Het fabeltje van de vos merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

Re: Het fabeltje van de vos merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:27

komt bij de arabieren weg volgens mij,
die hebben bij elke kleur een type/karakter zegmaar.

mijn shet is een vosmerrie en hartstikke braaf en gemoedelijk
dus het klopt niet Tong uitsteken

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:29

Nou ik bedacht me net: een vosmerrie is grootgebracht door een bruine merrie of een vosmerrie.
Als mamma vosmerrie wat giftig is en ze voed dochter vosmerrie zo op, dan is dochter vosmerrie waarschijnlijk ook niet de makkelijkste (aangeleerd gedrag), en die geeft dat natuurlijk ook weer door aan haar kinderen.

Het fabeltje komt dan doordat voskleur recessief is en de kans dat een vosmerrie wordt grootgebracht door een vosmerrie groter is dan bij andere (dominante) kleuren, waarbij je vaker een verschil ziet in kleur tussen moeder en dochter (statisically speaking :p).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:29

toch hebben de vosse merries vaak wel een karakter apart Ja
op de stallen waar k heb gewerkt dachten we ook altijd, ow, daar komt er weer 1.
Geen idee waar dit door komt!

overigens zijn de vosse merries die ik ken wel eigenaardig, maar qua gangen en technieken springen ze er weer uit Lachen

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:30

Cassidy schreef:
Maar waarom zijn ze zo dominant en zo hoog in rang? Omdat ze het van nature zijn, of omdat ze hebben geleerd van zich af te bijten?

Je zou het haast denken, maar de merrie is alleen opgegroeit, en pas later bij ons in de "kudde"gegaan.

De ruin was toen ik m kocht nog heel donker, eerder bruin dan schimmel, en was vanaf het begin duidelijk de baas..

Dus dat gaat dan weer niet op.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:32

ik heb 2 lieve vosmerrie's (of geldt het niet voor haflingers, want die zouden dan dus allemaal vervelend zijn). Dus ik herken het niet.

Scaramouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:33

Ben toevallig het boek: '150 vragen aan Monty Roberts' aan het lezen en hij heeft ook de ervaring dat vos merries moeilijker zijn. Zelf heb ik ook een heel vervelende vosmerrie gehad was echt opgelucht toen ze verkocht was, vooral tijdens haar hengstigheid kon je beter uit haar buurt blijven.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 15:33

crossmonster schreef:
Cassidy schreef:
Maar waarom zijn ze zo dominant en zo hoog in rang? Omdat ze het van nature zijn, of omdat ze hebben geleerd van zich af te bijten?

Je zou het haast denken, maar de merrie is alleen opgegroeit, en pas later bij ons in de "kudde"gegaan.

De ruin was toen ik m kocht nog heel donker, eerder bruin dan schimmel, en was vanaf het begin duidelijk de baas..

Dus dat gaat dan weer niet op.

maar misschien heeft hij zijn "status" verworven vanwege zijn donkere kleur. Hij werd dus nog niet als pispaaltje gebruikt...Eenmaal die status er is van "alfa" te zijn. Gaan er minder tegen hem in of is het makkelijker om zijn "status" te houden vermoed ik?

voor de merrie heb ik gen verklaring. Zal ook helemaal aan het karakter liggen. Je hebt nu eenmaal paarden, al hebben ze alles tegen wat ze tegen kunnen hebben om goed opgenomen te worden in een kudde, ze zijn toch de baas Clown

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:34

Hopen dat Nadine van hpm het maar niet op dr heupen krijgt Clown

Ik heb ook een vosmerrie hoor en een liever dier bestaat niet, ze is heel gevoelig maar goudeerlijk.
Ik ken wel 3 rotvosmerries maar dat zijn ook allemaal hors la loi's dus ik denk dat het daaraan ligt. kleine rotkrengen zijn het. maar ja ik geloof dus niet in het fabeltje.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:34

Rooien en valen zijn donderstralen....
Een oude wijsheid of een fabel? Ik weet het niet, wij hebben een vosmerrie met hoge witte benen, niks mis mee!
Wel weet ik van mijn stiefmoeder, dat roodharigen (mens en dier) anders reageren op bv. narcose. Kennelijk is er "lichamelijk" wel een verschil. Maar ik durf absoluut niet te stellen dat vosmerries lastiger zouden zijn! Dan zou het Gelderse ras immers nooit zo groot geworden zijn!
Maar als een paar rijke kopers roepen dat ze geen vossen moeten, of dat Schockemohle roept dat hij geen vossemerries moet, rent een groot gedeelte van de natie daar blind achteraan.... helaas! Met als gevolg dat ik op keuringen de variatie in kleur toch echt begin te missen, donkerbruin of schimmel, en oh zo weinig vossen.....

Een goed paard heeft geen kleur!

Dianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:35

Nog nooit gehoord van dit fabeltje maar wel over rosse katers Haha!
Ach, gewoon bijgeloof denk ik?

Edit: en ook rosse meiden bedenk ik me net Haha! Haha! Worden vaak "rosse voenk" genoemd.
Laatst bijgewerkt door Evantia op 28-07-08 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:35

Nog nooit van gehoord van dit fabeltje en geloof er ook niet zo in, omdat mijn ervaring met vossen totaal niet slecht is.

Bijvoorbeeld:
Rij sinds 2,5 maand een vosmerrie voor iemand, en de eerste stap verkeerd moet ze nog zetten. Ze heeft een enorm fijn meewerkend karakter en leert graag. In het begin was ze wel wat angstig, maar niets bijzonders.

Een van mijn pony's vroeger, was vos met 2 hoge witte benen, absoluut ook een schat van een merrie. Hield wel niet van mannen. De pony van mijn broer was ook vos, was echt een lieve pony.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:37

Vaak een wat hevigere hengstigheid, gevoeliger, merrie-achtiger, dominanter, maar als je het omzet naar werk kunnen ze goed presteren..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 15:43

Alicia2u schreef:
Nou ik bedacht me net: een vosmerrie is grootgebracht door een bruine merrie of een vosmerrie.
Als mamma vosmerrie wat giftig is en ze voed dochter vosmerrie zo op, dan is dochter vosmerrie waarschijnlijk ook niet de makkelijkste (aangeleerd gedrag), en die geeft dat natuurlijk ook weer door aan haar kinderen.

Het fabeltje komt dan doordat voskleur recessief is en de kans dat een vosmerrie wordt grootgebracht door een vosmerrie groter is dan bij andere (dominante) kleuren, waarbij je vaker een verschil ziet in kleur tussen moeder en dochter (statisically speaking :p).

hier heb ik overheen gelezen, maar dit vind ik ook een hele goeie! Ja

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:46

Ik denk dat het meer opvalt bij vossen op de een of andere manier. Er lopen zat zwarte paarden en bruine paarden rond met een rotkarakter.

@ alicia, als de vosmerrie nou is opgevoed door de bruine merrie die toevallig ook een rotkarakter heeft en die dus doorgeeft. Dan is het puur aangeleerd gedrag, dat kan dan weer verklaren waarom sommige vosmerries lastiger zijn en andere niet. Maar dan klopt het fabeltje niet, algemeen genomen.

Nico1949

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:56

Ik heb zelf een 22jr. vosmerrie, een fijn en aanhankelijk dier. Zij heeft zich altijd voor 200% ingezet en ze ging er altijd voor nu nog (recratief) wil ze alles voor je doen. Ze is bij ons geboren uit een bruine merrie(Realist,westfaler) en Goldlack(westfaler) voshengst. We hebben ook nog een 24 jarige volle broer, hij is nog hengst, bij ons staan alleen is deze is zwart, dus de kleuren experts mogen het zeggen. Er zit wel een verschil van karakter van beide maar ze blijven lief en zullen geen stap verkeerd zetten of gemeen zijn.

mirjamvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:57

VivaLaVida schreef:
Vaak een wat hevigere hengstigheid, gevoeliger, merrie-achtiger, dominanter, maar als je het omzet naar werk kunnen ze goed presteren..

mijn vosmerrie staat toevallig naast een zwarte merrie die extreem hengstig is, zwaar lastig met rijden en vreselijke merrie trekjes heeft.
Terwijl die van mij gewoon te rijden is met hengstigheid en nergens last van heeft
dus dat gaat eigenlijk ook niet op....

Merries zijn over het algemeen gewoon wat ingewikkelder dan ruinen, da's met mannen en vrouwen ook wel een beetje. Wij vrouwen zeuren over het algemeen ook vaker dan mannen.
En ook niet alle blonde vrouwens zijn dom toch?

edit taalfout

una_diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 16:23

Ik heb ook een vos merrie en ze is een schat... nu. Ze was een grote verveel tijdens het rijden. Dit is allemaal opgelost en nu heb ik er een gouden paardje aan. Ze moet alleen even weten wie de baas is. Met hengstig zijn heb ik geen problemen en verder ook niet.

Ik hoorde vaak van mensen op stal als mn merrie vervelend was, ja het is een vos he. Dus veel mensen hebben deze vooroordelen.

Maar ik ben het dus niet eens met het fabeltje!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 18:32

Garabel was een vosmerrie met 4 hoge witte benen en een bles Clown Een schat van een merrie, ideaal karakter en een uitstekend leerpaard.

In die zin gaat het niet op Tong uitsteken Al ben ik erg benieuwd hoe dat fabeltje is ontstaan Lachen

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 18:40

Mijn vos met veel wit is ook een echte merrie, ook altijd extreem hengstig. Ze is wel lief maar ik blijf wel opletten als ik tijdens de hengstigheid achter haar langs moet. In de groep viel ze wel op, beetje dominant inderdaad
Met rijden doet ze wel alles voor me, ze is zo verschrikkelijk fanatiek Ja
Hengstigheid is trouwens als het goed is de eerste 11 maanden over Clown

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 20:48

Ik denk dat vosmerries, net als roodharige mensen, wat gevoeliger zijn voor licht. Omdat de cyclus van een merrie afhankelijk is van de lichtinvloed, zou het daarom wel eens zo kunnen zijn dat veel vosmerries een moeilijke hengstigheid hebben.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 20:59

Ik heb in mijn leven 2 vosmerries gehad en allebei waren ze fel, gecompliceerd, instabiel en ongelooflijke pismerries. Ik heb geen idee waarom het zo is, maar vaak klopt het toch wel, in ieder geval met merries met veel bloed is mijn ervaring.

Met Cherie was uberhaupt geen land te bezeilen: die verzon werkelijk iedere dag iets nieuws wat ze niet (fatsoenlijk) wilde of kon..(resp. vaststaan, trailer in, springen, stal inlopen, rijden, nageeflijk lopen, hoofdstel om, in de sloot springen om de 10 meter, laten vangen in de wei, kreupel lopen alsof haar been gebroken is en na 10 minuten helmaal niets aan de hand als net de da de oprit op komt (tot 3 maal toe!) weven, slaan, bijten..etc..)we hebben haar overigens wel gehouden tot haar eind op 16 jarige leeftijd (gewoon omdat ze onverkoopbaar bleek en wij min of meer een verstandshouding hadden opgebouwd na 8 jaar)

Sienoel was ongeveer net zo, alleen was haar allergrooste punt dat ze maar 1 versnelling had: hard! 2 jaar lang mee geprutst en toen en een klein beetje berijdbaar was hebben we haar verkocht. maar ook zij was kribbig, druk, snel afgeleid, niet te rijden in hengstigheid (uberhaupt niet te handelen) schuurde, nerveus, nerveus, nerveus, pismerrie, nerveus.

Ook een aantal vosmerries op de rijvereniging zijn in de lessen niet veel beter gebleken mijn inziens, dus vosmerries is voor mij volslagen no go voor een rijpaard!

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 21:11

Wat een leuke fabel. Geloof eigenlijk ook niet dat karakter van kleur afhankelijk is. Bij ons op stal staat ook een vosmerrie (tuiger) en het is een ontzettende schat en goed werkwillig en leergierig. Heb ook wel eens gehoord dat ze met 4 witte benen sneller kreupel zouden zijn dan andere paarden, maar dat lijkt me ook grote onzin.

Vreemd genoeg ben ik zelf niet zo wild van vossen, heb meer met schimmels en bonte paarden (terwijl ik wel op roodharige mannen val Clown )

messica

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 21:30

Ik heb verschillende cursussen bij Monty Roberts Nederland gevolgd en daar heb ik deze vraag ook eens gesteld. Het blijkt dat bij vossen de zenuwuiteinden vaak dichter onder het huidoppervlak liggen als bij andere kleuren. Dit gaat natuurlijk niet altijd op maar zal wel een reden kunnen zijn dat meer vossen last hebben van kuren en gevoeligheid als andere paarden.
Ik heb zelf een zwarte merrie die ook supergevoelig is dus ja wat zal het zijn. Ik heb wel eens bij een dressuurstal gezien dat ze wel paarden van Jazz zochten maar geen vosmerrie's, dus het is maar net welke ervaringen je ermee hebt.
Zelf ben ik er inderdaad ook altijd wat huiveriger voor maar ik zal een paard niet per defenitie niet nemen of bezichtigen puur om de kleur.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 01:11

Ik heb leren rijden op een vosmerrie, beter manege-lespony was er niet! Ze was mischien niet de makkelijkste met rijden (erg voorwaarts) maar wel 200% betrouwbaar. Je wist bij haar altijd precies wat je kreeg. In tegenstelling tot veel paarden met andere kleuren.

Heb wel de ervaring dat de meeste vosmerries die ik gekend heb erg voorwaarts waren/ zijn en aan kleine hulpen voldoende hebben, en erg snel. Moet je van houden. Maar een valse heb ik nooit gekend.

Persoonlijk heb ik trouwens puur op grond van de kleur, kwestie van smaak, geen voorkeur voor vossen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 10:17

Alicia2u schreef:

Als je nou had opgelet had je zelf ook al geweten dat dit niet kan. Het vosgen is recessief, een vosveulen heeft dus ALTIJD een vosvader en een vosmoeder.

Alicia2u schreef:
Ik denk dat vosmerries, net als roodharige mensen, wat gevoeliger zijn voor licht. Omdat de cyclus van een merrie afhankelijk is van de lichtinvloed, zou het daarom wel eens zo kunnen zijn dat veel vosmerries een moeilijke hengstigheid hebben.

Dat klinkt heel logisch, er was inderdaad "iets" met de cyclus. Hoe het nou echt zit? Geen idee... ik ken een vosmerrie (met inderdaad witte benen) die echt een onwijze miep was, zo'n merriemerrie die je het bloed onder de nagels vandaan kon halen. Paard veranderde trouwens in een makke knol zodra er een man op stapte. Maar goed, ik heb ook een irritante bruine meegemaakt.

Grappig dat de schimmels in de rangorde erbij worden gehaald. Als bonte ben je helemaal de pineut, maar ik heb me laten vertellen dat veel schimmels het ook niet makkelijk hebben in de kudde. Zou dat ook een fabeltje zijn? Want ook hier weer ken ik twee schimmels die kuddeleider waren, allebei ruinen trouwens.