan is het geen Uniform geweest. Uniform fokt namelijk 100% schimmel en daarop zijn geen uitzonderingen. Misschien is het paard nog erg jong geweest, waardoor niet te zien was dat hij/zij schimmel is.
[/quote]

IDD uniform geeft alleen schimmels mark bieman (weet niet of ik het goed schrijf) zegt ook als het geen schimmel is is het geen uniform.

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 13:35

Uitzonderingen bevestigen de regel...

Syllie

Berichten: 562
Geregistreerd: 12-02-02
Woonplaats: Brouwershaven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-03 16:07

Hey,

Hardstikke bedankt allemaal, en ik ga d'r nog eens hard over nadenken.

Natuurlijk zet ik niet zomaar een schimmel erop, omdat ik per sé een schimmel wil. Want dit gaat ten koste van mijn merrie, wat ik ook al gezegd had, was dat rubels geen match is voor mijn merrie, dus dan moet iedereen begrijpen dat ik er serieus mee bezig ben. Natuurlijk zou het onwijs gaaf zijn om bijvoorbeeld rubels erop te zetten maar als dat niet gaat vanwege de merrie.Ik vind het echt een super paard, ten minste dat vind ik, ik heb hem al meerdere keren live gezien en het lijkt net of er elk moment een onderdeel van af kan vallen omdat hij zo super los is.

Corland had ik heel gaaf gevonden maar dat zelfde bloed zit ook achter Max(ime) Calando I X Ladalco X Joost.

xxxies
Syllie

gomir

Berichten: 25590
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 16:16

Ik weet niet wat er allemaal al genoemd is, maar D-day geeft wel goede dressuurafstammelingen. Zorg dan wel dat je een merrie hebt die maat doorgeeft, want D-day wil nog weleens kleine nakomelingen geven.

Verder Uniform en Democraat en Pion, maar die zag ik net al vluchtig even staan *LOL*
Junior is volgens mij ook een schimmel, maar ik weet niet hoe die doorgeeft en of hij nog steeds dekt. Ik verdiep me namelijk nooit zo in dressuurpaarden Haha!

Verder is Royal Bravour nog wel een leuke hengst(v. Ramiro). Het is een springgefokte hengst, maar zijn nakomelingen hebben over het algemeen drie nette basisgangen en een fijne galop.
Ik heb gister op de keuring toevallig een zoon van hem gezien(bij het NRPS) en die liep ook wel aardig. Staat op mijn lijstje jonge hengsten die mijn merrie goed aanvullen *LOL*

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 16:19

Feit blijft dat je selecteert op kleur in plaats van op vererving. Een goed paard heeft geen kleur! Natuurlijk heeft iedereen zn voorkeur (ik ook), maar ik zou mij hier nooit door laten leiden, laat staan bij zoiets belangrijks als partnerkeuze!

Groetjes Jenneke

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 16:31

Mis ...........Hiss
Citaat:
Als je je alleen richt op schimmels (welke nog altijd een kleine groep vormen), is de kans groot dat de "ideale partner" er niet bij zit.


In een schimmel vindt je veelal prestatiebloed wanneer je zoekt op afstamming. Gothard Ramzes Amurath
Behalve bij Uniform daar hield het bij Hoera op !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 16:47

Wat ik dan leuk springbloed vind is
Onze fonds
Nog ouderwetse Rigoletto bloed in zijn aderen
Alexis x Rigoletto x Senbote's

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 17:13

Citaat:
Onze fonds


Juist ja,
Jammer dat Alexis papier niet compleet is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 17:25

klopt.
Dat is erg jammer.
Maar weten de bekende mensen in de fokkerij toch niet wat voor bloed het is?
Daarmee bedoel ik dan, ook al staat het niet op papier, meestal weten veel mensen toch wel waar ze vandaan komen.
Of is dat hier niet het geval?

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 17:31

Citaat:
Daarmee bedoel ik dan, ook al staat het niet op papier, meestal weten veel mensen toch wel waar ze vandaan komen.
Of is dat hier niet het geval?


Klopt,
Wij weten het wel.
En Hugo Simon is er groot mee geworden, maar het KWPN weet het niet? Huilen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 17:32

Die zullen het ook wel weten lijkt me.
Maar als er officieel niets is, mogen ze er natuurlijk ook niet wat neer gaan zetten.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 17:33

Laat maar voor dat er hier de fik weer in komt Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 17:35

Ik zie nog geen rook, maar dat zal wel door mijn kunde Lips are sealed van fokkerij komen. Lachen

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 21:49

Troef schreef:
Mis ...........Hiss
Citaat:
Als je je alleen richt op schimmels (welke nog altijd een kleine groep vormen), is de kans groot dat de "ideale partner" er niet bij zit.


In een schimmel vindt je veelal prestatiebloed wanneer je zoekt op afstamming. Gothard Ramzes Amurath
Behalve bij Uniform daar hield het bij Hoera op !


Ik zeg ook zéker niet dat er geen goede schimmels ofzo zijn!! Maar het gaat om de combinatie. En wanneer de "ideale partner" niet voorzien is van het in dit geval gewenste schimmelkleurtje, mag dit (naar mijn inzien) absoluut geen reden zijn om niet voor deze hengst te kiezen.

Groetjes Jenneke, MissHIS

blup

Berichten: 194
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 11:38

vanda's schreef:
Uitzonderingen bevestigen de regel...


Hallo,

van de hengst Uniform kunnen geen schimmels komen omdat hij dominant homozygoot is voor de schimmelfactor. Dat wil zeggen zijn nakomelingen altijd de schimmelkleur van hem meekrijgen ongeacht de kleur van de moeder van dit paard. Het kan wel zo zijn dat het dier als veulen vos of bruin wordt geboren maar in de loop der tijd zal het altijd een schimmel worden.
Jij hebt het over een nakomeling van uniform die koffievos is en geen schimmel is/wordt, dit kan dus niet en zal dus geen nakomeling van uniform zijn.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 11:41

MissHIS schreef:
Feit blijft dat je selecteert op kleur in plaats van op vererving. Een goed paard heeft geen kleur! Natuurlijk heeft iedereen zn voorkeur (ik ook), maar ik zou mij hier nooit door laten leiden, laat staan bij zoiets belangrijks als partnerkeuze!

Groetjes Jenneke


De een selecteert op een fijn hoofd de andere zoekt binnen de populatie naar een goede hengst die het liefst schimmel moet zijn, waarom zou dat niet kunnen. Ze wil in ieder geval iets waar ze achter staat!!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 16:06

Sarabande, nu ga je toch niet zeggen dat dat verstandig is he.
Als ik nou er achter sta om een paard te fokken zonder oren is dat dan ook goed?

Troef schreef:
Mis ...........Hiss
Citaat:
Als je je alleen richt op schimmels (welke nog altijd een kleine groep vormen), is de kans groot dat de "ideale partner" er niet bij zit.


In een schimmel vindt je veelal prestatiebloed wanneer je zoekt op afstamming. Gothard Ramzes Amurath
Behalve bij Uniform daar hield het bij Hoera op !


Ben ik het wel mee eens, dat daar prestatie bloed in zit. Toch denk ik als je alleen op kleur gaat in de warmbloed fok dat je goed mis zit.
Goh, waarempel, nu weet ik waar hij de witte stipjes van heeft; Amurath en Gotthard Tong uitsteken

Btw, Kawa, good Point: Onze Fons (ik dacht zonder d Verward ), die was ik compleet vergeten. Als net goedgekeurde hengst viel hij me al op...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 16:23

blup"]
[quote="vanda's schreef:
Uitzonderingen bevestigen de regel...




van de hengst Uniform kunnen GEEN schimmels komen omdat hij dominant homozygoot is voor de schimmelfactor. Dat wil zeggen zijn nakomelingen altijd de schimmelkleur van hem meekrijgen ongeacht de kleur van de moeder van dit paard.
...
[/quote]

ik denk dat je bedoeld dat er ALLEEN schimmels van komen?
of lees ik het nie goed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 16:28

och de merrie waar ik mee rijd word gedekt met ROCKLAND!!!!!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 19:03

Citaat:
Btw, Kawa, good Point: Onze Fons (ik dacht zonder d ), die was ik compleet vergeten. Als net goedgekeurde hengst viel hij me al op...

klopt, zonder d