waarom aparte (wild) kleuren zelden bij warmbloeden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: waarom aparte (wild) kleuren zelden bij warmbloeden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 22:02

Ik heb me hetzelfde wel eens afgevraagd. Voor de omvorming naar rijpaard waren wildkleuren en verdunningen niet echt zeldzaam. Het boek van Wiersma 'De kleurenrijkdom van het paard' wordt geillustreerd met allerlei foto's van apart gekleurde paarden, daar zitten ook veel groningers en geldersen bij uit die tijd. Zowel wildkleur als verdunning heeft een vrij grote kans om doorgegeven te worden aan de volgende generatie, dus apart dat er zo weinig van over is.
Misschien, als je bijvoorbeeld een sabino hebt met veel wit is die weer gevoeliger voor vliegen, mok en verbranden. Tegenwoordig doen we er alles aan met dekens en smeersels, dat was vroeger wel anders, die paarden gingen gewoon weg. Sabino x Sabino geeft kans op witgeboren, daar zit je ook niet echt op te wachten.
Stamboeken zoals het KWPN zien aparte kleurtjes liever komen dan gaan, dat is absoluut waar. En als er alleen papierloos mee gefokt wordt krijgt kleur ook een slechte naam. Toen bont weer populair werd was er een hoop rotzooi in de handel, wel kleur geen kwaliteit.

In de laatste uitgave van de shetlandpony stelde een buitenlandse fokker ook de vraag of een shetlander niet gewoon zwart hoorde te zijn. Als je een kudde zijn gang laat gaan zijn ze uiteindelijk toch allemaal weer zwart, dat is schijnbaar de natuur?!

Aan warmbloeden met een gouden kleurtje wordt momenteel trouwens hard gewerkt hoor, kan alleen een paar generaties duren Tong uitsteken

Feroza_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 17:30

ik heb zoals ik gehoord heb en wildkleur bruin warmbloed veulen gefokt. Klopt dit?

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 17:33

@Feroza_W : nee Haha!
Je hebt een bruin veulen met veulenaalstreep gefokt, die na de veulenverharing kompleet verdwenen is.

Feroza_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 17:36

hoe weet je zeker dat die aalstreep verdwijnt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 17:39

Feroza: dit hebben veel bruine veulens
Wildkleur bruin is ook anders, lichter, lijkt meer op valk.

marialva

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 17:43

ons wildkleur veulen dalvëira en valkhengst marialva beide volbloed lusitanos Knipoog

Afbeelding

Afbeelding

Feroza_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 17:55

[***] schreef:
Feroza: dit hebben veel bruine veulens
Wildkleur bruin is ook anders, lichter, lijkt meer op valk.

Jammer vond het wel erg leuk die aalstreep Pling heb er gelukkig nog 1 staan die wel de aalstreep heeft gehouden. maar dat is een nrps pony.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 17:57

Die bovenste is wildkleur op zwart, niet op bruin. Valken hebben (meestal) geen aalstreep.

Feroza: je veulen houdt de aalstreep mss wel, mijn bruine merrie heeft het ook, maar dan is het nog geen wildkleur.

Feroza_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 18:02

wanneer is het dan wel een wildkleur
Afbeelding deze? heeft een erg duidelijke aalstreep.

marialva

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 18:07

wildkleur is ten alle tijden met een aalstreep en valk is juist NIET met aalstreep! wel kan een valk een aalstreep doorgeven ondanks die er zelf geen heeft en dat heet dan wildkleur(verdunning op een kleur), er zijn veel bruine paarden met een aalstreep maar dit wordt geen wildkleur genoemt maar gewoon bruin Knipoog onze dalvëira komt uit een black smoke moeder en een wildkleur vader Haha!

hier zie je haar aalstreep

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 18:13

marialva schreef:
wildkleur is ten alle tijden met een aalstreep en valk is juist NIET met aalstreep!

Heb je daar misschien wat plaatjes van?
Ik ben persoonlijk nog nooit een valkkleurig paard zonder aalstreep tegen gekomen namelijk...

marialva

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 18:17

Hypofocus schreef:
marialva schreef:
wildkleur is ten alle tijden met een aalstreep en valk is juist NIET met aalstreep!

Heb je daar misschien wat plaatjes van?
Ik ben persoonlijk nog nooit een valkkleurig paard zonder aalstreep tegen gekomen namelijk...

dan zou ik maar eens beter kijken want er bestaat geen valk met aalstreep! een valk kleurig paard met een aalstreep is een wildkleur en geen valk!!! ja en weet ik waar ik over praat als ervaren kleuren fokkerij Knipoog

ps en het plaatje staat er onze hengst marialva is (DNA getest en op papier) een echte valk!

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 18:19

Trouwens in een aantal lijnen komt ook nog wel roan voor, bruinroan, vosroan en zwartroan. Ken toch wel meer dan een handvol paarden met die kleuren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 18:27

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 18:32

Lijkt mij wel gaaf een appaloosa op de OS oid Haha!

Dan val je pas echt op.

bvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 18:37

marialva schreef:
ja en weet ik waar ik over praat als ervaren kleuren fokkerij Knipoog

ps en het plaatje staat er onze hengst marialva is (DNA getest en op papier) een echte valk!

Kleuren fokken is echt gaaf! Sowieso is genetica erg gaaf, ik kan er uren mee bezig zijn!
Maar wanneer heb je een wildkleur? moeten ze dan een aalstreep en zebra strepen op de benen hebben????

en waarom is de hengst valk?? Ik vind hem eigenlijk vaal-bruin, net als mijn paard!
Het is trouwens wel een hele mooie hengst!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 18:40

marialva

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 18:41

bvw schreef:
marialva schreef:
ja en weet ik waar ik over praat als ervaren kleuren fokkerij Knipoog

Kleuren fokken is echt gaaf! Sowieso is genetica erg gaaf, ik kan er uren mee bezig zijn!
Maar wanneer heb je een wildkleur? moeten ze dan een aalstreep en zebra strepen op de benen hebben????

ja de wildkleur moet een aalstreep hebben, zebra strepen is niet noodzakelijk maar hebben de meeste wel Knipoog gezien dat dan ook de echte wild GEN is de kleuren varieren van licht tot donker, verdiep me zelf al jaren in de genetica van de kleuren en heb ik nu eindelijk wat ik wilde fokken Knipoog door middel van onze hengst en smokey black merrie het veulen van hun 2 wordt in Februari 2009 geboren en kan een aalstreep hebben dus is het afwachten of het valk of wildkleur gaat worden Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 18:44

@marialva : als je die valkhengst bedoeld (en die was zonder aalstreep meen ik ?? ) dan krijg je geen wildkleur. maar heb je wel kans op een double dilute/dubbel creme gen (cremello/perlino/smokeycreme).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 18:44

Die van mij is dan geen warmbloed Haha! , maar wel een echte red dun met aalstreep en wildstrepen op de benen e.d. Ik ben dol op wildkleuren, heb er echt iets mee. Lachen
Vandaar dat ik wat minder val op de 'standaard' kleurtjes.......

Marialva, misschien dat jij me kunt helpen. Ik ken de vader van mijn paardje niet. Men vermoed dat het iets met een Haf of een Quarter is geweest of een combi daarvan. Mama was een Fjord (staan ook wat foto's van haar in mijn profiel, zelfs in het Pennyverhaaltje, waar je Sam als veulentje ziet). Heb jij misschien enig idee wat voor kleur de papa geweest zou kunnen zijn????
Kan hem helaas niet achterhalen namelijk en ik ben erg benieuwd....... Lachen

marialva

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 18:47

DubbelDun schreef:
@marialva : als je die valkhengst bedoeld (en die was zonder aalstreep meen ik ?? ) dan krijg je geen wildkleur. maar heb je wel kans op een double dilute/dubbel creme gen (cremello/perlino/smokeycreme).

ja mijn valk is zonder aalstreep en zijn er nu 2 veulens geboren van hem met aalstreep en kan dat ook volgens de genetica omdat zijn moeder bruin is met een aalstreep kan hij die streep van zn moeder doorerven Knipoog en dat is die verdunning weer Knipoog

marialva

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 18:49

hier een foto van het afgelopen veulentje wat van hem is geboren, oja moeder is schimmel maar ook als veulen met aalstreep geboren , dus kan ook zijn dat dit veulen het van de moeder heeft Knipoog het andere veulen is ook met aalstreep en zebra benen geboren en daar zit van moeders kant niets in dus komt dat van de genetica van mijn hengst Haha!

Afbeelding

bvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 18:51

wat een mooi veulen!
Of hij nou wel of geen aalstreep heeft, het is een leuk kleurtje!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 18:52

@marialva : dun is een kenmerk die altijd zichtbaar moet zijn, het is niet onzichtbaar aanwezig of slaat een generatie over.
Als jouw hengst idd wildkkleur heeft dan heeft hij genetisch nog iets anders (bijv. sooty) anders zou hij het moeten tonen. Wildkleur doet het lichaamshaar nl oplichten.
Veel paarden hebben last van countershading en dan lijkt het net of ze wildkleur zijn, maar zijn het niet echt.

Edit: als moeder een schimmel is dan zal dat de reden van de aalstreep zijn. Veel schimmels tonen iets wat daar op lijkt, maar niet echt dun is.
De lichte randen om de ogen van het veulen en zijn zwarte benen doen vermoeden dat hij ook schimmel is. Dat zou dus de aalstreep kunnen verklaren.
Persoonlijk zou ik de hengst op dun laten testen.

@Nadya : jij hebt een dunalino (dun + creme). Dit kan heel goed bij de Fjord vandaan komen. De vader kan dus elke andere kleur gehad hebben.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 19:02

Zoals iemand hierboven al schreef een aalstreep alleen is niet genoeg om een paard wildkleur te noemen. Een paard met zo'n kleur zal ook nooit wildkleur kinderen geven, tenzij het andere ouderdier het wel is natuurlijk.

De mijne is in ieder geval goed gelukt, met aardig wat "points" Haha!

http://www.mijnalbum.nl/Foto-BIMIDHTF.jpg
Meerkleurige manen
http://www.mijnalbum.nl/Foto-NXCO8T4E.jpg
Giga aalstreep
http://www.mijnalbum.nl/Foto-NNSKWP46.jpg
Feestversiering aan zijn benen. Haha!
Afbeelding
En in de zomer staalgrijs met extreem contast. Kwijl