Kwpn versus duitse stamboeken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Theun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 13:39

Wouter24 schreef:
Ik ga hierbij helemaal met theun mee, maar mijn ervaring is toch dat de meeste goede paarden uit stammen komen met een duidelijke duitse invloed, daar ontkom je niet aan en zal altijd zo blijven

Eindelijk iemand die de Duitse invloed van onze KWPNers door heeft. Tenslotte stelde Nederland qua Paardenfokkerij in de 19e eeuw niks voor, nul komma nul. De hele fokkerij is opgezet door 99% Duitse hengsten en merries, dan is het ook logisch dat je weer terug gaat kijken in je vroegere Roots.

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 13:56

Theun"]
[quote="Wouter24 schreef:
Ik ga hierbij helemaal met theun mee, maar mijn ervaring is toch dat de meeste goede paarden uit stammen komen met een duidelijke duitse invloed, daar ontkom je niet aan en zal altijd zo blijven

Eindelijk iemand die de Duitse invloed van onze KWPNers door heeft. Tenslotte stelde Nederland qua Paardenfokkerij in de 19e eeuw niks voor, nul komma nul. De hele fokkerij is opgezet door 99% Duitse hengsten en merries, dan is het ook logisch dat je weer terug gaat kijken in je vroegere Roots.
[/quote]
Kwpn heeft idd wel veel invloed gehad van duits bloed. Maar het kwpn is dan ook geen ras. Maar een stamboek. Dat onder invloed heeft gestaan van meerdere rassen. De duitse invloed is als je verder terug gaat ook duidelijkt e zien. Maar ik denk dat het kwpn op zich zelf het ook goed doet met zijn eigen hengsten. En is daarom zeker geen onverdienstelijk stamboek. Ik denk ook niet dat het zozeer om de paarden van het kwpn gaat als mede over ht besturings en metname jurerings sytsteem.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 14:29

Troef schreef:
En dat wordt nu weer onderschreven in de Strengen van dit weekend.

Zie pag. 16:Tekst:

Alternatieven in opzet hengstenselectie doorgerekend.!
De fokkerijraad rijpaarden heeft zich het afgelopen jaar intensief bezig gehouden met de evaluatie van het traject van de hengstenselectie.
Om gefundeerde adviezen te kunnen geven voor eventuele aanpassingen is door het KWPN gezamenlijk met het NEDERLANDS RUNDVEE SYNDICAAT een studie uitgevoerd.

Hallo, hallo, het NRS heeft nu eenmaal een zeer uitgebreid en compleet programma om dit soort gegevens te verzamelen en te verwerken. Daar kan het WPN dus mooi gebruik van maken - niks mis mee toch?

Jij dacht zeker dat ze nu paarden ook gaan selecteren op de liters melk die de merries geven of het aantal kilo's vlees?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 14:38

Ik denk trouwens dat de reden dat steeds meer mensen naar Duitsland gaan ook nog een aantal andere redenen heeft: 1/een aantal Duitse stamboeken en hengstenhouders zijn gewoon beter in de PR dan het KWPN; 2/sommige mensen vinden het enorm interessant om naar Duitsland te gaan voor hun hengst; 3/van Duitse paarden weet je vaak minder en dat maakt de keus soms gemakkelijker (je fokt op het plaatje, terwijl je van Nederlandse hengsten vaak veel meer gegevens tot je beschikking hebt, zodat je soms door de bomen het bos niet meer ziet). de

Verder wordt er m.i. vaak niet goed wordt rondgekeken in Nederland. Als je in je hengstenkeus niet verder komt dan Jazz, Gribaldi en Ferro, heb je je niet echt verdiept in de hengstenstapel van het KWPN.
En ook Duitsland heeft vooral stamboeken en geen rassen. Als je kijkt in de afstamming van de meeste paarden, dan zie je dat er van alles en nog wat achter zit. Dat is niet erg, vroeger werd er altijd al veel 'over de grens' gefokt en gekocht - wat dat betreft niets nieuws onder de zon. Dat geldt trouwens wel over en weer, als je de afstamming ziet van veel paarden uit Denemarken en Noord Duitsland (en de VS) vind je daar ook weer paarden uit Nederland.

Dat de fokkerij in nederland in de 19e eeuw niets voorstelde - dat ligt er maar aan hoe je het bekijkt. Paardensport stelde misschien niets voor en Nederland heeft nooit een hele grote cavalerie gehad - we waren nu eenmaal een zeevarende natie. Dat heeft konsekwenties gehad voor de fokkerij. Anderzijds is het paard altijd in de landbouw en als transportmiddel gebruikt. Onze WPN-ers stammen dus voor een groot deel af van die landbouwpaarden, veredeld met een scheut volbloed (uit Duitsland bijvoorbeeld). Die achtergrond maakt nog steeds dat onze paarden een goed fundament hebben en in de basis hard en gezond zijn.

Ik zou het erg jammer vinden als er alleen maar bij de buren wordt gehaald en we onze eigen roots vergeten!

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 14:55

Dat zou ook heel jammer zijn, want ook het kwpn heeft genoeg te bieden!

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 15:18

Kendra:

Citaat:
Jij dacht zeker dat ze nu paarden ook gaan selecteren op de liters melk die de merries geven of het aantal kilo's vlees?

Waar selecteren ze dan op.?
En kom niet met een onbenullige opmerking.

Paarden zijn en worden geen koeien.
Maar een NRS heeft een marketing en produkt-ontwikkelings concept over welzijn van dieren waar je vraagtekens bij mag plaatsen.
En ik wil daar niet mee geassocieerd te worden.

Maar laten we daar niet over uitwijden. Daar is al genoeg aandacht aan besteed.

Dus het is mij vrij als ik daar mijn mening over geef en mijn keus er over bepaal.

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 15:53

Dat het holstein allen maar Duits is is in basis ook niet helemaal juist denk maar aan de wereldberoemde ramszes die zag toch echt het levenlicht in de buurt van Warschau, ja Polen idd!

Maar goed de gegevens die bij het kwpn ter berschikking staan daar valta weer een nieuwe discussie voor op te zetten. Ik vraag me af hoe men er bij komt dat er geen gegeven voor de Duitse paarden ter beschikking zijn? Bedenk maar een aan een winsom de staatspremie stuten en wat ik de kracht vind van de Duiste fokkerij, de merrie stammen. Ik vind de merrie bij het kwpn een ondergeschoven kindje, waar duister allang een stutenleistungsprufung hadden zijn het kwpn pas enkele jaren bezig met een stationsmerrie test. Want om de ibop nou betrouwbaar te noemen!

Ik zou best voor een kwpn hengt kiezen maar de keuze valt dan toch op een hengst met veel Duits bloed. Daarentegen leggen de dekgelden voor de meeste kwpners veel hoger. En dat is voor een jan snot fokkertje als ik met een merrie toch een goed motivatie om mijn horizon te verbreden zonder afbreuk te doen op het kwpn. Maar een feit blijft dat het kwpn bloed uit het buitenland nodig had en heeft om aan de top te blijven?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 17:02

ik hoef als onbekende particulier niet aan te komen met een hengst op een keuring...

Wat intressant zou zijn als de engsten anoniem aan zouden komen...(dus zonder achtergrond, afstamming etc)
Gewoon fokker X heeft hengst A, die komt in box 1. Wordt voorgebracht door jantje en verzorgd door pietje...
Tot aan de goedkeuring, als de hengst goedgekeurd is, dan pas afstamming, fokker, eigenaar bekend maken. Ik denk dat je dan pas kunt spreken over een "eerlijke" keuring van de hengsten...
Wat doet een afstamming, fokker, eigenaar, land van herkomst er toe bij de vader die je kiest voor het veulen uit jouw merrie...

Neem nou de Lucky Boy affaire...
Waarschijnlijke nazaten die van mensen met naam waren werden "echte" Lucky Boy's...
Een kennis van mij heeft haar merrie (toenertijd) zelf naar de hengst gebracht was bij de dekkingen en heeft de merrie weer mee terug genomen naar huis (incl. foto reportage van de dekkinen) die mensen hadden geen "naam" en hun veulen werd afgekeurd als zijnde een nazaat van Lucky Boy... na een hoop touw getrek, gezeur enz.... was er een fout gemaakt en werd het veulen alsnog een "echte" Lucky Boy.
Wij hadden zelf een ruin, enorm groot en massief, uit een moeder die grote en massiee veulens gaf...onze ruin is ook afgekeurd...later herzien (wij hebben dat stamboekbewijs dat de vader Lucky Boy was nooit geaccepteerd en is verkocht met blauw papier met vader onbekend)

Wat ik hiermee wil zeggen is at je naam en faam moet hebben om wat te kunnen bereiken binnen een vereniging (in dit geval KWPN, maar dit is binnen elke vereniging zo)

Je hebt natuurlijk ook mode verschijnsels qua bloedvoering...bijv. Iglesias een paar jaar terug vooral favoriet in de randstad, een bepaalde duitse hengst (Marachino, dacht ik) als vader zeer gewild in en rond Rotterdam.

Later weer Amathist-merries overal ivm met die grijze dressuur hengst uit een Amethist moeder...En daarbij komt ook nog eens dat Nederlandse hengsten weer verhuizen naar Duitsland en daar de dekdienst in gaan.
Waarbij ik sowieso 1 hengstenhouder ken die 2 in Nederland afgewezen hengst heeft die weer zeer populair zijn bij Nederlanders...1 ervan is Pep (v. Pilot, Pep heeft vroeger ergens in de buurt van Winterswijk gestaan)

Theun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 17:03

Kendra de fokkerij in Duitsland rust niet op part.verenigingen zoals in Nederland maar wordt door de Bundeslandern aangestuurd met als hoofdpunt Warendorf. Zodoende is er op stamboekzaken minder voortrekkerij enz. dan bij een vereniging zoals wij in Nederland kennen. Iedere fokker wordt daar serieus genomen.Wat je plaatjesfokkerij betreft ben ik het niet mee eens want de Nederlandse fokkers fokken van de plaatjes.

Citaat:
En ook Duitsland heeft vooral stamboeken en geen rassen. Als je kijkt in de afstamming van de meeste paarden, dan zie je dat er van alles en nog wat achter zit. Dat is niet erg, vroeger werd er altijd al veel 'over de grens' gefokt en gekocht - wat dat betreft niets nieuws onder de zon. Dat geldt trouwens wel over en weer, als je de afstamming ziet van veel paarden uit Denemarken en Noord Duitsland (en de VS) vind je daar ook weer paarden uit Nederland

Wat je hierboven schrijft is klinkklare onzin want voor 1960 was de zaak net geheel andersom.Wat je laatste stuk betreft kan ik er totaal geen touw aan vast knopen, ik verwijs je dus even naar dit topic van Zannekin en wat ik daar heb geschreven. [FA] Welke rassen hebben de huidige KWPN'er "gemaakt"?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 19:44

Troef schreef:
Kendra:
Citaat:

Waar selecteren ze dan op.?
En kom niet met een onbenullige opmerking.

Het gaat om het computerprogramma - welke selectiecriteria je daar invoert kan per diersoort verschillen. Maar goed, ik merk wel vaker een minachting voor het 'gewone boerenvolk' (waar ik ook toe behoor) en allles wat zij met hun koeienfokkerij hebben bereikt door zorgvuldig te registreren en streng te selecteren.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 19:52

Kendra schreef:
Ik zou het erg jammer vinden als er alleen maar bij de buren wordt gehaald en we onze eigen roots vergeten!

Hahaha, nee die vergeet ik niet, ik ben immers half duits! Haha!

Ik vind trouwens dat hier ook redelijk wat onzin wordt verkondigt door sommige mensen. Het simpelste wat je kan doen; trek eens een aantal bloedlijnen na en kijk eens wat er in voorkomt, dan zie je toch al sowieso hoeveel duits bloed er in onze eigen KWPNers zit.
Laatst bijgewerkt door chantal1 op 12-01-03 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 19:56

Alane schreef:
ik hoef als onbekende particulier niet aan te komen met een hengst op een keuring...

Wat intressant zou zijn als de engsten anoniem aan zouden komen...(dus zonder achtergrond, afstamming etc)
Gewoon fokker X heeft hengst A, die komt in box 1. Wordt voorgebracht door jantje en verzorgd door pietje...
Tot aan de goedkeuring, als de hengst goedgekeurd is, dan pas afstamming, fokker, eigenaar bekend maken. Ik denk dat je dan pas kunt spreken over een "eerlijke" keuring van de hengsten...

Maar het gaat toch ook om bloedlijnen?????? Zonder eigenaar lijkt me nog wat, maar zonder afstamming lijkt me onzinnig.
Ik ben het trouwens ook niet met je eens hoor, er staan zo vaak verhalen in De Strengen van kleine fokkers die 1 keer een goedgekeurde hengst hebben gehad. Wat ik wel erg jammer vind, is dat het enorm duur is om een hengst klaar te maken voor Ermelo - dat is meer een beperking dan de naam van de fokker, denk ik.

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 20:07

Kendra:

Citaat:
Het gaat om het computerprogramma - welke selectiecriteria je daar invoert kan per diersoort verschillen. Maar goed, ik merk wel vaker een minachting voor het 'gewone boerenvolk' (waar ik ook toe behoor) en allles wat zij met hun koeienfokkerij hebben bereikt door zorgvuldig te registreren en streng te selecteren.

Kendra
Daar gaat het om, het programma en criteria die je invoert
En je zegt het juist per diersoort verschillend.
Maar paarden horen niet thuis bij de veredelingsindustrie tenzij je andere normen wilt hanteren.
En t.a.v. de reg. van de koeienfokkerij is dat ook juist gedaan.
Maar hier ligt doel produktiviteit net als bij de varkens.
Hoe kunnen we de rentabiliteits normen verhogen d.m.v. comp. programma's
Maar dan spreken we duidelijk over een andere doelstelling:
Het uitbuiten c.q. optimaliseren van levend organisme.
En daar is men in dat denken al heel heel ver.
En voor de paarden staat dit ook te wachten en daar verzet ik me tegen.
Dan kun je zeggen dat is niet zo,want .....
Maar het dreigt wel die kant op te gaan.

Zo hadden we enkele jaren geleden een stel gekken die veulens fokte
(Proefbedrijf Lelystad) om ze snel weer af te maken en in stukken te zagen in Utrecht om te kijken hoe het met de OCD zat.

Over normen en waarde gesproken! Frusty

Citaat:
KWPN
10-01-2003: Themadag Welzijn paarden

Het Praktijkonderzoek Veehouderij (PV) organiseert op vrijdag 7 februari 2003 een themadag op de Waiboerhoeve in Lelystad. Het thema van de dag is ‘Gedrag en welzijn’. De themadag welzijn paarden benadert vanuit zowel onderzoek als praktijk het gedrag en welzijn van paarden.

De ontwikkelingen in de paardenhouderij staan niet stil. De discussies van vandaag geven de veranderingen voor morgen. Ook bij paardenhouders treden veranderingen op. Steeds meer maatwerk wordt gevraagd om tegemoet te komen aan de diversiteit in de paardensector. Om paardenhouders ‘vandaag’ voor te bereiden op de veranderingen van ‘morgen’ organiseert het Praktijkonderzoek Veehouderij een themadag welzijn paarden.

Het programma loopt van 13.00 tot circa 18.00 uur en is zowel gericht op gedrag en welzijn in het algemeen, gedragstesten, prestatie, praktijk en karakter. Naast de PV sprekers met onderwerpen over gedrag en welzijn zijn enkele gastsprekers uitgenodigd. De gastsprekers zullen vanuit hun dagelijks praktijk hun ervaringen en visie op tafel leggen. Voldoende ingrediënten om met de deelnemers een discussie te voeren.

De kosten voor deze themadag zijn € 75,- (excl. BTW). Hierin zijn inbegrepen een informatiebundel, koffie en consumpties. Voor opgave of informatie over de studiedagen, kan men contact opnemen met Judith Minderman, tel. 0320 293 480 of E-mail j.s.minderman@pv.agro.nl. Een andere mogelijkheid is het bezoeken van de website (www.pv.wur.nl) bij Activiteiten.

(Bron: persbericht)

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 20:58

Beste troef zal ik het nog sterker vertellen! Die proef met ocd is door een team van amerikaanse onderzoekers als eens op dezelfde manier gedaan en moest DOOR DE NEDERLANDERS overnieuw gedaan worden! Er kwamen dezelfde gegevens uit als bij de Amerikaanse collegas, omwille van de verbetering van de kwaliteiten en inzicht te krijgen over het been werk van ons kwpn paard...
Mijn vader werkt bij het min van lnv niet dat ik daar trots op ben en heb mijn afschuw daarover uitgesproken en daar lekte dus deze info uit!

Pure opportunisme noem ik het wat het leven heeft gekost van een groot aantal veulens....

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 00:12

Kendra"]
[quote="Alane schreef:

Wat intressant zou zijn als de hengsten anoniem aan zouden komen...(dus zonder achtergrond, afstamming etc)

Maar het gaat toch ook om bloedlijnen?????? Zonder eigenaar lijkt me nog wat, maar zonder afstamming lijkt me onzinnig.
[/quote]

Je fokt toch met paarden en niet met de papieren...
Je gaat toch mindere hengst goedkeuren omdat zijn vader bijv. Ferro is, of een hengst juist afkeuren omdat zijn vader minder favoriet is.....

En als ik dan zie hoeveel duitse hengsten er goedgekeurd zijn in Nederland, waarom dan niet zelf de grens overgaan en een hengst uitzoeken... dekgeld is daar ook minder.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 00:15

Troef schreef:
Kendra:
Daar gaat het om, het programma en criteria die je invoert
En je zegt het juist per diersoort verschillend.
Maar paarden horen niet thuis bij de veredelingsindustrie tenzij je andere normen wilt hanteren.
En t.a.v. de reg. van de koeienfokkerij is dat ook juist gedaan.
Maar hier ligt doel produktiviteit net als bij de varkens.
Hoe kunnen we de rentabiliteits normen verhogen d.m.v. comp. programma's
Maar dan spreken we duidelijk over een andere doelstelling:
Het uitbuiten c.q. optimaliseren van levend organisme.
En daar is men in dat denken al heel heel ver.
En voor de paarden staat dit ook te wachten en daar verzet ik me tegen.

Er zijn dingen waar ik ook niet over sta te juichen. Maar dat voor het WPN een goede registratie en selectie van groot belang is, vind ik nu weer bijzonder logisch. Uiteindelijk wil men toch een zo goed mogelijk sportpaard fokken en dan heb je het inderdaad over een bepaald soort productiviteit. Dat lijkt me ook volstrekt logisch voor een stamboek dat nastreeft prestatiepaarden te fokken.

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 00:19

wie zei er ook alweer fokken is niet gokken maar prestatiegenen bij elkaar brengen Verward