die hebben bij elke kleur een type/karakter zegmaar.
mijn shet is een vosmerrie en hartstikke braaf en gemoedelijk
dus het klopt niet
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Cassidy schreef:Maar waarom zijn ze zo dominant en zo hoog in rang? Omdat ze het van nature zijn, of omdat ze hebben geleerd van zich af te bijten?
crossmonster schreef:Cassidy schreef:Maar waarom zijn ze zo dominant en zo hoog in rang? Omdat ze het van nature zijn, of omdat ze hebben geleerd van zich af te bijten?
Je zou het haast denken, maar de merrie is alleen opgegroeit, en pas later bij ons in de "kudde"gegaan.
De ruin was toen ik m kocht nog heel donker, eerder bruin dan schimmel, en was vanaf het begin duidelijk de baas..
Dus dat gaat dan weer niet op.
Worden vaak "rosse voenk" genoemd. Alicia2u schreef:Nou ik bedacht me net: een vosmerrie is grootgebracht door een bruine merrie of een vosmerrie.
Als mamma vosmerrie wat giftig is en ze voed dochter vosmerrie zo op, dan is dochter vosmerrie waarschijnlijk ook niet de makkelijkste (aangeleerd gedrag), en die geeft dat natuurlijk ook weer door aan haar kinderen.
Het fabeltje komt dan doordat voskleur recessief is en de kans dat een vosmerrie wordt grootgebracht door een vosmerrie groter is dan bij andere (dominante) kleuren, waarbij je vaker een verschil ziet in kleur tussen moeder en dochter (statisically speaking :p).

VivaLaVida schreef:Vaak een wat hevigere hengstigheid, gevoeliger, merrie-achtiger, dominanter, maar als je het omzet naar werk kunnen ze goed presteren..
Een schat van een merrie, ideaal karakter en een uitstekend leerpaard.
Al ben ik erg benieuwd hoe dat fabeltje is ontstaan

) Alicia2u schreef:Nou ik bedacht me net: een vosmerrie is grootgebracht door een bruine merrie of een vosmerrie.
Als mamma vosmerrie wat giftig is en ze voed dochter vosmerrie zo op, dan is dochter vosmerrie waarschijnlijk ook niet de makkelijkste (aangeleerd gedrag), en die geeft dat natuurlijk ook weer door aan haar kinderen.
Het fabeltje komt dan doordat voskleur recessief is en de kans dat een vosmerrie wordt grootgebracht door een vosmerrie groter is dan bij andere (dominante) kleuren, waarbij je vaker een verschil ziet in kleur tussen moeder en dochter (statisically speaking :p).
Alicia2u schreef:Ik denk dat vosmerries, net als roodharige mensen, wat gevoeliger zijn voor licht. Omdat de cyclus van een merrie afhankelijk is van de lichtinvloed, zou het daarom wel eens zo kunnen zijn dat veel vosmerries een moeilijke hengstigheid hebben.