[KG]Bonte welshen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: Bonte welshen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 16:08

sabino is het gen wat zorgt voor witte aftekeningen (blessen, sokken, etc) En tja, dat loopt weleens uit de hand Knipoog

Dit bijvoorbeeld:"

Afbeelding
is geen schimmel of cremmelo, maar een maximum sabino
Sabino is dus toegestaan, maar extreme of maximum sabino wordt niet altijd gewaardeerd

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 16:16

Zoo die is wel mooi hor Haha!
Maar doet me wel denken aan die witte veulens
die worden geboren en dan binnen een dag weer
doodgaan. Die ontstaan toch ook uit Sabino's met
een bepaald gen ofzo ofniet? Die veulens hebben
problemen met het darmkanaal. Egt heel zielig.
Maar wat zou het verschil zijn tussen die veulens
en die sabino op jouw foto?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 16:18

nee, die ontstaan uit bonte paarden die het LWO gen dragen. Als je 2 LWO dragers met elkaar kruist krijg je een niet levensvatbaar veulen. En LWO is iets heel anders dan Sabino, is een compleet ander gen

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 16:27

@stef: Waaraan kun je zien dat het een maximum sabino is op die foto?
Misschien een domme vraag, sorry....

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 16:28

De welshponies van the Promise Welsh zijn wel degelijk 100% welsh mét papieren. Ik ken deze fokker en zij fokker echt kleur en niet perse op type maar wel altijd met welsh ponies.

Platenbont, oftewel Tobiano is niet toegestaan bij het welshstamboek, evenals Frame overo. Splashed white daarentegen is wél toegestaan maar niet gewenst. De 'loophole' voor bontliefhebbers dus.

Bij splashed white zijn er geen grote losse vlekken (buik uitgezonderd) maar komt het wit vanaf de benen het hoofd en de buik en kan dus extreem hoor oplopen tot zelfs een bijna wit paard.

Sabino is weer een verhaal appart maar ook dit is bij heel veel welsh ponies aanwezig en kan voor extreem wit 'bont' zorgen, maar op een andere manier als hoe Splashed white dat doet. De randjes zijn minder scherp tussen wit en de vachtkleur en gaat vaak gepaard met stekelhaar en kleinere vlekjes bij de witte vlekken. Sabino kan op veel manieren voorkomen maar dit is even een voorbeeld van hoe het het vaakst als bont gezien kan worden Knipoog .

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 16:31

dingetje schreef:
@stef: Waaraan kun je zien dat het een maximum sabino is op die foto?
Misschien een domme vraag, sorry....

Deze zal wit geboren zijn, daar kan je al veel aan afleiden, want over het algemeen worden er geen witte (levensvatbare) veulens geboren.
Daarbij geen blauwe ogen, dus geen dubbele verdunning.

Tik in google een extreme of maximum sabino in, krijg je best leuke paardjes.

Iceprincess: klopt wat je zegt, maar genetisch zijn ze niet bont, ze tonen alleen bont

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 16:37

stef schreef:
nee, die ontstaan uit bonte paarden die het LWO gen dragen. Als je 2 LWO dragers met elkaar kruist krijg je een niet levensvatbaar veulen. En LWO is iets heel anders dan Sabino, is een compleet ander gen

Ow okej hihi ik verwarde Sabino daar dus mee. Wel ingewikkeld allemaal hor Bloos Clown Maar begin het nu een beetje te begrijpen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 17:27

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 17:33

griebels schreef:
Dit is ook een sabino, volbloed arabier...
http://www.coloured-arabians.de/enter.htm

Edit: dan bij impressionen kijken, en dan bij winterimpressie...

Die had ik al eerder gezien, is een heel appart paardje, leuke vlek Cool

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 18:22

Staan er ook foto's van zijn nakomelingen? Want ik gok zo dat die arabier hengst óók splashed white is wat die vlek dan veroorzaakt.
Zijn vlek is wel erg scherp gelijnt, dit (arabier) voorbeeld is wat extreem maar geeft wel goed weer hoe sabinovlekken er meestal uitzien: http://www.elementsarabians.com/foal_pi ... 52608q.jpg

Andante van Fnanne is ook een mooi sabino vlek voorbeeld Nagelbijten / Gniffelen .

[edit] Bedenk me net dat ik eigenlijk nog nooit een arabier met blauwe ogen heb gezien. Klopt dat? Want als dat niet mag dan zal er hoogst waarschijnlijk geen splash bij arabieren in kunnen zitten Clown

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 19:04

In mijn profiel staat ook een sabino, namelijk sabiha. Laliesk is ook sabino alleen zie je dat nu niet meer Knipoog

Andante is sabino, net als zijn moeder. En ja, ik ken een arabier met een blauw oog, ook sabino. Zal ff foto zoeken...

Oh en volgens mij heeft Graffitti nog geen nakomelingen, helaas... Vind hem echt helemaal geweldig! Maar die vlek is echt van Sabino...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 19:05

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 19:15

Die is dus Splashed white Ja . Dan blijf ik erbij dat die Graffitti ook SW is Nagelbijten / Gniffelen .
SW hoeft niet alleen heel extreem wit te zijn, zo heb ik pas bijv een hele gave welsh in frankrijk te koop zien staan, helemaal zwart met twee knalblauwe ogen en lage witte voetjes Ja .

Die in jouw profiel, is die niet Rabicano? ook veelvoorkomend bij arabieren (en welshponies) maar kan haar staart niet zien dus weet het niet zeker.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 19:17

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 19:20

Ze is zowel sabino en rabicano.
Ben met foto's van haar (en iemand anders van GM Carthago en AF Graffitti) naar een kleurengeneticadag geweest. Wat ik zeg is dus door iemand die er verstand van heeft gezegd.

Ik dacht dat mijn merrie namelijk alleen rabicano was, maar ze is ook sabino, evenals haar vader Aparan van Arabian Fantasie.

Edit: bovenstaande is geen Volbloed arabier. Palomino's komen niet voor namelijk.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 19:23

griebels schreef:
Edit: bovenstaande is geen Volbloed arabier. Palomino's komen niet voor namelijk.

Oooh
Ik dacht van wel, w8 ik heb een mooi voorbeeld:
Afbeelding

en deze:
Afbeelding
Volgens mij zijn dit wel een volbloeden
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 12-08-08 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 19:27

Nee sorry, palomino komt niet voor bij arabieren. Er zal vast een flinke scheut arabisch bloed inzitten maar het is geen volbloed

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 19:29

Er zijn maar weinig paarden zonder sabino, elke witte aftekening wordt evroorzaakt door een vorm van sabino, hoeveel verschillende er zijn zijn de onderzoekers nog niet achter. Er blijven steeds nieuwe dingen ontdekt worden.

Die palomino is zeker geen arabier, hoofd is daar te grof voor (op die eerste foto). Die kleur van die andere is perlino dus zal dan ook geen volbloed arabier zijn als creme niet is toegestaan.

Ik geloof niet zomaar wat iedereen zegt, voor ik me hierin ging verdiepen waren er ook een aantal mensen die er verstand van hebben die ervan overtuigd waren dat lodewijk enkel sabino droeg, wat dus niet waar is want hij draagt ook SW Nagelbijten / Gniffelen .

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 19:32

maarja, alles met een deuk in zn neus is toch een arabier? (en als ie klein is een welsh) en alles wat bont is en sokken heeft is een tinker....
En alles wat blond met een bles is een haflinger...
En alles wat dun is een fjord...
tja....

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 19:34

en als je pony zijn knieën hoog optrek (omdat hij door hoog gras huppelt) is het een hackney Huilen van het lachen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 19:47

Ik moet eerlijk zeggen dat die palomino een veel fijner hoofdje heeft dan menig andere arabier. Carthago bijv, is een franse arabier... Totaal niet rastypisch vwb de arabier...

Ik zit al de hele tijd te zoeken hoe ze ook alweer heet van wie ik die leerdag over kleuren heb gehad, maar kan er niet meer opkomen... Ze zit ook op bokt!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 21:19

Oh hihi dan heb ik ook weer iets nieuws geleerd dat Palomino niet voorkomt bij volbloed Arabieren.
Maar komt Perlino wel voor bij Volbloed arabieren? Want die foto die ik eerder had gepost, stond bij
het paard dat het een Perlino Arabian Horse was en stond ingeschreven bij iets.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 22:18

vergeet niet dat er een behoorlijk verschil zit in de richtlijnen van stamboeken/rasverenigingen in EUROPA en die in AMERIKA.

als palomino en valk (enkele verdunning) niet is toegestaan bij arabieren, is perlino/cremmelo (dubbele verdunning) automatisch ook niet toegestaan.

griebels, heb je toevallig namen van die 2 paarden?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 22:25

Welke 2 paarden want ik heb overal namen voor gebruikt Knipoog

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 22:26

sorry, ik bedoel die die Lifaya geplaatst heeft, zit te slapen Knipoog