[KG]Wat voor een kleur is dit.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Meavey

Re: Wat voor een kleur is dit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 13:28

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 13:30

Meavey schreef:
Een lethal white is het idd niet want die gaat idd dood,

Lizz schreef:
Jazzit schreef:
Lethal white sterft binnen 1 dag na de geboorte, toch?
Omdat het spijsverteringskanaal niet goed ontwikkeld is.

Nee dat hoeft niet, dat dacht ik ook maar dan zijn olws, even stukje gequote van een site:

http://www.olws.nl/nl/index.htm schreef:
Voor hen die nog niet weten wat het Lethal White Syndrome inhoudt leg ik het in het kort nog even uit. Het Overo Lethal White Syndrome, zoals de afwijking officieel heet, wordt veroorzaakt door een mutatie in het DNA. Hierdoor ontstaat bij het veulen een afwijking in het darmenstelsel waardoor deze niet of niet voldoende werken. Dit is niet te genezen en niet operabel. Het veulen zal meestal binnen 24 uur koliekverschijnselen krijgen en zal binnen 48 tot 72 uur overlijden. Een Lethal White veulen is altijd wit of bijna helemaal wit, maar niet elk wit veulen heeft OLWS. Het is daarom van belang om een wit veulen zo snel mogelijk te laten onderzoeken door een dierenarts op de werking van de darmen zodat, wanneer OLWS geconstateerd wordt men het veulen verder lijden kan besparen.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 13:54

Meavey: ik heb er verder niet veel verstand van hoor, maar in de links hebben al die beestjes roze rond de ogen. Wat dit dier niet heeft. Of heeft dat er niet veel mee te maken?

julian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 15:13

Meavey, ze heeft inderdaad donkere ogen,maar ze heeft daar wel weer bruine randjes omheen.Kan het dan toch een Max.Sabino zijn.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 17:49

feliciaa schreef:
sammy1 schreef:
dat is een leuk veulen,een albino zal het niet zijn denk ik,
ik vol dit topic ook wil ik ook graag eens weten.

Dat zou zowieso niet kunnen, want albino's sterven enkele weken na de bevruchting en worden dus niet geboren Knipoog

oh dat wist ik niet weer wat bij geleerd.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 22:46

Lizz je kan me wel quoten maar een lethal white gaat echt dood, een max sabino niet daarom staat er in die tekst dat niet alle witte, lethal whites zijn. Knipoog
Ja ze kunnen ook wat meer kleur hebben en daarom heeft de jouwe ook donkere ogen. Knipoog

Albino´s bestaan helemaal niet bij paarden, dus dat ze sterven na conceptie is ook een verzinsel.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 22:55

Even bericht verwijderd, ik begrijp wat je nu bedoeld...

Zo kan je de tekst ook lezen ja, maar dan vind ik het wel misleidend. Want ik zou het opvatten zoals ik het plaatste.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 10:45

Het lijkt er op dat Pa een creme-gen moet hebben gehad en dat dit veulen een lichte palomino gaat worden. Je kunt duidelijk wit op het hoofd zien (Sabino). Het wit op de benen is nog niet zo duidelijk. maar ik gok er op dat iig de achterbenen toch echt wel wit worden.
Als er stippeltjes rond de mond en oogleden zitten zou er zelfs nog iets van champagne in kunnen zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 16:32

Ben er zuinig op. Ik denk namelijk dat we hier temaken hebben met een smokey en die zijn behoorlijk zeldzaam.

Palomino is de verdunning van vos, valk de verdunning van bruin en smokey is de verdunning van zwart. Pa heeft in ieder geval een verdunningsfactor en heeft de verdunning voor zwart doorgegeven aan dit veulen.

Schimmels worden zelden zo licht geboren dus dat is het denk ik niet. De kleur is nog te licht om zo te kunnen beoordelen of hij echt bont is of een stukje sabino heeft. Ik verwacht dat hij na de eerste rui wel iets donkerder gaat worden. Dit is tenminste wel het geval bij onze palomino en valk veulens die wat vaal geboren werden.

Sabino zegt trouwens niets over de kleur! Dit geeft aan dat het paard kort door de bocht overmatig veel wit heeft. Doet er niet aan af of hij nu bruin, vos, zwart of wat mij betreft pimpel paars is. Dubbel sabino zou theoretisch extreem veel wit kunnen geven (heb het nog niet gezien, en toch veel sabino's onder de welshjes). Maar dit veulentje heeft duidelijk nog behoorlijk wat kleur. Dus in dus volgens mij geen dubbel (max) sabino, kan wel nog steeds enkel zijn maar kan dat zo niet zien op deze foto.

Wat foto's van smokey's
http://www.bekapjeeigenpaard.nl/fot/hor ... veulen.jpg
http://www.whoa.nl/smokycream.jpg
[KS-ITP] geboren bijzonder Lusitano veulen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-07-08 17:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 16:41

Smokey is het absoluut niet die lijken gewoon op een zwarte.
En zo zeldzaam zijn die niet hoor.

Jij bedoeld waarschijnlijk smokey cream, maar aangezien deze donkere ogen heeft is een double dilute al uitgesloten, want die hebben altijd blauwe ogen, dus max sabino is het enige wat kan. Knipoog

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 16:45

kan hij niet gewoon wit zijn?
ik dacht namelijk dat echte witte paarden bij de geboorte al wit zijn en de huid en hoeven zijn licht gekleurd...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 16:45

Een Smokey-black is idd niet zeldzaam, het wordt alleen meestal niet als zodanig herkent en de meesten gaan dus door voor zwart of donkerbruin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 16:56

Zwarte paarden (met uitzondering van friezen) worden veelal muisgrijs geboren. We hebben dit jaar de mazzel drie zwarte veulentjes te hebben uit een zwarte hengst en die zijn allen muisgrijs. In het verleden hebben we deze kleur al vaker gehad en worden pik zwart. Zoals ik al aangaf verwacht ik ook dat dit veulen nog donkerder gaat worden. Zou dus tegen het zwarte aan kunnen worden, heel vaal of iets in de richting van grijs zoals je dat bij de roan ziet maar dan zonder de witte haren.

Naast zwart hebben we inmiddels ook al diverse valken en palomino's gefokt. Wanneer ze ook in deze kleur geboren worden is deze in eerste instantie ook heel vaal. Later kleuren ze dan pas geel.

Wij hebben een valk merrie uit een vos merrie en bruine hengst. Lijkt niet te kunnen. Deze hengst lijkt echt bruin, zo donker is hij (Bartolin welsh B). Genetisch bleek bij toch valk te zijn. Dus de uiterlijke kleur geeft de genen niet altijd duidelijk weer.

Met dit veulen is het dus echt nog even afwachten wat er onderuit gaat komen. Het kan nog wel een drie jaar duren voordat hij zijn echte kleurtje heeft.

Kort samengevat: ik verwacht dat hij nog donkerder wordt, dus (enkelvoudig) smokey is niet uitgesloten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 17:01

Okee, bij deze dan een correctie. Smokey is genetisch gezien blijkbaar niet zo zeldzaam. De uiting in een lichtere kleurslag (dus niet de zwart lijkende) volgens mij toch wel. Heb ze nog maar weinig gezien. En als er 1 stamboek is met veel verdunningen dat is dat het welsh wel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 17:22

Als je met 'lichtere kleurslag" smokey-creme bedoelt dan zie je die idd niet zo vaak.

Dit veulen is iig geen smokey-creme, perlino of cremello, gezien de donkere ogen.

julian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 09:08

Misschien heb je iets meer aan deze foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De kleur lijkt,creme/grijsachtig.
Over haar rug van de manen naar de staart uitlopend lijkt een iets donkere kleur te zijn.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 19:47

heeft het veulen alleen gekleurde oren?