[H] Fries x appaloosa kan dat?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Re: [H] Fries x appaloosa kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 19:15

Klara16 schreef:
Proberen kan altijd, maar je hebt het jezelf te verwijten als er gewoon een zwarte met een lelijke bouw uitkomt. En wat ga je dan doen met dat dier?

Dat is denk ik ook het grootste hekelpunt. Je weet niet hoe het eruit zal komende zien...
Maat zal hij zeker meegeven Knipoog

Denk wel dat Jobbeltje voor de juiste basis kan zorgen in een paard. Mocht die verkocht worden. Kruising met een behoorlijk niveau verkoopt altijd goed en misschien zelfs beter dan een Fries met papier.

Maar mensen, als jullie nu eens werkelijk kijken naar de toevoegende waarde die de hengst geeft aan de merrie. Los van wel/niet kruizen, zal het dan de moeite waard zijn?

IneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 19:16

Yinka, vind dat zeker een geslaagde kruising! Echt een mooi paardje.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 19:18

Klara:
je bent de enige die vind dat het niet kan, de rest die een berichtje heeft achtergelaten denkt dat het wel leuk wordt en zoals al gezegd: er zijn niet alleen mensen die afgaan op papieren, of dat het een écht rasdier is. mij kan het persoonlijk niks schelen of dat paard nou papieren heeft of niet. Het gaat er toch om of hij/zij lief is? Of hij/zij een goed karakter heeft? En er zijn ook genoeg mensen die gewoon een lief paard willen hebben om er gewoon mee te rijden, gewoon lol met je knol! En wat kan die persoon het nou schelen of tie nou papieren heeft? Mij in ieder geval helemaal niks!
Het is nu niet de bedoeling om je helemaal de grond in te drukken hoor! maar dit is gewoon mijn mening! Bloos

Dus Jobbeltje: Als ik jou was, zou ik het gewoon proberen Lachen

edit: Ik zie dat iemand anders het er ook niet mee eens is!

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 19:19

IneV schreef:
Yinka, vind dat zeker een geslaagde kruising! Echt een mooi paardje.

Dank je wel Lachen Inmiddels is ze meer uit gezwaard, flinke hals op en haar manen zijn kortgewiekt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 19:22

Klara16 schreef:
Jobbeltje schreef:
Nakomeling zal behouden blijven.

jij weet niet 100% zeker dat er de komende 30 jaar niets zal gebeuren waardoor jij je verplicht zal zien een van je paarden te verkopen.

Ik persoonlijk vind dat je je veulens een zo goed mogelijke start in het leven moet geven door te zorgen dat ze op papier alvast zoveel mogelijk waarde hebben. Een paard waar genoeg voor betaald is wordt goed behandeld. Het is toch nooit leuk als je op MP moet gaan leuren met je in prijs verlaagde dier?

er zijn ook mensen die gewoon naar het paard kijken en het karakter,en niet naar de afstamming....
Leuk hoor een frappeloosa!!!!ik ben voor kruisingen,heb tenminste geen last van inteelt(wat bij friezen over een niet te lange tijd een probleem gaat worden...let maar op!)

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 19:25

suus_Mette schreef:
Klara:
je bent de enige die vind dat het niet kan, de rest die een berichtje heeft achtergelaten denkt dat het wel leuk wordt en zoals al gezegd: er zijn niet alleen mensen die afgaan op papieren, of dat het een écht rasdier is. mij kan het persoonlijk niks schelen of dat paard nou papieren heeft of niet. Het gaat er toch om of hij/zij lief is? Of hij/zij een goed karakter heeft? En er zijn ook genoeg mensen die gewoon een lief paard willen hebben om er gewoon mee te rijden, gewoon lol met je knol! En wat kan die persoon het nou schelen of tie nou papieren heeft? Mij in ieder geval helemaal niks!
Het is nu niet de bedoeling om je helemaal de grond in te drukken hoor! maar dit is gewoon mijn mening! Bloos

Dus Jobbeltje: Als ik jou was, zou ik het gewoon proberen Lachen

edit: Ik zie dat iemand anders het er ook niet mee eens is!

Tja, dit is de eeuwige discussie over fokken zonder papier Knipoog

Ik vind van niet, jij vindt van wel en daarmee zijn we klaar.

Mijn mening is dat je een veulen de beste kansen moet geven in het leven en daar hoort imo een papier bij. Er wordt al zoveel gefokt voor 'lol met je knol' dat die markt verzadigd is. Waarom er nog een bij doen als je een merrie met papieren hebt?

Maar dat is dan mijn mening, het paard is uiteindelijk van de TS.

misschien is dit niet wat iedereen wil horen maar het moet een keer gezegd worden. don't shoot me!

GeeskeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 19:29

Ik zou t gewoon proberen Jobbel..
Als je een vet mooie frieze hengst erop zet is de kans ook aanwezig dat er een niet kloppend veulen uit kan komen.. Er zitten altijd risico's aan een dekking..

Kijk naar Bandit van LL.. die is toch schitterend! Ook een kruising zonder papier..

Plus dat als je m houdt en je gaat m goed en correct opvoeden en inrijden en het word een braaf en leuk paardje om te rijden dan zijn er nog genoeg mensen die m eventueel van je willen kopen dan een italiaanse slager..
Je maakt idd wel minder kans op verkopen als veulen zijnde..
Maar jij wil m houden, nou go for it!

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 19:47

Bandit heeft overigens wel papier .. gewoon volledig NRPS Knipoog

@ Klara .. jij zegt dat omdat de merrie papieren heeft je niet moet gaan kruizen? Een Friese STAMBOEKmerrie is niet interessant, pas als ze ster is ... dan wordt zij en een eventueel veulen interessant.
Welke merries denk je dat er hoofdzakelijk voor het kruizen en de arabo's gebruikt worden ... de gewone stamboekmerries omdat de veulens op die manier wss wat meer op gaan brengen dan wanneer er een Fries op wordt gezet.

Ik ben het met je eens dat er ook behoorlijk wat slechte kruisingen zijn (en dan heb ik het niet over alleen 'lelijk', maar ook lichamelijke mankementen), maar dat weet je van te voren niet. Dat is een gok. Fokken is altijd gokken, met kruisen is het alleen een iets grotere gok Lachen

GeeskeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 19:59

Ik neem mijn opmerking terug... ben altijd in de veronderstelling geweest dat het een kruising fries wpner was.. Bloos
Verkeerd begrepen

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 20:10

GeeskeP schreef:
Ik neem mijn opmerking terug... ben altijd in de veronderstelling geweest dat het een kruising fries wpner was.. Bloos
Verkeerd begrepen

Welke opmerking?

@ Iedereen: zouden we het wel of niet kruisen van 2 rassen even buiten beschouwing kunnen laten en kijken naar deze combinatie? Dus deze merrie, met deze hengst?
Past dat qua bouw? (voor zover dat van een foto te zien is?). Zou het een combi kunnen zijn?

Fokken is in zekere mate gokken, maar door een zoveel mogelijk "kloppende combi" te maken, kun je wel bepaalde dingen zoveel mogelijk elimineren. Doel is om er een gewoon goed gebruikspaard uit te fokken, wat mee kan draaien in de baissport.

Mocht het ooit tot verkopen van zo'n dier komen, ben ik zéker niet gebonden aan de Nederlandse markt. En mag ik ook wel zeggen dat ik aardig wat connecties heb om zo'n dier goed terecht te laten komen. (zie deels ook profiel).

GeeskeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 20:12

Dat Bandit een kruising zonder papier zou zijn Knipoog

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 20:17

Klara16 schreef:
ja, maar de TS heeft een stamboekmerrie. Die dus het potentieel heeft om veulens met een vol FPS-papier te fokken. En zo'n veulen is altijd meer waard dan een kruising zonder papieren. Ook al zit er dan een wit vlekje op.

Je gaat toch niet ontkennen dat echte friezen beter verkopen en voor meer geld gaan dan paarden zonder papier.

Mensen willen tegenwoordig alleen maar friezen met een "vol papier"
De term vol papier heeft bij het FPS een iets andere inhoud dan bij andere stamboeken Knipoog

Een Fries paard heeft pas een vol papier als er 3x ster achter zit
dus moeder STER
moeders moeder STER
moeders moeders STER

De moeder van deze merrie is ook geen stermerrie
Dat houd in dat het veulen uit deze merrie (als deze gedekt wordt door een ggk friese hengst) al 2 "gaten" in het papier heeft.
Voor de fokkerij van friezen icm het wit, zéker niet interessant!

Natuurlijk zeg ik niet dat echte friezen voor minder geld gaan dan eentje zonder papieren. Maar als ik nu een fries veulentje zou fokken met teveel wit.. wordt ie niet eens opgenomen in het stamboek!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 21:55

Klara16 schreef:
ja, maar de TS heeft een stamboekmerrie. Die dus het potentieel heeft om veulens met een vol FPS-papier te fokken. En zo'n veulen is altijd meer waard dan een kruising zonder papieren. Ook al zit er dan een wit vlekje op.

Als je je wat beter had laten inlichten, alvorens hier vanalles te roepen, dan weet je dat de kans dat een stamboek merrie zonder premie een veulen met vol papier fokt erg klein is..
Een vol papier is minstens 4 generaties achter elkaar met ster, pref of model merries. Zolang de merrie stb is, zal zij nooit veulens met een vol papier fokken..

@TS: voor aparte kruizingen zijn altijd kopers te vinden. Zeker als het dier er bijzonder uit ziet. Ik hoop alleen dat de hengst in kwestie in het echt beter beweegt dan op de foto. Daar doet hij namelijk aan als een typische "voorbeenzwaaier" en daar heb je gewoon niets aan...

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 23:11

Heb je geen standfoto's van beide? Of een opsomming van de goede punten en vooral ook de verbeterbare punten van de merrie? Zie nu een dier met een zwaai voorbeen en een enorm weggedrukte rug! Maarja, is dit zijn zwakke plek of een op een rottig moment geschoten foto? Friezen staan natuurlijk ook niet bekend om hun enorme rug (en dat vind ik dan weer vrij belangrijk, zo'n rug Haha! ) Op de foto lijkt de rug van je merrie wel heel netjes *LOL*

Normaal gesproken ben ik niet zo van in het wilde weg kruizen van dieren. Maar als het je merrie verbeterd dan sta ik daar zeker voor open *LOL*

straciatella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 10:39

Afbeelding

dit is mijn veulentje, de vader peru's sturdy fellow
dus ook een panterspikkel. deze foto is genomen op de keuring van het appie stamboek in september vorige jaar en behaald met een 2de premie
de moeder is een americaanse pinto×tinker dus een fijner gebouwde tinker
en t is een pracht dier met super bewegingen en goede springtalenten!
een appaloosa is veelzijdig!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 11:06

straciatella schreef:
Afbeelding

dus ook een panterspikkel. deze foto is genomen op de keuring van het appie stamboek in september vorige jaar en behaald met een 2de premie

wij hebben jouw veulen toen gezien ,echt gewweldig!!!! Tong uitsteken

straciatella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 11:26

mirgino schreef:
straciatella schreef:
Afbeelding

wij hebben jouw veulen toen gezien ,echt gewweldig!!!! Tong uitsteken

qute niet:P
dus het bewijs dat alles kan:p

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 12:08

@straciatella

heel apart om een bonte moeder met een appaloosa veulen te zien Haha!

ik was daar met mijn vriendin ,haar veulen is kampioen bij de merrieveulens geworden.Desray
Afbeelding

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 12:11

Persoonlijk zou ik het een gave combi vinden!

Dus zomaar ervan uitgaan dat niemand erop zit te wachten lijkt me wat voorbarig.
Juist mensen die recreatief rijden en in de western richting vinden dit misschien wel leuk!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 13:25

de moeder op de foto is trouwens appaloosa Zips Jewel x kwpn Darwin

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 15:21

Jobbeltje schreef:
ben ik zéker niet gebonden aan de Nederlandse markt.
Nee, klopt de Italiaanse markt wil ze ook wel. Vingers aflikken

Ik ben hier écht geen voorstander van en als je dan op basis van 2 rijfotos wilt weten of dit kan en past, vraag ik mij serieus, maar lichtelijk af waar je bezig bent. Dat is gewoon onmogelijk en diegene die hier het hardst roepen oh wat leuk en gewoon doen hebben waarschijnlijk nog nooit(!) meer dan één veulen zelf gefokt en/of verkocht. Een beetje serieuze fokker zou dit nooit overwegen en al helemaal niet adviseren aan een ander. Dus daadwerkelijk fokken zeg ik NEE niet doen. Tegenwoordig wilt iedereen voor een duppie op de eerste rij zitten.

En aangaande je vraag of het past. Ligt er aan wat jij bedoeld of het past (ik vind dus van niet), maar wat wordt het Verward Een gespikkelde met megabehang en dito baard? Of een 'gewone' zwarte. Wat wil je bereiken? Je hebt geen enkele garantie dat het dier wordt, zoals jij het in je hoofd heb. Ga je d'r een kopen dan kun je net zo lang doorzoeken tot je die wel hebt gevonden.

En dit zeg ik echt niet omdat ik een hekel heb aan jou of die 2 paarden (die merrie vind ik zo van die foto nog wel leuk overkomen Lachen Ga dan voor een friese hengst), maar ik ben wel realistisch genoeg om te zien wat er op de markt te koop staat en wat men op diezelfde markt zoekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 15:41

Ik ben ook de mening toegedaan dat er met een passende Friese hengst echt wel iets leuks uit die merrie te fokken is. En inderdaad zijn aparte paardjes die voor onze begrippen erg tegenvallen, in Italie erg gewild. Al vang je dan niet de hoofdprijs.
Ik vind het geen combi, een Fries en een Appalousa, echt niet. Advies: niet doen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 15:54

jullie hebben het maar over de handel Knipoog maar zij Knipoog wil juist een leuk fokprodukt voor zichzelf!

het veulen wat daar uit komt houd ze zelf,daar hoeft geen markt voor te zijn
alhoewel ik zeker weet dat als er een leuke kruising uitkomt er mensen zat zullen zijn die het graag willen hebben Haha!

mijn vader heeft vroeger een welshmerrie gehad die gedekt was door een appaloosa,en daar was een leuke toverbal uit gekomen Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 15:58

Dat is wel zo, Mirgino maar juist bij zo'n kruising loop je een groter risico op het fokken van een misbaksel dan als je binnen een ras blijft. En stel dat het een dwerg wordt met kromme rug en een fikse overbeet, wat dan?
Ik ben het er mee eens dat je soms erg leuke kruisingen tegenkomt maar ik heb vaak genoeg gezien dat JUIST kruisingen met Friezen extreem lelijke maar ook extreem moeilijke paarden kunnen opleveren.
Procentsgewijs is het vaak geen succes. Vandaar dat ik sceptisch ben.

Lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 16:02

Is al een paar keer gezegt maar als je echt wilt dat wij een indruk krijgen moet je standfoto´s van merrie en hengst plaatsen. Dan kun je zien of deze combinatie goed past (nog niet eens gesproken over de kruising).

Heb op zich niets tegen kruisingen maar een koudbloed met een warmbloed vind ik niet kunnen. Als ik jou was zocht ik of een goede friese hengst of een goed passende tinker. (als je dan toch kleur wilt)

mirgino schreef:
jullie hebben het maar over de handel Knipoog maar zij Knipoog wil juist een leuk fokprodukt voor zichzelf!
het veulen wat daar uit komt houd ze zelf,daar hoeft geen markt voor te zijn
alhoewel ik zeker weet dat als er een leuke kruising uitkomt er mensen zat zullen zijn die het graag willen hebben Haha!

mijn vader heeft vroeger een welshmerrie gehad die gedekt was door een appaloosa,en daar was een leuke toverbal uit gekomen Ja

Je weet nooit of er de komende 30 jaar niets gebeurt waardoor het paardje weg zou moeten, het zou jammer zijn als een een 'krom' veulen uitkomt. Tja die gaat naar Italie en dat wil je toch ook niet als fokker?